REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące inwentaryzacji są dostępne w rozdziale 3 ustawy o rachunkowości. Jednak w ustawie o rachunkowości nie są doprecyzowane kwestie techniczne i organizacyjne dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji. Tak więc podczas przeprowadzenia inwentaryzacji niezwykle istotne jest ujęcie w polityce rachunkowej zasad, które umożliwią prawidłową jej realizację.

Inwentaryzacja, która jest prawidłowo przeprowadzona umożliwia weryfikacje danych, ujętych w księgach rachunkowych. Wpływa na wycenę majątku, a także właściwe zaprezentowanie danych w sprawozdaniach finansowych. Inwentaryzacja jest uznawana za jeden z najskuteczniejszych instrumentów kontroli. Co więcej, stanowi część kontroli zarządczej. Takiej kontroli podlegają wszystkie instytucje sektora finansów publicznych. Są one zobowiązane do przedstawienia sprawozdań finansowych, które potwierdzają obecny stan aktywów i pasywów danej instytucji. Instytucje sektora finansów publicznych ponoszą odpowiedzialność w przypadku błędnego ewidencjonowania majątku, zarządzania nim, a także w sytuacji nieprawidłowego przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji. Rzetelność tych procesów jest poddana zewnętrznej kontroli przez takie jednostki jak NIK, czy urzędy skarbowe. Kontrola  działalności finansowo – księgowej może być przeprowadzona w dowolnym momencie, bez zapowiedzi.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2015 + płyta CD

Najczęściej popełniane błędy to: nierzetelność podczas opracowywania sprawozdania finansowego, nieprawidłowości w trakcie dokumentowania inwentaryzacji, czy też przygotowanie nieprawidłowego bilansu zamknięcia.  Na każdym etapie należy wykazać rzetelność podczas przygotowywania dokumentacji, która podlega kontroli organów zewnętrznych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Pierwszym etapem jest przygotowanie inwentaryzacji. Podczas przygotowywania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: pominięcie instrukcji inwentaryzacyjnej czy harmonogramu inwentaryzacji, niewłaściwe przygotowanie rejonów spisowych, a także nieprawidłowe oznaczenia inwentaryzowanych składników majątku, niezarejestrowanie druków z arkuszy spisowych jako druków ścisłego zarachowania, a także wyznaczenie do zespołu spisowego osób materialnie odpowiedzialnych (co może wskazywać na nierzetelność spisu). Już na etapie przygotowywania inwentaryzacji może nastąpić pociągnięcie do odpowiedzialności na skutek niepowołania zespołu spisowego. Należy pamiętać o przydzieleniu odpowiednim pracownikom właściwych zadań dotyczących ewidencji i inwentaryzacji majątku instytucji.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Podczas przeprowadzania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: dokonywanie poprawek w sposób nieczytelny na arkuszach spisowych (często dochodzi do zamazywania istotnych danych), karygodne jest drukowanie, bezpośrednio z ewidencji, arkuszy inwentaryzacyjnych z zaznaczonymi ilościami i cenami inwentaryzowanych składników, niewłaściwe używanie wydruków z ewidencji ilościowo-wartościowej (szczególnie podczas inwentaryzacji zapasów), a także brak oceny w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji technicznej podczas uwzględniania przydatności spisywanego mienia.

Przy wykorzystaniu w inwentaryzacji technologii automatycznej identyfikacji, jak kody kreskowe lub RFID, należy się upewnić, że oprogramowanie pozwala niezaprzeczalnie wskazać czas faktycznego odczytu oznaczenia, a wygenerowane z systemu arkusze spisu i wykazy różnic są oznaczone datą sporządzenia wydruku.

Ostatnim etapem jest etap rozliczeniowy inwentaryzacji. Podczas rozliczenia inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: nieujęcie stwierdzonych wyników inwentaryzacji lub ujęcie ich po dniu bilansowym, brak rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych sporządzonych na podstawie protokołu.

Wszystkie różnice, które zostały ujawnione w czasie przeprowadzenia inwentaryzacji powinny być rozliczone w księgach rachunkowych podczas roku obrotowego, kiedy była przeprowadzona inwentaryzacja. W przypadku popełnienia błędów i zaniechania ich poprawy do odpowiedzialności może być pociągnięty kierownik jednostki, co też jednocześnie przedstawia w niewłaściwym świetle całą sytuację majątkową jednostki.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

Finanse publiczne - konsolidacja bez hamowania wzrostu

W art. 53 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określa się, iż kierownik instytucji  sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za „całość gospodarki finansowej kierowanej przez siebie instytucji”. W tym też wedle art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości ponosi odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji. Wedle tego samego artykułu odpowiada za inwentaryzację także w przypadku powierzenia jej innej osobie. Ale też jednocześnie nie wyłącza to odpowiedzialności innych osób, które niewłaściwie przeprowadzą i rozliczą inwentaryzację.

Dyscyplina finansów publicznych jest określana jako zbiór norm prawnych, które dotyczą gospodarki finansowej. Wedle art. 18 pkt 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z prawem stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wedle art. 22 ust. 1 tej samej ustawy, odpowiedzialność ponosi się zarówno za umyślne, jak i nieumyślne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Dodatkowo istnieją kary za niedopełnienie obowiązków inwentarzowych. Są to kary takie jak: upomnienie, kara pieniężna, nagana, czy zakaz pełnienia funkcji związanej z dysponowaniem środkami publicznymi.

Dostępny na rynku program STOCK, firmy SmartMedia, umożliwia przeprowadzenie inwentaryzacji za pomocą kodów kreskowych, a także jej rozliczenie i udokumentowanie zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych instytucjach.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

REKLAMA

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

REKLAMA

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA