REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskazówki do wypełniania sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Włodarkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kierownicy zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych są zobowiązani do sporządzenia za 2008 r. sprawozdań Rb-30 i Rb-31. Aby ułatwić sporządzanie tych sprawozdań, podajemy kilka wskazówek, czym się kierować przy ich wypełnianiu, aby uniknąć podstawowych błędów. Dodatkowo przedstawione zostały przykładowe paragrafy, które nie są związane z działalnością jednostek sporządzających te sprawozdania, które traktowane są jako niewłaściwe i nie powinny pojawić się w omawianych sprawozdaniach.

Sprawozdanie Rb-30 jest półrocznym/rocznym sprawozdaniem z wykonania planów finansowych zakładów budżetowych. Natomiast sprawozdanie Rb-31 to półroczne/roczne sprawozdania z wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych. Sprawozdania te są przekazywane w formie dokumentu i formie elektronicznej przez jednostki samorządu terytorialnego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wypełniać sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Podajemy dziesięć wskazówek pomocnych przy sporządzaniu Rb-30.

DZIESIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-30

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej w zakładzie budżetowym. Dane w zakresie planu powinny być zgodne z uchwałą rady danej jednostki samorządu terytorialnego. Jedyna niezgodność może wystąpić w sprawozdaniu rocznym, gdy nie ma już możliwości podjęcia stosownej uchwały.

2. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Na potrzeby sprawozdawczości sprawozdanie z planu finansowego sporządza się z działu i rozdziału będącego działalnością wiodącą, nawet jeżeli działalność zakładu obejmuje kilka działów. Stosuje się zasadę: 1 zakład = 1 sprawozdanie.

4. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymane z budżetu gminy (§ 265 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez zakład budżetowy”) powinny być zgodne z wielkościami wynikającymi ze sprawozdania Rb-28S sporządzanego przez jednostkę budżetową. Jednostki będące płatnikami podatku VAT ujmują dotację przedmiotową po stronie przychodów w kwocie netto (pomniejszoną o VAT). Podatek VAT wykazywany jest w dziale B sprawozdania dotyczącego rozliczenia kasowego w wierszu Z 102.

5. Dotacje na zadania inwestycyjne otrzymane przez zakład budżetowy z budżetu gminy (§ 621 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych”) wykazuje się w dziale D sprawozdania.

6. Stan środków obrotowych netto po stronie wykonania na początek okresu sprawozdawczego w dziale A powinien być zgodny ze stanem środków obrotowych netto na koniec okresu sprawozdawczego roku poprzedniego w dziale B oraz odpowiednio w dziale C kolumna 13.

7. Naliczony podatek dochodowy od osób prawnych należy wykazywać zgodnie z deklaracją CIT. Jeśli kwota wpłat zaliczkowych w ciągu roku przewyższa ostateczną kwotę wynikającą z rozliczenia rocznego, to w dziale B w poz. P 110, wykazuje się kwotę zgodną z deklaracją CIT, a w informacji 2 działu D w poz. Z 100 - kwotę faktycznie wpłaconą w okresie sprawozdawczym na rachunek urzędu skarbowego. Powstała w ten sposób nadpłata powinna być zaewidencjonowana na koncie 225 „Rozrachunki z budżetami” w korespondencji z kontem 870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem” obciążające wynik finansowy i wykazana w dziale C w wierszu W 020 „Należności netto. „Natomiast kiedy suma zaliczek wpłaconych jest niższa niż wynika to z rozliczenia rocznego - w dziale C w wierszu W 040 „Zobowiązania i inne rozliczenia” wykazuje się zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

8. W dziale C w wierszu W 010 Środki pieniężne (w tym środki w kasie) nie wykazuje się środków dotyczących ZFŚS. W wierszu tym należy ujmować środki, które służą do wykonywania podstawowej działalności statutowej zakładu budżetowego.

9. Dane w wierszu oznaczonym symbolem „Należności” - W 020 podaje się w kwotach netto. W danych uzupełniających dotyczących należności i zobowiązań, w wierszach W 080, W 081, W 090, W 091, W 092, W 093 i W 094, należy wykazać część należności i zobowiązań spośród wymienionych w wierszach W 020 i W 040. Oznacza to, że w danych uzupełniających (W 080 i W 081) należy wykazywać należności netto (tj. należności pomniejszone o odpisy aktualizujące oraz o odsetki od należności niezapłaconych w terminie). Natomiast w zakresie zobowiązań, dane uzupełniające powinny być wykazywane w kwotach obciążających zakład budżetowy, tj. brutto.

10. Należności wykazywane w dziale C sprawozdania pomniejsza się o nadpłaty.

Przy sporządzaniu sprawozdania Rb-31 należy pamiętać o następujących zasadach:

DZIESIĘĆ ZASAD DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-31

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej przez gospodarstwo pomocnicze.

2. Dane w sprawozdaniu w zakresie planu powinny wynikać z uchwał rady danej jednostki samorządu terytorialnego.

3. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

4. W sprawozdaniu jednostkowym za I półrocze nie wypełnia się działu C i D.

5. Kwoty planowanych przychodów i kosztów powinny być zgodne z uchwałami jednostki samorządu terytorialnego.

6. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymanych przez gospodarstwo pomocnicze powinny być zgodne z kwotami wykazanymi w sprawozdaniu Rb-28S (§ 266 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez gospodarstwo pomocnicze”).

7. Stan środków na początek okresu sprawozdawczego w części E kolumna 13 powinien być zgodny z kwotą wykazaną jako stan na koniec poprzedniego okresu w dziale E w kolumnie 14 za rok poprzedni.

8. Jeżeli prowadzone jest więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze, w tym samym rozdziale klasyfikacji, z których jedno wykazuje zysk, a drugie stratę, w sprawozdaniu zbiorczym w dziale C i D na koniec roku wystąpi zarówno zysk, jak i strata.

9. W sprawozdaniach łącznych sporządzanych na podstawie sprawozdań jednostkowych, gdzie mógł wystąpić zarówno zysk, jak i strata, stosuje się formułę: S 100 = Q 110 + Q 120 + R 200 + R 110.

10. W sprawozdaniach łącznych rocznych sumuje się ze sprawozdań jednostkowych oddzielnie wynik finansowy netto - zysk i oddzielnie wynik finansowy netto - strata.

Jakie paragrafy nie powinny wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31 wskazano w tabeli.

Tabela. Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1419)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA