REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
inwentaryzacja
inwentaryzacja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Zespoły spisowe są zazwyczaj dwuosobowe (to wymagane minimum). Przy spisie powinna być także osoba odpowiedzialna za powierzone mienie, nie wchodząca w skład zespołu spisowego, lecz występująca jako obserwator, np.: sprzedawca, magazynier. Do zadań takiego zespołu należy: pobranie oświadczeń o przyjęciu odpowiedzialności materialnej oraz o przekazaniu dokumentacji dotyczącej ewidencji, spisywanie z natury wszystkich składników majątku znajdujących się na polu spisowym, obsługa i zabezpieczenie terminala (odczyt kodów kreskowych z oznakowanych środków trwałych i wyposażenia), sprawdzenie zabezpieczenia mienia podlegającego spisowi, sprawdzenie, czy wśród spisywanych środków występują zapasy zbędne lub nadmierne, transmisja danych zgromadzonych w terminalu do tabeli danych inwentaryzacyjnych i wydruk raportów, rozliczenie się z pobranych arkuszy spisowych i sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonego spisu oraz jego przebiegu.

REKLAMA

Autopromocja

Aby wiele zespołów spisowych mogło skutecznie działać w tym samym czasie, muszą zostać spełnione pewne warunki:

- Podczas inwentaryzacji sporządza się jej plan i harmonogram. Ten pierwszy jest opracowywany osobno dla każdego roku (terminy określone w planie powinny przypadać na okresy, kiedy stan spisywanych składników znajduje się na minimalnym poziomie).

Dokumentacja przy inwentaryzacji

Harmonogram inwentaryzacji natomiast obejmuje dni i godziny przeprowadzenia określonych czynności spisowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Przede wszystkim należy wyznaczyć pola (rejony) spisowe w pokojach, magazynach, powierzchniach handlowych oraz składowiskach. Pojedyncze pomieszczenia, piętra, stoiska uznaje się za pola spisowe, a jeśli nie ma innej możliwości, to pola spisowe oznacza się namalowanymi liniami, taśmami, numerami bądź też kodami kreskowymi. Wyznaczonym rejonom nadaje się określone nazwy i numery, które umożliwiają ich sprawne przypisanie danemu zespołowi spisowemu do inwentaryzacji. Zakres pola spisowego powinien nieodwołalnie pokrywać się z zakresem odpowiedzialności osób, którym powierzono spisywanymi składnikami majątku.

– Osoby dokonujące inwentaryzacji powinny być poinformowane ustnie lub pisemnie, jak wyglądają przydzielone im zadania, a także o dacie i godzinie przeprowadzenia spisu, zasadach współpracy z osobami odpowiedzialnymi za powierzone im mienie, sposobie obsługi terminala wraz z oprogramowaniem, obowiązku osobnego wyszczególniania zapasów uszkodzonych i przeterminowanych, obowiązku wyodrębniania zapasów obcych, sposobach liczenia składników trudno mierzalnych.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

REKLAMA

- Jeżeli jednostka korzysta ze specjalistycznego oprogramowania (składniki znakowane są etykietami z kodem kreskowym), warto korzystać z mobilnych terminali (kolektor danych,  miniskaner). Terminale te umożliwiają dostęp do informacji o lokalizacjach, składnikach w danej lokalizacji i osobach za nie odpowiedzialnych. Podczas spisu terminale wykrywają także składniki, które zostały wcześniej zinwentaryzowane, co zapobiega błędom ponownego spisania. Wykorzystanie nowoczesnych technologii do zarządzania majątkiem pozwala zaoszczędzić na czasie, dlatego warto by każdy zespół spisowy dysponował przynajmniej jednym egzemplarzem terminala, który zsynchronizowany z serwerem pozwala na bieżącą kontrolę postępów spisu.

Na rynku istnieją rozwiązania informatyczne, które poprawiają efektywność przeprowadzania spisu przy wielu zespołach spisowych, ograniczając liczbę osób uczestniczących w przeprowadzaniu spisów inwentaryzacyjnych.

Jednym z nich jest program STOCK, firmy SmartMedia. Funkcjonowanie tego programu wpływa na znaczącą oszczędność czasu poświęconego na naliczanie oraz ustalanie różnic inwentarzowych pomiędzy stanem ewidencyjnym, a elektronicznym spisem z natury.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

REKLAMA