REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
inwentaryzacja
inwentaryzacja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Zespoły spisowe są zazwyczaj dwuosobowe (to wymagane minimum). Przy spisie powinna być także osoba odpowiedzialna za powierzone mienie, nie wchodząca w skład zespołu spisowego, lecz występująca jako obserwator, np.: sprzedawca, magazynier. Do zadań takiego zespołu należy: pobranie oświadczeń o przyjęciu odpowiedzialności materialnej oraz o przekazaniu dokumentacji dotyczącej ewidencji, spisywanie z natury wszystkich składników majątku znajdujących się na polu spisowym, obsługa i zabezpieczenie terminala (odczyt kodów kreskowych z oznakowanych środków trwałych i wyposażenia), sprawdzenie zabezpieczenia mienia podlegającego spisowi, sprawdzenie, czy wśród spisywanych środków występują zapasy zbędne lub nadmierne, transmisja danych zgromadzonych w terminalu do tabeli danych inwentaryzacyjnych i wydruk raportów, rozliczenie się z pobranych arkuszy spisowych i sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonego spisu oraz jego przebiegu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby wiele zespołów spisowych mogło skutecznie działać w tym samym czasie, muszą zostać spełnione pewne warunki:

- Podczas inwentaryzacji sporządza się jej plan i harmonogram. Ten pierwszy jest opracowywany osobno dla każdego roku (terminy określone w planie powinny przypadać na okresy, kiedy stan spisywanych składników znajduje się na minimalnym poziomie).

Dokumentacja przy inwentaryzacji

REKLAMA

Harmonogram inwentaryzacji natomiast obejmuje dni i godziny przeprowadzenia określonych czynności spisowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Przede wszystkim należy wyznaczyć pola (rejony) spisowe w pokojach, magazynach, powierzchniach handlowych oraz składowiskach. Pojedyncze pomieszczenia, piętra, stoiska uznaje się za pola spisowe, a jeśli nie ma innej możliwości, to pola spisowe oznacza się namalowanymi liniami, taśmami, numerami bądź też kodami kreskowymi. Wyznaczonym rejonom nadaje się określone nazwy i numery, które umożliwiają ich sprawne przypisanie danemu zespołowi spisowemu do inwentaryzacji. Zakres pola spisowego powinien nieodwołalnie pokrywać się z zakresem odpowiedzialności osób, którym powierzono spisywanymi składnikami majątku.

– Osoby dokonujące inwentaryzacji powinny być poinformowane ustnie lub pisemnie, jak wyglądają przydzielone im zadania, a także o dacie i godzinie przeprowadzenia spisu, zasadach współpracy z osobami odpowiedzialnymi za powierzone im mienie, sposobie obsługi terminala wraz z oprogramowaniem, obowiązku osobnego wyszczególniania zapasów uszkodzonych i przeterminowanych, obowiązku wyodrębniania zapasów obcych, sposobach liczenia składników trudno mierzalnych.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

- Jeżeli jednostka korzysta ze specjalistycznego oprogramowania (składniki znakowane są etykietami z kodem kreskowym), warto korzystać z mobilnych terminali (kolektor danych,  miniskaner). Terminale te umożliwiają dostęp do informacji o lokalizacjach, składnikach w danej lokalizacji i osobach za nie odpowiedzialnych. Podczas spisu terminale wykrywają także składniki, które zostały wcześniej zinwentaryzowane, co zapobiega błędom ponownego spisania. Wykorzystanie nowoczesnych technologii do zarządzania majątkiem pozwala zaoszczędzić na czasie, dlatego warto by każdy zespół spisowy dysponował przynajmniej jednym egzemplarzem terminala, który zsynchronizowany z serwerem pozwala na bieżącą kontrolę postępów spisu.

Na rynku istnieją rozwiązania informatyczne, które poprawiają efektywność przeprowadzania spisu przy wielu zespołach spisowych, ograniczając liczbę osób uczestniczących w przeprowadzaniu spisów inwentaryzacyjnych.

Jednym z nich jest program STOCK, firmy SmartMedia. Funkcjonowanie tego programu wpływa na znaczącą oszczędność czasu poświęconego na naliczanie oraz ustalanie różnic inwentarzowych pomiędzy stanem ewidencyjnym, a elektronicznym spisem z natury.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA