REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza
inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia, która jest sporządzana w określonym dniu umożliwia ustalenie różnic wynikających ze sprawdzenia stanu środków ze stanem obecnym w ewidencji księgowej.

Inwentaryzacja przeprowadzana w jednostkach sektora publicznego jest podstawową formą kontroli majątku.  Podstawowym założeniem inwentaryzacji jest weryfikacja stanów aktywów i pasywów danej jednostki wykazanych w księgach rachunkowych, ale także przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gospodarowaniu majątkiem, ocena przydatności składników majątku, a także rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za poszczególne składniki majątku.

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z rodzajów inwentaryzacji jest INWENTARYZACJA ZDAWCZO - ODBIORCZA, która jest przeprowadzana w związku ze zmianą osoby odpowiedzialnej materialnie. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza dotyczy wszystkich składników majątkowych, które są objęte odpowiedzialnością. Jest przeprowadzona w przypadku zwolnienia pracownika, czy też jego nieobecności wymagającej zastępstwa; przy udziale osoby zdającej i przyjmującej składniki środków gospodarczych.

Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej

Podczas opisywania problematyki inwentaryzacji pośród najważniejszych i najczęściej stosowanych zasad inwentaryzacji, wymieniane są, m.in.: zasada podwójnej kontroli, która zakłada pomiar składników majątkowych przez dwie osoby w celu eliminacji ewentualnych niedokładności w systemie liczenia; zasada kompletności i kompleksowości – polega na objęciu spisem z natury wszystkich składników majątkowych, które obejmuje ewidencja bilansowa, jak i tych, których nie obejmuje, ale znajdują się na stanie. Zasada ta ma zastosowanie w szczególności podczas inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej; zasada uczestnictwa w spisie osoby materialnie odpowiedzialnej, polega na tym, iż w inwentaryzacji powinna uczestniczyć osoba odpowiedzialna za powierzone mienie. Wyłączenie tego obowiązku ma miejsce jedynie w szczególnych sytuacjach (np. w przypadku choroby), wtedy w inwentaryzacji uczestniczy osoba upoważniona przez osobę materialnie odpowiedzialną. Jeśli jednak zachodzi niemożność uczestniczenia tej osoby, skład komisji należy powiększyć do co najmniej trzech, gdzie jedna z nich reprezentuje osobę odpowiedzialną materialnie.; zasada komisyjności, polega na sporządzenia spisów z natury przez co najmniej 2 osoby, zwiększa to wiarygodność i niepodważalność spisów, także w przypadku procesów sądowych wynikających przez roszczenia z tytułu niedoborów; zasada kolejnych czynności, polega na określeniu kolejności prac, co jednoznacznie przyczynia się do przyspieszenia jednostkowych działań w czasie inwentaryzacji; zasada zaskoczenia, polega na przeprowadzeniu spisu w nieoczekiwanym momencie. Ma zastosowanie szczególnie podczas niezapowiedzianych kontroli gotówki, czy też innych zasobów, a także wobec osób, co do których istnieje ograniczone zaufanie; zasada fachowości komisji spisowej, polega na właściwym doborze zespołu spisowego, wykazujących się fachową wiedzą, znających gospodarkę magazynową oraz asortymentową poszczególnych składników.

Przestrzeganie tych zasad jest warunkiem prawidłowości, rzetelności i wiarygodność inwentaryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z inwentaryzacją zdawczo-odbiorczą ściśle wiąże się tematyka odpowiedzialności materialnej.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Odpowiedzialność materialna pracownika na skutek szkody wyrządzonej pracodawcy z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków jest egzekwowana, gdy można udowodnić winę pracownika czy też występuje związek przyczynowy między zawinionym zachowaniem, a szkodą, która powstała. Jeśli szkoda została poczyniona przez kilku pracowników pociągnięty do odpowiedzialności jest każdy z nich, proporcjonalnie do przyczynienia się do powstania szkody i stopnia winy. Przy winie nieumyślnej pracownik odpowiada za szkodę w granicach straty pracodawcy, przy winie umyślnej natomiast ponosi odpowiedzialność za szkodę, która obejmuje wszystkie utracone korzyści i straty.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia RM z dnia 4.10. 1974r. w sprawie odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie, Dz. U.z 1996 r. Nr 143, poz. 663:

„Każda zmiana w składzie pracowników objętych wspólną odpowiedzialnością materialną wymaga zawarcia nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej.”

„Nie zawarcie nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej w razie zmiany składu pracowników objętych taką umową uchyla wspólną odpowiedzialność za powierzone im mienie” - art. 125 § 1 K.p. w związku z art. 124 K.p. (por. wyrok SN z dnia 12.11.2003 r. I PK 551/02, OSNP 2004/20/34.

W konsekwencji, pracownik może ponosić odpowiedzialność materialną tylko na zasadach ogólnych, co oznacza m.in., że wysokość odszkodowania nie może przekraczać 3 miesięcznego wynagrodzenia.

Błędy poczynione w arkuszach spisu można poprawić zgodnie z art. 22 ust. 3 uor. Poprawienie powinno polegać na przekreśleniu błędnej treści/liczby oraz wpisaniu prawidłowej treści/liczby, a także złożeniu obok skróconych podpisów – przewodniczącego zespołu spisowego + osoby materialnie odpowiedzialnej, a także osoby przejmującej (jest to niezwykle istotne w inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej). Konieczne jest wpisanie daty, w której zmiana została dokonana. Każde naniesienie zmian musi się odbywać w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej lub też jej przedstawiciela.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Ilość egzemplarzy sporządzanych arkuszy wynika zazwyczaj z instrukcji inwentaryzacyjnej, która obowiązuje w jednostce, ale arkusze sporządzane są zwyczajowo w dwóch egzemplarzach, z tym, że oryginał jest przekazywany do księgowości, a kopia dla osoby odpowiedzialnej materialnie. W przypadku inwentaryzacji incydentalnych, takich jak inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza, arkusze sporządza się w trzech egzemplarzach.

Istnieją na rynku rozwiązania informatyczne, które poprawiają efektywność także inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej poprzez znaczące zmniejszenie ilości dokumentów. Jednym z nich jest program STOCK, firmy SmartMedia. Funkcjonowanie tego programu wpływa na oszczędność czasu poświęconego na naliczanie i księgowanie amortyzacji, a dzięki wykorzystaniu technologii automatycznej identyfikacji wspiera rzetelne wykonanie spisu z natury. Umożliwia to pełen wgląd i kontrolę nad sytuacją finansowo – majątkową jednostki. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych firmach oraz setkach instytucji.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA