REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące inwentaryzacji są dostępne w rozdziale 3 ustawy o rachunkowości. Jednak w ustawie o rachunkowości nie są doprecyzowane kwestie techniczne i organizacyjne dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji. Tak więc podczas przeprowadzenia inwentaryzacji niezwykle istotne jest ujęcie w polityce rachunkowej zasad, które umożliwią prawidłową jej realizację.

Inwentaryzacja, która jest prawidłowo przeprowadzona umożliwia weryfikacje danych, ujętych w księgach rachunkowych. Wpływa na wycenę majątku, a także właściwe zaprezentowanie danych w sprawozdaniach finansowych. Inwentaryzacja jest uznawana za jeden z najskuteczniejszych instrumentów kontroli. Co więcej, stanowi część kontroli zarządczej. Takiej kontroli podlegają wszystkie instytucje sektora finansów publicznych. Są one zobowiązane do przedstawienia sprawozdań finansowych, które potwierdzają obecny stan aktywów i pasywów danej instytucji. Instytucje sektora finansów publicznych ponoszą odpowiedzialność w przypadku błędnego ewidencjonowania majątku, zarządzania nim, a także w sytuacji nieprawidłowego przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji. Rzetelność tych procesów jest poddana zewnętrznej kontroli przez takie jednostki jak NIK, czy urzędy skarbowe. Kontrola  działalności finansowo – księgowej może być przeprowadzona w dowolnym momencie, bez zapowiedzi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2015 + płyta CD

Najczęściej popełniane błędy to: nierzetelność podczas opracowywania sprawozdania finansowego, nieprawidłowości w trakcie dokumentowania inwentaryzacji, czy też przygotowanie nieprawidłowego bilansu zamknięcia.  Na każdym etapie należy wykazać rzetelność podczas przygotowywania dokumentacji, która podlega kontroli organów zewnętrznych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Pierwszym etapem jest przygotowanie inwentaryzacji. Podczas przygotowywania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: pominięcie instrukcji inwentaryzacyjnej czy harmonogramu inwentaryzacji, niewłaściwe przygotowanie rejonów spisowych, a także nieprawidłowe oznaczenia inwentaryzowanych składników majątku, niezarejestrowanie druków z arkuszy spisowych jako druków ścisłego zarachowania, a także wyznaczenie do zespołu spisowego osób materialnie odpowiedzialnych (co może wskazywać na nierzetelność spisu). Już na etapie przygotowywania inwentaryzacji może nastąpić pociągnięcie do odpowiedzialności na skutek niepowołania zespołu spisowego. Należy pamiętać o przydzieleniu odpowiednim pracownikom właściwych zadań dotyczących ewidencji i inwentaryzacji majątku instytucji.

REKLAMA

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Podczas przeprowadzania inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: dokonywanie poprawek w sposób nieczytelny na arkuszach spisowych (często dochodzi do zamazywania istotnych danych), karygodne jest drukowanie, bezpośrednio z ewidencji, arkuszy inwentaryzacyjnych z zaznaczonymi ilościami i cenami inwentaryzowanych składników, niewłaściwe używanie wydruków z ewidencji ilościowo-wartościowej (szczególnie podczas inwentaryzacji zapasów), a także brak oceny w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji technicznej podczas uwzględniania przydatności spisywanego mienia.

Przy wykorzystaniu w inwentaryzacji technologii automatycznej identyfikacji, jak kody kreskowe lub RFID, należy się upewnić, że oprogramowanie pozwala niezaprzeczalnie wskazać czas faktycznego odczytu oznaczenia, a wygenerowane z systemu arkusze spisu i wykazy różnic są oznaczone datą sporządzenia wydruku.

Ostatnim etapem jest etap rozliczeniowy inwentaryzacji. Podczas rozliczenia inwentaryzacji najczęściej pojawiającymi się błędami są: nieujęcie stwierdzonych wyników inwentaryzacji lub ujęcie ich po dniu bilansowym, brak rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych sporządzonych na podstawie protokołu.

Wszystkie różnice, które zostały ujawnione w czasie przeprowadzenia inwentaryzacji powinny być rozliczone w księgach rachunkowych podczas roku obrotowego, kiedy była przeprowadzona inwentaryzacja. W przypadku popełnienia błędów i zaniechania ich poprawy do odpowiedzialności może być pociągnięty kierownik jednostki, co też jednocześnie przedstawia w niewłaściwym świetle całą sytuację majątkową jednostki.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

Finanse publiczne - konsolidacja bez hamowania wzrostu

W art. 53 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określa się, iż kierownik instytucji  sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za „całość gospodarki finansowej kierowanej przez siebie instytucji”. W tym też wedle art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości ponosi odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji. Wedle tego samego artykułu odpowiada za inwentaryzację także w przypadku powierzenia jej innej osobie. Ale też jednocześnie nie wyłącza to odpowiedzialności innych osób, które niewłaściwie przeprowadzą i rozliczą inwentaryzację.

Dyscyplina finansów publicznych jest określana jako zbiór norm prawnych, które dotyczą gospodarki finansowej. Wedle art. 18 pkt 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z prawem stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wedle art. 22 ust. 1 tej samej ustawy, odpowiedzialność ponosi się zarówno za umyślne, jak i nieumyślne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Dodatkowo istnieją kary za niedopełnienie obowiązków inwentarzowych. Są to kary takie jak: upomnienie, kara pieniężna, nagana, czy zakaz pełnienia funkcji związanej z dysponowaniem środkami publicznymi.

Dostępny na rynku program STOCK, firmy SmartMedia, umożliwia przeprowadzenie inwentaryzacji za pomocą kodów kreskowych, a także jej rozliczenie i udokumentowanie zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych instytucjach.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA