REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza
inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia, która jest sporządzana w określonym dniu umożliwia ustalenie różnic wynikających ze sprawdzenia stanu środków ze stanem obecnym w ewidencji księgowej.

Inwentaryzacja przeprowadzana w jednostkach sektora publicznego jest podstawową formą kontroli majątku.  Podstawowym założeniem inwentaryzacji jest weryfikacja stanów aktywów i pasywów danej jednostki wykazanych w księgach rachunkowych, ale także przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gospodarowaniu majątkiem, ocena przydatności składników majątku, a także rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za poszczególne składniki majątku.

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z rodzajów inwentaryzacji jest INWENTARYZACJA ZDAWCZO - ODBIORCZA, która jest przeprowadzana w związku ze zmianą osoby odpowiedzialnej materialnie. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza dotyczy wszystkich składników majątkowych, które są objęte odpowiedzialnością. Jest przeprowadzona w przypadku zwolnienia pracownika, czy też jego nieobecności wymagającej zastępstwa; przy udziale osoby zdającej i przyjmującej składniki środków gospodarczych.

Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej

Podczas opisywania problematyki inwentaryzacji pośród najważniejszych i najczęściej stosowanych zasad inwentaryzacji, wymieniane są, m.in.: zasada podwójnej kontroli, która zakłada pomiar składników majątkowych przez dwie osoby w celu eliminacji ewentualnych niedokładności w systemie liczenia; zasada kompletności i kompleksowości – polega na objęciu spisem z natury wszystkich składników majątkowych, które obejmuje ewidencja bilansowa, jak i tych, których nie obejmuje, ale znajdują się na stanie. Zasada ta ma zastosowanie w szczególności podczas inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej; zasada uczestnictwa w spisie osoby materialnie odpowiedzialnej, polega na tym, iż w inwentaryzacji powinna uczestniczyć osoba odpowiedzialna za powierzone mienie. Wyłączenie tego obowiązku ma miejsce jedynie w szczególnych sytuacjach (np. w przypadku choroby), wtedy w inwentaryzacji uczestniczy osoba upoważniona przez osobę materialnie odpowiedzialną. Jeśli jednak zachodzi niemożność uczestniczenia tej osoby, skład komisji należy powiększyć do co najmniej trzech, gdzie jedna z nich reprezentuje osobę odpowiedzialną materialnie.; zasada komisyjności, polega na sporządzenia spisów z natury przez co najmniej 2 osoby, zwiększa to wiarygodność i niepodważalność spisów, także w przypadku procesów sądowych wynikających przez roszczenia z tytułu niedoborów; zasada kolejnych czynności, polega na określeniu kolejności prac, co jednoznacznie przyczynia się do przyspieszenia jednostkowych działań w czasie inwentaryzacji; zasada zaskoczenia, polega na przeprowadzeniu spisu w nieoczekiwanym momencie. Ma zastosowanie szczególnie podczas niezapowiedzianych kontroli gotówki, czy też innych zasobów, a także wobec osób, co do których istnieje ograniczone zaufanie; zasada fachowości komisji spisowej, polega na właściwym doborze zespołu spisowego, wykazujących się fachową wiedzą, znających gospodarkę magazynową oraz asortymentową poszczególnych składników.

Przestrzeganie tych zasad jest warunkiem prawidłowości, rzetelności i wiarygodność inwentaryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z inwentaryzacją zdawczo-odbiorczą ściśle wiąże się tematyka odpowiedzialności materialnej.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Odpowiedzialność materialna pracownika na skutek szkody wyrządzonej pracodawcy z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków jest egzekwowana, gdy można udowodnić winę pracownika czy też występuje związek przyczynowy między zawinionym zachowaniem, a szkodą, która powstała. Jeśli szkoda została poczyniona przez kilku pracowników pociągnięty do odpowiedzialności jest każdy z nich, proporcjonalnie do przyczynienia się do powstania szkody i stopnia winy. Przy winie nieumyślnej pracownik odpowiada za szkodę w granicach straty pracodawcy, przy winie umyślnej natomiast ponosi odpowiedzialność za szkodę, która obejmuje wszystkie utracone korzyści i straty.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia RM z dnia 4.10. 1974r. w sprawie odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie, Dz. U.z 1996 r. Nr 143, poz. 663:

„Każda zmiana w składzie pracowników objętych wspólną odpowiedzialnością materialną wymaga zawarcia nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej.”

„Nie zawarcie nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej w razie zmiany składu pracowników objętych taką umową uchyla wspólną odpowiedzialność za powierzone im mienie” - art. 125 § 1 K.p. w związku z art. 124 K.p. (por. wyrok SN z dnia 12.11.2003 r. I PK 551/02, OSNP 2004/20/34.

W konsekwencji, pracownik może ponosić odpowiedzialność materialną tylko na zasadach ogólnych, co oznacza m.in., że wysokość odszkodowania nie może przekraczać 3 miesięcznego wynagrodzenia.

Błędy poczynione w arkuszach spisu można poprawić zgodnie z art. 22 ust. 3 uor. Poprawienie powinno polegać na przekreśleniu błędnej treści/liczby oraz wpisaniu prawidłowej treści/liczby, a także złożeniu obok skróconych podpisów – przewodniczącego zespołu spisowego + osoby materialnie odpowiedzialnej, a także osoby przejmującej (jest to niezwykle istotne w inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej). Konieczne jest wpisanie daty, w której zmiana została dokonana. Każde naniesienie zmian musi się odbywać w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej lub też jej przedstawiciela.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

REKLAMA

Ilość egzemplarzy sporządzanych arkuszy wynika zazwyczaj z instrukcji inwentaryzacyjnej, która obowiązuje w jednostce, ale arkusze sporządzane są zwyczajowo w dwóch egzemplarzach, z tym, że oryginał jest przekazywany do księgowości, a kopia dla osoby odpowiedzialnej materialnie. W przypadku inwentaryzacji incydentalnych, takich jak inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza, arkusze sporządza się w trzech egzemplarzach.

Istnieją na rynku rozwiązania informatyczne, które poprawiają efektywność także inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej poprzez znaczące zmniejszenie ilości dokumentów. Jednym z nich jest program STOCK, firmy SmartMedia. Funkcjonowanie tego programu wpływa na oszczędność czasu poświęconego na naliczanie i księgowanie amortyzacji, a dzięki wykorzystaniu technologii automatycznej identyfikacji wspiera rzetelne wykonanie spisu z natury. Umożliwia to pełen wgląd i kontrolę nad sytuacją finansowo – majątkową jednostki. Program jest z powodzeniem wykorzystywany w dużych, jak i małych firmach oraz setkach instytucji.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności i inwestycji do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

Minister finansów: 240 tys. zł - nowy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku. Będą też inne zmiany w podatkach

Od przyszłego roku podniesiemy limit zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł – powiedział 10 lutego 2025 r. podczas konferencji „Polska. Rok przełomu” minister finansów Andrzej Domański. Obecnie ten limit wynosi 200 tys. zł. Minister Domański zapowiedział także zmiany w podatku miedziowym.

Zastosowanie procedury marży w VAT przy sprzedaży towarów używanych – błędna interpretacja

Czym jest procedura marży w podatku od towarów i usług? Czy towary zakupione przed 1 maja 2004 r., które następnie były i są przedmiotem dostawy po tej dacie, mogą być objęte tą procedurą? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

REKLAMA