REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2025: zmiana zasad wystawiania faktur od 1 stycznia

faktura, VAT 2025
Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowelizacja z 22 grudnia 2024 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur. Rozporządzenie zmieniające zostało już opublikowane 27 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1938). Co się zmieniło się w fakturowaniu od początku 2025 roku?

Zmiany w VAT od 2025 roku. Nowa szczególna procedura zwolnień dla małych przedsiębiorstw (SME)

Ustawa z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1721) wprowadza (od 1 stycznia 2025 r.) zmiany w ustawie o VAT, polegające m.in. na wprowadzeniu przepisów w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których VAT jest należny, (tzw. „procedura SME”).  Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu projektu omawianego rozporządzenia, w związku z tą nowelizacją ustawy o VAT, konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia w sprawie wystawania faktur, mających charakter dostosowujący do zmian związanych z wdrożeniem procedury SME.

REKLAMA

Autopromocja

Co się zmieniło w zasadach wystawiania faktur

W rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979) w § 3 po pkt 3 dodany został pkt 3a w brzmieniu:
„3a) dostawę towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy powinna zawierać dane, o których mowa w pkt 1 lit. a–g oraz indywidualny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy;”. 

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, celem tej zmiany jest, aby podatnicy korzystający ze zwolnienia w ramach procedury SME na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy o VAT mogli skorzystać z możliwości wystawiania faktur z węższym zakresem danych – podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. 

Ten uproszczony zakres danych na fakturze to:
a) data wystawienia,
b) numer kolejny,
c) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
d) nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
e) miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
f) cena jednostkowa towaru lub usługi,
g) kwota należności ogółem.

Ponadto zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT, będzie obejmować – w porównaniu do faktur dokumentujących czynności określone w pkt 3 rozporządzenia –  również indywidualny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 113a ust. 2 pkt 2 tej ustawy. 

Numer identyfikacyjny EX

Na podstawie art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, podatnik dokonujący sprzedaży, który posiada siedzibę działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim niż Rzeczpospolita Polska,, przed rozpoczęciem korzystania ze zwolnienia ma obowiązek uzyskać w państwie członkowskim, na terytorium którego posiada siedzibę działalności gospodarczej, indywidualny numer identyfikacyjny zawierający kod EX, (tzw. „numer identyfikacyjny EX”, na potrzeby korzystania ze zwolnienia na terytorium kraju (RP).

Ministerstwo Finansów wskazuje, że przepis art. 1 pkt 5) dyrektywy 2020/285, wprowadził zmianę w dyrektywie VAT (dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), zgodnie z którą w art. 220a ust. 1 dodaje się literę c) w brzmieniu: „c) kiedy podatnik korzysta ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw przewidzianego w art. 284”.
Ta zmiana oznacza, że państwa członkowskie UE mają obowiązek umożliwić podatnikom wystawienie faktury uproszczonej, kiedy podatnik korzysta ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw przewidzianego w art. 284 (również w odniesieniu do korzystających ze zwolnienia poza państwem siedziby działalności gospodarczej).

Przepis art. 226b Dyrektywy VAT stanowi, że jeżeli chodzi o faktury uproszczone wystawione zgodnie z art. 220a i art. 221 ust. 1 i 2, państwa członkowskie nakładają obowiązek umieszczenia na nich co najmniej następujących danych:

  1. daty wystawienia faktury;
  2. danych identyfikacyjnych podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi;
  3. danych określających rodzaj dostarczonych towarów lub wykonanych usług;
  4. należnego VAT lub danych potrzebnych do jego obliczenia;
  5. w przypadku gdy wystawiona faktura jest dokumentem lub notą uznaną za fakturę na mocy art. 219, wyraźnego i jednoznacznego odniesienia do tej faktury pierwotnej oraz konkretnych danych, które ulegają zmianie.

Zaś z not wyjaśniających (Explanatory Notes EU VAT changes as regards the special scheme for small enterprises Council Directive (EU) 2020/285 Commission Implementing Regulation (EU) 2021/2007), pkt 4.7.5 wynika, że państwa członkowskie mają możliwość zwolnienia małych przedsiębiorstw z obowiązku wypełniania niektórych obowiązków, takich jak na przykład wystawianie faktur. W przypadku gdy państwo członkowskie wymaga od MŚP wystawienia faktury, powinna to być faktura uproszczona. Faktura uproszczona musi zawierać co najmniej następujące elementy:

  1. datę wystawienia faktury uproszczonej,
  2. numer EX małego przedsiębiorstwa,
  3. określenie rodzaju dostarczanych towarów lub świadczonych usług,
  4. ilość dostarczonych towarów lub usług,
  5. wzmiankę, że dostawa jest zwolniona z VAT w ramach programu dla MŚP,
  6. odniesienie do pierwotnej faktury uproszczonej, w przypadku gdy skorygowano pierwotną fakturę uproszczoną.

Analogiczną zmianę wprowadza się w art. 106e ustawy o VAT, poprzez dodanie w ust. 1 pkt 25. W przepisie tym wskazuje się, żew przypadku podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1, faktura powinna zawierać indywidualny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy. Przy czym faktura wystawiana przez takiego podatnika nadal jest wystawiana na żądanie nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 12 miesięcy
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 6 miesięcy

Kiedy zmiany weszły w życie

Omawiane rozporządzenie nowelizujące weszło już w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. – tak samo jak wskazana na wstępie nowelizacja ustawy o VAT.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur - Dziennik Ustaw z 27 grudnia 2024 r. poz. 1938.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA