REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskazówki do wypełniania sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Katarzyna Włodarkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kierownicy zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych są zobowiązani do sporządzenia za 2008 r. sprawozdań Rb-30 i Rb-31. Aby ułatwić sporządzanie tych sprawozdań, podajemy kilka wskazówek, czym się kierować przy ich wypełnianiu, aby uniknąć podstawowych błędów. Dodatkowo przedstawione zostały przykładowe paragrafy, które nie są związane z działalnością jednostek sporządzających te sprawozdania, które traktowane są jako niewłaściwe i nie powinny pojawić się w omawianych sprawozdaniach.

Sprawozdanie Rb-30 jest półrocznym/rocznym sprawozdaniem z wykonania planów finansowych zakładów budżetowych. Natomiast sprawozdanie Rb-31 to półroczne/roczne sprawozdania z wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych. Sprawozdania te są przekazywane w formie dokumentu i formie elektronicznej przez jednostki samorządu terytorialnego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wypełniać sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Podajemy dziesięć wskazówek pomocnych przy sporządzaniu Rb-30.

DZIESIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-30

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej w zakładzie budżetowym. Dane w zakresie planu powinny być zgodne z uchwałą rady danej jednostki samorządu terytorialnego. Jedyna niezgodność może wystąpić w sprawozdaniu rocznym, gdy nie ma już możliwości podjęcia stosownej uchwały.

2. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Na potrzeby sprawozdawczości sprawozdanie z planu finansowego sporządza się z działu i rozdziału będącego działalnością wiodącą, nawet jeżeli działalność zakładu obejmuje kilka działów. Stosuje się zasadę: 1 zakład = 1 sprawozdanie.

4. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymane z budżetu gminy (§ 265 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez zakład budżetowy”) powinny być zgodne z wielkościami wynikającymi ze sprawozdania Rb-28S sporządzanego przez jednostkę budżetową. Jednostki będące płatnikami podatku VAT ujmują dotację przedmiotową po stronie przychodów w kwocie netto (pomniejszoną o VAT). Podatek VAT wykazywany jest w dziale B sprawozdania dotyczącego rozliczenia kasowego w wierszu Z 102.

5. Dotacje na zadania inwestycyjne otrzymane przez zakład budżetowy z budżetu gminy (§ 621 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych zakładów budżetowych”) wykazuje się w dziale D sprawozdania.

6. Stan środków obrotowych netto po stronie wykonania na początek okresu sprawozdawczego w dziale A powinien być zgodny ze stanem środków obrotowych netto na koniec okresu sprawozdawczego roku poprzedniego w dziale B oraz odpowiednio w dziale C kolumna 13.

REKLAMA

7. Naliczony podatek dochodowy od osób prawnych należy wykazywać zgodnie z deklaracją CIT. Jeśli kwota wpłat zaliczkowych w ciągu roku przewyższa ostateczną kwotę wynikającą z rozliczenia rocznego, to w dziale B w poz. P 110, wykazuje się kwotę zgodną z deklaracją CIT, a w informacji 2 działu D w poz. Z 100 - kwotę faktycznie wpłaconą w okresie sprawozdawczym na rachunek urzędu skarbowego. Powstała w ten sposób nadpłata powinna być zaewidencjonowana na koncie 225 „Rozrachunki z budżetami” w korespondencji z kontem 870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem” obciążające wynik finansowy i wykazana w dziale C w wierszu W 020 „Należności netto. „Natomiast kiedy suma zaliczek wpłaconych jest niższa niż wynika to z rozliczenia rocznego - w dziale C w wierszu W 040 „Zobowiązania i inne rozliczenia” wykazuje się zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

8. W dziale C w wierszu W 010 Środki pieniężne (w tym środki w kasie) nie wykazuje się środków dotyczących ZFŚS. W wierszu tym należy ujmować środki, które służą do wykonywania podstawowej działalności statutowej zakładu budżetowego.

9. Dane w wierszu oznaczonym symbolem „Należności” - W 020 podaje się w kwotach netto. W danych uzupełniających dotyczących należności i zobowiązań, w wierszach W 080, W 081, W 090, W 091, W 092, W 093 i W 094, należy wykazać część należności i zobowiązań spośród wymienionych w wierszach W 020 i W 040. Oznacza to, że w danych uzupełniających (W 080 i W 081) należy wykazywać należności netto (tj. należności pomniejszone o odpisy aktualizujące oraz o odsetki od należności niezapłaconych w terminie). Natomiast w zakresie zobowiązań, dane uzupełniające powinny być wykazywane w kwotach obciążających zakład budżetowy, tj. brutto.

10. Należności wykazywane w dziale C sprawozdania pomniejsza się o nadpłaty.

Przy sporządzaniu sprawozdania Rb-31 należy pamiętać o następujących zasadach:

DZIESIĘĆ ZASAD DOTYCZĄCYCH SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA RB-31

1. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny wynikać z ewidencji księgowej prowadzonej przez gospodarstwo pomocnicze.

2. Dane w sprawozdaniu w zakresie planu powinny wynikać z uchwał rady danej jednostki samorządu terytorialnego.

3. Sprawozdanie wypełnia się w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.

4. W sprawozdaniu jednostkowym za I półrocze nie wypełnia się działu C i D.

5. Kwoty planowanych przychodów i kosztów powinny być zgodne z uchwałami jednostki samorządu terytorialnego.

6. Kwoty dotacji przedmiotowych otrzymanych przez gospodarstwo pomocnicze powinny być zgodne z kwotami wykazanymi w sprawozdaniu Rb-28S (§ 266 „Dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez gospodarstwo pomocnicze”).

7. Stan środków na początek okresu sprawozdawczego w części E kolumna 13 powinien być zgodny z kwotą wykazaną jako stan na koniec poprzedniego okresu w dziale E w kolumnie 14 za rok poprzedni.

8. Jeżeli prowadzone jest więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze, w tym samym rozdziale klasyfikacji, z których jedno wykazuje zysk, a drugie stratę, w sprawozdaniu zbiorczym w dziale C i D na koniec roku wystąpi zarówno zysk, jak i strata.

9. W sprawozdaniach łącznych sporządzanych na podstawie sprawozdań jednostkowych, gdzie mógł wystąpić zarówno zysk, jak i strata, stosuje się formułę: S 100 = Q 110 + Q 120 + R 200 + R 110.

10. W sprawozdaniach łącznych rocznych sumuje się ze sprawozdań jednostkowych oddzielnie wynik finansowy netto - zysk i oddzielnie wynik finansowy netto - strata.

Jakie paragrafy nie powinny wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31 wskazano w tabeli.

Tabela. Przykładowe paragrafy klasyfikacji budżetowej, które nie mogą wystąpić w Rb-30 i Rb-31

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1419)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

 

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA