REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola nad majątkiem jednostki sektora finansów publicznych przeprowadzana przy okazji inwentaryzacji

Magdalena Rypińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja jest podstawową formą kontroli nad majątkiem w każdej jednostce gospodarczej, jednak w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych ze względu na to, że gospodarują majątkiem pochodzącym ze środków publicznych, wprowadzono dodatkowe procedury dotyczące tego majątku.

MAGDALENA RYPIŃSKA

REKLAMA

Autopromocja

Dotyczą one mienia stanowiącego własność Skarbu Państwa (czyli głównie procedury te stosowane będą w państwowych jednostkach i zakładach budżetowych, a także gospodarstwach pomocniczych).

Sposób i tryb gospodarowania składnikami majątku ruchomego

Dodatkowe obowiązki w zakresie kontroli mienia, które można wykonywać przy okazji inwentaryzacji, nakłada na kierowników jednostek rozporządzenie Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym.

Wskazane tam procedury mają zapewnić wykorzystywanie składników majątku przez jednostki sektora budżetowego w sposób oszczędny i racjonalny oraz utrzymać majątek ten w stanie niepogorszonym, a także zapewnić nad nim właściwy nadzór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia, jednostka sektora finansów publicznych powinna na bieżąco analizować stan majątku ruchomego pod względem stanu technicznego oraz przydatności do dalszego użytkowania. Obowiązek ten spoczywa na kierowniku jednostki, który oceny stanu majątku może dokonywać w toku bieżącej działalności jednostki lub podczas inwentaryzacji. Taką możliwość wskazano wprost w rozporządzeniu i jest to bardzo trafne, często wybierane przez jednostki rozwiązanie, ponieważ w trakcie inwentaryzacji składników rzeczowych majątku, która odbywa się w drodze spisu z natury, konieczne jest obejrzenie, policzenie, zważenie i zmierzenie danego składnika majątku, można więc przy okazji ocenić jego stan i przydatność w działalności jednostki.

Jeżeli kierownik stwierdzi, że w jednostce występuje majątek, który nie jest wykorzystywany bądź jest w złym stanie technicznym, powołuje komisję do oceny przydatności tego majątku do dalszego użytkowania albo do zakwalifikowania go do kategorii majątku zbędnego lub zużytego. Komisja taka powinna się składać z co najmniej trzech pracowników jednostki.

Przykład zarządzenia kierownika jednostki powołującego komisję

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Komisja dokonuje oceny składników majątku ruchomego i sporządza z niej protokół zawierający wykaz zużytych i zbędnych składników mienia ruchomego oraz propozycję co do sposobu zagospodarowania tego mienia.

Przykład protokołu z przeprowadzonego przeglądu mienia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rada Ministrów szczegółowo określiła, jaki majątek może być uznany za zbędny, a jaki za zużyty.

I tak, za zbędne składniki majątku uznaje się takie, które posiadają jedną z trzech wymienionych cech:

• nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki,

• nie nadają się do dalszego użytku ze względu na zły stan techniczny, a ich naprawa byłaby nieopłacalna,

• nie nadają się do współpracy ze sprzętem używanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie i ekonomicznie nieuzasadnione.

Natomiast za zużyte można uznać takie składniki majątku ruchomego, które:

• posiadają wady lub uszkodzenia, których naprawa byłaby nieopłacalna,

• zagrażają bezpieczeństwu użytkowników lub najbliższego otoczenia,

• całkowicie utraciły wartość użytkową,

• są technicznie przestarzałe, a ich naprawa lub remont byłyby ekonomicznie nieuzasadnione.

Podstawą uznania danego składnika majątku ruchomego za zużyty jest spełnianie przez niego jednego z wymienionych czterech warunków.

Zbędne lub zużyte składniki majątku ruchomego powierzonego jednostce mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem lub dzierżawę, nieodpłatnego przekazania innej jednostce oraz darowizny. Zużyte składniki majątku, które nie zostaną zagospodarowane w żaden z powyższych sposobów, mogą być zlikwidowane.

ZAPAMIĘTAJ!

Mimo powołania komisji ostateczna decyzja o uznaniu danego majątku za zbędny lub zużyty oraz o sposobie jego zagospodarowania należy do kierownika jednostki.

REKLAMA

Przed wybraniem jednego ze sposobów zagospodarowania majątku kierownik musi też określić wartość rynkową poszczególnych jego składników. Jest to wartość określona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia. W praktyce problemem w tym zakresie jest sprzęt, który wyszedł już z użycia i nie występuje w obrocie. Właściwym rozwiązaniem jest tutaj wycenienie takiego majątku w wartości surowców wtórnych, jakie można z niego odzyskać (np. na poziomie ceny złomu).

Oprócz tego jednostka ma obowiązek zamieścić na swojej stronie internetowej, a w przypadku gdy takiej strony nie posiada - na stronie organu nadzorującego, wykaz mienia zużytego i wykaz mienia zbędnego.

Przykład ogłoszenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szczególną uwagę należy zwrócić na mienie zbędne lub zużyte, którego wartość jednostkowa przekracza 6 tysięcy euro (wartość przeliczona według kursu średniego ogłoszonego przez NBP w dniu jej określenia). Takie składniki majątku mogą być przedmiotem darowizny dopiero wtedy, kiedy ich sprzedaż nie dojdzie do skutku. Natomiast sprzedaży tego majątku można dokonać po uzyskaniu zgody organu, który utworzył zakład budżetowy, lub kierownika jednostki budżetowej, która utworzyła gospodarstwo pomocnicze. Taka pisemna zgoda wymagana jest również w przypadku podjęcia decyzji o zniszczeniu takiego mienia.

Sposoby zagospodarowania mienia zbędnego i zużytego

Pierwszym wymienionym w rozporządzeniu w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym sposobem na zagospodarowanie mienia zbędnego i zużytego jest jego sprzedaż. Dokonuje się jej w trybie przetargu, aukcji albo publicznego zaproszenia do rokowań. Rozporządzenie to zawiera szczegółowe regulacje dotyczące czynności związanych z przeprowadzeniem takiej sprzedaży.

Kolejne sposoby zagospodarowania mienia dotyczą nieodpłatnego przekazania i darowizny. Wydaje się to podobne, jednak rozporządzenie wyraźnie odróżnia jedną formę od drugiej, przede wszystkim poprzez określenie czasu (darowizna jest zawsze na czas nieokreślony, natomiast nieodpłatne przekazanie może być na czas oznaczony, nieoznaczony albo bez zastrzeżenia obowiązku zwrotu).

ZAPAMIĘTAJ!

Nieodpłatnego przekazania dokonuje się na rzecz innej jednostki z przeznaczeniem na realizację zadań publicznych.

Natomiast darowizny można dokonać tylko na rzecz jednostek wymienionych w tym rozporządzeniu, czyli:

• zakładom opieki zdrowotnej,

• jednostkom organizacyjnym opieki społecznej,

• szkołom i placówkom oświatowym,

• szkołom wyższym,

• instytucjom kultury,

• instytucjom filmowym,

• klubom sportowym,

• stowarzyszeniom kultury fizycznej i związkom sportowym,

• Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu i Polskiemu Komitetowi Paraolimpijskiemu,

• osobom fizycznym lub osobom prawnym prowadzącym działalność charytatywną,

• jednostkom samorządu terytorialnego, jednostkom badawczo-rozwojowym lub innym prowadzącym badania naukowe lub prace rozwojowe,

jeżeli darowany majątek może być przez te podmioty wykorzystany w realizacji ich statutowych zadań.

Zarówno darowizna, jak i nieodpłatne przekazanie, następuje na pisemny wniosek zainteresowanego otrzymaniem mienia, złożony do kierownika jednostki. Kierownik rozpatruje wniosek w terminie do 60 dni od daty wpływu.

Szczegółowe informacje, jakie powinien zawierać taki wniosek, wymienione są w § 38 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym. Oprócz oczywistych informacji, takich jak np. nazwa, adres i siedziba wnioskodawcy lub określenie mienia, o który występuje wnioskodawca, do wniosku musi on załączyć odpis statutu.

Nieodpłatnego przekazania dokonuje się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Odbiór składnika majątku następuje na koszt podmiotu, któremu przekazano lub darowano majątek.

Szczególnym sposobem zagospodarowania majątku zużytego jest jego likwidacja. Dokonuje się jej w drodze sprzedaży na surowce wtórne lub przez zniszczenie, jeżeli sprzedaż na surowce wtórne nie doszła do skutku lub byłaby bezzasadna.

Likwidacji poprzez zniszczenie dokonuje powołana przez kierownika komisja likwidacyjna składająca się z co najmniej 3 pracowników jednostki. Z czynności zniszczenia komisja likwidacyjna sporządza protokół zawierający datę zniszczenia, nazwę, rodzaj i cechy identyfikujące składnik majątku ruchomego, przyczynę zniszczenia oraz podpisy komisji.

Wzór protokołu z likwidacji przez zniszczenie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli zużyte składniki majątku ruchomego stanowią odpady w rozumieniu przepisów ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, są one unieszkodliwiane przez przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (wskazani w ustawie - Prawo atomowe lub posiadający zezwolenie na prowadzenie takiej działalności). Unieszkodliwienie jest przeprowadzane w obecności pracownika jednostki, którego wyznacza kierownik.

Wzór protokołu likwidacji przez unieszkodliwienie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym szczegółowo określiło i ujednoliciło zasady postępowania z majątkiem w jednostkach budżetowych, zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych. Rozwiało wątpliwości co do zasad likwidacji zużytego majątku. Nie ma potrzeby gromadzenia oświadczeń czy ekspertyz o nieprzydatności bądź bezzasadności naprawy danego mienia, wystarczy decyzja kierownika jednostki podjęta na podstawie opinii komisji.

Należy także zaznaczyć, że przepisy rozporządzenia mogą również pomóc wielu jednostkom pozyskać mienie, na którego zakup nie mają środków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA