REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja gwarancji ubezpieczeniowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak zaewidencjonować gwarancje ubezpieczeniowe? Czy właściwe będzie zastosowanie pozabilansowego konta 910?


Stan faktyczny

REKLAMA

W umowach z wykonawcami na roboty budowlane często występuje taka sytuacja, że zabezpieczeniem należytego wykonania umowy jest forma gwarancji ubezpieczeniowej wystawiana przez firmy ubezpieczeniowe. Takie gwarancje przekazujemy do banku jako depozyt. Czy w związku z przekazywaniem ww. deklaracji do banku obsługującego naszą gminę wystarczy ująć gwarancję na koncie pozabilansowym 910, czy może po otrzymaniu dowodu depozytowego ująć zapisem Wn 140, Ma 240, a likwidację depozytu - Wn 240, Ma 140? Ponadto często wystawiana jest jedna gwarancja na dwie kwoty i dwa terminy (jedna kwota i termin dotyczy dobrego wykonania umowy, a druga gwarancji), np.:

• od 9 maja 2008 r. do 31 lipca 2011 r. w zakresie gwarancji dobrego wykonania kontraktu - kwota 100 000 zł,

• od 1 sierpnia 2011 r. do 31 lipca 2014 r. w zakresie gwarancji właściwego usunięcia wad i usterek - kwota 25 000 zł.

Jak to prawidłowo zaksięgować? Czy na koncie 910 ująć kwotę 100 000 zł czy 125 000 zł i czy automatycznie z konta 910 31 lipca 2011 r. wyksięgować kwotę 100 000 zł, a może na koncie 910 ująć kwotę 100 000 zł i automatycznie 31 lipca 2011 r. z konta 910 wyksięgować 75 000 zł?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

REKLAMA

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, najpierw należy ustalić, czy gwarancja ubezpieczeniowa wystawiana przez firmę ubezpieczeniową w ramach wykonanej roboty budowlanej stanowi papier wartościowy, a tym samym czy zalicza się do aktywów finansowych.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), konto 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne” służy do ewidencji krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych, których wartość jest wyrażona zarówno w walucie polskiej, jak i w walucie obcej (w tym czeki i weksle obce). Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które na koniec roku jest ujmowane w bilansie jako pozycja aktywów obrotowych (jako inne środki pieniężne lub krótkoterminowe papiery wartościowe). W tym momencie należy zauważyć, że gwarancja ubezpieczeniowa nie stanowi ani aktywa finansowego ani aktywa pieniężnego. Pojęcie „aktywa finansowe” jest wyjaśnione w art. 3 ust. 1 pkt 24 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zgodnie z tą definicją, aktywa finansowe gwarantują jednostce prawo do otrzymania aktywów pieniężnych lub prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach. Natomiast gwarancja ubezpieczeniowa, mimo że ma określoną wartość, nie gwarantuje bezwzględnego prawa do otrzymania aktywów pieniężnych - stanowi jedynie formę zabezpieczenia. Jednak ze względu na istotność i wagę gwarancji ubezpieczeniowej jako formy zabezpieczenia, np. robót budowlanych, wskazane jest, aby jednostka prowadziła ewidencję posiadanych gwarancji ubezpieczeniowych.

Jedną z takich form ewidencji może być prowadzenie konta pozabilansowego 910, tak jak wskazano w pytaniu, bo chociaż rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie zawiera w wykazie kont konta 910, to zgodnie z § 14 ust. 2 wskazany w tym rozporządzeniu plan kont stanowi podstawę do opracowania zakładowych planów kont. Jednostka może, ustalając zakładowy plan kont, uzupełnić konta wymienione w ww. rozporządzeniu o inne konta zgodne co do treści ekonomicznej. Wskazane jest, aby ewidencja szczegółowa do konta 910 była prowadzona według kontrahentów i poszczególnych tytułów.

 

Odpowiadając na ostatnią część pytania w zakresie ewidencji zmian wartości gwarancji ubezpieczeniowej, to przy ustalaniu zasad ujmowania zmian wartości gwarancji można się posiłkować rozwiązaniem przyjętym dla obowiązujących kont pozabilansowych, np. dla konta 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”. Otóż na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany. I tak, w przypadku zwiększenia planu finansowego dokonuje się zapisu dodatniego na stronie Wn, natomiast w przypadku zmniejszenia planu finansowego dokonuje się zapisu ujemnego na stronie Wn. Podobnie można księgować zmiany gwarancji ubezpieczeniowej, o której mowa w pytaniu. W dniu 9 maja 2008 r. księgujemy np. na stronie Wn konta 910 wartość 100 000 zł, natomiast 1 sierpnia 2011 r. księgujemy na stronie Wn zapisem ujemnym kwotę 75 000 zł, ponieważ o tyle w tym dniu gwarancja ubezpieczeniowa zmienia wartość. Oczywiście podany sposób prowadzenia ewidencji pozabilansowej należy traktować jako przykładową metodę prowadzenia ewidencji posiadanych gwarancji ubezpieczeniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jednostka prowadziła ewidencję posiadanych gwarancji ubezpieczeniowych np. w formie papierowej księgi.

Piotr Sakławski

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA