REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące inwentaryzacji są dostępne w rozdziale 3 ustawy o rachunkowości. Jednak w ustawie o rachunkowości nie są doprecyzowane kwestie techniczne i organizacyjne dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji. Tak więc podczas przeprowadzenia inwentaryzacji niezwykle istotne jest ujęcie w polityce rachunkowej zasad, które umożliwią prawidłową jej realizację.

Inwentaryzacja, która jest prawidłowo przeprowadzona umożliwia weryfikacje danych, ujętych w księgach rachunkowych. Wpływa na wycenę majątku, a także właściwe zaprezentowanie danych w sprawozdaniach finansowych. Inwentaryzacja jest uznawana za jeden z najskuteczniejszych instrumentów kontroli. Co więcej, stanowi część kontroli zarządczej. Takiej kontroli podlegają wszystkie instytucje sektora finansów publicznych. Są one zobowiązane do przedstawienia sprawozdań finansowych, które potwierdzają obecny stan aktywów i pasywów danej instytucji. Instytucje sektora finansów publicznych ponoszą odpowiedzialność w przypadku błędnego ewidencjonowania majątku, zarządzania nim, a także w sytuacji nieprawidłowego przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji. Rzetelność tych procesów jest poddana zewnętrznej kontroli przez takie jednostki jak NIK, czy urzędy skarbowe. Kontrola  działalności finansowo – księgowej może być przeprowadzona w dowolnym momencie, bez zapowiedzi.

Autopromocja

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2015 + płyta CD

Najczęściej popełniane błędy to: nierzetelność podczas opracowywania sprawozdania finansowego, nieprawidłowości w trakcie dokumentowania inwentaryzacji, czy też przygotowanie nieprawidłowego bilansu zamknięcia.  Na każdym etapie należy wykazać rzetelność podczas przygotowywania dokumentacji, która podlega kontroli organów zewnętrznych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Pierwszym etapem jest przygotowanie inwentaryzacji. Podczas przygotowywania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: pominięcie instrukcji inwentaryzacyjnej czy harmonogramu inwentaryzacji, niewłaściwe przygotowanie rejonów spisowych, a także nieprawidłowe oznaczenia inwentaryzowanych składników majątku, niezarejestrowanie druków z arkuszy spisowych jako druków ścisłego zarachowania, a także wyznaczenie do zespołu spisowego osób materialnie odpowiedzialnych (co może wskazywać na nierzetelność spisu). Już na etapie przygotowywania inwentaryzacji może nastąpić pociągnięcie do odpowiedzialności na skutek niepowołania zespołu spisowego. Należy pamiętać o przydzieleniu odpowiednim pracownikom właściwych zadań dotyczących ewidencji i inwentaryzacji majątku instytucji.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Podczas przeprowadzania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: dokonywanie poprawek w sposób nieczytelny na arkuszach spisowych (często dochodzi do zamazywania istotnych danych), karygodne jest drukowanie, bezpośrednio z ewidencji, arkuszy inwentaryzacyjnych z zaznaczonymi ilościami i cenami inwentaryzowanych składników, niewłaściwe używanie wydruków z ewidencji ilościowo-wartościowej (szczególnie podczas inwentaryzacji zapasów), a także brak oceny w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji technicznej podczas uwzględniania przydatności spisywanego mienia.

Przy wykorzystaniu w inwentaryzacji technologii automatycznej identyfikacji, jak kody kreskowe lub RFID, należy się upewnić, że oprogramowanie pozwala niezaprzeczalnie wskazać czas faktycznego odczytu oznaczenia, a wygenerowane z systemu arkusze spisu i wykazy różnic są oznaczone datą sporządzenia wydruku.

Ostatnim etapem jest etap rozliczeniowy inwentaryzacji. Podczas rozliczenia inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: nieujęcie stwierdzonych wyników inwentaryzacji lub ujęcie ich po dniu bilansowym, brak rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych sporządzonych na podstawie protokołu.

Wszystkie różnice, które zostały ujawnione w czasie przeprowadzenia inwentaryzacji powinny być rozliczone w księgach rachunkowych podczas roku obrotowego, kiedy była przeprowadzona inwentaryzacja. W przypadku popełnienia błędów i zaniechania ich poprawy do odpowiedzialności może być pociągnięty kierownik jednostki, co też jednocześnie przedstawia w niewłaściwym świetle całą sytuację majątkową jednostki.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

Finanse publiczne - konsolidacja bez hamowania wzrostu

W art. 53 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określa się, iż kierownik instytucji  sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za „całość gospodarki finansowej kierowanej przez siebie instytucji”. W tym też wedle art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości ponosi odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji. Wedle tego samego artykułu odpowiada za inwentaryzację także w przypadku powierzenia jej innej osobie. Ale też jednocześnie nie wyłącza to odpowiedzialności innych osób, które niewłaściwie przeprowadzą i rozliczą inwentaryzację.

Dyscyplina finansów publicznych jest określana jako zbiór norm prawnych, które dotyczą gospodarki finansowej. Wedle art. 18 pkt 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z prawem stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wedle art. 22 ust. 1 tej samej ustawy, odpowiedzialność ponosi się zarówno za umyślne, jak i nieumyślne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Dodatkowo istnieją kary za niedopełnienie obowiązków inwentarzowych. Są to kary takie jak: upomnienie, kara pieniężna, nagana, czy zakaz pełnienia funkcji związanej z dysponowaniem środkami publicznymi.

Dostępny na rynku program STOCK, firmy SmartMedia, umożliwia przeprowadzenie inwentaryzacji za pomocą kodów kreskowych, a także jej rozliczenie i udokumentowanie zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych instytucjach.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA