Ewidencja dochodów dotyczących zadań zleconych
REKLAMA
REKLAMA
W świetle znowelizowanych przepisów w zakresie rachunkowości budżetowej jednostek sektora finansów publicznych, należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek (§ 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych). W urzędzie przykładem takich należności jest część dochodów z zadań zleconych odprowadzana w ściśle określonych terminach do budżetu państwa. Wprowadzone nowe uregulowania wyraźnie akcentują, że należności realizowane na rzecz innych jednostek oraz zobowiązania z tego tytułu wobec tych jednostek wykazywane są wyłącznie w bilansie i w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ. Nie należy ich natomiast wykazywać w rachunku zysków i strat.
REKLAMA
Ewidencja dochodów w przypadku jednego rachunku budżetu
Jeżeli urząd gminy jako samorządowa jednostka budżetowa nie posiada odrębnego bankowego rachunku bieżącego, to operacje gromadzenia dochodów występują w ewidencji budżetu. W takim przypadku często operacje prowadzone za pośrednictwem rachunku bieżącego budżetu wymagają dokonywania równoległych zapisów księgowych w ewidencji urzędu jako jednostki budżetowej.
Ewidencja dochodów uzyskanych z realizacji zadań zleconych (w części stanowiącej dochody budżetu państwa), w przypadku gdy urząd gminy ma jeden rachunek budżetu, będzie wyglądać w następująco:
1. Przypis należności stanowiących dochody budżetu państwa
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
2. Przelewy i wpłaty z tytułu dochodów z zadań zleconych bezpośrednio na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
3. Przelew dochodów do budżetu państwa
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ewidencja dochodów w przypadku wyodrębnionego rachunku bankowego
Ewidencja dochodów uzyskanych z realizacji zadań zleconych (w części stanowiącej dochody budżetu państwa), w przypadku gdy urząd gminy ma wyodrębniony rachunek budżetu, będzie wyglądać w sposób zaprezentowany na schemacie.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Warto także wskazać, że odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążają zobowiązania wobec tych jednostek. Ewidencja tych odpisów w każdym przypadku występować będzie wyłącznie w księgach urzędu.
Podstawa prawna
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat