REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy składania sprawozdań budżetowych

REKLAMA

Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) skierował do Ministerstwa Finansów pytania dotyczące interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczące m.in. terminowego sporządzania sprawozdań.

Odkąd zmieniły się przepisy ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 18 ust. 2) stanowiące, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania, nagle pojawił się problem dotyczący dochowania terminu przekazania sprawozdań w przypadku, gdy termin złożenia sprawozdania przypada na sobotę. Zaczęto różnie definiować pojęcie „dzień wolny od pracy”, „dzień ustawowo wolny od pracy” (mimo że w rozporządzeniach Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych nie ma mowy o dniu wolnym ustawowo od pracy), wyjaśniać takie pojęcia, jak: „przekazanie”, „złożenie”.

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej odpowiedzi Ministerstwa Finansów dotyczące terminów sporządzania sprawozdań.

Gdy termin złożenia sprawozdania przypada na sobotę

Jak należy rozumieć zapis zawarty w rozporządzeniach Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych: „W przypadku gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania jest dniem wolnym od pracy - pierwszy dzień roboczy następujący po tym dniu”. Proszę o informację, czy w przypadku gdy termin złożenia sprawozdania przypada na sobotę, to złożenie sprawozdania w pierwszym dniu roboczym, czyli w poniedziałek, będzie oznaczać nieprzekazanie sprawozdania w terminie?

Zgodnie z ustawą z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy, dniami wolnymi są wymienione w ustawie święta oraz niedziele. Czy taki zapis ustawy oznacza, że aby dotrzymać terminu złożenia sprawozdania, należy je złożyć w piątek?

REKLAMA

Zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych sporządzający sprawozdania są obowiązani do terminowego przekazywania sprawozdań odbiorcom sprawozdań. Terminy sprawozdań, zgodnie z ust. 2 tego paragrafu, w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego określa załącznik nr 44 do rozporządzenia. Użyte w § 17 i 18 ww. rozporządzenia pojęcie „przekazanie” zostało doprecyzowane w załącznikach: 42, 43 i 44 do tego rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzygnięcie kwestii, dotyczącej interpretacji przepisu art. 57 k.p.a. - odnośnie do dni wolnych od pracy - nie należy do właściwości Ministerstwa Finansów, lecz do właściwości merytorycznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Termin dostarczenia odbiorcy wersji papierowej sprawozdań

W jakim terminie należy dostarczyć odbiorcy wersję papierową sprawozdań, ażeby dochować terminu? Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w § 18 pkt 2 zawiera zapis, że: „Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego określa załącznik nr 44 do rozporządzenia”, natomiast w załączniku 44 użyto określenia: „Termin złożenia sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż...”. Wydaje się, że zgodnie z art. 57 ust. 5 pkt 2 k.p.a. termin uznaje się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo (sprawozdanie) zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, a termin przekazania sprawozdania jest dochowany, niezależnie od daty jego wpływu do odbiorcy.

 

Ministerstwo Finansów informuje również, że nie podziela poglądu - wyrażonego w punkcie 2 pisma Przewodniczącego KR RIO - w sprawie dochowania terminu na przekazanie odbiorcy sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania. Przepisy załącznika nr 44 do rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej określają termin złożenia sprawozdania w jednostce otrzymującej, a nie termin przekazania sprawozdania przez jednostkę sporządzającą, co nie pozwala na zastosowanie art. 57 ust. 5 pkt 2 k.p.a., mówiącego, że termin uznaje się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.

Termin przekazania sprawozdań Rb-30, Rb-31, Rb-33, Rb-34

W jakim terminie należy przekazać do regionalnych izb obrachunkowych sprawozdania Rb-30, Rb-31, Rb-33, Rb-34? Zgodnie z § 23 ust. 1 nowego rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, kierownicy zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jednostek budżetowych i placówek dysponujący rachunkami dochodów własnych, dysponenci funduszy celowych sporządzają i przekazują sprawozdania tych jednostek do dnia zakończenia ich likwidacji lub zmiany formy organizacyjno-prawnej, zgodnie z przepisami (starego) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zgodnie z załącznikiem nr 38 starego rozporządzenia termin złożenia sprawozdań półrocznych do RIO upływa nie później niż do 24 lipca, a rocznych do 25 lutego roku następnego. W nowym rozporządzeniu terminy te zostały skrócone i nakazują złożenie, odpowiednio, do 22 lipca i 23 lutego. Wydaje się, że terminy przekazania sprawozdań powinny wynikać również z zapisów starego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Zapis w § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej zawarty w rozdziale 7 „Przepisy przejściowe i końcowe” określa terminy przekazywania sprawozdań przez kierowników jednostek podlegających likwidacji lub zmianie formy organizacyjno-prawnej na okres likwidacji lub zmiany formy organizacyjno-prawnej, zgodnie z przepisami rozporządzenia z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Natomiast jednostki samorządu terytorialnego powinny przekazać do regionalnych izb obrachunkowych zbiorcze sprawozdania w terminach określonych w załączniku nr 38 do rozporządzenia z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, tj. półroczne - do 24 lipca, a roczne do 25 lutego roku następnego.

Ministerstwo Finansów Departament Finansów Samorządu Terytorialnego (ST2-4834-27/SZH/2010/1212)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA