Zasady umarzania środków dydaktycznych
REKLAMA
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy określić, czy zakupiona licencja na oprogramowanie stanowi środek dydaktyczny służący procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach oświatowych.
REKLAMA
Jednorazowo, przez spisanie w miesiącu przyjęcia do używania, bez względu na wartość, mogą być umarzane m.in. środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach oświatowych (§ 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej).
Z kolei wartości niematerialne i prawne mogą być umarzane jednorazowo tylko w przypadku wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w art. 16d ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania (wielkość ta wynosi obecnie 3500 zł).
Analizując treść przepisów oświatowych, w tym ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, nie znajdziemy bezpośrednio definicji środka dydaktycznego. Natomiast pośrednio pojęcie „środek dydaktyczny” opisuje nam rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (dalej: rozporządzenie w sprawie realizacji zadań dydaktycznych). Pomoce dydaktyczne powinny umożliwić realizację szkolnego zestawu programów nauczania w szkole. Nauczycielowi przysługuje nieodpłatne wyposażenie w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczyciela (§ 2 ust. 2 i § 3 rozporządzenia w sprawie realizacji zadań dydaktycznych).
Reasumując, jeżeli jednostka sklasyfikuje otrzymaną licencję na oprogramowanie jako pomoc dydaktyczną służącą uczniom w realizacji szkolnego zestawu programów nauczania w szkole, to w księgach można ująć oprogramowanie zapisem:
- Wn 020 „Wartości niematerialne i prawne”,
- Ma 072 „Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych”,
umarzając jednorazowo.
Natomiast, jeśli jednostka uzna, że otrzymane oprogramowanie służy jedynie nauczycielom do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczyciela, to w księgach należy ująć oprogramowanie zapisem:
- Wn 020 „Wartości niematerialne i prawne”,
- Ma 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”, umarzając według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę.
Piotr SakŁawski
PodstawY prawnE
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 148, poz. 991)
- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397)
REKLAMA
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz.U. z 2011 r. Nr 6, poz. 23)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat