REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa i inwentaryzacja obcych składników majątkowych

REKLAMA

Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.

Czy musimy inwentaryzować ten budynek wraz z wyposażeniem (część sprzętu tam się znajdującego jest nasza - np. środki trwałe służące do uzdatniania wody - a część użyczona)? Czy musimy również objąć inwentaryzacją dekoder telewizji cyfrowej o wartości mniejszej niż 3500 zł (dekoder nie jest naszą własnością - zgodnie z umową płacimy wynajmującemu miesięczną opłatę za jego wynajem wraz z abonamentem za korzystanie z telewizji cyfrowej, a po wygaśnięciu umowy mamy obowiązek go zwrócić wynajmującemu)? Czy ww. środki trwałe, z których korzystamy na podstawie umów użyczenia i najmu, powinny być ujęte wartościowo w naszych księgach rachunkowych i traktowane jako majątek jednostki?

REKLAMA

REKLAMA

Umowy podpisane przez jednostkę budżetową w sprawie przyjęcia w bezpłatne użyczenie budynku kotłowni od gminy na czas określony oraz odpłatnego najmu dekodera od dostawcy usług w zakresie telewizji cyfrowej nie są podstawą do zdjęcia tych środków trwałych z ewidencji księgowej ich właścicieli i wprowadzenia do bilansowej ewidencji księgowej podmiotu faktycznie z nich korzystającego (czyli jednostki budżetowej). Jednak ze względu na konieczność zachowania należytej kontroli i nadzoru nad stanem składników majątkowych należących do innych jednostek, a znajdujących się w użytkowaniu jednostki budżetowej - wskazane jest, aby cudze środki trwałe i pozostałe środki trwałe zostały ujęte w ewidencji pozabilansowej tej jednostki. Konta właściwe do prowadzenia ewidencji pozabilansowej obcych składników majątkowych i sposób jej prowadzenia powinny zostać określone przez kierownika jednostki budżetowej w zakładowym planie kont, stanowiącym część zasad (polityki) rachunkowości jednostki (art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Jeden ze sposobów prowadzenia takiej ewidencji przedstawiono na przykładzie.

PRZYKŁAD

Samorządowa jednostka budżetowa, posiadająca składniki majątkowe oddane jej w bezpłatne użytkowanie przez inną jednostkę samorządową (sprzęt komputerowy i meble) oraz oddane w dzierżawę za symboliczną opłatę - 1 zł rocznie - przez fundację będącą organizacją pożytku publicznego (samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i sprzętu AGD), prowadzi ewidencję pozabilansową tych składników na kontach:

REKLAMA

091 „Środki trwałe użytkowane nieodpłatnie”,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

092 „Środki trwałe najmowane/dzierżawione odpłatnie”,

gdzie na stronie Wn tych kont ujmuje się operacje dotyczące otrzymania środków trwałych i pozostałych środków trwałych w użytkowanie, a na stronie Ma - ich zwrot właścicielowi po wygaśnięciu umów (odpowiednio użyczenia/dzierżawy) - saldo zaś tych kont oznacza wartość obcych środków trwałych pozostających na stanie jednostki. Jednocześnie do obu tych kont jest zaprowadzona ewidencja szczegółowa w postaci ksiąg inwentarzowych obcych środków trwałych, w szczegółowości pozwalającej na identyfikację poszczególnych obiektów środków trwałych (tj. zawierająca dane na temat: nazwy składnika majątkowego, symbolu Klasyfikacji Środków Trwałych i numeru inwentarzowego, charakterystyki środka trwałego, w tym opisu jego części składowych i peryferyjnych, wartości, miejsca użytkowania, a także dat przychodu/rozchodu oraz symbolu i numeru dowodu przychodu/rozchodu).

W przypadku specyficznych potrzeb danej jednostki, ewidencja pozabilansowa obcych składników majątkowych może być bardziej rozbudowana, na przykład mogą zostać osobno wydzielone środki trwałe i pozostałe środki trwałe oddane jednostce w użytkowanie i na przechowanie lub też można na odrębnych kontach wydzielać środki trwałe otrzymane od różnych podmiotów.

 

Jeśli chodzi o obce składniki majątkowe, to podlegają one inwentaryzacji zgodnie z przepisami art. 26 ust. 2 uor, według których znajdujące się w jednostce składniki aktywów (a więc środki trwałe, pozostałe środki trwałe, materiały, towary), będące własnością innych jednostek (powierzone jej do sprzedaży, przechowania, przetwarzania lub używania), powinny być objęte inwentaryzacją w drodze spisu z natury, a właściciele tych składników powinni zostać powiadomieni o wynikach spisu. Obowiązek ten nie dotyczy jedynie jednostek świadczących usługi pocztowe, transportowe, spedycyjne i składowania.

W praktyce obowiązek inwentaryzacji wymienionych aktywów realizowany jest najczęściej w ten sposób, że:

• obce składniki majątkowe spisywane są na odrębnych arkuszach spisu z natury (w podziale według poszczególnych właścicieli),

• arkusze spisowe są wstępnie wyceniane oraz rozliczane według danych na temat ilości i wartości składników majątkowych ujętych w ewidencji pozabilansowej jednostki,

• następnie dodatkowe egzemplarze arkuszy spisowych i dokumentów rozliczeniowych, np. zestawień różnic inwentaryzacyjnych, wyjaśnień dotyczących stwierdzonych różnic i propozycji ich rozliczenia (lub też ich kserokopie), przesyłane są do poszczególnych właścicieli zinwentaryzowanych składników majątkowych.

Szczegółowy sposób postępowania w tym zakresie i rodzaj stosowanych dokumentów również powinien zostać określony przez kierownika jednostki w dokumentacji opisującej zasady (politykę) rachunkowości jednostki ustalanej na podstawie art. 10 uor - np. w instrukcji inwentaryzacyjnej.

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278)

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA