Jak powinna wyglądać prawidłowa analityka do konta 800
REKLAMA
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861), konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian. W związku z tym zapisem, w praktyce wiele jednostek budżetowych prowadzi analitykę do konta 800 w podziale na fundusz majątku:
REKLAMA
- trwałego,
- obrotowego.
Zdarza się, że niektóre jednostki budżetowe nie prowadzą w ogóle analityki do konta 800.
Biorąc pod uwagę dosłownie treść opisu do konta 800, tj. że ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki, a także pamiętając o obowiązku sporządzania rocznego sprawozdania finansowego „Zestawienie zmian w funduszu”, pomocnym rozwiązaniem byłoby prowadzenie analityki do konta 800 zgodnie z poszczególnymi pozycjami ze wspomnianego „Zestawienia zmian w funduszu”. Decydując się na takie rozwiązanie, najpierw należałoby wyszczególnić pozycje analityczne z tytułu:
- zwiększenia funduszu jednostki (np. 800-1 „Zwiększenia funduszu”, w tym: 800-1-1 „Zysk bilansowy za rok ubiegły”, 800-1-2 „Zrealizowane wydatki budżetowe”, itd.),
- zmniejszenia funduszu jednostki (np. 800-2 „Zmniejszenia funduszu”, w tym: 800-2-1 „Strata za rok ubiegły”, 800-2-2 „Zrealizowane dochody budżetowe”, itd.).
Stworzenie i prowadzenie takiej analityki wydaje się pracochłonne, jednak znacznie ułatwiłoby sporządzenie rocznego sprawozdania „Zestawienie zmian w funduszu”.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat