REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskazówki do wypełniania sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Katarzyna Włodarkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kierownicy zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych są zobowiązani do sporządzenia za 2008 r. sprawozdań Rb-30 i Rb-31. Aby ułatwić sporządzanie tych sprawozdań, podajemy kilka wskazówek, czym się kierować przy ich wypełnianiu, aby uniknąć podstawowych błędów. Dodatkowo przedstawione zostały przykładowe paragrafy, które nie są związane z działalnością jednostek sporządzających te sprawozdania, które traktowane są jako niewłaściwe i nie powinny pojawić się w omawianych sprawozdaniach.

Sprawozdanie Rb-30 jest półrocznym/rocznym sprawozdaniem z wykonania planów finansowych zakładów budżetowych. Natomiast sprawozdanie Rb-31 to półroczne/roczne sprawozdania z wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych. Sprawozdania te są przekazywane w formie dokumentu i formie elektronicznej przez jednostki samorządu terytorialnego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wypełniać sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Podajemy dziesięć wskazówek pomocnych przy sporządzaniu Rb-30.

DZIESIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-30

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej w zakładzie budżetowym. Dane w zakresie planu powinny być zgodne z uchwałą rady danej jednostki samorządu terytorialnego. Jedyna niezgodność może wystąpić w sprawozdaniu rocznym, gdy nie ma już możliwości podjęcia stosownej uchwały.

2. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Na potrzeby sprawozdawczości sprawozdanie z planu finansowego sporządza się z działu i rozdziału będącego działalnością wiodącą, nawet jeżeli działalność zakładu obejmuje kilka działów. Stosuje się zasadę: 1 zakład = 1 sprawozdanie.

4. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymane z budżetu gminy (§ 265 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez zakład budżetowy”) powinny być zgodne z wielkościami wynikającymi ze sprawozdania Rb-28S sporządzanego przez jednostkę budżetową. Jednostki będące płatnikami podatku VAT ujmują dotację przedmiotową po stronie przychodów w kwocie netto (pomniejszoną o VAT). Podatek VAT wykazywany jest w dziale B sprawozdania dotyczącego rozliczenia kasowego w wierszu Z 102.

5. Dotacje na zadania inwestycyjne otrzymane przez zakład budżetowy z budżetu gminy (§ 621 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych”) wykazuje się w dziale D sprawozdania.

6. Stan środków obrotowych netto po stronie wykonania na początek okresu sprawozdawczego w dziale A powinien być zgodny ze stanem środków obrotowych netto na koniec okresu sprawozdawczego roku poprzedniego w dziale B oraz odpowiednio w dziale C kolumna 13.

REKLAMA

7. Naliczony podatek dochodowy od osób prawnych należy wykazywać zgodnie z deklaracją CIT. Jeśli kwota wpłat zaliczkowych w ciągu roku przewyższa ostateczną kwotę wynikającą z rozliczenia rocznego, to w dziale B w poz. P 110, wykazuje się kwotę zgodną z deklaracją CIT, a w informacji 2 działu D w poz. Z 100 - kwotę faktycznie wpłaconą w okresie sprawozdawczym na rachunek urzędu skarbowego. Powstała w ten sposób nadpłata powinna być zaewidencjonowana na koncie 225 „Rozrachunki z budżetami” w korespondencji z kontem 870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem” obciążające wynik finansowy i wykazana w dziale C w wierszu W 020 „Należności netto. „Natomiast kiedy suma zaliczek wpłaconych jest niższa niż wynika to z rozliczenia rocznego - w dziale C w wierszu W 040 „Zobowiązania i inne rozliczenia” wykazuje się zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

8. W dziale C w wierszu W 010 Środki pieniężne (w tym środki w kasie) nie wykazuje się środków dotyczących ZFŚS. W wierszu tym należy ujmować środki, które służą do wykonywania podstawowej działalności statutowej zakładu budżetowego.

9. Dane w wierszu oznaczonym symbolem „Należności” - W 020 podaje się w kwotach netto. W danych uzupełniających dotyczących należności i zobowiązań, w wierszach W 080, W 081, W 090, W 091, W 092, W 093 i W 094, należy wykazać część należności i zobowiązań spośród wymienionych w wierszach W 020 i W 040. Oznacza to, że w danych uzupełniających (W 080 i W 081) należy wykazywać należności netto (tj. należności pomniejszone o odpisy aktualizujące oraz o odsetki od należności niezapłaconych w terminie). Natomiast w zakresie zobowiązań, dane uzupełniające powinny być wykazywane w kwotach obciążających zakład budżetowy, tj. brutto.

10. Należności wykazywane w dziale C sprawozdania pomniejsza się o nadpłaty.

Przy sporządzaniu sprawozdania Rb-31 należy pamiętać o następujących zasadach:

DZIESIĘĆ ZASAD DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-31

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej przez gospodarstwo pomocnicze.

2. Dane w sprawozdaniu w zakresie planu powinny wynikać z uchwał rady danej jednostki samorządu terytorialnego.

3. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

4. W sprawozdaniu jednostkowym za I półrocze nie wypełnia się działu C i D.

5. Kwoty planowanych przychodów i kosztów powinny być zgodne z uchwałami jednostki samorządu terytorialnego.

6. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymanych przez gospodarstwo pomocnicze powinny być zgodne z kwotami wykazanymi w sprawozdaniu Rb-28S (§ 266 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez gospodarstwo pomocnicze”).

7. Stan środków na początek okresu sprawozdawczego w części E kolumna 13 powinien być zgodny z kwotą wykazaną jako stan na koniec poprzedniego okresu w dziale E w kolumnie 14 za rok poprzedni.

8. Jeżeli prowadzone jest więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze, w tym samym rozdziale klasyfikacji, z których jedno wykazuje zysk, a drugie stratę, w sprawozdaniu zbiorczym w dziale C i D na koniec roku wystąpi zarówno zysk, jak i strata.

9. W sprawozdaniach łącznych sporządzanych na podstawie sprawozdań jednostkowych, gdzie mógł wystąpić zarówno zysk, jak i strata, stosuje się formułę: S 100 = Q 110 + Q 120 + R 200 + R 110.

10. W sprawozdaniach łącznych rocznych sumuje się ze sprawozdań jednostkowych oddzielnie wynik finansowy netto - zysk i oddzielnie wynik finansowy netto - strata.

Jakie paragrafy nie powinny wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31 wskazano w tabeli.

Tabela. Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1419)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA