REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowanie na koncie 221 w księgach urzędu po zmianach

Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w świetle ostatnich zmian w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych zmiana w opisie konta 221 oznacza, że powinno się dokonywać w księdze urzędu przypisu wszystkich dochodów gminy, bez wyjątku, a nie księgować wpływu bezpośrednio na koncie 750 (w organie konto 901)? Jeśli tak, to proszę o podpowiedź, czy przypisywać (i odpisywać) dochody w momencie wpływu na konto, czy przypisywać na dany rok wartość dotacji i subwencji wynikającą z planu? Wreszcie, czy można stosować jakieś uproszczenia? Nadmieniam, że urząd ma jedno konto bankowe (dla gminy i urzędu jako jednostki budżetowej).

Rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych nadało nowe brzmienie § 7, określając m.in. (ust. 1), że do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego zalicza się dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach innych samorządowych jednostek budżetowych. Zmiana ta stanowi, że przychody urzędów gmin jako jednostek budżetowych zostają rozszerzone o dochody realizowane na podstawie ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w drodze wpłat na rachunki bankowe (rachunek podstawowy - konto 133 i rachunki środków pomocowych - konto 137).

REKLAMA

Autopromocja

Dochody budżetu stanowiące przychody w obecnym stanie prawnym można podzielić na trzy grupy:

1) dochody budżetu kasowo zrealizowane w danym roku budżetowym,

2) dochody budżetu zrealizowane kasowo w poprzednim roku budżetowym, ale zaliczone do dochodów wykonanych następnego roku budżetowego (w budżecie gminy część oświatowa subwencji ogólnej za styczeń przekazana na rachunek budżetu w grudniu roku poprzedniego roku budżetowego),

3) dochody budżetu danego roku budżetowego zrealizowane kasowo w następnym roku budżetowym (przekazane w styczniu za poprzedni rok budżetowy - udziały gminy w podatku dochodowym w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochody pobierane na rzecz gmin przez urzędy skarbowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli urząd gminy jako jednostka budżetowa nie ma odrębnego rachunku bankowego, to spośród dochodów realizowanych w budżecie można wyodrębnić dochody:

• budżetu wpływające na podstawie ustaw lub umów na rachunki bankowe budżetu,

• urzędu jako jednostki budżetowej realizowane za pośrednictwem rachunku budżetu,

• realizowane w jednostkach budżetowych gminy, ujmowane na kontach 901 i 907 na podstawie sprawozdań Rb-27S.

Dochody wymienione w pierwszej grupie, ujęte na kontach 901 i 907, stanowią przychody urzędu gminy. Względy praktyczne przemawiają za prowadzeniem do kont 901 i 907 ewidencji analitycznej pozwalającej na wyodrębnienie dochodów budżetu stanowiących przychody urzędu gminy. Nie ma potrzeby dokonywania w ciągu roku jednoczesnych zapisów z tytułu wpływu tego typu dochodów na rachunek budżetu w ewidencji urzędu gminy jako jednostki budżetowej. W zupełności wystarczy na podstawie ewidencji dochodów na kontach 901 i 907 dokonanie jednorazowego księgowania w urzędzie gminy dochodów stanowiących, według aktualnie obowiązujących przepisów, przychody urzędu zapisem:

Wn 800 „Fundusz jednostki”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”.

Można w dokumentacji opisującej przyjęte w urzędzie zasady rachunkowości przyjąć inną częstotliwość ujmowania w ewidencji urzędu zapisów z omawianego tytułu, ale trudno byłoby uznać takie rozwiązanie za racjonalne.

 

Zmiana opisu konta 221, a zwłaszcza pominięcie w nim zapisu, że na koncie 221 nie ujmuje się należności z tytułu subwencji i dotacji, nie oznacza obowiązku ujmowania należności z tych tytułów. Pominięcie w opisie konta 221 przytoczonego zapisu wynika zapewne z faktu, że zapis ten był po prostu bezprzedmiotowy.

Należy podkreślić, że rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2007 r. nie stanowi, że dochody budżetu nieujęte w planach innych gminnych jednostek budżetowych są dochodami urzędu gminy, ale stanowi, że dochody te są przychodami urzędu. Rozwiązanie to wyklucza ujmowanie tych dochodów na koncie 130, zarówno w urzędach gmin posiadających odrębny rachunek bankowy jednostki budżetowej, jak i w urzędach nieposiadających odrębnego rachunku bankowego. Na koncie 221 w urzędzie gminy jako jednostce budżetowej nie należy dokonywać żadnych przypisów należności z tytułu dochodów ustawowo realizowanych w budżecie gminy, ponieważ prowadziłoby to do dublowania należności z tego samego tytułu.

Reasumując, należy stwierdzić, że zmiany w szczególnych zasadach rachunkowości sprowadzają się do obowiązku dokonania w księgach rachunkowych urzędu jednego księgowania zapisem Wn 800 i Ma 750 w kwocie będącej sumą dochodów budżetu ujętych w danym roku budżetowym na koncie 907 (dochody z funduszy pomocowych) i na koncie 901 (dochody budżetu nieujęte w planach finansowych innych gminnych jednostek budżetowych).

W tej sytuacji pytanie, czy można stosować jakieś uproszczenia, pozostawiam bez odpowiedzi.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA