REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą
Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Faktura jest jednym z najpopularniejszych dokumentów stosowanych w obrocie gospodarczym. Nie tylko potwierdza przeprowadzoną pomiędzy sprzedającym a kupującym transakcję (sprzedaż towarów lub usług) ale również umożliwia jej ujęcie w księgach rachunkowych. Prawidłowo wystawiona stanowi podstawę do rozliczenia podatku VAT, w tym odliczenia podatku naliczonego. W artykule odpowiemy na pytanie co zrobić, jeżeli po wystawieniu faktury okaże się, że błędnie zostały w jej treści wykazane dane nabywcy – czy i kiedy taką pomyłkę będzie mógł poprawić sam nabywca.

Korekta treści faktury - faktura korygująca

Jak wskazuje art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT w przypadku, gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiekolwiek jej pozycji, podatnik wystawia fakturę korygującą. Sprzedawca ma zatem możliwość poprawienia za pomocą faktury korygującej każdego, najmniejszego nawet błędu ujawnionego w treści faktury.

REKLAMA

Autopromocja

Nota korygująca

Ustawodawca przewidział również możliwość skorygowania faktury przez podmiot, na rzecz którego została ona wystawiona. I tak, na podstawie art. 106k ust. 1 ustawy o VAT nabywcy towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki przysługuje prawo do wystawienia noty korygującej.

Co istotne, nie każdy element treści faktury może zostać skorygowany notą korygującą. Możliwość poprawienia zawartych na fakturze danych przez jego odbiorcę dotyczy wszelkich elementów jej treści, z wyłączeniem jednak pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15.

Noty korygującej nie można zatem wykorzystać w przypadku, kiedy konieczność korekty dotyczy następujących elementów faktury:

  1. miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  2. ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),
  3. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
  4. wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),
  5. stawki podatku albo stawki podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9,
  6. sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
  7. kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  8. kwoty należności ogółem.

Oznacza to, że dane dotyczące osoby nabywcy mogą zostać skorygowane dwojako: albo fakturą korygującą przez wystawcę faktury albo przez samego nabywcę poprzez wystawienie noty korygującej.

Dane nabywcy, które nie mogą być korygowane poprzez notę korygującą

REKLAMA

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów nabywca, niezależenie od swojego statusu (czy dokonuje zakupu jako osoba fizyczna czy jako przedsiębiorca), w przypadku zauważenia błędu w zakresie danych dotyczących swojej osoby ma prawo wystawienia noty korygującej. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności w zakresie korygowanych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, za niedopuszczalne uznać należy skorygowanie danych polegające na zmianie statusu nabywcy z osoby fizycznej na osobę przedsiębiorcy (osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą). Pamiętać bowiem należy, że celem noty korygującej jest skorygowanie nieścisłości pojawiających się w treści faktury, tak aby jej treść odpowiadała faktycznemu przebiegowi zdarzeń gospodarczych. Jeżeli zatem stroną umowy, a także faktycznym nabywcą towaru bądź usługi jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie będzie ona uprawniona do wystawienia noty korygującej mającej na celu zmianę statusu nabywcy (przykładowo, z „Jan Kowalski” na „Jan Kowalski usługi transportowe”). Innymi słowy, skoro łącząca strony umowa stanowi o nabyciu towaru/usługi przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, to wykluczone będzie korygowanie danych nabywcy polegające na zmianie jego statusu. Działanie takie uznać należy za stojące w sprzeczności nie tylko z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń, ale również z celowością wystawienia noty korygującej.                                       

Jak wskazują sądy administracyjne notą korygującą nie można się również posłużyć w przypadku, gdy faktura wystawiona została na niewłaściwy podmiot - nie można jej stosować w celu całkowitej zmiany danych nabywcy. W takim przypadku zastosowanie znajdzie faktura korygująca. Stanowisko takie zaprezentował m.in. WSA w Poznaniu w wyroku z 04.02.2016 r., sygn. akt I SA/Po 1270/15 oraz WSA w Olsztynie w wyroku z 20.10.2022 r. sygn. akt I SA/Ol 347/22.

Reasumując, odbiorca faktury ma możliwość skorygowania za pomocą noty księgowej danych odnoszących się do jego osoby pod warunkiem, że został on wskazany w treści faktury jako nabywca towaru/usługi i tylko wtedy, gdy pomyłka dotyczy takich informacji jak: błąd w nazwisku, imieniu, nazwie adresie lub numerze identyfikacyjnym. Nota korygująca nie może natomiast prowadzić do wystawienia faktury na zupełnie inny podmiot, tj. do zmiany strony przeprowadzonej transakcji.

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA