REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze: jak to zrobić prawidłowo? Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

rozwiń >

Dane nabywcy na fakturze

Przepis ustawy o VAT (art. 106e) nakazuje umieszczać na fakturach konkretne dane nabywców. Chodzi o imiona i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. Na fakturze trzeba także umieścić numer NIP za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co zrobić, gdy dane nabywcy na fakturze są nieprawidłowe?

Zdarza się w praktyce obrotu gospodarczego i fakturowego, że (z najróżniejszych powodów) na fakturze zostały umieszczone błędne lub nieaktualne dane nabywcy. Przepisy dot. VAT wymagają skorygowania takiej faktury i podania prawidłowych, aktualnych danych nabywcy. Można to zrobić na dwa sposoby:

1) wystawienie (przez sprzedawcę, podatnika VAT) faktury korygującej (art. 106j ustawy o VAT) – to zasadniczy tryb poprawiania błędnych danych na fakturze,
2) wystawienie (przez nabywcę) noty korygującej (art. 106k ustawy o VAT) - można w ten sposób korygować błędy na fakturze oprócz danych liczbowych.

Faktura korygująca

Fakturę  korygującą może wystawić wystawca faktury pierwotnej (sprzedawca, podatnik VAT) w następujących przypadkach:
- gdy stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury (a więc także odnośnie danych nabywcy),
- gdy podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
- gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- gdy dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Faktura korygująca musi zawierać:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
2) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur,
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–5 ustawy o VAT (czyli datę wystawienia i numer faktury pierwotnej /korygowanej/ oraz imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numery NIP), 
4) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą,
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej,
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

REKLAMA

Faktura korygująca może zawierać:
1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2) przyczynę korekty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.

Nota korygująca

Nota korygująca to specyficzny rodzaj faktury uregulowany w ustawie o VAT, który pozwala nabywcy towaru lub usługi (podatnikowi VAT) poprawić część błędów w fakturze otrzymanej od kontrahenta. Notą korygującą można w szczególności poprawić błędne dane nabywcy na wystawionej fakturze.
Trzeba pamiętać, że notą korygującą nie można, co do zasady, poprawiać błędów w kwotach i liczbach na fakturze.

Prawo do wystawienia noty korygującej przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT, który nabył towar lub usługę i otrzymał fakturę VAT zawierającą wskazane w ustawie o VAT błędy.

Przepis art. 106k ustawy o VAT wyraźnie wskazuje, że notą korygującą nie mogą być poprawiane błędy w zakresie danych (liczbowych) wskazanych w art. 106e ust. 1 pkt 8–15 tej ustawy.

Zatem notą korygującą nabywca może poprawić wszystkie inne błędy w fakturze, w tym w szczególności:
- datę wystawienia faktury i jej numer;
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- oraz szereg innych pomyłek i błędów.

Ważne

Co ważne, przepisy wymagają akceptacji wystawcy faktury dla noty korygującej. Nie ma natomiast sprecyzowanej w przepisach formy tej akceptacji. Najlepiej oczywiście zadbać o podpis wystawcy (sprzedawcy) lub osoby przez sprzedawcę upoważnionej. Ale może to być i e-mail z firmowego adresu.

Nota korygująca powinna zawierać:
1) wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2) numer kolejny i datę jej wystawienia;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–6;
5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Więcej na ten temat w artykułach: 
Nota korygująca – czym jest, kto może wystawić, jakie błędy na fakturze może poprawić
Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą

Wystawienie faktury korygującej albo noty korygującej - terminy

Przepisy nie wskazują żadnego konkretnego terminu, w którym trzeba wystawić fakturę korygującą albo notę korygującą. Podatnik (sprzedawca lub nabywca) ma tu więc – co do zasady - dowolność. Może wystawić notę korygującą od razu jak zauważy błąd lub w późniejszym terminie. Ale warto to zrobić jak najszybciej (niezwłocznie po zauważeniu błędu), choćby dlatego, że kontrola fiskusa może uznać taką błędną fakturę za nierzetelny lub niekompletny dowód księgowy, który nie może stanowić podstawy rozliczeń podatkowych, w tym np. odliczenia VAT, czy zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych.

Błędna nazwa nabywcy na fakturze a JPK VAT. Co powinien zrobić nabywca i sprzedawca?

A co w kontekście JPK_VAT, gdy sprzedawca wystawił fakturę z błędną nazwą nabywcy. Czy taką fakturę z błędem trzeba wykazać w JPK_VAT? Jak powinien postąpić w takiej sytuacji sprzedawca i nabywca?

Na te pytania odpowiedziało Ministerstwo Finansów w swoim serwisie podatki.gov.pl. To są jedynie zalecenia resortu finansów – zaktualizowane na koniec 2023 roku (od tego czasu stan prawny się w tym zakresie nie zmienił). W podobny sposób udziela wyjaśnień Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych.

Przede wszystkim MF wskazało, że faktura taka powinna być skorygowana – błędne dane powinny zostać zastąpione danymi prawidłowymi. Można to zrobić albo przez fakturę korygującą albo przez notę korygującą.

Ministerstwo zauważyło przy okazji, że faktura, w której występują błędy jedynie w nazwie nabywcy (NIP oraz adres są prawidłowe) pozwala przedsiębiorcy odliczyć VAT.

Zdaniem MF, nabywca w takiej sytuacji powinien wykazać błędną fakturę w swojej ewidencji VAT oraz informacji JPK_VAT. Błąd w nazwie nabywcy jest błędem formalnym i – zdaniem Ministerstwa - nie ma wpływu na ważność faktury, pod warunkiem, że inne elementy zawarte na fakturze jednoznacznie pozwalają określić strony transakcji (o ile oczywiście nabywca jest stroną transakcji i nabył towar/usługę). 

Ministerstwo Finansów wskazuje, że nabywca powinien w takiej sytuacji wystawić notę korygującą nieprawidłową nazwę i przekazać ją do akceptacji odbiorcy, chyba że otrzyma fakturę korygującą. Nabywca ma wtedy prawo do odliczenia podatku naliczonego z wadliwie wystawionej faktury w terminach przewidzianych w ustawie o VAT, nawet gdy w tych terminach nabywca nie otrzyma podpisanej przez wystawcę faktury noty korygującej. Bowiem tego rodzaju wady nie mają wpływu na możliwość odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę, przy spełnieniu przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (i niespełnieniu przesłanek wyłączających odliczenie, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT).

Także dostawca ma obowiązek wykazać w ewidencji oraz informacji JPK_VAT fakturę z błędną nazwą nabywcy. Zdaniem Ministerstwa Finansów błąd w nazwie nabywcy nie ma bowiem wpływu na obowiązek rozliczenia podatku z tytułu zrealizowanej transakcji. 

Oczywiście następnie sprzedawca ma też obowiązek wystawić fakturę korygującą, chyba że wcześniej otrzymał notę korygującą od nabywcy. 

Ważne

Ważne!
Jeżeli faktura korygująca została wystawiona już po złożeniu informacji JPK_VAT, a w przesłanym JPK_VAT sprzedawca wykazał błędne dane nabywcy wynikające z wystawionej faktury pierwotnej – to – zdaniem Ministerstwa Finansów - należy złożyć korektę JPK_VAT

W korekcie JPK_VAT, poza błędnie wykazaną fakturą, należy wykazać storno tej błędnej faktury z kwotami na „-„ podając numery faktury pierwotnej (błędnej) oraz wprowadzić kolejny zapisz z prawidłowymi danymi nabywcy z numerem faktury pierwotnej.

Zdaniem MF, zapisy powyższe można byłoby zastąpić jednym poprawnym zapisem, jedynie w sytuacji gdy wystawienie faktury pierwotnej i korygującej miałoby miejsce, jeszcze przed przesłaniem JPK_VAT za dany okres. Jeżeli opisywana zmiana dotycząca danych nabywcy nastąpiła już po złożeniu JPK_VAT, należy postąpić tak jak wskazano wyżej.

Jednocześnie Ministerstwo wskazało, że szczególne zasady ujmowania korekt faktur mogą być dokonywane odmiennie w zależności od możliwości technicznych oprogramowania wykorzystywanego przez podatnika do prowadzenia ewidencji VAT. 

Odmienne zasady ewidencji stosowane przez podatnika, wymuszone np. posiadanym programem mogą wiązać się koniecznością wyjaśnienia niezgodności w rozliczeniu VAT, zidentyfikowanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie przesłanych informacji JPK_VAT.

Podstawa prawna: art. 106e, art. 106j, art. 106k ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług t.j. z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 361).

Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA