REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna z fundacji w księgach rachunkowych zakładu opieki zdrowotnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Jagiełło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Od WOŚP otrzymujemy na podstawie umowy darowizny pompy insulinowe o cenie jednostkowej 5600 zł. W umowie zawartej przez nas z WOŚP fundacja poleca nam, aby: przedmiot darowizny nie był wykorzystywany do celów komercyjnych, był wykorzystywany w sposób ciągły i wyłącznie w leczeniu dzieci.

Z umowy również wynika obowiązek przekazania tych pomp dzieciom wskazanym w protokole odbioru przedmiotu darowizny na podstawie umowy użyczenia. Pompy przekazywane są dzieciom na czas nieokreślony na podstawie oświadczenia podpisanego przez rodziców dziecka wraz z kartą gwarancyjną. W przypadku awarii pompy rodzice dziecka mają obowiązek powiadomienia fundacji o tym zdarzeniu. Przy rezygnacji z leczenia tą pompą rodzice zobowiązują się zwrócić ją do nas i poinformować o tym fundację. Prosimy o wyjaśnienie, jak prawidłowo zaksięgować przyjęcie tych pomp i wydanie pomp pacjentom.

REKLAMA

Autopromocja

Publiczny zakład opieki zdrowotnej (dalej: zoz) może dokonać zakupu lub przyjąć darowiznę aparatury i sprzętu medycznego wyłącznie o przeznaczeniu i standardzie określonym przez podmiot, który zakład utworzył, oraz na zasadach określonych przez ten podmiot. Wynika to z art. 42 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (dalej: ustawa o zoz). Podmiot, który utworzył zakład, określa także zasady, na podstawie których może nastąpić zbycie aktywów trwałych zoz, oddanie go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie. Zasady te mogą polegać w szczególności na ustanowieniu wymogu uzyskania jego zgody na dokonanie tych czynności (art. 53 ustawy o zoz).

Otrzymanie darowizny ma istotny wpływ na bilans oraz rachunek zysków i strat zoz. W bilansie po stronie aktywów zwiększają się składniki majątku trwałego. Po stronie przychodów otrzymana darowizna będzie mieć wpływ na pozostałe przychody operacyjne.

Samodzielny publiczny zoz przyjął od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na podstawie umowy darowizny pompy insulinowe o cenie jednostkowej 5600 zł. Są więc środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji i w takim przypadku będą się zużywały w okresie dłuższym niż rok.

Jedną z głównych zasad rachunkowości jest zasada współmierności, która mówi, że do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego należy zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na dany okres koszty, które zostaną poniesione w przyszłości. W przypadku otrzymania środków trwałych odniesienie wartości w całości do przychodów w momencie przyjęcia będzie niezgodne z zasadą współmierności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycja księgowań:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby przyjąć wartość darowizny już w pierwszym roku jako przychód, to z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości wynik finansowy byłby zawyżony. Zasadne jest zatem podzielenie przychodów na okresy, w których środek jest amortyzowany. Wtedy roczne przychody będą się równać rocznym odpisom amortyzacyjnym, a część przychodu, która nie dotyczy bieżącego okresu, będzie pozycją pasywów.

Ponadto warto zauważyć, że dar nie pochodzi z budżetu państwa ani z jednostki samorządowej, ale z Fundacji WOŚP, i dlatego nie zwiększa funduszu założycielskiego, lecz przychody (art. 57 ustawy o zoz). Dlatego całość darowizny od fundacji należałoby zaksięgować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów i raz w roku, w wysokości odpisów amortyzacyjnych, na pozostałe przychody operacyjne.

Jeżeli jednak wartość darów byłaby niewysoka, co nie miałoby wielkiego wpływu na bilans, to można byłoby dokonać zapisów księgowych z pominięciem międzyokresowego rozliczenia przychodów.

Z chwilą podpisania umowy i przyjęcia sprzętu pompy stanowią własność samodzielnego zoz i należy je traktować jak pozostały sprzęt medyczny oraz wykorzystywać do usług medycznych zgodnie z przeznaczeniem darczyńcy.

Zakłady Opieki Zdrowotnej mają często trudną sytuację finansową i przestarzały sprzęt. Dlatego dla zoz-ów niezwykle cenna jest każda pomoc finansowa lub rzeczowa. Dzięki niej mogą uzupełnić braki np. w sprzęcie medycznym. Ponadto szpital może zaoszczędzić pieniądze na równie niezbędną aparaturę lub inne potrzeby. To właśnie podmiot, który zakład utworzył, wyraża zgodę na przyjęcie - w formie darowizny, np. sprzętu, aparatury medycznej i wyposażenia. Warto pamiętać, że darczyńca może zastrzec sobie prawo kontrolowania obdarowanego (np. przez klauzule w umowie darowizny) i nałożyć na obdarowanego, zgodnie z art. 893 Kodeksu cywilnego, obowiązek wykonania szeregu poleceń. Pomimo tych warunków jest to nadal korzystne działanie dla zoz-ów, a szczególnie ich pacjentów.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA