REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści
Centrum Usług Wspólnych – definicja, koncepcja, korzyści

REKLAMA

REKLAMA

Polska uznawana jest przez światowy biznes jako jeden z najciekawszych kierunków do lokowania Centrów Usług Wspólnych (CUW). W raporcie firmy Tholons „Top 100 Outsourcing Destinations na 2015” Kraków został wskazany jako najlepsza lokalizacja dla tego typu przedsięwzięć outsourcingowych. Tym niemniej świadczenie usług w modelu CUW wciąż dopiero zyskuje uznanie wśród polskich firm.

Centrum Usług Wspólnych, czyli Shared Services Center (ang.) to wydzielona organizacyjnie, wewnętrzna jednostka (oddzielna spółka, ale może to być również wydzielony pion w ramach spółki matki), która dostarcza usługi na rzecz innych podmiotów należących do jednej grupy kapitałowej. Najczęściej są to usługi o charakterze wspierającym np. usługi HR, księgowe, obsługa zamówień i zakupów. Z badań “Shared Service Center (SSC) - Enabling your business for success” przeprowadzonych przez Ernst & Young wynika, że ponad 80% multinarodowych korporacji stworzyło własne centra usług wspólnych. Polskie firmy również coraz chętniej sięgają po to rozwiązanie. Jak zauważa Zastępca Dyrektora BPO w Impel Business Solutions – Justyna Szulecka - nawet polskie samorządy coraz przychylniejszym okiem spoglądają na CUW (weszła już w życie nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, która ma ułatwić współpracę jednostek samorządowych również w zakresie centrów usług wspólnych)-.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest CUW?

Centrum Usług Wspólnych to niezależna jednostka organizacyjna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz innych powiązanych kapitałowo podmiotów. Co ważne, CUW posiada własne wydzielone zasoby i ponosi pełną odpowiedzialność za jakość i terminowość dostarczanych usług, jak również za koszty swojej działalności. W praktyce tego typu centra powstają jako odpowiedź na problemy wynikające z braku standaryzacji i ujednolicenia procesów wspierających dla spółek ze wspólnym kapitałem.

Dlaczego CUW?

Prowadzenie działalności w modelu rozproszonym, czyli w ramach wielu podmiotów, najczęściej funkcjonujących również w ramach różnych lokalizacji, doprowadza często do niewspółmiernego w stosunku do skali działalności, rozrostu kosztów w ramach procesów wspierających np. księgowych czy HR. Wiąże się to z tym, że w przypadku prowadzenia przez każdy z podmiotów odrębnych działów administracyjnych, w skali całej grupy dochodzi do powielania tych samych procesów oraz tworzenia odmiennych standardów jakościowych. Docelowo prowadzi to do multiplikowania kosztów oraz braku możliwości osiągania efektu synergii. Kolejnym problemem świadczenia usług w modelu rozproszonym jest pozyskiwanie jednolitej informacji zarządczej. Jak zaznacza ekspert Impel Business Solutions - CUW jest rozwiązaniem, którego celem jest nie tylko zmniejszenie kosztów dzięki wyeliminowaniu marnotrawstwa wynikających z nieproduktywnego powtarzania tych samych działań w różnych jednostkach tego samego holdingu. Również ma na celu stworzenie jednolitych standardów oraz poprawę jakości obsługi głównego biznesu w ramach procesów wspomagających. To oczywiste, że dzięki konsolidacji tego samego rodzaju procesów w jednym podmiocie łatwiejsza i skuteczniejsza jest kontrola i nadzór nad danym obszarem oraz wymiana wiedzy i dobrych praktyk między pracownikami -.

Dla kogo CUW?

Centra Usług Wspólnych to koncepcja biznesowa przeznaczona przede wszystkim dla tych grup spółek powiązanych, które chcą optymalizować obszar nie stanowiący core business na rzecz szybszego i bardziej zrównoważonego rozwoju głównego biznesu.

REKLAMA

Doskonałą ilustracją korzyści wynikających ze stworzenia CUW może być przykład holdingu, który w szybkim tempie rozrastał się dzięki akwizycjom. W krótkim czasie grupa spółek powiązanych powiększyła się do liczby kilkunastu podmiotów, z których każdy prowadził samodzielny dział HR. Taka sytuacja wiązała się z tym, że każdy z podmiotów posiadał własne regulacje wewnętrzne (w tym regulaminy pracy i wynagradzania oraz premiowania), różne standardy i procedury kontrolne, odmienne struktury składników płacowych oraz prowadził obsługę kadrowo-płacową na różnych systemach informatycznych – zauważa Justyna Szulecka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W tym przypadku CUW staje się rozwiązaniem pozwalającym nie tylko zmniejszyć koszty. Model ten daje również możliwość zwiększenia kontroli nad obszarem personalnym organom zarządzającym holdingu, w tym tworzenia jednolitej polityki personalnej dla całej grupy – dodaje ekspert.


Stworzenie CUW może stać się również impulsem dla wdrożenia wspólnego zintegrowanego systemu informatycznego umożliwiającego szybsze i wygodniejsze raportowanie. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że każde Centrum Usług Wspólnych działa w oparciu o umowę o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (z ang. service-level agreements - SLA), która zawierana jest między CUW, a spółką będącą dla niego Klientem wewnętrznym.

Justyna Szulecka zaznacza, że Umowa precyzyjnie określa rodzaj, zakres, koszt i co najważniejsze jakość świadczonych usług. Model ten zakłada, więc obsługę procesów wspierających przez wewnętrzny podmiot (CUW) korzystając z najlepszych praktyk rynkowych (zewnętrznych), kształtując zdrową, biznesową relację dostawca-klient między podmiotami należącymi do tej samej grupy. Celem nadrzędnym CUW staje się więc osiąganie maksymalnej efektywności kosztowej, ale również doskonałości procesowej. Podmiot tego typu może osiągnąć powyższe cele dzięki specjalizacji, standaryzacji, wiedzy eksperckiej i szerokiemu doświadczeniu. Efektem jakiego należy oczekiwać po wdrożeniu CUW jest wzrost satysfakcji klienta wewnętrznego z obsługi procesów wspierających.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA