REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą
Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Faktura jest jednym z najpopularniejszych dokumentów stosowanych w obrocie gospodarczym. Nie tylko potwierdza przeprowadzoną pomiędzy sprzedającym a kupującym transakcję (sprzedaż towarów lub usług) ale również umożliwia jej ujęcie w księgach rachunkowych. Prawidłowo wystawiona stanowi podstawę do rozliczenia podatku VAT, w tym odliczenia podatku naliczonego. W artykule odpowiemy na pytanie co zrobić, jeżeli po wystawieniu faktury okaże się, że błędnie zostały w jej treści wykazane dane nabywcy – czy i kiedy taką pomyłkę będzie mógł poprawić sam nabywca.

Korekta treści faktury - faktura korygująca

Jak wskazuje art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT w przypadku, gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiekolwiek jej pozycji, podatnik wystawia fakturę korygującą. Sprzedawca ma zatem możliwość poprawienia za pomocą faktury korygującej każdego, najmniejszego nawet błędu ujawnionego w treści faktury.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nota korygująca

Ustawodawca przewidział również możliwość skorygowania faktury przez podmiot, na rzecz którego została ona wystawiona. I tak, na podstawie art. 106k ust. 1 ustawy o VAT nabywcy towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki przysługuje prawo do wystawienia noty korygującej.

Co istotne, nie każdy element treści faktury może zostać skorygowany notą korygującą. Możliwość poprawienia zawartych na fakturze danych przez jego odbiorcę dotyczy wszelkich elementów jej treści, z wyłączeniem jednak pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15.

Noty korygującej nie można zatem wykorzystać w przypadku, kiedy konieczność korekty dotyczy następujących elementów faktury:

  1. miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  2. ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),
  3. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
  4. wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),
  5. stawki podatku albo stawki podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9,
  6. sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
  7. kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  8. kwoty należności ogółem.

Oznacza to, że dane dotyczące osoby nabywcy mogą zostać skorygowane dwojako: albo fakturą korygującą przez wystawcę faktury albo przez samego nabywcę poprzez wystawienie noty korygującej.

REKLAMA

Dane nabywcy, które nie mogą być korygowane poprzez notę korygującą

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów nabywca, niezależenie od swojego statusu (czy dokonuje zakupu jako osoba fizyczna czy jako przedsiębiorca), w przypadku zauważenia błędu w zakresie danych dotyczących swojej osoby ma prawo wystawienia noty korygującej. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności w zakresie korygowanych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, za niedopuszczalne uznać należy skorygowanie danych polegające na zmianie statusu nabywcy z osoby fizycznej na osobę przedsiębiorcy (osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą). Pamiętać bowiem należy, że celem noty korygującej jest skorygowanie nieścisłości pojawiających się w treści faktury, tak aby jej treść odpowiadała faktycznemu przebiegowi zdarzeń gospodarczych. Jeżeli zatem stroną umowy, a także faktycznym nabywcą towaru bądź usługi jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie będzie ona uprawniona do wystawienia noty korygującej mającej na celu zmianę statusu nabywcy (przykładowo, z „Jan Kowalski” na „Jan Kowalski usługi transportowe”). Innymi słowy, skoro łącząca strony umowa stanowi o nabyciu towaru/usługi przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, to wykluczone będzie korygowanie danych nabywcy polegające na zmianie jego statusu. Działanie takie uznać należy za stojące w sprzeczności nie tylko z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń, ale również z celowością wystawienia noty korygującej.                                       

Jak wskazują sądy administracyjne notą korygującą nie można się również posłużyć w przypadku, gdy faktura wystawiona została na niewłaściwy podmiot - nie można jej stosować w celu całkowitej zmiany danych nabywcy. W takim przypadku zastosowanie znajdzie faktura korygująca. Stanowisko takie zaprezentował m.in. WSA w Poznaniu w wyroku z 04.02.2016 r., sygn. akt I SA/Po 1270/15 oraz WSA w Olsztynie w wyroku z 20.10.2022 r. sygn. akt I SA/Ol 347/22.

Reasumując, odbiorca faktury ma możliwość skorygowania za pomocą noty księgowej danych odnoszących się do jego osoby pod warunkiem, że został on wskazany w treści faktury jako nabywca towaru/usługi i tylko wtedy, gdy pomyłka dotyczy takich informacji jak: błąd w nazwisku, imieniu, nazwie adresie lub numerze identyfikacyjnym. Nota korygująca nie może natomiast prowadzić do wystawienia faktury na zupełnie inny podmiot, tj. do zmiany strony przeprowadzonej transakcji.

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA