REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowanie na koncie 221 w księgach urzędu po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w świetle ostatnich zmian w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych zmiana w opisie konta 221 oznacza, że powinno się dokonywać w księdze urzędu przypisu wszystkich dochodów gminy, bez wyjątku, a nie księgować wpływu bezpośrednio na koncie 750 (w organie konto 901)? Jeśli tak, to proszę o podpowiedź, czy przypisywać (i odpisywać) dochody w momencie wpływu na konto, czy przypisywać na dany rok wartość dotacji i subwencji wynikającą z planu? Wreszcie, czy można stosować jakieś uproszczenia? Nadmieniam, że urząd ma jedno konto bankowe (dla gminy i urzędu jako jednostki budżetowej).

Rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych nadało nowe brzmienie § 7, określając m.in. (ust. 1), że do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego zalicza się dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach innych samorządowych jednostek budżetowych. Zmiana ta stanowi, że przychody urzędów gmin jako jednostek budżetowych zostają rozszerzone o dochody realizowane na podstawie ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w drodze wpłat na rachunki bankowe (rachunek podstawowy - konto 133 i rachunki środków pomocowych - konto 137).

REKLAMA

Autopromocja

Dochody budżetu stanowiące przychody w obecnym stanie prawnym można podzielić na trzy grupy:

1) dochody budżetu kasowo zrealizowane w danym roku budżetowym,

2) dochody budżetu zrealizowane kasowo w poprzednim roku budżetowym, ale zaliczone do dochodów wykonanych następnego roku budżetowego (w budżecie gminy część oświatowa subwencji ogólnej za styczeń przekazana na rachunek budżetu w grudniu roku poprzedniego roku budżetowego),

3) dochody budżetu danego roku budżetowego zrealizowane kasowo w następnym roku budżetowym (przekazane w styczniu za poprzedni rok budżetowy - udziały gminy w podatku dochodowym w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochody pobierane na rzecz gmin przez urzędy skarbowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli urząd gminy jako jednostka budżetowa nie ma odrębnego rachunku bankowego, to spośród dochodów realizowanych w budżecie można wyodrębnić dochody:

• budżetu wpływające na podstawie ustaw lub umów na rachunki bankowe budżetu,

• urzędu jako jednostki budżetowej realizowane za pośrednictwem rachunku budżetu,

• realizowane w jednostkach budżetowych gminy, ujmowane na kontach 901 i 907 na podstawie sprawozdań Rb-27S.

Dochody wymienione w pierwszej grupie, ujęte na kontach 901 i 907, stanowią przychody urzędu gminy. Względy praktyczne przemawiają za prowadzeniem do kont 901 i 907 ewidencji analitycznej pozwalającej na wyodrębnienie dochodów budżetu stanowiących przychody urzędu gminy. Nie ma potrzeby dokonywania w ciągu roku jednoczesnych zapisów z tytułu wpływu tego typu dochodów na rachunek budżetu w ewidencji urzędu gminy jako jednostki budżetowej. W zupełności wystarczy na podstawie ewidencji dochodów na kontach 901 i 907 dokonanie jednorazowego księgowania w urzędzie gminy dochodów stanowiących, według aktualnie obowiązujących przepisów, przychody urzędu zapisem:

Wn 800 „Fundusz jednostki”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”.

Można w dokumentacji opisującej przyjęte w urzędzie zasady rachunkowości przyjąć inną częstotliwość ujmowania w ewidencji urzędu zapisów z omawianego tytułu, ale trudno byłoby uznać takie rozwiązanie za racjonalne.

 

Zmiana opisu konta 221, a zwłaszcza pominięcie w nim zapisu, że na koncie 221 nie ujmuje się należności z tytułu subwencji i dotacji, nie oznacza obowiązku ujmowania należności z tych tytułów. Pominięcie w opisie konta 221 przytoczonego zapisu wynika zapewne z faktu, że zapis ten był po prostu bezprzedmiotowy.

Należy podkreślić, że rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2007 r. nie stanowi, że dochody budżetu nieujęte w planach innych gminnych jednostek budżetowych są dochodami urzędu gminy, ale stanowi, że dochody te są przychodami urzędu. Rozwiązanie to wyklucza ujmowanie tych dochodów na koncie 130, zarówno w urzędach gmin posiadających odrębny rachunek bankowy jednostki budżetowej, jak i w urzędach nieposiadających odrębnego rachunku bankowego. Na koncie 221 w urzędzie gminy jako jednostce budżetowej nie należy dokonywać żadnych przypisów należności z tytułu dochodów ustawowo realizowanych w budżecie gminy, ponieważ prowadziłoby to do dublowania należności z tego samego tytułu.

Reasumując, należy stwierdzić, że zmiany w szczególnych zasadach rachunkowości sprowadzają się do obowiązku dokonania w księgach rachunkowych urzędu jednego księgowania zapisem Wn 800 i Ma 750 w kwocie będącej sumą dochodów budżetu ujętych w danym roku budżetowym na koncie 907 (dochody z funduszy pomocowych) i na koncie 901 (dochody budżetu nieujęte w planach finansowych innych gminnych jednostek budżetowych).

W tej sytuacji pytanie, czy można stosować jakieś uproszczenia, pozostawiam bez odpowiedzi.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA