REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

STAN FAKTYCZNY:

REKLAMA

Zakład budżetowy otrzymał dotację celową z urzędu miasta na zakup pieca kremacyjnego. Dotacja celowa na zakup pieca została rozłożona na lata 2009 i 2010 (na 2010 r. została zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym). Zgodnie z powyższym zakład przeprowadził przetarg i podpisał umowę z inwestorem włoskim na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r. Natomiast termin płatności za powyższą transakcję został określony w umowie, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją. Piec został dostarczony zgodnie z umową, następnie zamontowany i oddany do użytku w 2009 r. Dotację na zakup pieca przyznaną na 2009 r. zakład otrzymał i zapłacił pierwszą ratę zgodnie z umową. Płatności drugiej raty zakład dokona w kwietniu 2010 r. Ujęcie zakupu pieca w księgach rachunkowych zakładu spowoduje powstanie zobowiązania (w części niezapłaconego pieca), na które w tym roku nie ma pokrycia w planie. Czy wystarczające jest dla zakładu zabezpieczenie, jeżeli na powstałe zobowiązanie niewymagalne ma zagwarantowaną dotację w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na 2010 r.? Jak należy zaksięgować powyższe operacje, uwzględniając zobowiązania niewymagalne, bez pokrycia w planie na ten rok?

ODPOWIEDŹ:

Przyznana dotacja celowa na zakup pieca jest dotacją celową na inwestycje. Tego rodzaju dotacje, zgodnie z prawem finansów publicznych (art. 24 ust. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), przysługują każdemu zakładowi budżetowemu. Należy podkreślić, że dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele, a w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu.

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej powinna przebiegać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SCHEMAT. Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Otrzymanie faktury za zakup, transport i montaż pieca (2009 r.)

2. OT - Oddanie kompletnego i sprawnego pieca do użytku (2009 r.)

3. Przelew pierwszej transzy dotacji celowej na inwestycje (2009 r.)

4. Zapłata pierwszej raty dostawcy pieca (2009 r.)

5. Przelew drugiej transzy dotacji celowej na inwestycje (2010 r.)

6. Zapłata drugiej raty dostawcy pieca (2010 r.)

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości zakładów budżetowych, dotacji otrzymanych na finansowanie inwestycji nie ujmuje się na koncie 740 „Dotacje i środki na inwestycje”. Ewidencjonuje się je na stronie Wn konta 131 „Rachunki bieżące” i na stronie Ma konta 800 „Fundusz jednostki” (na podstawie WB).

W księgach rachunkowych za 2009 r. jak najbardziej powstaje zobowiązanie, w części niezapłaconego pieca, na które zakład budżetowy nie musi mieć pokrycia w planie finansowym na 2009 r. Ujęcie dotacji w części przypadającej zakładowi budżetowemu w 2010 r. w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym jest wystarczającym zabezpieczeniem środków na płatności przypadające na 2010 r.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że podpisanie umowy z inwestorem na dostawę i montaż pieca, z terminem realizacji w 2009 r., natomiast z terminami płatności za powyższą transakcję określonymi częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r., zgodnie z przyznaną dotacją, rodzi także obowiązek ewidencji prawnego zaangażowania środków na koncie pozabilansowym 995 „Zaangażowanie środków zakładów budżetowych”. Ewidencja szczegółowa do tego konta powinna umożliwić ustalenie zaangażowania środków zakładu budżetowego z podziałem na lata finansowania i według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego zakładu budżetowego. Ujęcie operacji na koncie zaangażowania prezentuje kolejny schemat.

SCHEMAT. Ewidencja zaangażowania środków zakładu budżetowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Objaśnienia do schematu:

1. Wartość podpisanej umowy

1a - pierwszy rok finansowania

1b - drugi rok finansowania

2. Równowartość wydatków inwestycyjnych sfinansowanych w 2009 r.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm.Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA