REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja różnic inwentaryzacyjnych

Magdalena Rypińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

MAGDALENA RYPIŃSKA

Autopromocja

W jednostkach sektora finansów publicznych do ewidencji niedoborów i szkód służy konto 240 „Pozostałe rozrachunki”. Rozliczane niedobory i szkody ujmuje się w wartości ewidencyjnej skorygowanej o ewentualne odchylenia od cen ewidencyjnych oraz o dotychczasowe umorzenie.

Sumę roszczenia z tytułu niedoborów lub szkód zawinionych określa kierownik jednostki, ustalając realną wartość niedoboru. Różnicę dodatnią między tak ustaloną wartością roszczenia a wartością bilansową braków lub szkód zalicza się do przychodów przyszłych okresów księgowanych w korespondencji z kontem 840.

Wartość ewidencyjną nadwyżek aktywów rzeczowych ustala się na podstawie dostępnych dokumentów lub na podstawie szacunku uwzględniającego wartość godziwą i stopień zużycia.

Roszczenia sporne księguje się pod datą skierowania pozwu do sądu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na koncie 240, oprócz różnic inwentaryzacyjnych, ewidencjonuje się również krajowe i zagraniczne należności i roszczenia oraz zobowiązania nieobjęte ewidencją na kontach 201-234.

Typowe zapisy strony Wn i Ma konta 240 ze szczególnym uwzględnieniem zapisów dotyczących różnic inwentaryzacyjnych przedstawiają tabele.

Typowe zapisy strony Wn konta 240 „Pozostałe rozrachunki”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Typowe zapisy strony Ma konta 240 „Pozostałe rozrachunki”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencję różnic inwentaryzacyjnych można podzielić na dwa etapy:

Etap I - zaewidencjonowanie zaistniałych różnic poprzez zwiększenie lub zmniejszenie stanu odpowiednich składników majątku oraz pokazanie ich na koncie 240 jako niedoboru (strona Wn) i nadwyżki (strona Ma)

Etap II - rozliczenie różnic, czyli wyksięgowanie niedoborów i nadwyżek z konta 240 i odniesienie ich na odpowiednie konta przychodów, kosztów lub rozrachunków.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W toku inwentaryzacji w jednostce stwierdzono nadwyżkę w majątku trwałym w postaci kserokopiarki marki Toshiba X5W. W postępowaniu wyjaśniającym okazało się, że kserokopiarkę tę jednostka otrzymała w formie darowizny, przy czym pracownik odpowiedzialny za dokonanie czynności związanych z darowizną nie dostarczył odpowiednich dokumentów do komórki księgowości, w związku z czym przychód mienia nie został zaewidencjonowany. Ponieważ dokumentów (umowy darowizny) nie odnaleziono, kierownik jednostki wycenił ujawniony sprzęt na poziomie cen rynkowych (zgodnie z przyjętymi w jednostce metodami wyceny aktywów i pasywów). Wartość określono na kwotę 2000 zł. Ze względu na wartość kserokopiarka stanowić będzie pozostałe środki trwałe (konto 013).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W toku inwentaryzacji stwierdzono nadwyżkę w postaci urządzenia wielofunkcyjnego. Po wyjaśnieniu różnic ustalono, że nadwyżka powstała w związku z nie udokumentowaniem nieodpłatnego przekazania środka trwałego od dysponenta wyższego stopnia. Kierownik jednostki otrzymał od jednostki nadrzędnej odpowiednie dokumenty określające wartość początkową urządzenia na 4000 zł i dotychczasowe umorzenie na 1380 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Natomiast rozliczenie niedoborów przykładzie środkach trwałych przedstawia się jak na schemacie:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W wyniku inwentaryzacji w jednostce stwierdzono niedobór środka trwałego - centralki telefonicznej o wartości początkowej 5000 zł i dotychczasowym umorzeniu 4900 zł. Wyjaśniając różnice, kierownik jednostki ustalił, że centralka została za jego zgodą wymieniona na nową ze względu na zużycie i stan techniczny, nowa centralka została zaewidencjonowana, natomiast nie udokumentowano i nie zaksięgowano likwidacji starej centralki. Niedobór uznano za niezawiniony.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W jednostce przeprowadzono inwentaryzację, w wyniku której stwierdzono niedobór środka trwałego - laptopa o wartości początkowej 4300 zł i dotychczasowym umorzeniu 1290 zł. Po przeprowadzeniu czynności wyjaśniających kierownik jednostki ustalił, że laptop został skradziony, o czym nie został on poinformowany. Kradzież nastąpiła w wyniku zaniedbania swoich obowiązków przez pracownika, któremu powierzono odpowiedzialność materialną za ten sprzęt. Niedobór uznano za zawiniony, pracownik zgodził się go spłacić. Dokonano wyceny niedoboru w wartości rynkowej i ustalono go na kwotę 3500 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZAPAMIĘTAJ!

Wpłata pracownika z tytułu zawinionego niedoboru stanowi dochody budżetowe, chyba że kierownik podejmie decyzję o utworzeniu rachunku dochodów własnych z wpłat i odszkodowań za utracone i uszkodzone mienie.

Dla uproszczenia i większej przejrzystości zapisów można - zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont - utworzyć oddzielne konto dla rozliczania różnic inwentaryzacyjnych, np. konto 241 „Rozliczenie niedoborów, szkód i nadwyżek” lub „Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych”. Można też wprowadzić do zakładowego planu kont oddzielnie konto do rozliczania niedoborów i szkód oraz oddzielnie dla nadwyżek, np. 241 „Rozliczenie niedoborów i szkód” i 242 „Rozliczenie nadwyżek”.

Specyficznie księguje się kompensatę niedoborów z nadwyżkami, co ilustruje przykład.

PRZYKŁAD

W magazynie materiałów biurowych stwierdzono niedobór 100 ryz papieru typu Polspeed po 12 zł za ryzę i nadwyżkę 20 ryz papieru Pollux po 17 zł za ryzę.

Pracownik zwrócił się z wnioskiem do kierownika jednostki o dokonanie kompensaty niedoboru z nadwyżką. Materiały są podobne, pozostałe warunki kompensaty również zostały spełnione.

Wartość niedoboru:

100 ryz × 12 zł = 1200 zł

Wartość nadwyżki:

20 ryz × 17 zł = 340 zł

Przy kompensacie przyjmuje się zasadę niższej ceny, tak więc nadwyżkę trzeba obliczyć

jako:

20 ryz × 12 zł = 240 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W efekcie kompensaty w jednostce pozostała nadwyżka w wysokości 100 zł (Wn 240 i Ma 760) oraz niedobór w wysokości 960 zł (Wn 234 i Ma 240).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA