REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady dotyczące zakończenia roku w ewidencji księgowej i sprawozdawczości

KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zakończeniem roku 2007 należy przypomnieć o kilku zasadach, które będą miały zastosowanie zarówno w ewidencji księgowej, jak i przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i finansowych. Zwrócimy uwagę na poszczególne okresy przejściowe, które występują w budżecie państwa, i kogo dotyczą. Natomiast jednostkom samorządu terytorialnego przypomnimy, na które sytuacje należy zwrócić uwagę przy wykazywaniu danych w sprawozdaniach budżetowych za IV kwartał oraz rok 2007.

KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

Autopromocja

W budżecie państwa zostały uregulowane rozliczenia w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego w rozdziale 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa. Niemniej jednak należy podkreślić, że dotyczy to tylko budżetu państwa, zaś dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego brak jest takich uregulowań.

Natomiast jak wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, wyjątki takie również występują przy opracowywaniu niektórych sprawozdań budżetowych za IV kwartał i rok.

Rozliczenia w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego w budżecie państwa

W § 14 rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa zostały określone poszczególne okresy po roku budżetowym oraz operacje na rachunku bankowym zaliczane do roku ubiegłego. I tak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. W okresie do 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest wolny od pracy - do pierwszego dnia roboczego po tym terminie, zalicza się na rachunki bankowe roku ubiegłego, z wyjątkiem rachunków bankowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej:

• dochody pobrane do 31 grudnia przez kasy jednostek budżetowych i inkasentów;

• dochody budżetowe wpłacone do 31 grudnia do kas banków, urzędów skarbowych, urzędów celnych i izb celnych;

• nadwyżki środków obrotowych zakładów budżetowych i nadwyżki dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych oraz wpłaty części zysku gospodarstw pomocniczych przekazane do 31 grudnia;

• rozliczone dochody budżetowe paragrafu klasyfikacji budżetowej „Wpływy do wyjaśnienia”;

• wydatki budżetowe z tytułu przyjętych do 31 grudnia przez banki, urzędy pocztowe, instytucje finansowe i placówki handlowe czeków rozrachunkowych;

• zwroty wydatków budżetowych dokonanych z wydatków do 31 grudnia, zwroty środków niewykorzystanej akredytywy budżetowej oraz zwroty środków sum na zlecenie;

• zwroty sum niewłaściwie zaliczonych na rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych;

• dochody pobrane do 31 grudnia przez jednostki samorządu terytorialnego lub podległe im jednostki, związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.

2. Do 15 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego dokonuje się następujących rozliczeń:

• państwowe jednostki budżetowe przekazują zrealizowane dochody budżetowe na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;

• państwowe jednostki budżetowe, których kierownicy są dysponentami trzeciego stopnia, przekazują niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bieżące dysponentów wyższego stopnia, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej;

• na rachunek bieżący właściwych dysponentów środków budżetu państwa dokonywany jest zwrot dotacji przez:

a) jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie określonym w art. 144 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

b) pozostałe jednostki, w zakresie określonym w art. 144 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dotacji, których termin wykorzystania określa rozporządzenie wydane na podstawie art. 157 ustawy o finansach publicznych;

• specjalne ryczałtowe środki na poprawę płynności budżetowej, otrzymane z budżetu Wspólnot Europejskich, przekazywane są na rachunek bieżący dochodów roku budżetowego, którego dotyczą.

3. Do 20 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego dokonuje się następujących rozliczeń:

• państwowe jednostki budżetowe, których kierownicy są dysponentami drugiego stopnia, przekazują niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bieżące roku ubiegłego dysponentów głównych;

• urzędy skarbowe przekazują środki z tytułu ostatecznego rozliczenia dochodów należnych gminom i udziałów w dochodach budżetu państwa, ustalonych w odrębnych przepisach, jednostkom samorządu terytorialnego;

• urzędy skarbowe przekazują środki z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług, dotyczące poprzedniego roku, na zasadach wynikających z przepisów ustawy podatku od towarów i usług.

4. Do 25 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego dokonuje się następujących rozliczeń:

• urzędy skarbowe przekazują dochody budżetowe z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;

• dysponenci główni środków budżetu państwa przekazują niewykorzystane środki budżetowe na odpowiedni rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

5. Do 31 stycznia roku następującego po roku budżetowym przekazywane są jednostkom samorządu terytorialnego środki z tytułu ostatecznego rozliczenia należnych im udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Szczególne zasady w jednostkach budżetowych

Jednostki wykonujące budżet muszą pamiętać:

1) zamykając księgi rachunkowe - o zasadzie memoriału.

Zasada memoriałowa wynika z art. 6 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. W księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte i przypadające na jej rzecz przychody oraz obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku budżetowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

ZAPAMIĘTAJ!

Wszystkie rachunki, faktury wpływające w roku 2008, a dotyczące roku 2007, powinny zostać ujęte do roku, którego dotyczą, czyli do roku 2007. W takim przypadku wystąpią zobowiązania.

2) jednostki, które realizują bezpośrednio zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, a osiągające dochody związane z realizacją tych zadań, należne budżetowi państwa, w sprawozdaniu Rb-27ZZ za 4 kwartały 2007 r. w kolumnie „Dochody przekazane” powinny wykazać dochody przekazane z uwzględnieniem dochodów przekazanych do 5 stycznia 2008 r. na rachunek bieżący jednostki samorządu terytorialnego.

Szczególne zasady w jednostkach samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego muszą pamiętać, że:

1. W grudniu 2007 r. wpłynęła na rachunek podstawowy jednostki samorządu terytorialnego rata na styczeń 2008 r. subwencji ogólnej - część oświatowa. W związku z tym w ewidencji księgowej w grudniu 2007 r. należy tę ratę ująć na koncie 133 „Rachunek budżetu” w korespondencji z kontem 909 „Rozliczenia międzyokresowe”, ponieważ rata ta jest dochodem roku 2008. Na koncie 901 wystąpi dopiero po przeksięgowaniu z konta 909 w roku 2008 (polecenie księgowania). W sprawozdaniu Rb-27S za rok 2007 subwencja ogólna część oświatowa, kolumna „Dochody wykonane”, powinna zawierać dane z konta 901 czyli bez raty, która wpłynęła w grudniu, natomiast w „Dochodach otrzymanych” należy ją ująć, ponieważ wpłynęła w okresie sprawozdawczym.

2. Dotację celową z budżetu państwa zwróconą do 15 stycznia 2008 r. w związku z rozliczeniem w sprawozdawczości rocznej jednostki samorządu terytorialnego należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za rok 2007 w kolumnie „Wykonanie” w wysokości otrzymanych dotacji celowych, po potrąceniu zwrotów dokonanych do tego dnia, natomiast w kolumnie „Dochody otrzymane” - w kwocie, w której wpłynęły na rachunek bankowy jednostek samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym.

REKLAMA

3. Udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, otrzymane z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, wykazuje się w sprawozdaniu rocznym Rb-27S w kolumnie „Dochody wykonane”, wyłącznie kwoty, które zostały przekazane do jednostki samorządu terytorialnego należne za okres, którego sprawozdanie dotyczy. Należy tu pamiętać, że trzeba uwzględnić ratę za grudzień 2007 r., która wpłynęła w styczniu 2008 r., oraz kwotę ostatecznego rozliczenia rocznego, która wpłynie do 31 stycznia 2008 r. Natomiast w dochodach otrzymanych kwoty udziałów, które wpłynęły na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego w okresie sprawozdawczym (bez rat, które wpłynęły w styczniu 2008 r., a dotyczyły 2007 r. - występują w następnym okresie sprawozdawczym).

4. Dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, należne budżetowi państwa, jednostki samorządu terytorialnego, sporządzając sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ za 4 kwartały 2007 r., w kolumnie „Dochody przekazane” wykazują kwotę dochodów przekazanych z uwzględnieniem dochodów przekazanych do 8 stycznia 2008 r. na rachunek bieżący - subkonto dochodów dysponenta głównego środków budżetu państwa przekazującego dotację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 88)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz.U. Nr 116, poz. 784; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1785)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA