REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres roszczenia rozliczanych przez jednostkę budżetową mediów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy kontrahent może odesłać fakturę, która znalazła się w obrocie, i jak należy postąpić, aby wyegzekwować należności z tytułu świadczonych usług najmu lokali użytkowych i dostaw mediów?


STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

Autopromocja

Jesteśmy jednostką budżetową zajmującą się zarządzaniem nieruchomościami. W ramach wykonywanej działalności świadczymy usługi najmu lokali użytkowych oraz dostawy mediów. Administrując, z upoważnienia gminy, gminnymi lokalami użytkowymi, w jej imieniu zawieramy umowy najmu z poszczególnymi najemcami. Zgodnie z postanowieniami umownymi, oprócz czynszu najmu, najemcy zobowiązani są opłacać zaliczki na poczet dostawy mediów, np.: wody, c.o., które są następnie rozliczane. W zależności od wskazań liczników, wystawiane są faktury korygujące obciążeniowe w wyniku większego zużycia mediów niż przypisane zaliczki, bądź faktury korygujące uznaniowe w sytuacji odwrotnej. W 2011 r. wystawiliśmy faktury korygujące obciążeniowe dotyczące zaliczek mediów z 2008 r. i z 2009 r. Niestety, firma odesłała ww. faktury z informacją o przedawnieniu roszczenia.

ODPOWIEDŹ

Gminnym zasobem nieruchomości, obejmującym także mieszkaniowy zasób gminy, gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta (art. 25 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: uogn). Zadania te mogą być powierzone do realizacji własnym organom wykonawczym (podlegli kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych - jednostek budżetowych i zakładów budżetowych).

REKLAMA

Zadania, obejmujące wyłącznie zarząd nieruchomościami gminnymi, określone w art. 23 ust. 1 uogn, z wyłączeniem czynności wyszczególnionych w pkt 7-9 tej ustawy, mogą być również powierzone, w ramach zawartej umowy, zarządcom nieruchomości lub przedsiębiorcom zatrudniającym zarządców nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku opisanym w pytaniu, gminnymi nieruchomościami zarządza samorządowa jednostka budżetowa, która w imieniu gminy świadczy usługi najmu lokali użytkowych z gminnego zasobu nieruchomości. W ramach upoważnienia jednostka budżetowa może zawierać umowy najmu z najemcami lokali gminnych, pobierając czynsz i rozliczając opłaty za dostarczane media. Zgodnie z ustaleniami umowy jednostka, dokonując rozliczania z poszczególnymi najemcami, pobiera zaliczki na poczet kosztów dostawy mediów, a następnie finalnie rozlicza rzeczywiste koszty, wystawiając korygujące faktury obciążeniowe lub uznaniowe - w zależności od rzeczywistych wskazań liczników za dane media. Niewątpliwie taki sposób rozliczenia jest praktyczny i stanowi ułatwienie dla jednostki, pod warunkiem że ostateczne rozliczenie na podstawie wskazań liczników nie następuje w długich okresach rozliczeniowych.

Jak wynika z treści pytania, wystawione faktury korygujące obciążeniowe wystąpiły na skutek większego zużycia mediów niż pobrane zaliczki na ich konto. Faktury te były wystawione w 2011 r. i dotyczyły zużycia mediów za lata 2008-2009, które następnie zostały odesłane przez najemcę z informacją o przedawnieniu roszczeń z tego tytułu.

REKLAMA

Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 118 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.), jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

Roszczenie o niezapłacone należności z tytułu czynszu z umowy najmu lokali użytkowych przedawnia się z upływem 3 lat od momentu, gdy roszczenie to stało się wymagalne, z uwagi na charakter okresowy tego świadczenia. Ten sam okres przedawnienia dotyczy również dostarczanych wraz z usługą najmu opłat eksploatacyjnych, np. za wodę, c.o.

Jednym również ze szczególnych przepisów jest art. 554 k.c., zgodnie z którym roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch. Przepis ten stosuje się nie tylko do sprzedaży rzeczy, ale także do sprzedaży energii i praw.

Tak więc roszczenia z tytułu sprzedaży mediów przedawniają się z upływem lat dwóch. Jednak przepis ten odnosi się wyłącznie do sprzedaży dokonanej przez przedsiębiorstwo, które prowadzi działalność w ww. zakresie, np. zakład ciepłowniczy sprzedający energię cieplną.

 

W związku z tym firma, która odesłała faktury korygujące obciążeniowe, informując jednocześnie o przedawnieniu należności za media, najprawdopodobniej błędnie zinterpretowała ww. przepis art. 554 k.c. i przyjęła, że ma on zastosowanie w stosunku do jednostki budżetowej. Jednakże jednostka zarządza jedynie nieruchomościami, a nie jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży mediów.

Jednostka budżetowa w ramach wykonywanej działalności dostarcza media wyłącznie jako pośrednik między ich dostawcami a najemcami lokali użytkowych, i nie jest ich wytwórcą.

Bieg przedawnienia, zgodnie z art. 120 k.c., rozpoczyna się od dnia, w którym opłaty za czynsz i za media stały się wymagalne, czyli terminu, do którego należało je zapłacić, i terminu, od którego zaległości z tego tytułu mogą być dochodzone przed sądem. Przedawnienie dla każdego miesiąca biegnie oddzielnie. W przypadku wystawienia korygujących faktur obciążeniowych dotyczących zaliczek za media za lata 2008-2009 należy zwrócić uwagę, czy minął okres 3-letni, licząc od dnia, w którym upłynął termin płatności zaliczki na poczet opłat za media.

Z przedstawionych w pytaniu informacji nie wynika, w jakich okresach najemcy opłacali czynsz i wnosili wraz z nim zaliczki na poczet dostawy mediów, oraz na jakiej zasadzie odbywa się dostarczanie i rozliczanie mediów - czy w ramach umowy najmu, gdzie będzie to jedna usługa obejmująca czynsz i media, które będą składnikiem najmu, czy też odrębnej umowy świadczenia usług polegających na dostarczaniu ww. mediów.

W przypadku odesłania faktur obciążeniowych przez kontrahenta, jednostka budżetowa powinna zatem skierować roszczenie na drogę postępowania sądowego w celu wyegzekwowania należnych za media opłat. Przed wystąpieniem jednak na drogę cywilnoprawną trzeba sprawdzić, czy od terminu płatności zaliczek za media w 2008 r. do dnia wystąpienia z pozwem o zapłatę roszczeń za nie minęły 3 lata. W sytuacji gdy 3-letni okres już upłynął, należy mieć na uwadze duże prawdopodobieństwo uchylenia się kontrahenta od zapłaty należności poprzez podniesienie zarzutu przedawnienia roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie art. 117 § 2 k.c.

Radosław Tyburczy

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 224, poz. 1337)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 85, poz. 458)

 

Więcej na ten temat w Rachunkowości budżetowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA