REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres roszczenia rozliczanych przez jednostkę budżetową mediów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy kontrahent może odesłać fakturę, która znalazła się w obrocie, i jak należy postąpić, aby wyegzekwować należności z tytułu świadczonych usług najmu lokali użytkowych i dostaw mediów?


STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jesteśmy jednostką budżetową zajmującą się zarządzaniem nieruchomościami. W ramach wykonywanej działalności świadczymy usługi najmu lokali użytkowych oraz dostawy mediów. Administrując, z upoważnienia gminy, gminnymi lokalami użytkowymi, w jej imieniu zawieramy umowy najmu z poszczególnymi najemcami. Zgodnie z postanowieniami umownymi, oprócz czynszu najmu, najemcy zobowiązani są opłacać zaliczki na poczet dostawy mediów, np.: wody, c.o., które są następnie rozliczane. W zależności od wskazań liczników, wystawiane są faktury korygujące obciążeniowe w wyniku większego zużycia mediów niż przypisane zaliczki, bądź faktury korygujące uznaniowe w sytuacji odwrotnej. W 2011 r. wystawiliśmy faktury korygujące obciążeniowe dotyczące zaliczek mediów z 2008 r. i z 2009 r. Niestety, firma odesłała ww. faktury z informacją o przedawnieniu roszczenia.

ODPOWIEDŹ

Gminnym zasobem nieruchomości, obejmującym także mieszkaniowy zasób gminy, gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta (art. 25 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: uogn). Zadania te mogą być powierzone do realizacji własnym organom wykonawczym (podlegli kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych - jednostek budżetowych i zakładów budżetowych).

REKLAMA

Zadania, obejmujące wyłącznie zarząd nieruchomościami gminnymi, określone w art. 23 ust. 1 uogn, z wyłączeniem czynności wyszczególnionych w pkt 7-9 tej ustawy, mogą być również powierzone, w ramach zawartej umowy, zarządcom nieruchomości lub przedsiębiorcom zatrudniającym zarządców nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku opisanym w pytaniu, gminnymi nieruchomościami zarządza samorządowa jednostka budżetowa, która w imieniu gminy świadczy usługi najmu lokali użytkowych z gminnego zasobu nieruchomości. W ramach upoważnienia jednostka budżetowa może zawierać umowy najmu z najemcami lokali gminnych, pobierając czynsz i rozliczając opłaty za dostarczane media. Zgodnie z ustaleniami umowy jednostka, dokonując rozliczania z poszczególnymi najemcami, pobiera zaliczki na poczet kosztów dostawy mediów, a następnie finalnie rozlicza rzeczywiste koszty, wystawiając korygujące faktury obciążeniowe lub uznaniowe - w zależności od rzeczywistych wskazań liczników za dane media. Niewątpliwie taki sposób rozliczenia jest praktyczny i stanowi ułatwienie dla jednostki, pod warunkiem że ostateczne rozliczenie na podstawie wskazań liczników nie następuje w długich okresach rozliczeniowych.

Jak wynika z treści pytania, wystawione faktury korygujące obciążeniowe wystąpiły na skutek większego zużycia mediów niż pobrane zaliczki na ich konto. Faktury te były wystawione w 2011 r. i dotyczyły zużycia mediów za lata 2008-2009, które następnie zostały odesłane przez najemcę z informacją o przedawnieniu roszczeń z tego tytułu.

Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 118 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.), jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.

Roszczenie o niezapłacone należności z tytułu czynszu z umowy najmu lokali użytkowych przedawnia się z upływem 3 lat od momentu, gdy roszczenie to stało się wymagalne, z uwagi na charakter okresowy tego świadczenia. Ten sam okres przedawnienia dotyczy również dostarczanych wraz z usługą najmu opłat eksploatacyjnych, np. za wodę, c.o.

Jednym również ze szczególnych przepisów jest art. 554 k.c., zgodnie z którym roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch. Przepis ten stosuje się nie tylko do sprzedaży rzeczy, ale także do sprzedaży energii i praw.

Tak więc roszczenia z tytułu sprzedaży mediów przedawniają się z upływem lat dwóch. Jednak przepis ten odnosi się wyłącznie do sprzedaży dokonanej przez przedsiębiorstwo, które prowadzi działalność w ww. zakresie, np. zakład ciepłowniczy sprzedający energię cieplną.

 

W związku z tym firma, która odesłała faktury korygujące obciążeniowe, informując jednocześnie o przedawnieniu należności za media, najprawdopodobniej błędnie zinterpretowała ww. przepis art. 554 k.c. i przyjęła, że ma on zastosowanie w stosunku do jednostki budżetowej. Jednakże jednostka zarządza jedynie nieruchomościami, a nie jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży mediów.

Jednostka budżetowa w ramach wykonywanej działalności dostarcza media wyłącznie jako pośrednik między ich dostawcami a najemcami lokali użytkowych, i nie jest ich wytwórcą.

Bieg przedawnienia, zgodnie z art. 120 k.c., rozpoczyna się od dnia, w którym opłaty za czynsz i za media stały się wymagalne, czyli terminu, do którego należało je zapłacić, i terminu, od którego zaległości z tego tytułu mogą być dochodzone przed sądem. Przedawnienie dla każdego miesiąca biegnie oddzielnie. W przypadku wystawienia korygujących faktur obciążeniowych dotyczących zaliczek za media za lata 2008-2009 należy zwrócić uwagę, czy minął okres 3-letni, licząc od dnia, w którym upłynął termin płatności zaliczki na poczet opłat za media.

Z przedstawionych w pytaniu informacji nie wynika, w jakich okresach najemcy opłacali czynsz i wnosili wraz z nim zaliczki na poczet dostawy mediów, oraz na jakiej zasadzie odbywa się dostarczanie i rozliczanie mediów - czy w ramach umowy najmu, gdzie będzie to jedna usługa obejmująca czynsz i media, które będą składnikiem najmu, czy też odrębnej umowy świadczenia usług polegających na dostarczaniu ww. mediów.

W przypadku odesłania faktur obciążeniowych przez kontrahenta, jednostka budżetowa powinna zatem skierować roszczenie na drogę postępowania sądowego w celu wyegzekwowania należnych za media opłat. Przed wystąpieniem jednak na drogę cywilnoprawną trzeba sprawdzić, czy od terminu płatności zaliczek za media w 2008 r. do dnia wystąpienia z pozwem o zapłatę roszczeń za nie minęły 3 lata. W sytuacji gdy 3-letni okres już upłynął, należy mieć na uwadze duże prawdopodobieństwo uchylenia się kontrahenta od zapłaty należności poprzez podniesienie zarzutu przedawnienia roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie art. 117 § 2 k.c.

Radosław Tyburczy

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 224, poz. 1337)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 85, poz. 458)

 

Więcej na ten temat w Rachunkowości budżetowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA