REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres roszczenia rozliczanych przez jednostkę budżetową mediów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy kontrahent może odesłać fakturę, która znalazła się w obrocie, i jak należy postąpić, aby wyegzekwować należności z tytułu świadczonych usług najmu lokali użytkowych i dostaw mediów?


STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową zajmującą się zarządzaniem nieruchomościami. W ramach wykonywanej działalności świadczymy usługi najmu lokali użytkowych oraz dostawy mediów. Administrując, z upoważnienia gminy, gminnymi lokalami użytkowymi, w jej imieniu zawieramy umowy najmu z poszczególnymi najemcami. Zgodnie z postanowieniami umownymi, oprócz czynszu najmu, najemcy zobowiązani są opłacać zaliczki na poczet dostawy mediów, np.: wody, c.o., które są następnie rozliczane. W zależności od wskazań liczników, wystawiane są faktury korygujące obciążeniowe w wyniku większego zużycia mediów niż przypisane zaliczki, bądź faktury korygujące uznaniowe w sytuacji odwrotnej. W 2011 r. wystawiliśmy faktury korygujące obciążeniowe dotyczące zaliczek mediów z 2008 r. i z 2009 r. Niestety, firma odesłała ww. faktury z informacją o przedawnieniu roszczenia.

ODPOWIEDŹ

Gminnym zasobem nieruchomości, obejmującym także mieszkaniowy zasób gminy, gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta (art. 25 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: uogn). Zadania te mogą być powierzone do realizacji własnym organom wykonawczym (podlegli kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych - jednostek budżetowych i zakładów budżetowych).

REKLAMA

Zadania, obejmujące wyłącznie zarząd nieruchomościami gminnymi, określone w art. 23 ust. 1 uogn, z wyłączeniem czynności wyszczególnionych w pkt 7-9 tej ustawy, mogą być również powierzone, w ramach zawartej umowy, zarządcom nieruchomości lub przedsiębiorcom zatrudniającym zarządców nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku opisanym w pytaniu, gminnymi nieruchomościami zarządza samorządowa jednostka budżetowa, która w imieniu gminy świadczy usługi najmu lokali użytkowych z gminnego zasobu nieruchomości. W ramach upoważnienia jednostka budżetowa może zawierać umowy najmu z najemcami lokali gminnych, pobierając czynsz i rozliczając opłaty za dostarczane media. Zgodnie z ustaleniami umowy jednostka, dokonując rozliczania z poszczególnymi najemcami, pobiera zaliczki na poczet kosztów dostawy mediów, a następnie finalnie rozlicza rzeczywiste koszty, wystawiając korygujące faktury obciążeniowe lub uznaniowe - w zależności od rzeczywistych wskazań liczników za dane media. Niewątpliwie taki sposób rozliczenia jest praktyczny i stanowi ułatwienie dla jednostki, pod warunkiem że ostateczne rozliczenie na podstawie wskazań liczników nie następuje w długich okresach rozliczeniowych.

Jak wynika z treści pytania, wystawione faktury korygujące obciążeniowe wystąpiły na skutek większego zużycia mediów niż pobrane zaliczki na ich konto. Faktury te były wystawione w 2011 r. i dotyczyły zużycia mediów za lata 2008-2009, które następnie zostały odesłane przez najemcę z informacją o przedawnieniu roszczeń z tego tytułu.

Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 118 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.), jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

Roszczenie o niezapłacone należności z tytułu czynszu z umowy najmu lokali użytkowych przedawnia się z upływem 3 lat od momentu, gdy roszczenie to stało się wymagalne, z uwagi na charakter okresowy tego świadczenia. Ten sam okres przedawnienia dotyczy również dostarczanych wraz z usługą najmu opłat eksploatacyjnych, np. za wodę, c.o.

Jednym również ze szczególnych przepisów jest art. 554 k.c., zgodnie z którym roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch. Przepis ten stosuje się nie tylko do sprzedaży rzeczy, ale także do sprzedaży energii i praw.

Tak więc roszczenia z tytułu sprzedaży mediów przedawniają się z upływem lat dwóch. Jednak przepis ten odnosi się wyłącznie do sprzedaży dokonanej przez przedsiębiorstwo, które prowadzi działalność w ww. zakresie, np. zakład ciepłowniczy sprzedający energię cieplną.

 

W związku z tym firma, która odesłała faktury korygujące obciążeniowe, informując jednocześnie o przedawnieniu należności za media, najprawdopodobniej błędnie zinterpretowała ww. przepis art. 554 k.c. i przyjęła, że ma on zastosowanie w stosunku do jednostki budżetowej. Jednakże jednostka zarządza jedynie nieruchomościami, a nie jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży mediów.

Jednostka budżetowa w ramach wykonywanej działalności dostarcza media wyłącznie jako pośrednik między ich dostawcami a najemcami lokali użytkowych, i nie jest ich wytwórcą.

Bieg przedawnienia, zgodnie z art. 120 k.c., rozpoczyna się od dnia, w którym opłaty za czynsz i za media stały się wymagalne, czyli terminu, do którego należało je zapłacić, i terminu, od którego zaległości z tego tytułu mogą być dochodzone przed sądem. Przedawnienie dla każdego miesiąca biegnie oddzielnie. W przypadku wystawienia korygujących faktur obciążeniowych dotyczących zaliczek za media za lata 2008-2009 należy zwrócić uwagę, czy minął okres 3-letni, licząc od dnia, w którym upłynął termin płatności zaliczki na poczet opłat za media.

Z przedstawionych w pytaniu informacji nie wynika, w jakich okresach najemcy opłacali czynsz i wnosili wraz z nim zaliczki na poczet dostawy mediów, oraz na jakiej zasadzie odbywa się dostarczanie i rozliczanie mediów - czy w ramach umowy najmu, gdzie będzie to jedna usługa obejmująca czynsz i media, które będą składnikiem najmu, czy też odrębnej umowy świadczenia usług polegających na dostarczaniu ww. mediów.

W przypadku odesłania faktur obciążeniowych przez kontrahenta, jednostka budżetowa powinna zatem skierować roszczenie na drogę postępowania sądowego w celu wyegzekwowania należnych za media opłat. Przed wystąpieniem jednak na drogę cywilnoprawną trzeba sprawdzić, czy od terminu płatności zaliczek za media w 2008 r. do dnia wystąpienia z pozwem o zapłatę roszczeń za nie minęły 3 lata. W sytuacji gdy 3-letni okres już upłynął, należy mieć na uwadze duże prawdopodobieństwo uchylenia się kontrahenta od zapłaty należności poprzez podniesienie zarzutu przedawnienia roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie art. 117 § 2 k.c.

Radosław Tyburczy

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 224, poz. 1337)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 85, poz. 458)

 

Więcej na ten temat w Rachunkowości budżetowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA