REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady dotyczące zakończenia roku w ewidencji księgowej i sprawozdawczości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zakończeniem roku 2007 należy przypomnieć o kilku zasadach, które będą miały zastosowanie zarówno w ewidencji księgowej, jak i przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i finansowych. Zwrócimy uwagę na poszczególne okresy przejściowe, które występują w budżecie państwa, i kogo dotyczą. Natomiast jednostkom samorządu terytorialnego przypomnimy, na które sytuacje należy zwrócić uwagę przy wykazywaniu danych w sprawozdaniach budżetowych za IV kwartał oraz rok 2007.

KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA


W budżecie państwa zostały uregulowane rozliczenia w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego w rozdziale 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa. Niemniej jednak należy podkreślić, że dotyczy to tylko budżetu państwa, zaś dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego brak jest takich uregulowań.

Natomiast jak wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, wyjątki takie również występują przy opracowywaniu niektórych sprawozdań budżetowych za IV kwartał i rok.

Rozliczenia w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego w budżecie państwa

W § 14 rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa zostały określone poszczególne okresy po roku budżetowym oraz operacje na rachunku bankowym zaliczane do roku ubiegłego. I tak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. W okresie do 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest wolny od pracy - do pierwszego dnia roboczego po tym terminie, zalicza się na rachunki bankowe roku ubiegłego, z wyjątkiem rachunków bankowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej:

• dochody pobrane do 31 grudnia przez kasy jednostek budżetowych i inkasentów;

• dochody budżetowe wpłacone do 31 grudnia do kas banków, urzędów skarbowych, urzędów celnych i izb celnych;

• nadwyżki środków obrotowych zakładów budżetowych i nadwyżki dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych oraz wpłaty części zysku gospodarstw pomocniczych przekazane do 31 grudnia;

• rozliczone dochody budżetowe paragrafu klasyfikacji budżetowej „Wpływy do wyjaśnienia”;

• wydatki budżetowe z tytułu przyjętych do 31 grudnia przez banki, urzędy pocztowe, instytucje finansowe i placówki handlowe czeków rozrachunkowych;

• zwroty wydatków budżetowych dokonanych z wydatków do 31 grudnia, zwroty środków niewykorzystanej akredytywy budżetowej oraz zwroty środków sum na zlecenie;

• zwroty sum niewłaściwie zaliczonych na rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych;

• dochody pobrane do 31 grudnia przez jednostki samorządu terytorialnego lub podległe im jednostki, związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.

2. Do 15 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego dokonuje się następujących rozliczeń:

• państwowe jednostki budżetowe przekazują zrealizowane dochody budżetowe na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;

• państwowe jednostki budżetowe, których kierownicy są dysponentami trzeciego stopnia, przekazują niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bieżące dysponentów wyższego stopnia, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej;

• na rachunek bieżący właściwych dysponentów środków budżetu państwa dokonywany jest zwrot dotacji przez:

a) jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie określonym w art. 144 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

b) pozostałe jednostki, w zakresie określonym w art. 144 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dotacji, których termin wykorzystania określa rozporządzenie wydane na podstawie art. 157 ustawy o finansach publicznych;

• specjalne ryczałtowe środki na poprawę płynności budżetowej, otrzymane z budżetu Wspólnot Europejskich, przekazywane są na rachunek bieżący dochodów roku budżetowego, którego dotyczą.

3. Do 20 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego dokonuje się następujących rozliczeń:

• państwowe jednostki budżetowe, których kierownicy są dysponentami drugiego stopnia, przekazują niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bieżące roku ubiegłego dysponentów głównych;

• urzędy skarbowe przekazują środki z tytułu ostatecznego rozliczenia dochodów należnych gminom i udziałów w dochodach budżetu państwa, ustalonych w odrębnych przepisach, jednostkom samorządu terytorialnego;

• urzędy skarbowe przekazują środki z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług, dotyczące poprzedniego roku, na zasadach wynikających z przepisów ustawy podatku od towarów i usług.

4. Do 25 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego dokonuje się następujących rozliczeń:

• urzędy skarbowe przekazują dochody budżetowe z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;

• dysponenci główni środków budżetu państwa przekazują niewykorzystane środki budżetowe na odpowiedni rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

5. Do 31 stycznia roku następującego po roku budżetowym przekazywane są jednostkom samorządu terytorialnego środki z tytułu ostatecznego rozliczenia należnych im udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Szczególne zasady w jednostkach budżetowych

Jednostki wykonujące budżet muszą pamiętać:

1) zamykając księgi rachunkowe - o zasadzie memoriału.

Zasada memoriałowa wynika z art. 6 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. W księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte i przypadające na jej rzecz przychody oraz obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku budżetowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

ZAPAMIĘTAJ!

Wszystkie rachunki, faktury wpływające w roku 2008, a dotyczące roku 2007, powinny zostać ujęte do roku, którego dotyczą, czyli do roku 2007. W takim przypadku wystąpią zobowiązania.

2) jednostki, które realizują bezpośrednio zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, a osiągające dochody związane z realizacją tych zadań, należne budżetowi państwa, w sprawozdaniu Rb-27ZZ za 4 kwartały 2007 r. w kolumnie „Dochody przekazane” powinny wykazać dochody przekazane z uwzględnieniem dochodów przekazanych do 5 stycznia 2008 r. na rachunek bieżący jednostki samorządu terytorialnego.

Szczególne zasady w jednostkach samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego muszą pamiętać, że:

REKLAMA

1. W grudniu 2007 r. wpłynęła na rachunek podstawowy jednostki samorządu terytorialnego rata na styczeń 2008 r. subwencji ogólnej - część oświatowa. W związku z tym w ewidencji księgowej w grudniu 2007 r. należy tę ratę ująć na koncie 133 „Rachunek budżetu” w korespondencji z kontem 909 „Rozliczenia międzyokresowe”, ponieważ rata ta jest dochodem roku 2008. Na koncie 901 wystąpi dopiero po przeksięgowaniu z konta 909 w roku 2008 (polecenie księgowania). W sprawozdaniu Rb-27S za rok 2007 subwencja ogólna część oświatowa, kolumna „Dochody wykonane”, powinna zawierać dane z konta 901 czyli bez raty, która wpłynęła w grudniu, natomiast w „Dochodach otrzymanych” należy ją ująć, ponieważ wpłynęła w okresie sprawozdawczym.

2. Dotację celową z budżetu państwa zwróconą do 15 stycznia 2008 r. w związku z rozliczeniem w sprawozdawczości rocznej jednostki samorządu terytorialnego należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za rok 2007 w kolumnie „Wykonanie” w wysokości otrzymanych dotacji celowych, po potrąceniu zwrotów dokonanych do tego dnia, natomiast w kolumnie „Dochody otrzymane” - w kwocie, w której wpłynęły na rachunek bankowy jednostek samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym.

REKLAMA

3. Udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, otrzymane z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, wykazuje się w sprawozdaniu rocznym Rb-27S w kolumnie „Dochody wykonane”, wyłącznie kwoty, które zostały przekazane do jednostki samorządu terytorialnego należne za okres, którego sprawozdanie dotyczy. Należy tu pamiętać, że trzeba uwzględnić ratę za grudzień 2007 r., która wpłynęła w styczniu 2008 r., oraz kwotę ostatecznego rozliczenia rocznego, która wpłynie do 31 stycznia 2008 r. Natomiast w dochodach otrzymanych kwoty udziałów, które wpłynęły na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym (bez rat, które wpłynęły w styczniu 2008 r., a dotyczyły 2007 r. - występują w następnym okresie sprawozdawczym).

4. Dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, należne budżetowi państwa, jednostki samorządu terytorialnego, sporządzając sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ za 4 kwartały 2007 r., w kolumnie „Dochody przekazane” wykazują kwotę dochodów przekazanych z uwzględnieniem dochodów przekazanych do 8 stycznia 2008 r. na rachunek bieżący - subkonto dochodów dysponenta głównego środków budżetu państwa przekazującego dotację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 88)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz.U. Nr 116, poz. 784; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1785)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA