REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego

Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego
Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego

REKLAMA

REKLAMA

CUWy od kilku już lat prężnie rozwijają się zarówno w Polsce, jak i na świecie. Zalety centralizacji procesów w przedsiębiorstwach są znaczne, dlatego to rozwiązanie z powodzeniem jest wprowadzane i polecane jednostkom samorządowym. Dlaczego centra usług wspólnych są szansą na uzyskanie nadwyżek finansowych w JST?

25 czerwca 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy samorządowej, która w zdecydowany sposób stawia jednostki samorządu terytorialnego przed nowymi możliwościami. Są to przede wszystkim:

REKLAMA

Autopromocja
  • Uszczuplenie działalności urzędów i struktur poprzez outsourcing procesów np. księgowości;
  • Zniesienie obowiązku zatrudniania głównego księgowego w każdej samodzielnej jednostce
  • Możliwość delegowania do podmiotów prywatnych, czy trzeciego sektora (współpraca między samorządami lub własny urząd).

Outsourcing procesów i tworzenie centrów usług wspólnych, które z powodzeniem przyjęły się w przedsiębiorstwach, teraz mogą być przeniesione na grunt samorządowy. Znowelizowane przepisy pozwolą jednostkom samorządu terytorialnego na nowo zorganizować działalność. Biorąc pod uwagę dotychczasową politykę rządu, samorządu nie miały zbytnich nadwyżek finansowych na działalność bieżącą, a w szczególności rozwojową.

Nie można udawać, że samorządy w niedalekiej przyszłości znajdą nowe możliwości finansowania. Wzrost gospodarki nad Wisłą jest w znacznym stopniu przewidywalny, co pozwala spodziewać się niewielkich zmian w funduszach samorządów. Z faktami nie trzeba się spierać. Natomiast co ważne, warto brać przykład z dobrze funkcjonujących CUW w biznesie. Zastosowane rozwiązania przynoszą rokrocznie znaczne oszczędności oraz usprawniają funkcjonowanie biznesu. 

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Centra Usług Wspólnych - korzyści i możliwości

Przede wszystkim warto przyjrzeć się możliwościom jakie niesie ze sobą stworzenie Centrum Usług Wspólnych. Reorganizacja działającego systemu oraz wdrożenie nowego modelu jest procesem skomplikowanym, długookresowym i z pewnością może budzić obawy. Należy się do niego odpowiednio przygotować, należy mieć dokładny plan, wszystkie niezbędne analizy oraz wsparcie doświadczonej instytucji. Jednak początkowe trudności we drożeniu z pewnością wynagrodzą korzyści, które jednostki samorządowe będą czerpać w długim okresie działania centrum usług wspólnych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Oszczędności finansowe.

Centralizacja i standaryzacja procesów, do tego wspólne rozwiązania informatyczne dla wielu instytucji pozwolą wypracować najkorzystniejsze rozwiązania i realne oszczędności.

  • Niższe ceny dzięki wspólnym zakupom.

Nie da się ukryć, że hurtownicy zawsze mają taniej, niż detaliści. Wspólne zakupy dla kilku odbiorców, np. usług telekomunikacyjnych czy energii pozwolą na uzyskiwanie niższych cen i oszczędności.

  • Obniżenie kosztów informatycznych.

Standaryzacja i centralizacja procesów pozwoli na oszczędności podczas zakupu sprzętów i systemów i lepsze wykorzystanie sprzętu oraz infrastruktury It (np. wspólne serwery, standaryzacja oprogramowania, ujednolicenie konfiguracji pod względem użytkowym i administracyjnym, ujednolicenie standardów i środków zabezpieczeń, ujednolicenie procedur zarządzania, standaryzacja, dostępu do Internetu)

  • Podniesienie jakości usług i większa dostępność.

Wspólna księgowość czy informatycy ustalają standard obsługi dla wielu podległych instytucji. Nie tylko podniesie to jakość obsługi np. mieszkańców czy pracowników jednostek samorządu terytorialnego, ale także ułatwi dostęp do informacji, np. informacji zarządczej.

  • Efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich.

Powstanie lepsza szansa na kształcenie wyspecjalizowanej kadry.

  • Skupienie jednostek na działalności podstawowej.

Centralizacja procesów pozwoli na większa kontrole i ograniczenie nieprawidłowości w działalności poszczególnych jednostek. To z kolei jest szansą na skupienie się na głównej działalności, rozwoju i zadowoleniu mieszkańców.

Czy to się uda?

REKLAMA

Decyzja o stworzeniu Centrum Usług Wspólnych musi być poprzedzona głęboką analizą i opracowaniem planu strategicznego. Pozwoli to nie tylko na odpowiednie przygotowanie, zaplanowanie określonych działań, ale także na ograniczenie ewentualnych niepowodzeń we wdrożeniu. Nikt nie twierdzi, że będzie to proste i przyjemne, a potem wystarczy tylko spijać piankę sukcesu. Co warto powiedzieć i o czym należy pamiętać, to gminy które zorganizowały CUWy w swoich regionach i są najlepszym dowodem na powodzenie projektu.

Jako przykład warto przytoczyć CUW Powiatu Kętrzyńskiego. Projekt tworzenia CUW został zakończony w 2015 r. i obejmował obszary takie jak księgowość, kadry, płace, zakupy i usługi IT. Zakres jednostek podległych pod jeden CUW to 11, w tym 4 szkoły, Młodzieżowy Dom Kultury, Biblioteka Publiczna czy Centrum Sportu Turystyki i Rekreacji. Przed reorganizacją w jednostce samorządowej było 19,5 etatu z zatrudnionymi 24 osobami. Po reorganizacji ilość etatów zmniejszyła się do 6,5 z zatrudnionymi 11. W skali roku są to znaczne oszczędności. Po wprowadzeniu wspólnej obsługi, jednostce samorządowej udało się uzyskać 20% redukcji kosztów zakupu usług dla regionu. Aby uświadomić sobie, jak znaczne procesy CUW może obsługiwać, to w tym konkretnym przypadku (Powiat Kętrzyński) jest to rocznie 9500 dokumentów księgowych, obsługa ok. 370 umów o pracę czy 91 podpisanych umów na dostawę usług i towarów.

Małe kroki

Nie ma konieczności budowania na samym początku ogromnego CUWu, który będzie obsługiwał większość jednostek w regionie. Można zaczynać od mniejszych ilości i etapowo, w kolejnych latach rozbudowywać i przyłączać o kolejne jednostki. Zmiany, które niesie ze sobą budowa Centrum Usług Wspólnych w dłuższym okresie przyniesie znaczne korzyści dla regionu. Jest to trudny proces, ale oszczędności i korzyści dla społeczności jednoznacznie potwierdzają słuszność reorganizacji. Przykłady powiatów, które wdrożyły z powodzeniem tę strategię, są dobrym przykładem na tworzenie CUWów.

Ewa Piotrowska, Dyrektor Sprzedaży Impel Business Solutions

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA