REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące inwentaryzacji są dostępne w rozdziale 3 ustawy o rachunkowości. Jednak w ustawie o rachunkowości nie są doprecyzowane kwestie techniczne i organizacyjne dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji. Tak więc podczas przeprowadzenia inwentaryzacji niezwykle istotne jest ujęcie w polityce rachunkowej zasad, które umożliwią prawidłową jej realizację.

Inwentaryzacja, która jest prawidłowo przeprowadzona umożliwia weryfikacje danych, ujętych w księgach rachunkowych. Wpływa na wycenę majątku, a także właściwe zaprezentowanie danych w sprawozdaniach finansowych. Inwentaryzacja jest uznawana za jeden z najskuteczniejszych instrumentów kontroli. Co więcej, stanowi część kontroli zarządczej. Takiej kontroli podlegają wszystkie instytucje sektora finansów publicznych. Są one zobowiązane do przedstawienia sprawozdań finansowych, które potwierdzają obecny stan aktywów i pasywów danej instytucji. Instytucje sektora finansów publicznych ponoszą odpowiedzialność w przypadku błędnego ewidencjonowania majątku, zarządzania nim, a także w sytuacji nieprawidłowego przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji. Rzetelność tych procesów jest poddana zewnętrznej kontroli przez takie jednostki jak NIK, czy urzędy skarbowe. Kontrola  działalności finansowo – księgowej może być przeprowadzona w dowolnym momencie, bez zapowiedzi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2015 + płyta CD

Najczęściej popełniane błędy to: nierzetelność podczas opracowywania sprawozdania finansowego, nieprawidłowości w trakcie dokumentowania inwentaryzacji, czy też przygotowanie nieprawidłowego bilansu zamknięcia.  Na każdym etapie należy wykazać rzetelność podczas przygotowywania dokumentacji, która podlega kontroli organów zewnętrznych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Pierwszym etapem jest przygotowanie inwentaryzacji. Podczas przygotowywania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: pominięcie instrukcji inwentaryzacyjnej czy harmonogramu inwentaryzacji, niewłaściwe przygotowanie rejonów spisowych, a także nieprawidłowe oznaczenia inwentaryzowanych składników majątku, niezarejestrowanie druków z arkuszy spisowych jako druków ścisłego zarachowania, a także wyznaczenie do zespołu spisowego osób materialnie odpowiedzialnych (co może wskazywać na nierzetelność spisu). Już na etapie przygotowywania inwentaryzacji może nastąpić pociągnięcie do odpowiedzialności na skutek niepowołania zespołu spisowego. Należy pamiętać o przydzieleniu odpowiednim pracownikom właściwych zadań dotyczących ewidencji i inwentaryzacji majątku instytucji.

REKLAMA

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Podczas przeprowadzania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: dokonywanie poprawek w sposób nieczytelny na arkuszach spisowych (często dochodzi do zamazywania istotnych danych), karygodne jest drukowanie, bezpośrednio z ewidencji, arkuszy inwentaryzacyjnych z zaznaczonymi ilościami i cenami inwentaryzowanych składników, niewłaściwe używanie wydruków z ewidencji ilościowo-wartościowej (szczególnie podczas inwentaryzacji zapasów), a także brak oceny w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji technicznej podczas uwzględniania przydatności spisywanego mienia.

Przy wykorzystaniu w inwentaryzacji technologii automatycznej identyfikacji, jak kody kreskowe lub RFID, należy się upewnić, że oprogramowanie pozwala niezaprzeczalnie wskazać czas faktycznego odczytu oznaczenia, a wygenerowane z systemu arkusze spisu i wykazy różnic są oznaczone datą sporządzenia wydruku.

Ostatnim etapem jest etap rozliczeniowy inwentaryzacji. Podczas rozliczenia inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: nieujęcie stwierdzonych wyników inwentaryzacji lub ujęcie ich po dniu bilansowym, brak rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych sporządzonych na podstawie protokołu.

Wszystkie różnice, które zostały ujawnione w czasie przeprowadzenia inwentaryzacji powinny być rozliczone w księgach rachunkowych podczas roku obrotowego, kiedy była przeprowadzona inwentaryzacja. W przypadku popełnienia błędów i zaniechania ich poprawy do odpowiedzialności może być pociągnięty kierownik jednostki, co też jednocześnie przedstawia w niewłaściwym świetle całą sytuację majątkową jednostki.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

Finanse publiczne - konsolidacja bez hamowania wzrostu

W art. 53 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określa się, iż kierownik instytucji  sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za „całość gospodarki finansowej kierowanej przez siebie instytucji”. W tym też wedle art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości ponosi odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji. Wedle tego samego artykułu odpowiada za inwentaryzację także w przypadku powierzenia jej innej osobie. Ale też jednocześnie nie wyłącza to odpowiedzialności innych osób, które niewłaściwie przeprowadzą i rozliczą inwentaryzację.

Dyscyplina finansów publicznych jest określana jako zbiór norm prawnych, które dotyczą gospodarki finansowej. Wedle art. 18 pkt 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z prawem stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wedle art. 22 ust. 1 tej samej ustawy, odpowiedzialność ponosi się zarówno za umyślne, jak i nieumyślne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Dodatkowo istnieją kary za niedopełnienie obowiązków inwentarzowych. Są to kary takie jak: upomnienie, kara pieniężna, nagana, czy zakaz pełnienia funkcji związanej z dysponowaniem środkami publicznymi.

Dostępny na rynku program STOCK, firmy SmartMedia, umożliwia przeprowadzenie inwentaryzacji za pomocą kodów kreskowych, a także jej rozliczenie i udokumentowanie zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych instytucjach.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA