REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

STAN FAKTYCZNY:

REKLAMA

REKLAMA

Zakład budżetowy otrzymał dotację celową z urzędu miasta na zakup pieca kremacyjnego. Dotacja celowa na zakup pieca została rozłożona na lata 2009 i 2010 (na 2010 r. została zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym). Zgodnie z powyższym zakład przeprowadził przetarg i podpisał umowę z inwestorem włoskim na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r. Natomiast termin płatności za powyższą transakcję został określony w umowie, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją. Piec został dostarczony zgodnie z umową, następnie zamontowany i oddany do użytku w 2009 r. Dotację na zakup pieca przyznaną na 2009 r. zakład otrzymał i zapłacił pierwszą ratę zgodnie z umową. Płatności drugiej raty zakład dokona w kwietniu 2010 r. Ujęcie zakupu pieca w księgach rachunkowych zakładu spowoduje powstanie zobowiązania (w części niezapłaconego pieca), na które w tym roku nie ma pokrycia w planie. Czy wystarczające jest dla zakładu zabezpieczenie, jeżeli na powstałe zobowiązanie niewymagalne ma zagwarantowaną dotację w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na 2010 r.? Jak należy zaksięgować powyższe operacje, uwzględniając zobowiązania niewymagalne, bez pokrycia w planie na ten rok?

ODPOWIEDŹ:

Przyznana dotacja celowa na zakup pieca jest dotacją celową na inwestycje. Tego rodzaju dotacje, zgodnie z prawem finansów publicznych (art. 24 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), przysługują każdemu zakładowi budżetowemu. Należy podkreślić, że dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele, a w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu.

REKLAMA

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej powinna przebiegać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCHEMAT. Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Otrzymanie faktury za zakup, transport i montaż pieca (2009 r.)

2. OT - Oddanie kompletnego i sprawnego pieca do użytku (2009 r.)

3. Przelew pierwszej transzy dotacji celowej na inwestycje (2009 r.)

4. Zapłata pierwszej raty dostawcy pieca (2009 r.)

5. Przelew drugiej transzy dotacji celowej na inwestycje (2010 r.)

6. Zapłata drugiej raty dostawcy pieca (2010 r.)

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości zakładów budżetowych, dotacji otrzymanych na finansowanie inwestycji nie ujmuje się na koncie 740 „Dotacje i środki na inwestycje”. Ewidencjonuje się je na stronie Wn konta 131 „Rachunki bieżące” i na stronie Ma konta 800 „Fundusz jednostki” (na podstawie WB).

W księgach rachunkowych za 2009 r. jak najbardziej powstaje zobowiązanie, w części niezapłaconego pieca, na które zakład budżetowy nie musi mieć pokrycia w planie finansowym na 2009 r. Ujęcie dotacji w części przypadającej zakładowi budżetowemu w 2010 r. w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym jest wystarczającym zabezpieczeniem środków na płatności przypadające na 2010 r.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że podpisanie umowy z inwestorem na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r., natomiast z terminami płatności za powyższą transakcję określonymi częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją, rodzi także obowiązek ewidencji prawnego zaangażowania środków na koncie pozabilansowym 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych”. Ewidencja szczegółowa do tego konta powinna umożliwić ustalenie zaangażowania środków zakładu budżetowego z podziałem na lata finansowania i według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego zakładu budżetowego. Ujęcie operacji na koncie zaangażowania prezentuje kolejny schemat.

SCHEMAT. Ewidencja zaangażowania środków zakładu budżetowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Wartość podpisanej umowy

1a - pierwszy rok finansowania

1b - drugi rok finansowania

2. Równowartość wydatków inwestycyjnych sfinansowanych w 2009 r.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm.Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA