REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskazówki do wypełniania sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Włodarkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kierownicy zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych są zobowiązani do sporządzenia za 2008 r. sprawozdań Rb-30 i Rb-31. Aby ułatwić sporządzanie tych sprawozdań, podajemy kilka wskazówek, czym się kierować przy ich wypełnianiu, aby uniknąć podstawowych błędów. Dodatkowo przedstawione zostały przykładowe paragrafy, które nie są związane z działalnością jednostek sporządzających te sprawozdania, które traktowane są jako niewłaściwe i nie powinny pojawić się w omawianych sprawozdaniach.

Sprawozdanie Rb-30 jest półrocznym/rocznym sprawozdaniem z wykonania planów finansowych zakładów budżetowych. Natomiast sprawozdanie Rb-31 to półroczne/roczne sprawozdania z wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych. Sprawozdania te są przekazywane w formie dokumentu i formie elektronicznej przez jednostki samorządu terytorialnego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych.

REKLAMA

Jak wypełniać sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Podajemy dziesięć wskazówek pomocnych przy sporządzaniu Rb-30.

DZIESIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-30

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej w zakładzie budżetowym. Dane w zakresie planu powinny być zgodne z uchwałą rady danej jednostki samorządu terytorialnego. Jedyna niezgodność może wystąpić w sprawozdaniu rocznym, gdy nie ma już możliwości podjęcia stosownej uchwały.

2. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Na potrzeby sprawozdawczości sprawozdanie z planu finansowego sporządza się z działu i rozdziału będącego działalnością wiodącą, nawet jeżeli działalność zakładu obejmuje kilka działów. Stosuje się zasadę: 1 zakład = 1 sprawozdanie.

4. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymane z budżetu gminy (§ 265 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez zakład budżetowy”) powinny być zgodne z wielkościami wynikającymi ze sprawozdania Rb-28S sporządzanego przez jednostkę budżetową. Jednostki będące płatnikami podatku VAT ujmują dotację przedmiotową po stronie przychodów w kwocie netto (pomniejszoną o VAT). Podatek VAT wykazywany jest w dziale B sprawozdania dotyczącego rozliczenia kasowego w wierszu Z 102.

5. Dotacje na zadania inwestycyjne otrzymane przez zakład budżetowy z budżetu gminy (§ 621 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych”) wykazuje się w dziale D sprawozdania.

6. Stan środków obrotowych netto po stronie wykonania na początek okresu sprawozdawczego w dziale A powinien być zgodny ze stanem środków obrotowych netto na koniec okresu sprawozdawczego roku poprzedniego w dziale B oraz odpowiednio w dziale C kolumna 13.

7. Naliczony podatek dochodowy od osób prawnych należy wykazywać zgodnie z deklaracją CIT. Jeśli kwota wpłat zaliczkowych w ciągu roku przewyższa ostateczną kwotę wynikającą z rozliczenia rocznego, to w dziale B w poz. P 110, wykazuje się kwotę zgodną z deklaracją CIT, a w informacji 2 działu D w poz. Z 100 - kwotę faktycznie wpłaconą w okresie sprawozdawczym na rachunek urzędu skarbowego. Powstała w ten sposób nadpłata powinna być zaewidencjonowana na koncie 225 „Rozrachunki z budżetami” w korespondencji z kontem 870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem” obciążające wynik finansowy i wykazana w dziale C w wierszu W 020 „Należności netto. „Natomiast kiedy suma zaliczek wpłaconych jest niższa niż wynika to z rozliczenia rocznego - w dziale C w wierszu W 040 „Zobowiązania i inne rozliczenia” wykazuje się zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

8. W dziale C w wierszu W 010 Środki pieniężne (w tym środki w kasie) nie wykazuje się środków dotyczących ZFŚS. W wierszu tym należy ujmować środki, które służą do wykonywania podstawowej działalności statutowej zakładu budżetowego.

9. Dane w wierszu oznaczonym symbolem „Należności” - W 020 podaje się w kwotach netto. W danych uzupełniających dotyczących należności i zobowiązań, w wierszach W 080, W 081, W 090, W 091, W 092, W 093 i W 094, należy wykazać część należności i zobowiązań spośród wymienionych w wierszach W 020 i W 040. Oznacza to, że w danych uzupełniających (W 080 i W 081) należy wykazywać należności netto (tj. należności pomniejszone o odpisy aktualizujące oraz o odsetki od należności niezapłaconych w terminie). Natomiast w zakresie zobowiązań, dane uzupełniające powinny być wykazywane w kwotach obciążających zakład budżetowy, tj. brutto.

10. Należności wykazywane w dziale C sprawozdania pomniejsza się o nadpłaty.

Przy sporządzaniu sprawozdania Rb-31 należy pamiętać o następujących zasadach:

DZIESIĘĆ ZASAD DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-31

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej przez gospodarstwo pomocnicze.

2. Dane w sprawozdaniu w zakresie planu powinny wynikać z uchwał rady danej jednostki samorządu terytorialnego.

3. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

4. W sprawozdaniu jednostkowym za I półrocze nie wypełnia się działu C i D.

5. Kwoty planowanych przychodów i kosztów powinny być zgodne z uchwałami jednostki samorządu terytorialnego.

6. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymanych przez gospodarstwo pomocnicze powinny być zgodne z kwotami wykazanymi w sprawozdaniu Rb-28S (§ 266 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez gospodarstwo pomocnicze”).

7. Stan środków na początek okresu sprawozdawczego w części E kolumna 13 powinien być zgodny z kwotą wykazaną jako stan na koniec poprzedniego okresu w dziale E w kolumnie 14 za rok poprzedni.

8. Jeżeli prowadzone jest więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze, w tym samym rozdziale klasyfikacji, z których jedno wykazuje zysk, a drugie stratę, w sprawozdaniu zbiorczym w dziale C i D na koniec roku wystąpi zarówno zysk, jak i strata.

9. W sprawozdaniach łącznych sporządzanych na podstawie sprawozdań jednostkowych, gdzie mógł wystąpić zarówno zysk, jak i strata, stosuje się formułę: S 100 = Q 110 + Q 120 + R 200 + R 110.

10. W sprawozdaniach łącznych rocznych sumuje się ze sprawozdań jednostkowych oddzielnie wynik finansowy netto - zysk i oddzielnie wynik finansowy netto - strata.

Jakie paragrafy nie powinny wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31 wskazano w tabeli.

Tabela. Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1419)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA