REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

STAN FAKTYCZNY:

REKLAMA

Autopromocja

Zakład budżetowy otrzymał dotację celową z urzędu miasta na zakup pieca kremacyjnego. Dotacja celowa na zakup pieca została rozłożona na lata 2009 i 2010 (na 2010 r. została zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym). Zgodnie z powyższym zakład przeprowadził przetarg i podpisał umowę z inwestorem włoskim na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r. Natomiast termin płatności za powyższą transakcję został określony w umowie, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją. Piec został dostarczony zgodnie z umową, następnie zamontowany i oddany do użytku w 2009 r. Dotację na zakup pieca przyznaną na 2009 r. zakład otrzymał i zapłacił pierwszą ratę zgodnie z umową. Płatności drugiej raty zakład dokona w kwietniu 2010 r. Ujęcie zakupu pieca w księgach rachunkowych zakładu spowoduje powstanie zobowiązania (w części niezapłaconego pieca), na które w tym roku nie ma pokrycia w planie. Czy wystarczające jest dla zakładu zabezpieczenie, jeżeli na powstałe zobowiązanie niewymagalne ma zagwarantowaną dotację w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na 2010 r.? Jak należy zaksięgować powyższe operacje, uwzględniając zobowiązania niewymagalne, bez pokrycia w planie na ten rok?

ODPOWIEDŹ:

Przyznana dotacja celowa na zakup pieca jest dotacją celową na inwestycje. Tego rodzaju dotacje, zgodnie z prawem finansów publicznych (art. 24 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), przysługują każdemu zakładowi budżetowemu. Należy podkreślić, że dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele, a w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej powinna przebiegać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCHEMAT. Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Otrzymanie faktury za zakup, transport i montaż pieca (2009 r.)

2. OT - Oddanie kompletnego i sprawnego pieca do użytku (2009 r.)

3. Przelew pierwszej transzy dotacji celowej na inwestycje (2009 r.)

4. Zapłata pierwszej raty dostawcy pieca (2009 r.)

5. Przelew drugiej transzy dotacji celowej na inwestycje (2010 r.)

6. Zapłata drugiej raty dostawcy pieca (2010 r.)

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości zakładów budżetowych, dotacji otrzymanych na finansowanie inwestycji nie ujmuje się na koncie 740 „Dotacje i środki na inwestycje”. Ewidencjonuje się je na stronie Wn konta 131 „Rachunki bieżące” i na stronie Ma konta 800 „Fundusz jednostki” (na podstawie WB).

W księgach rachunkowych za 2009 r. jak najbardziej powstaje zobowiązanie, w części niezapłaconego pieca, na które zakład budżetowy nie musi mieć pokrycia w planie finansowym na 2009 r. Ujęcie dotacji w części przypadającej zakładowi budżetowemu w 2010 r. w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym jest wystarczającym zabezpieczeniem środków na płatności przypadające na 2010 r.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że podpisanie umowy z inwestorem na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r., natomiast z terminami płatności za powyższą transakcję określonymi częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją, rodzi także obowiązek ewidencji prawnego zaangażowania środków na koncie pozabilansowym 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych”. Ewidencja szczegółowa do tego konta powinna umożliwić ustalenie zaangażowania środków zakładu budżetowego z podziałem na lata finansowania i według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego zakładu budżetowego. Ujęcie operacji na koncie zaangażowania prezentuje kolejny schemat.

SCHEMAT. Ewidencja zaangażowania środków zakładu budżetowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Wartość podpisanej umowy

1a - pierwszy rok finansowania

1b - drugi rok finansowania

2. Równowartość wydatków inwestycyjnych sfinansowanych w 2009 r.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm.Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA