REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować ocieplenie i elewację budynku

Andrzej Waryszak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Planujemy inwestycję polegającą na ociepleniu oraz dokonaniu elewacji budynku (§ 6050). Inwestycja dotyczy budynku własnego (jest ujęty w ewidencji środków trwałych) oraz budynku, który mamy w trwałym zarządzie (nie jest ujęty w ewidencji środków trwałych). Jak należy zaksięgować taką inwestycję?

Ocieplenie i wykonanie elewacji budynku stanowi ulepszenie środka trwałego. Ulepszenia w obcych środkach trwałych zalicza się do środków trwałych (art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości). Natomiast przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają amortyzacji (art. 16a ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych). W związku z tym, z formalnego (księgowego) punktu widzenia, wartość inwestycji w obcym środku trwałym należy ująć w ewidencji bilansowej na kontach zespołu 0 „Majątek trwały” oraz rozpocząć dokonywanie odpisów umorzeniowych.

REKLAMA

Autopromocja

Nakłady związane z ulepszeniem środka trwałego ewidencjonowane są na koncie 080 „Inwestycje (środki trwałe w budowie)”. Konto to służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych, tj. kosztów pozostających w bezpośrednim związku z niezakończoną jeszcze budową, montażem lub przekazaniem do używania nowego lub ulepszeniem już istniejącego środka trwałego oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty. Ulepszenie środka trwałego polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powoduje, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

Zasady prowadzenia, finansowania i rozliczania inwestycji w sektorze finansów publicznych określone są w rozporządzeniu Rady Ministrów z 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Na koncie 080 ewidencjonuje się możliwe do wyodrębnienia koszty inwestycji, a zwłaszcza koszty:

• dokumentacji projektowej inwestycji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nabycia gruntu i opłat za jego użytkowanie,

• nabycia innych składników majątku trwałego,

• zużytych materiałów i energii,

• dostaw i usług obcych wykonawców,

• wynagrodzenia wraz z pochodnymi,

• przygotowania terenu pod budowę,

• ubezpieczenia inwestycji,

• nadzoru autorskiego i inwestorskiego,

a także

• naliczony przy zakupie dóbr inwestycyjnych podatek od towarów i usług niepodlegający odliczeniu lub zwrotowi,

• odsetki, prowizje i różnice kursowe związane z finansowaniem inwestycji w okresie jej realizacji.

REKLAMA

Koszty te powodują powstanie lub zwiększenie wartości obiektów majątku trwałego w wyniku zakończenia budowy na dzień przyjęcia ich do użytkowania. Koszty wspólne dotyczące kilku obiektów inwentarzowych rozlicza się na poszczególne obiekty proporcjonalnie do sumy poniesionych kosztów bezpośrednich lub na obiekty dominujące w kosztach.

Kosztów inwestycji nie obciążają odsetki, prowizje i różnice kursowe od pożyczek i kredytów przeznaczonych na finansowanie inwestycji, naliczonych i płatnych po przekazaniu obiektu do używania. Koszty te ujmowane są na koncie 750 jako koszty finansowe. Nie zalicza się także do kosztów inwestycji kar umownych i grzywien zapłaconych w związku z realizowaną inwestycją. Koszty te stanowią pozostałe koszty operacyjne, księgowane na koncie 760.

Na koncie 080 można księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych (patrz tabela).

Tabela. Ewidencja na koncie 080

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 080 powinna zapewnić co najmniej wyodrębnienie kosztów inwestycji według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z wyodrębnieniem strat i zysków nadzwyczajnych. Prowadzona ewidencja powinna także umożliwić rozliczenie tych nakładów inwestycyjnych, które nie przyniosły planowanych efektów gospodarczych. W trakcie realizacji inwestycji powinno się zapewnić możliwość rzetelnej weryfikacji poniesionych kosztów oraz przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji.

Po zakończeniu inwestycji, które nie dały efektu gospodarczego (w tym inwestycji zaniechanych), należy przeprowadzić analizę celowości i zasadności realizowania inwestycji w danym zakresie rzeczowym, terminie i miejscu. Przeprowadzenie rzetelnej analizy co do okoliczności i przyczyn straty ma na celu prawidłowe rozliczenie inwestycji, które nie dały efektu gospodarczego, oraz wskazanie lub wykluczenie przesłanek warunkujących odpowiedzialność majątkową, co może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego lub ewentualnego spisania straty inwestycyjnej jako niezawinionej.

Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza koszty inwestycji niezakończonych. Saldo prezentowane jest w aktywach bilansu w poz. A.II.2 „Inwestycje rozpoczęte (środki trwałe w budowie)”.

Typowe operacje gospodarcze związane z modernizacją środka trwałego ewidencjonuje się w sposób wskazany na schemacie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odrębną kwestię stanowi zasadność prowadzenia takich działań w jednostce sektora finansów publicznych, w kontekście uprawnień kierownika jednostki do dysponowania poszczególnymi składnikami majątku i bardzo ograniczonym wpływem na gospodarowanie obcymi środkami trwałymi. Należałoby się upewnić, że takie przedsięwzięcie nie wykracza poza zakres działania określony w statucie jednostki.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1343)

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. Nr 120, poz. 831)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

REKLAMA

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA