REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować programy dydaktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo w przedszkolu ująć w księgach rachunkowych zakupione programy dydaktyczne, bajki, scenariusze zajęć i zabaw na płycie CD oraz aktualizacje czasopisma na płycie CD? Czy powinniśmy zaksięgować je na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”, czy na 013 „Pozostałe środki trwałe? W jakim paragrafie klasyfikacji wydatków budżetowych należy ująć wymienione pomoce?

Jak zaksięgować oprogramowanie >>

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw trzeba ustalić, czy wszystkie wymienione w nim składniki majątkowe można zaliczyć do kategorii wartości niematerialnych i prawnych, podlegających ewidencji na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”.

REKLAMA

Za wartości niematerialne i prawne należy uznać m.in.: nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a zwłaszcza: autorskie prawa majątkowe oraz prawa pokrewne, licencje, prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,know-how, a także nabytą wartość firmy oraz koszty zakończonych prac rozwojowych (art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor).

W pytaniu Czytelnika mamy do czynienia na pewno z licencjami - w przypadku „zakupionych programów dydaktycznych” - gdyż zakup oprogramowania komputerowego przez jednostki budżetowe to przeważnie nic innego, jak zawarcie umowy licencji na jego wykorzystywanie. W umowie licencji podmiot, któremu przysługują autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, zezwala nabywcy na korzystanie z niego na określonych warunkach (np. za ustaloną opłatą lub nieodpłatnie, przez określony czas lub bezterminowo, na jednym stanowisku lub w wersji wielostanowiskowej). Tak więc „zakupione programy dydaktyczne”, zgodnie z zasadami prowadzenia ewidencji księgowej, wynikającymi z przepisów załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), powinny zostać ujęte na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”. Ponieważ, jak sam Czytelnik wskazał, programy te mają służyć celom dydaktycznym, bez względu na ich wartość początkową powinny zostać umorzone jednorazowo przez spisanie całej ich wartości w koszty w miesiącu przyjęcia do używania (§ 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont).

Darowizna rzeczowa dla przedszkola >>

W przypadku pozostałych składników majątkowych zakupionych przez Czytelnika, czyli „bajek, scenariuszy gier i zabaw, aktualizacji czasopisma - na płytach CD”, mamy do czynienia najprawdopodobniej nie z wartościami niematerialnymi i prawnymi (prawami autorskimi czy licencjami), lecz z książkami bądź czasopismami, które zamiast w formie papierowej zostały opublikowane w formie elektronicznej na płytach CD, tak więc nie będą one podlegały ewidencji na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”.

To, w jaki sposób i w jakiej ewidencji - bilansowej czy pozabilansowej - będą ujmowane, zależy od rozwiązań przyjętych w danej jednostce w zakładowym planie kont (to zaś z kolei zależy od tego, czy ich wartość może znacząco wpłynąć na rzetelność i jasność obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki - art. 8 ust. 1 uor). Na przykład - wiele jednostek ewidencjonuje książki (także tzw. audiobooki) lub filmy (na płytach CD lub DVD), zakupione jako materiały pomocnicze dla pracowników, wyłącznie w pozabilansowej ewidencji ilościowej: prowadzonej zbiorczo dla całej jednostki lub w podziale na poszczególne komórki organizacyjne; są też jednostki, w których książki ewidencjonowane są na imiennych kartach wyposażenia pracowników, którym zostały wydane do użytku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o paragrafy klasyfikacji budżetowej, to należy je dobrać zgodnie z zasadami określonymi w przepisach załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w zależności od tego, do jakich celów będą służyć zakupione składniki majątkowe. Jeśli będą to cele dydaktyczne (czyli poszczególne przedmioty będą wykorzystywane w procesie nauczania dzieci), to powinny zostać zaliczone do § 424 „Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek”, jeśli nie, to właściwym rozwiązaniem będzie § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” lub § 475 „Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji”. W praktyce będzie to wyglądało np. w ten sposób, że:

• jeśli zostanie zakupiony komputerowy program służący do nauczania dzieci (np. do nauki podstaw czytania, pisania i liczenia), to zostanie on zaliczony do wydatków z § 424, natomiast wydatek na zakup licencji na program komputerowy służący do prowadzenia ksiąg rachunkowych przedszkola (np. na program do ewidencji analitycznej środków trwałych) zostanie zaliczony do § 475,

• jeśli zostanie zakupiona prenumerata czasopisma wykorzystywanego jako pomoc dydaktyczna dla wychowanków przedszkola, to wydatek ten powinien zostać ujęty w § 424, natomiast w przypadku innych czasopism (np. z zakresu rachunkowości bądź prawa, przeznaczonych np. dla głównego księgowego przedszkola) właściwy będzie § 421.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 42, poz. 341)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 107, poz. 726; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 229, poz. 1526)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA