REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

STAN FAKTYCZNY:

REKLAMA

Autopromocja

Zakład budżetowy otrzymał dotację celową z urzędu miasta na zakup pieca kremacyjnego. Dotacja celowa na zakup pieca została rozłożona na lata 2009 i 2010 (na 2010 r. została zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym). Zgodnie z powyższym zakład przeprowadził przetarg i podpisał umowę z inwestorem włoskim na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r. Natomiast termin płatności za powyższą transakcję został określony w umowie, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją. Piec został dostarczony zgodnie z umową, następnie zamontowany i oddany do użytku w 2009 r. Dotację na zakup pieca przyznaną na 2009 r. zakład otrzymał i zapłacił pierwszą ratę zgodnie z umową. Płatności drugiej raty zakład dokona w kwietniu 2010 r. Ujęcie zakupu pieca w księgach rachunkowych zakładu spowoduje powstanie zobowiązania (w części niezapłaconego pieca), na które w tym roku nie ma pokrycia w planie. Czy wystarczające jest dla zakładu zabezpieczenie, jeżeli na powstałe zobowiązanie niewymagalne ma zagwarantowaną dotację w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na 2010 r.? Jak należy zaksięgować powyższe operacje, uwzględniając zobowiązania niewymagalne, bez pokrycia w planie na ten rok?

ODPOWIEDŹ:

Przyznana dotacja celowa na zakup pieca jest dotacją celową na inwestycje. Tego rodzaju dotacje, zgodnie z prawem finansów publicznych (art. 24 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), przysługują każdemu zakładowi budżetowemu. Należy podkreślić, że dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele, a w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej powinna przebiegać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCHEMAT. Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Otrzymanie faktury za zakup, transport i montaż pieca (2009 r.)

2. OT - Oddanie kompletnego i sprawnego pieca do użytku (2009 r.)

3. Przelew pierwszej transzy dotacji celowej na inwestycje (2009 r.)

4. Zapłata pierwszej raty dostawcy pieca (2009 r.)

5. Przelew drugiej transzy dotacji celowej na inwestycje (2010 r.)

6. Zapłata drugiej raty dostawcy pieca (2010 r.)

REKLAMA

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości zakładów budżetowych, dotacji otrzymanych na finansowanie inwestycji nie ujmuje się na koncie 740 „Dotacje i środki na inwestycje”. Ewidencjonuje się je na stronie Wn konta 131 „Rachunki bieżące” i na stronie Ma konta 800 „Fundusz jednostki” (na podstawie WB).

W księgach rachunkowych za 2009 r. jak najbardziej powstaje zobowiązanie, w części niezapłaconego pieca, na które zakład budżetowy nie musi mieć pokrycia w planie finansowym na 2009 r. Ujęcie dotacji w części przypadającej zakładowi budżetowemu w 2010 r. w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym jest wystarczającym zabezpieczeniem środków na płatności przypadające na 2010 r.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że podpisanie umowy z inwestorem na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r., natomiast z terminami płatności za powyższą transakcję określonymi częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją, rodzi także obowiązek ewidencji prawnego zaangażowania środków na koncie pozabilansowym 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych”. Ewidencja szczegółowa do tego konta powinna umożliwić ustalenie zaangażowania środków zakładu budżetowego z podziałem na lata finansowania i według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego zakładu budżetowego. Ujęcie operacji na koncie zaangażowania prezentuje kolejny schemat.

SCHEMAT. Ewidencja zaangażowania środków zakładu budżetowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Wartość podpisanej umowy

1a - pierwszy rok finansowania

1b - drugi rok finansowania

2. Równowartość wydatków inwestycyjnych sfinansowanych w 2009 r.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm.Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA