REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści
Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

REKLAMA

REKLAMA

Polska uznawana jest przez światowy biznes jako jeden z najciekawszych kierunków do lokowania Centrów Usług Wspólnych (CUW). W raporcie firmy Tholons „Top 100 Outsourcing Destinations na 2015” Kraków został wskazany jako najlepsza lokalizacja dla tego typu przedsięwzięć outsourcingowych. Tym niemniej świadczenie usług w modelu CUW wciąż dopiero zyskuje uznanie wśród polskich firm.

Centrum Usług Wspólnych, czyli Shared Services Center (ang.) to wydzielona organizacyjnie, wewnętrzna jednostka (oddzielna spółka, ale może to być również wydzielony pion w ramach spółki matki), która dostarcza usługi na rzecz innych podmiotów należących do jednej grupy kapitałowej. Najczęściej są to usługi o charakterze wspierającym np. usługi HR, księgowe, obsługa zamówień i zakupów. Z badań “Shared Service Center (SSC) - Enabling your business for success” przeprowadzonych przez Ernst & Young wynika, że ponad 80% multinarodowych korporacji stworzyło własne centra usług wspólnych. Polskie firmy również coraz chętniej sięgają po to rozwiązanie. Jak zauważa Zastępca Dyrektora BPO w Impel Business Solutions – Justyna Szulecka - nawet polskie samorządy coraz przychylniejszym okiem spoglądają na CUW (weszła już w życie nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, która ma ułatwić współpracę jednostek samorządowych również w zakresie centrów usług wspólnych)-.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest CUW?

Centrum Usług Wspólnych to niezależna jednostka organizacyjna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz innych powiązanych kapitałowo podmiotów. Co ważne, CUW posiada własne wydzielone zasoby i ponosi pełną odpowiedzialność za jakość i terminowość dostarczanych usług, jak również za koszty swojej działalności. W praktyce tego typu centra powstają jako odpowiedź na problemy wynikające z braku standaryzacji i ujednolicenia procesów wspierających dla spółek ze wspólnym kapitałem.

Dlaczego CUW?

Prowadzenie działalności w modelu rozproszonym, czyli w ramach wielu podmiotów, najczęściej funkcjonujących również w ramach różnych lokalizacji, doprowadza często do niewspółmiernego w stosunku do skali działalności, rozrostu kosztów w ramach procesów wspierających np. księgowych czy HR. Wiąże się to z tym, że w przypadku prowadzenia przez każdy z podmiotów odrębnych działów administracyjnych, w skali całej grupy dochodzi do powielania tych samych procesów oraz tworzenia odmiennych standardów jakościowych. Docelowo prowadzi to do multiplikowania kosztów oraz braku możliwości osiągania efektu synergii. Kolejnym problemem świadczenia usług w modelu rozproszonym jest pozyskiwanie jednolitej informacji zarządczej. Jak zaznacza ekspert Impel Business Solutions - CUW jest rozwiązaniem, którego celem jest nie tylko zmniejszenie kosztów dzięki wyeliminowaniu marnotrawstwa wynikających z nieproduktywnego powtarzania tych samych działań w różnych jednostkach tego samego holdingu. Również ma na celu stworzenie jednolitych standardów oraz poprawę jakości obsługi głównego biznesu w ramach procesów wspomagających. To oczywiste, że dzięki konsolidacji tego samego rodzaju procesów w jednym podmiocie łatwiejsza i skuteczniejsza jest kontrola i nadzór nad danym obszarem oraz wymiana wiedzy i dobrych praktyk między pracownikami -.

Dla kogo CUW?

Centra Usług Wspólnych to koncepcja biznesowa przeznaczona przede wszystkim dla tych grup spółek powiązanych, które chcą optymalizować obszar nie stanowiący core business na rzecz szybszego i bardziej zrównoważonego rozwoju głównego biznesu.

REKLAMA

Doskonałą ilustracją korzyści wynikających ze stworzenia CUW może być przykład holdingu, który w szybkim tempie rozrastał się dzięki akwizycjom. W krótkim czasie grupa spółek powiązanych powiększyła się do liczby kilkunastu podmiotów, z których każdy prowadził samodzielny dział HR. Taka sytuacja wiązała się z tym, że każdy z podmiotów posiadał własne regulacje wewnętrzne (w tym regulaminy pracy i wynagradzania oraz premiowania), różne standardy i procedury kontrolne, odmienne struktury składników płacowych oraz prowadził obsługę kadrowo-płacową na różnych systemach informatycznych – zauważa Justyna Szulecka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W tym przypadku CUW staje się rozwiązaniem pozwalającym nie tylko zmniejszyć koszty. Model ten daje również możliwość zwiększenia kontroli nad obszarem personalnym organom zarządzającym holdingu, w tym tworzenia jednolitej polityki personalnej dla całej grupy – dodaje ekspert.


Stworzenie CUW może stać się również impulsem dla wdrożenia wspólnego zintegrowanego systemu informatycznego umożliwiającego szybsze i wygodniejsze raportowanie. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że każde Centrum Usług Wspólnych działa w oparciu o umowę o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (z ang. service-level agreements - SLA), która zawierana jest między CUW, a spółką będącą dla niego Klientem wewnętrznym.

Justyna Szulecka zaznacza, że Umowa precyzyjnie określa rodzaj, zakres, koszt i co najważniejsze jakość świadczonych usług. Model ten zakłada, więc obsługę procesów wspierających przez wewnętrzny podmiot (CUW) korzystając z najlepszych praktyk rynkowych (zewnętrznych), kształtując zdrową, biznesową relację dostawca-klient między podmiotami należącymi do tej samej grupy. Celem nadrzędnym CUW staje się więc osiąganie maksymalnej efektywności kosztowej, ale również doskonałości procesowej. Podmiot tego typu może osiągnąć powyższe cele dzięki specjalizacji, standaryzacji, wiedzy eksperckiej i szerokiemu doświadczeniu. Efektem jakiego należy oczekiwać po wdrożeniu CUW jest wzrost satysfakcji klienta wewnętrznego z obsługi procesów wspierających.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie muszą być w KSeF. Czy wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA