REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna z fundacji w księgach rachunkowych zakładu opieki zdrowotnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Jagiełło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Od WOŚP otrzymujemy na podstawie umowy darowizny pompy insulinowe o cenie jednostkowej 5600 zł. W umowie zawartej przez nas z WOŚP fundacja poleca nam, aby: przedmiot darowizny nie był wykorzystywany do celów komercyjnych, był wykorzystywany w sposób ciągły i wyłącznie w leczeniu dzieci.

Z umowy również wynika obowiązek przekazania tych pomp dzieciom wskazanym w protokole odbioru przedmiotu darowizny na podstawie umowy użyczenia. Pompy przekazywane są dzieciom na czas nieokreślony na podstawie oświadczenia podpisanego przez rodziców dziecka wraz z kartą gwarancyjną. W przypadku awarii pompy rodzice dziecka mają obowiązek powiadomienia fundacji o tym zdarzeniu. Przy rezygnacji z leczenia tą pompą rodzice zobowiązują się zwrócić ją do nas i poinformować o tym fundację. Prosimy o wyjaśnienie, jak prawidłowo zaksięgować przyjęcie tych pomp i wydanie pomp pacjentom.

REKLAMA

Publiczny zakład opieki zdrowotnej (dalej: zoz) może dokonać zakupu lub przyjąć darowiznę aparatury i sprzętu medycznego wyłącznie o przeznaczeniu i standardzie określonym przez podmiot, który zakład utworzył, oraz na zasadach określonych przez ten podmiot. Wynika to z art. 42 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (dalej: ustawa o zoz). Podmiot, który utworzył zakład, określa także zasady, na podstawie których może nastąpić zbycie aktywów trwałych zoz, oddanie go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie. Zasady te mogą polegać w szczególności na ustanowieniu wymogu uzyskania jego zgody na dokonanie tych czynności (art. 53 ustawy o zoz).

Otrzymanie darowizny ma istotny wpływ na bilans oraz rachunek zysków i strat zoz. W bilansie po stronie aktywów zwiększają się składniki majątku trwałego. Po stronie przychodów otrzymana darowizna będzie mieć wpływ na pozostałe przychody operacyjne.

Samodzielny publiczny zoz przyjął od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na podstawie umowy darowizny pompy insulinowe o cenie jednostkowej 5600 zł. Są więc środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji i w takim przypadku będą się zużywały w okresie dłuższym niż rok.

Jedną z głównych zasad rachunkowości jest zasada współmierności, która mówi, że do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego należy zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na dany okres koszty, które zostaną poniesione w przyszłości. W przypadku otrzymania środków trwałych odniesienie wartości w całości do przychodów w momencie przyjęcia będzie niezgodne z zasadą współmierności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycja księgowań:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby przyjąć wartość darowizny już w pierwszym roku jako przychód, to z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości wynik finansowy byłby zawyżony. Zasadne jest zatem podzielenie przychodów na okresy, w których środek jest amortyzowany. Wtedy roczne przychody będą się równać rocznym odpisom amortyzacyjnym, a część przychodu, która nie dotyczy bieżącego okresu, będzie pozycją pasywów.

Ponadto warto zauważyć, że dar nie pochodzi z budżetu państwa ani z jednostki samorządowej, ale z Fundacji WOŚP, i dlatego nie zwiększa funduszu założycielskiego, lecz przychody (art. 57 ustawy o zoz). Dlatego całość darowizny od fundacji należałoby zaksięgować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów i raz w roku, w wysokości odpisów amortyzacyjnych, na pozostałe przychody operacyjne.

Jeżeli jednak wartość darów byłaby niewysoka, co nie miałoby wielkiego wpływu na bilans, to można byłoby dokonać zapisów księgowych z pominięciem międzyokresowego rozliczenia przychodów.

Z chwilą podpisania umowy i przyjęcia sprzętu pompy stanowią własność samodzielnego zoz i należy je traktować jak pozostały sprzęt medyczny oraz wykorzystywać do usług medycznych zgodnie z przeznaczeniem darczyńcy.

Zakłady Opieki Zdrowotnej mają często trudną sytuację finansową i przestarzały sprzęt. Dlatego dla zoz-ów niezwykle cenna jest każda pomoc finansowa lub rzeczowa. Dzięki niej mogą uzupełnić braki np. w sprzęcie medycznym. Ponadto szpital może zaoszczędzić pieniądze na równie niezbędną aparaturę lub inne potrzeby. To właśnie podmiot, który zakład utworzył, wyraża zgodę na przyjęcie - w formie darowizny, np. sprzętu, aparatury medycznej i wyposażenia. Warto pamiętać, że darczyńca może zastrzec sobie prawo kontrolowania obdarowanego (np. przez klauzule w umowie darowizny) i nałożyć na obdarowanego, zgodnie z art. 893 Kodeksu cywilnego, obowiązek wykonania szeregu poleceń. Pomimo tych warunków jest to nadal korzystne działanie dla zoz-ów, a szczególnie ich pacjentów.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA