REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowanie na koncie 221 w księgach urzędu po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w świetle ostatnich zmian w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych zmiana w opisie konta 221 oznacza, że powinno się dokonywać w księdze urzędu przypisu wszystkich dochodów gminy, bez wyjątku, a nie księgować wpływu bezpośrednio na koncie 750 (w organie konto 901)? Jeśli tak, to proszę o podpowiedź, czy przypisywać (i odpisywać) dochody w momencie wpływu na konto, czy przypisywać na dany rok wartość dotacji i subwencji wynikającą z planu? Wreszcie, czy można stosować jakieś uproszczenia? Nadmieniam, że urząd ma jedno konto bankowe (dla gminy i urzędu jako jednostki budżetowej).

Rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych nadało nowe brzmienie § 7, określając m.in. (ust. 1), że do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego zalicza się dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach innych samorządowych jednostek budżetowych. Zmiana ta stanowi, że przychody urzędów gmin jako jednostek budżetowych zostają rozszerzone o dochody realizowane na podstawie ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w drodze wpłat na rachunki bankowe (rachunek podstawowy - konto 133 i rachunki środków pomocowych - konto 137).

REKLAMA

Dochody budżetu stanowiące przychody w obecnym stanie prawnym można podzielić na trzy grupy:

1) dochody budżetu kasowo zrealizowane w danym roku budżetowym,

REKLAMA

2) dochody budżetu zrealizowane kasowo w poprzednim roku budżetowym, ale zaliczone do dochodów wykonanych następnego roku budżetowego (w budżecie gminy część oświatowa subwencji ogólnej za styczeń przekazana na rachunek budżetu w grudniu roku poprzedniego roku budżetowego),

3) dochody budżetu danego roku budżetowego zrealizowane kasowo w następnym roku budżetowym (przekazane w styczniu za poprzedni rok budżetowy - udziały gminy w podatku dochodowym w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochody pobierane na rzecz gmin przez urzędy skarbowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli urząd gminy jako jednostka budżetowa nie ma odrębnego rachunku bankowego, to spośród dochodów realizowanych w budżecie można wyodrębnić dochody:

• budżetu wpływające na podstawie ustaw lub umów na rachunki bankowe budżetu,

• urzędu jako jednostki budżetowej realizowane za pośrednictwem rachunku budżetu,

• realizowane w jednostkach budżetowych gminy, ujmowane na kontach 901 i 907 na podstawie sprawozdań Rb-27S.

Dochody wymienione w pierwszej grupie, ujęte na kontach 901 i 907, stanowią przychody urzędu gminy. Względy praktyczne przemawiają za prowadzeniem do kont 901 i 907 ewidencji analitycznej pozwalającej na wyodrębnienie dochodów budżetu stanowiących przychody urzędu gminy. Nie ma potrzeby dokonywania w ciągu roku jednoczesnych zapisów z tytułu wpływu tego typu dochodów na rachunek budżetu w ewidencji urzędu gminy jako jednostki budżetowej. W zupełności wystarczy na podstawie ewidencji dochodów na kontach 901 i 907 dokonanie jednorazowego księgowania w urzędzie gminy dochodów stanowiących, według aktualnie obowiązujących przepisów, przychody urzędu zapisem:

Wn 800 „Fundusz jednostki”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”.

Można w dokumentacji opisującej przyjęte w urzędzie zasady rachunkowości przyjąć inną częstotliwość ujmowania w ewidencji urzędu zapisów z omawianego tytułu, ale trudno byłoby uznać takie rozwiązanie za racjonalne.

 

REKLAMA

Zmiana opisu konta 221, a zwłaszcza pominięcie w nim zapisu, że na koncie 221 nie ujmuje się należności z tytułu subwencji i dotacji, nie oznacza obowiązku ujmowania należności z tych tytułów. Pominięcie w opisie konta 221 przytoczonego zapisu wynika zapewne z faktu, że zapis ten był po prostu bezprzedmiotowy.

Należy podkreślić, że rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2007 r. nie stanowi, że dochody budżetu nieujęte w planach innych gminnych jednostek budżetowych są dochodami urzędu gminy, ale stanowi, że dochody te są przychodami urzędu. Rozwiązanie to wyklucza ujmowanie tych dochodów na koncie 130, zarówno w urzędach gmin posiadających odrębny rachunek bankowy jednostki budżetowej, jak i w urzędach nieposiadających odrębnego rachunku bankowego. Na koncie 221 w urzędzie gminy jako jednostce budżetowej nie należy dokonywać żadnych przypisów należności z tytułu dochodów ustawowo realizowanych w budżecie gminy, ponieważ prowadziłoby to do dublowania należności z tego samego tytułu.

Reasumując, należy stwierdzić, że zmiany w szczególnych zasadach rachunkowości sprowadzają się do obowiązku dokonania w księgach rachunkowych urzędu jednego księgowania zapisem Wn 800 i Ma 750 w kwocie będącej sumą dochodów budżetu ujętych w danym roku budżetowym na koncie 907 (dochody z funduszy pomocowych) i na koncie 901 (dochody budżetu nieujęte w planach finansowych innych gminnych jednostek budżetowych).

W tej sytuacji pytanie, czy można stosować jakieś uproszczenia, pozostawiam bez odpowiedzi.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA