REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza
inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia, która jest sporządzana w określonym dniu umożliwia ustalenie różnic wynikających ze sprawdzenia stanu środków ze stanem obecnym w ewidencji księgowej.

Inwentaryzacja przeprowadzana w jednostkach sektora publicznego jest podstawową formą kontroli majątku.  Podstawowym założeniem inwentaryzacji jest weryfikacja stanów aktywów i pasywów danej jednostki wykazanych w księgach rachunkowych, ale także przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gospodarowaniu majątkiem, ocena przydatności składników majątku, a także rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za poszczególne składniki majątku.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z rodzajów inwentaryzacji jest INWENTARYZACJA ZDAWCZO - ODBIORCZA, która jest przeprowadzana w związku ze zmianą osoby odpowiedzialnej materialnie. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza dotyczy wszystkich składników majątkowych, które są objęte odpowiedzialnością. Jest przeprowadzona w przypadku zwolnienia pracownika, czy też jego nieobecności wymagającej zastępstwa; przy udziale osoby zdającej i przyjmującej składniki środków gospodarczych.

Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej

Podczas opisywania problematyki inwentaryzacji pośród najważniejszych i najczęściej stosowanych zasad inwentaryzacji, wymieniane są, m.in.: zasada podwójnej kontroli, która zakłada pomiar składników majątkowych przez dwie osoby w celu eliminacji ewentualnych niedokładności w systemie liczenia; zasada kompletności i kompleksowości – polega na objęciu spisem z natury wszystkich składników majątkowych, które obejmuje ewidencja bilansowa, jak i tych, których nie obejmuje, ale znajdują się na stanie. Zasada ta ma zastosowanie w szczególności podczas inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej; zasada uczestnictwa w spisie osoby materialnie odpowiedzialnej, polega na tym, iż w inwentaryzacji powinna uczestniczyć osoba odpowiedzialna za powierzone mienie. Wyłączenie tego obowiązku ma miejsce jedynie w szczególnych sytuacjach (np. w przypadku choroby), wtedy w inwentaryzacji uczestniczy osoba upoważniona przez osobę materialnie odpowiedzialną. Jeśli jednak zachodzi niemożność uczestniczenia tej osoby, skład komisji należy powiększyć do co najmniej trzech, gdzie jedna z nich reprezentuje osobę odpowiedzialną materialnie.; zasada komisyjności, polega na sporządzenia spisów z natury przez co najmniej 2 osoby, zwiększa to wiarygodność i niepodważalność spisów, także w przypadku procesów sądowych wynikających przez roszczenia z tytułu niedoborów; zasada kolejnych czynności, polega na określeniu kolejności prac, co jednoznacznie przyczynia się do przyspieszenia jednostkowych działań w czasie inwentaryzacji; zasada zaskoczenia, polega na przeprowadzeniu spisu w nieoczekiwanym momencie. Ma zastosowanie szczególnie podczas niezapowiedzianych kontroli gotówki, czy też innych zasobów, a także wobec osób, co do których istnieje ograniczone zaufanie; zasada fachowości komisji spisowej, polega na właściwym doborze zespołu spisowego, wykazujących się fachową wiedzą, znających gospodarkę magazynową oraz asortymentową poszczególnych składników.

REKLAMA

Przestrzeganie tych zasad jest warunkiem prawidłowości, rzetelności i wiarygodność inwentaryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z inwentaryzacją zdawczo-odbiorczą ściśle wiąże się tematyka odpowiedzialności materialnej.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Odpowiedzialność materialna pracownika na skutek szkody wyrządzonej pracodawcy z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków jest egzekwowana, gdy można udowodnić winę pracownika czy też występuje związek przyczynowy między zawinionym zachowaniem, a szkodą, która powstała. Jeśli szkoda została poczyniona przez kilku pracowników pociągnięty do odpowiedzialności jest każdy z nich, proporcjonalnie do przyczynienia się do powstania szkody i stopnia winy. Przy winie nieumyślnej pracownik odpowiada za szkodę w granicach straty pracodawcy, przy winie umyślnej natomiast ponosi odpowiedzialność za szkodę, która obejmuje wszystkie utracone korzyści i straty.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia RM z dnia 4.10. 1974r. w sprawie odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie, Dz. U.z 1996 r. Nr 143, poz. 663:

„Każda zmiana w składzie pracowników objętych wspólną odpowiedzialnością materialną wymaga zawarcia nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej.”

„Nie zawarcie nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej w razie zmiany składu pracowników objętych taką umową uchyla wspólną odpowiedzialność za powierzone im mienie” - art. 125 § 1 K.p. w związku z art. 124 K.p. (por. wyrok SN z dnia 12.11.2003 r. I PK 551/02, OSNP 2004/20/34.

W konsekwencji, pracownik może ponosić odpowiedzialność materialną tylko na zasadach ogólnych, co oznacza m.in., że wysokość odszkodowania nie może przekraczać 3 miesięcznego wynagrodzenia.

Błędy poczynione w arkuszach spisu można poprawić zgodnie z art. 22 ust. 3 uor. Poprawienie powinno polegać na przekreśleniu błędnej treści/liczby oraz wpisaniu prawidłowej treści/liczby, a także złożeniu obok skróconych podpisów – przewodniczącego zespołu spisowego + osoby materialnie odpowiedzialnej, a także osoby przejmującej (jest to niezwykle istotne w inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej). Konieczne jest wpisanie daty, w której zmiana została dokonana. Każde naniesienie zmian musi się odbywać w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej lub też jej przedstawiciela.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Ilość egzemplarzy sporządzanych arkuszy wynika zazwyczaj z instrukcji inwentaryzacyjnej, która obowiązuje w jednostce, ale arkusze sporządzane są zwyczajowo w dwóch egzemplarzach, z tym, że oryginał jest przekazywany do księgowości, a kopia dla osoby odpowiedzialnej materialnie. W przypadku inwentaryzacji incydentalnych, takich jak inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza, arkusze sporządza się w trzech egzemplarzach.

Istnieją na rynku rozwiązania informatyczne, które poprawiają efektywność także inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej poprzez znaczące zmniejszenie ilości dokumentów. Jednym z nich jest program STOCK, firmy SmartMedia. Funkcjonowanie tego programu wpływa na oszczędność czasu poświęconego na naliczanie i księgowanie amortyzacji, a dzięki wykorzystaniu technologii automatycznej identyfikacji wspiera rzetelne wykonanie spisu z natury. Umożliwia to pełen wgląd i kontrolę nad sytuacją finansowo – majątkową jednostki. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych firmach oraz setkach instytucji.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA