REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

STAN FAKTYCZNY:

REKLAMA

Autopromocja

Zakład budżetowy otrzymał dotację celową z urzędu miasta na zakup pieca kremacyjnego. Dotacja celowa na zakup pieca została rozłożona na lata 2009 i 2010 (na 2010 r. została zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym). Zgodnie z powyższym zakład przeprowadził przetarg i podpisał umowę z inwestorem włoskim na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r. Natomiast termin płatności za powyższą transakcję został określony w umowie, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją. Piec został dostarczony zgodnie z umową, następnie zamontowany i oddany do użytku w 2009 r. Dotację na zakup pieca przyznaną na 2009 r. zakład otrzymał i zapłacił pierwszą ratę zgodnie z umową. Płatności drugiej raty zakład dokona w kwietniu 2010 r. Ujęcie zakupu pieca w księgach rachunkowych zakładu spowoduje powstanie zobowiązania (w części niezapłaconego pieca), na które w tym roku nie ma pokrycia w planie. Czy wystarczające jest dla zakładu zabezpieczenie, jeżeli na powstałe zobowiązanie niewymagalne ma zagwarantowaną dotację w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na 2010 r.? Jak należy zaksięgować powyższe operacje, uwzględniając zobowiązania niewymagalne, bez pokrycia w planie na ten rok?

ODPOWIEDŹ:

Przyznana dotacja celowa na zakup pieca jest dotacją celową na inwestycje. Tego rodzaju dotacje, zgodnie z prawem finansów publicznych (art. 24 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), przysługują każdemu zakładowi budżetowemu. Należy podkreślić, że dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele, a w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej powinna przebiegać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCHEMAT. Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Otrzymanie faktury za zakup, transport i montaż pieca (2009 r.)

2. OT - Oddanie kompletnego i sprawnego pieca do użytku (2009 r.)

3. Przelew pierwszej transzy dotacji celowej na inwestycje (2009 r.)

4. Zapłata pierwszej raty dostawcy pieca (2009 r.)

5. Przelew drugiej transzy dotacji celowej na inwestycje (2010 r.)

6. Zapłata drugiej raty dostawcy pieca (2010 r.)

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości zakładów budżetowych, dotacji otrzymanych na finansowanie inwestycji nie ujmuje się na koncie 740 „Dotacje i środki na inwestycje”. Ewidencjonuje się je na stronie Wn konta 131 „Rachunki bieżące” i na stronie Ma konta 800 „Fundusz jednostki” (na podstawie WB).

W księgach rachunkowych za 2009 r. jak najbardziej powstaje zobowiązanie, w części niezapłaconego pieca, na które zakład budżetowy nie musi mieć pokrycia w planie finansowym na 2009 r. Ujęcie dotacji w części przypadającej zakładowi budżetowemu w 2010 r. w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym jest wystarczającym zabezpieczeniem środków na płatności przypadające na 2010 r.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że podpisanie umowy z inwestorem na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r., natomiast z terminami płatności za powyższą transakcję określonymi częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją, rodzi także obowiązek ewidencji prawnego zaangażowania środków na koncie pozabilansowym 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych”. Ewidencja szczegółowa do tego konta powinna umożliwić ustalenie zaangażowania środków zakładu budżetowego z podziałem na lata finansowania i według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego zakładu budżetowego. Ujęcie operacji na koncie zaangażowania prezentuje kolejny schemat.

SCHEMAT. Ewidencja zaangażowania środków zakładu budżetowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Wartość podpisanej umowy

1a - pierwszy rok finansowania

1b - drugi rok finansowania

2. Równowartość wydatków inwestycyjnych sfinansowanych w 2009 r.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm.Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA