REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści
Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

REKLAMA

REKLAMA

Polska uznawana jest przez światowy biznes jako jeden z najciekawszych kierunków do lokowania Centrów Usług Wspólnych (CUW). W raporcie firmy Tholons „Top 100 Outsourcing Destinations na 2015” Kraków został wskazany jako najlepsza lokalizacja dla tego typu przedsięwzięć outsourcingowych. Tym niemniej świadczenie usług w modelu CUW wciąż dopiero zyskuje uznanie wśród polskich firm.

Centrum Usług Wspólnych, czyli Shared Services Center (ang.) to wydzielona organizacyjnie, wewnętrzna jednostka (oddzielna spółka, ale może to być również wydzielony pion w ramach spółki matki), która dostarcza usługi na rzecz innych podmiotów należących do jednej grupy kapitałowej. Najczęściej są to usługi o charakterze wspierającym np. usługi HR, księgowe, obsługa zamówień i zakupów. Z badań “Shared Service Center (SSC) - Enabling your business for success” przeprowadzonych przez Ernst & Young wynika, że ponad 80% multinarodowych korporacji stworzyło własne centra usług wspólnych. Polskie firmy również coraz chętniej sięgają po to rozwiązanie. Jak zauważa Zastępca Dyrektora BPO w Impel Business Solutions – Justyna Szulecka - nawet polskie samorządy coraz przychylniejszym okiem spoglądają na CUW (weszła już w życie nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, która ma ułatwić współpracę jednostek samorządowych również w zakresie centrów usług wspólnych)-.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest CUW?

Centrum Usług Wspólnych to niezależna jednostka organizacyjna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz innych powiązanych kapitałowo podmiotów. Co ważne, CUW posiada własne wydzielone zasoby i ponosi pełną odpowiedzialność za jakość i terminowość dostarczanych usług, jak również za koszty swojej działalności. W praktyce tego typu centra powstają jako odpowiedź na problemy wynikające z braku standaryzacji i ujednolicenia procesów wspierających dla spółek ze wspólnym kapitałem.

Dlaczego CUW?

Prowadzenie działalności w modelu rozproszonym, czyli w ramach wielu podmiotów, najczęściej funkcjonujących również w ramach różnych lokalizacji, doprowadza często do niewspółmiernego w stosunku do skali działalności, rozrostu kosztów w ramach procesów wspierających np. księgowych czy HR. Wiąże się to z tym, że w przypadku prowadzenia przez każdy z podmiotów odrębnych działów administracyjnych, w skali całej grupy dochodzi do powielania tych samych procesów oraz tworzenia odmiennych standardów jakościowych. Docelowo prowadzi to do multiplikowania kosztów oraz braku możliwości osiągania efektu synergii. Kolejnym problemem świadczenia usług w modelu rozproszonym jest pozyskiwanie jednolitej informacji zarządczej. Jak zaznacza ekspert Impel Business Solutions - CUW jest rozwiązaniem, którego celem jest nie tylko zmniejszenie kosztów dzięki wyeliminowaniu marnotrawstwa wynikających z nieproduktywnego powtarzania tych samych działań w różnych jednostkach tego samego holdingu. Również ma na celu stworzenie jednolitych standardów oraz poprawę jakości obsługi głównego biznesu w ramach procesów wspomagających. To oczywiste, że dzięki konsolidacji tego samego rodzaju procesów w jednym podmiocie łatwiejsza i skuteczniejsza jest kontrola i nadzór nad danym obszarem oraz wymiana wiedzy i dobrych praktyk między pracownikami -.

Dla kogo CUW?

Centra Usług Wspólnych to koncepcja biznesowa przeznaczona przede wszystkim dla tych grup spółek powiązanych, które chcą optymalizować obszar nie stanowiący core business na rzecz szybszego i bardziej zrównoważonego rozwoju głównego biznesu.

REKLAMA

Doskonałą ilustracją korzyści wynikających ze stworzenia CUW może być przykład holdingu, który w szybkim tempie rozrastał się dzięki akwizycjom. W krótkim czasie grupa spółek powiązanych powiększyła się do liczby kilkunastu podmiotów, z których każdy prowadził samodzielny dział HR. Taka sytuacja wiązała się z tym, że każdy z podmiotów posiadał własne regulacje wewnętrzne (w tym regulaminy pracy i wynagradzania oraz premiowania), różne standardy i procedury kontrolne, odmienne struktury składników płacowych oraz prowadził obsługę kadrowo-płacową na różnych systemach informatycznych – zauważa Justyna Szulecka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W tym przypadku CUW staje się rozwiązaniem pozwalającym nie tylko zmniejszyć koszty. Model ten daje również możliwość zwiększenia kontroli nad obszarem personalnym organom zarządzającym holdingu, w tym tworzenia jednolitej polityki personalnej dla całej grupy – dodaje ekspert.


Stworzenie CUW może stać się również impulsem dla wdrożenia wspólnego zintegrowanego systemu informatycznego umożliwiającego szybsze i wygodniejsze raportowanie. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że każde Centrum Usług Wspólnych działa w oparciu o umowę o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (z ang. service-level agreements - SLA), która zawierana jest między CUW, a spółką będącą dla niego Klientem wewnętrznym.

Justyna Szulecka zaznacza, że Umowa precyzyjnie określa rodzaj, zakres, koszt i co najważniejsze jakość świadczonych usług. Model ten zakłada, więc obsługę procesów wspierających przez wewnętrzny podmiot (CUW) korzystając z najlepszych praktyk rynkowych (zewnętrznych), kształtując zdrową, biznesową relację dostawca-klient między podmiotami należącymi do tej samej grupy. Celem nadrzędnym CUW staje się więc osiąganie maksymalnej efektywności kosztowej, ale również doskonałości procesowej. Podmiot tego typu może osiągnąć powyższe cele dzięki specjalizacji, standaryzacji, wiedzy eksperckiej i szerokiemu doświadczeniu. Efektem jakiego należy oczekiwać po wdrożeniu CUW jest wzrost satysfakcji klienta wewnętrznego z obsługi procesów wspierających.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA