REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja gwarancji ubezpieczeniowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak zaewidencjonować gwarancje ubezpieczeniowe? Czy właściwe będzie zastosowanie pozabilansowego konta 910?


Stan faktyczny

REKLAMA

W umowach z wykonawcami na roboty budowlane często występuje taka sytuacja, że zabezpieczeniem należytego wykonania umowy jest forma gwarancji ubezpieczeniowej wystawiana przez firmy ubezpieczeniowe. Takie gwarancje przekazujemy do banku jako depozyt. Czy w związku z przekazywaniem ww. deklaracji do banku obsługującego naszą gminę wystarczy ująć gwarancję na koncie pozabilansowym 910, czy może po otrzymaniu dowodu depozytowego ująć zapisem Wn 140, Ma 240, a likwidację depozytu - Wn 240, Ma 140? Ponadto często wystawiana jest jedna gwarancja na dwie kwoty i dwa terminy (jedna kwota i termin dotyczy dobrego wykonania umowy, a druga gwarancji), np.:

• od 9 maja 2008 r. do 31 lipca 2011 r. w zakresie gwarancji dobrego wykonania kontraktu - kwota 100 000 zł,

• od 1 sierpnia 2011 r. do 31 lipca 2014 r. w zakresie gwarancji właściwego usunięcia wad i usterek - kwota 25 000 zł.

Jak to prawidłowo zaksięgować? Czy na koncie 910 ująć kwotę 100 000 zł czy 125 000 zł i czy automatycznie z konta 910 31 lipca 2011 r. wyksięgować kwotę 100 000 zł, a może na koncie 910 ująć kwotę 100 000 zł i automatycznie 31 lipca 2011 r. z konta 910 wyksięgować 75 000 zł?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, najpierw należy ustalić, czy gwarancja ubezpieczeniowa wystawiana przez firmę ubezpieczeniową w ramach wykonanej roboty budowlanej stanowi papier wartościowy, a tym samym czy zalicza się do aktywów finansowych.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont), konto 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne” służy do ewidencji krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych, których wartość jest wyrażona zarówno w walucie polskiej, jak i w walucie obcej (w tym czeki i weksle obce). Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które na koniec roku jest ujmowane w bilansie jako pozycja aktywów obrotowych (jako inne środki pieniężne lub krótkoterminowe papiery wartościowe). W tym momencie należy zauważyć, że gwarancja ubezpieczeniowa nie stanowi ani aktywa finansowego ani aktywa pieniężnego. Pojęcie „aktywa finansowe” jest wyjaśnione w art. 3 ust. 1 pkt 24 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zgodnie z tą definicją, aktywa finansowe gwarantują jednostce prawo do otrzymania aktywów pieniężnych lub prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach. Natomiast gwarancja ubezpieczeniowa, mimo że ma określoną wartość, nie gwarantuje bezwzględnego prawa do otrzymania aktywów pieniężnych - stanowi jedynie formę zabezpieczenia. Jednak ze względu na istotność i wagę gwarancji ubezpieczeniowej jako formy zabezpieczenia, np. robót budowlanych, wskazane jest, aby jednostka prowadziła ewidencję posiadanych gwarancji ubezpieczeniowych.

Jedną z takich form ewidencji może być prowadzenie konta pozabilansowego 910, tak jak wskazano w pytaniu, bo chociaż rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie zawiera w wykazie kont konta 910, to zgodnie z § 14 ust. 2 wskazany w tym rozporządzeniu plan kont stanowi podstawę do opracowania zakładowych planów kont. Jednostka może, ustalając zakładowy plan kont, uzupełnić konta wymienione w ww. rozporządzeniu o inne konta zgodne co do treści ekonomicznej. Wskazane jest, aby ewidencja szczegółowa do konta 910 była prowadzona według kontrahentów i poszczególnych tytułów.

 

Odpowiadając na ostatnią część pytania w zakresie ewidencji zmian wartości gwarancji ubezpieczeniowej, to przy ustalaniu zasad ujmowania zmian wartości gwarancji można się posiłkować rozwiązaniem przyjętym dla obowiązujących kont pozabilansowych, np. dla konta 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”. Otóż na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany. I tak, w przypadku zwiększenia planu finansowego dokonuje się zapisu dodatniego na stronie Wn, natomiast w przypadku zmniejszenia planu finansowego dokonuje się zapisu ujemnego na stronie Wn. Podobnie można księgować zmiany gwarancji ubezpieczeniowej, o której mowa w pytaniu. W dniu 9 maja 2008 r. księgujemy np. na stronie Wn konta 910 wartość 100 000 zł, natomiast 1 sierpnia 2011 r. księgujemy na stronie Wn zapisem ujemnym kwotę 75 000 zł, ponieważ o tyle w tym dniu gwarancja ubezpieczeniowa zmienia wartość. Oczywiście podany sposób prowadzenia ewidencji pozabilansowej należy traktować jako przykładową metodę prowadzenia ewidencji posiadanych gwarancji ubezpieczeniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jednostka prowadziła ewidencję posiadanych gwarancji ubezpieczeniowych np. w formie papierowej księgi.

Piotr Sakławski

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA