REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana kodów CN dla oleju napędowego od 2025 r. MF wyjaśniło skutki podatkowe tych zmian w VAT i akcyzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
olej napędowy, diesel, kody CN, zmiany 2025, podatki 2025, VAT, akcyza
Zmiana kodów CN dla oleju napędowego od 2025 r. MF wyjaśniło skutki podatkowe tych zmian w VAT i akcyzie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 13 grudnia 2024 r. (zmienionym 16 grudnia br.) udzieliło wyjaśnień odnośnie zmiany kodów CN dla oleju napędowego, jaka nastąpi od 1 stycznia 2025 r. oraz skutków podatkowych związanych z tymi zmianami. Wyjaśnienia te są adresowane do podatników ale także mają zostać przesłane do stosowania przez właściwe organy Krajowej Administracji Skarbowej.

Zmiana kodów CN dla olejów napędowych od 1 stycznia 2025 r.

W dniu 31 października 2024 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/25221 zmieniające Nomenklaturę Scaloną (CN). Zmiana Nomenklatury Scalonej powoduje m.in., że oleje napędowe, o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy, objęte dotychczas kodem CN 2710 19 43, będą klasyfikowane do dwóch nowych kodów CN: 
2710 19 42 – O zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 % masy; 
2710 19 44 – Pozostałe. 

To rozporządzenie Komisji Europejskiej ma być stosowane od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana kodów CN dla olejów napędowych: skutki w VAT 

Ministerstwo Finansów w komunikacie opublikowanym na swoim portalu podatkowym podatki.gov.pl wyjaśnia, że ww. zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu VAT towarów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych. 

Zmianie nie ulegną zasady poboru podatku VAT uregulowane w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. Wynika to z art. 103 ust. 5ab ustawy o VAT, zgodnie z którym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian opodatkowania podatkiem towarów wymienionych w ust. 5aa, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Dla potrzeb art. 103 ust. 5a ustawy o VAT obecnie ma zastosowanie Nomenklatura Scalona w wersji obowiązującej na dzień 1 stycznia 2021 r., czyli wynikająca z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. 

Zdaniem Ministerstwa Finansów, oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe, które będą klasyfikowane do „nowych” kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, będą opodatkowane VAT na dotychczasowych zasadach, tj. tak, jak towary klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43. Oznacza to m.in. obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na zasadach określonych w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. 

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 12 miesięcy
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 6 miesięcy

Jakie kody w deklaracji VAT-14 na przełomie 2024/2025 r.

Jeżeli chodzi o wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT, to składane są deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty (VAT-14). Ministerstwo Finansów poinformowało, że w deklaracji VAT-14 powinny być wskazywane kody CN właściwe dla towarów na dzień dokonania transakcji (data transakcji wpisywana jest w kolumnie f załącznika VAT-14/A). 
A  zatem dla transakcji dokonanych do 31 grudnia 2024 r. właściwe jest podawanie „starych” kodów, natomiast dla transakcji dokonanych od 1 stycznia 2025 r. powinny być podawane „nowe” kody. 
Oznacza to, że w przypadku deklaracji VAT-14 składanej w styczniu 2025 r. za grudzień 2024 r. wskazywany powinien być kod CN 2710 19 43. 

W przypadku deklaracji składanej w lutym 2025 r. za styczeń 2025 r. będzie wskazywany kod „stary” (tj. CN 2710 19 43) i kody „nowe” (tj. CN obowiązujące od dnia 1 stycznia 2025 r. – CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44) – w zależności od tego, kiedy zostanie dokonana transakcja. 

Ministerstwo Finansów sprecyzowało także, że w deklaracji VAT-14 za luty 2025 r. będą wskazywane wyłącznie kody CN „nowe”, tj. CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44. Szczegółowe informacje na temat towarów, dla których będą publikowane „Ceny paliw dla potrzeb VAT”, zostaną przedstawione przy najbliższej publikacji, po weryfikacji możliwości udostępnienia ich przez Ministra Finansów

Skutki podatkowe w akcyzie

Skutki zmian w Nomenklaturze Scalonej 

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wskazało również, że wyżej opisana zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych. Wynika to z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie. 

Od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 % masy, które będą klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, będą opodatkowane akcyzą na dotychczasowych zasadach, tj. tak jak wyroby klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43. 

Zdaniem MF, oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. stawka podatku akcyzowego dla: 
1) olejów napędowych o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach wyniesie 1160 zł/1000 litrów
2) olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi wyniesie 232,00 zł/1000 litrów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo poinformowało, że do czasu zmiany kodu CN 2710 19 43 w ustawie o podatku akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy, możliwe jest wspólne magazynowanie wyrobów oznaczonych nowymi kodami CN 2710 19 42 i 2710 19 44, a mieszanie obu tych wyrobów nie będzie traktowane jako produkcja. 
W kontekście art. 47a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, [zgodnie z którym w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN] oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. wyroby o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44, zmieszane ze sobą i magazynowane w jednym zbiorniku, będą traktowane jako jeden wyrób klasyfikowany obecnie do kodu CN 2710 19 43. 

Systemy EMCS PL2 i SEED 

Zmiana Nomenklatury Scalonej w zakresie klasyfikacji olejów napędowych do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, od 1 stycznia 2025 r. spowoduje, zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym, aktualizację Systemu EMCS PL2
Od 1 stycznia 2025 r. zasilany będzie on nowymi słownikami PL733 i DD733, które zostaną opublikowane na portalu podatkowym podatki.gov.pl. Publikacja przedmiotowych słowników będzie możliwa w momencie przekazania przez Komisję Europejską zaktualizowanych wartości słownikowych. 

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w celu zachowania prawidłowości działania Systemu EMCS PL2 w okresie przejściowym, tj. w odniesieniu do przemieszczeń wyrobów akcyzowych rozpoczętych w grudniu 2024 r. i zakończonych w styczniu (lub w kolejnych miesiącach) 2025 r. w raporcie odbioru należy wskazywać wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 43

Zdaniem MF, dostosowanie Systemu EMCS PL2 do zmian Nomenklatury Scalonej nie będzie miało wpływu na prawidłowe działanie powiązanych z tym Systemem innych systemów teleinformatycznych, w szczególności takich jak: OSOZ2, AES, AIS, ZEFIR2. W rejestrach SZPROT PLUS (SEED) w obszarze aktywnych zezwoleń akcyzowych nie ma konieczności wprowadzania zmian. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie będą miały wpływu na rejestr zezwoleń. 

Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) 

Zdaniem Ministerstwa Finansów, zmiana w Nomenklaturze Scalonej co do zasady nie będzie wymagać po stronie podmiotów aktualizacji w CRPA, ponieważ kod wyrobów akcyzowych CN 2710 19 43 zostanie w tym rejestrze automatycznie zastąpiony kodem CN 2710 19 44. Natomiast podmioty prowadzące działalność w zakresie wyrobów akcyzowych, które od 1 stycznia 2025 r. będą klasyfikowane do kodu CN 2710 19 42, w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemów proszone są o dokonanie dla wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2710 19 42 aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego. W przypadku uznania, że zmiana Nomenklatury Scalonej i rozbicie kodu CN 2710 19 43 odpowiednio na kody CN 2710 19 42 i 2710 19 44 będzie miała wpływ na przewidywaną średnią miesięczną ilość zużywanego wyrobu akcyzowego, podmioty proszone są o dokonanie w tym zakresie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego również dla wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2710 19 44. 

Deklaracje akcyzowe

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w przypadku składania deklaracji podatkowej za miesięczne okresy rozliczeniowe poprzez Portal Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), z Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4) pobierane są kody CN wraz z przypisanymi im stawkami według stanu na pierwszy dzień miesiąca, którego dana deklaracja dotyczy. A zatem w przypadku deklaracji składanej w styczniu 2025 r. za grudzień 2024 r. zastosowanie będzie miał kod CN 2710 19 43, a w przypadku deklaracji składanej za styczeń 2025 r. w lutym 2025 r. będą to kody CN obowiązujące na dzień 1 stycznia 2025 r., tj. 2710 19 42 i 2710 19 44. 

Zezwolenia akcyzowe 

Zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. konieczności dokonania zmian w treści wydanych przez organy podatkowe zezwoleń akcyzowych, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z 12 kwietnia 2019 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 1762). 

Od 1 stycznia 2025 r. opisy grup wyrobów akcyzowych (energetycznych) w wydanych zezwoleniach oraz w dostępnych formularzach wniosków o wydanie zezwoleń (elektronicznych i papierowych) nie ulegną zmianie ze względu na fakt, iż odpowiadają one zapisom zawartym w obowiązujących przepisach unijnych oraz w ustawie o podatku akcyzowym. 

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w obszarze nowych zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2025 r. aktualne opisy grup wyrobów akcyzowych, w skład których wejdą wyroby klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i 2710 19 44, pozostaną bez zmian i będą wyglądać następująco: 
- Olej napędowy nieznakowany objęty kodami CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 i 2710 20 19, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy 2003/96/WE [E430], 
- Olej napędowy znakowany objęty kodami CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 i 2710 20 19, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy 2003/96/WE [E440].

W razie wątpliwości związanych z właściwym przyporządkowaniem wyrobu akcyzowego do odpowiedniej grupy i kodu CN, Ministerstwo Finansów radzi, by korzystać z ogólnodostępnych tablic korelacyjnych CN. 

W przypadku zmiany przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego związanej z aktualizacją kodów CN wyrobów akcyzowych, wydane zezwolenia zawierające nieaktualne kody CN będą wymagały zmiany, której powinien dokonać właściwy naczelnik urzędu skarbowego na wniosek podmiotu posiadającego zezwolenie. 

Inne informacje związane z zezwoleniami akcyzowymi 

Ministerstwo Finansów wyjaśniło ponadto, że po 1 stycznia 2025 r. nie będzie konieczności zmiany treści pisemnych zgód, o których mowa w art. 54 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz w § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego. Zgody te stanowią załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia, który się nie zmienia. W miesięcznych informacjach, o których mowa w art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, składanych za grudzień 2024 r. podmiot prowadzący skład podatkowy powinien wskazać kod wyrobu akcyzowego CN 2710 19 43, natomiast w informacji za styczeń 2025 r. i za kolejne miesiące – kody CN 2710 19 42 i 2710 19 44. 
W miesięcznych informacjach, o których mowa w art. 48 ust. 10 i art. 59 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, składanych za grudzień 2024 r. podmiot prowadzący skład podatkowy oraz zarejestrowany odbiorca powinien wskazać kod wyrobu akcyzowego CN 2710 19 43, natomiast w informacji za styczeń 2025 r. i za kolejne miesiące – kody CN 2710 19 42 i 2710 19 44. 

Ewidencje akcyzowe 

W przypadku ewidencji oleju napędowego o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy prowadzonej za grudzień 2024 r. będzie miał zastosowanie obecnie obowiązujący kod CN 2710 19 43, natomiast za styczeń i za kolejne miesiące 2025 r. będą miały zastosowanie nowe kody CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44. Natomiast w odniesieniu do dotychczasowych wpisów, np. wyrobów akcyzowych, które są magazynowane i zostały wprowadzone do składu podatkowego jako klasyfikowane do kodu CN 2710 19 43, zastosowanie będą miały dotychczas obowiązujące kody CN. 

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym - jeszcze nie teraz

Ministerstwo Finansów poinformowało też, że aktualnie nie prowadzi prace nad zmianą ustawy o podatku akcyzowym w zakresie aktualizacji kodów CN wyrobów akcyzowych

Wersja Nomenklatury Scalonej mająca znaczenie dla potrzeb akcyzy

Resort finansów wskazał, że wersją Nomenklatury Scalonej mającą znaczenie dla potrzeb akcyzy jest obecnie Nomenklatura w wersji z 2018 r., wynikająca z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r., zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. 
Jednocześnie MF poinformowało, że cały czas obowiązuje zasada wyrażona w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, co oznacza, że kolejne aktualizacje Nomenklatury Scalonej nie mają wpływu na akcyzę aż do czasu dokonania zmian w treści samej ustawy. Kwestie ewentualnych zmian, z uwagi na zmianę kodów CN, umów biznesowych zawartych pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie wyrobów akcyzowych pozostają poza właściwością Ministerstwa Finansów. 

Opłata paliwowa i opłata emisyjna 

Ministerstwo Finansów poinformowało również, że obecnie procedowany jest projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (UC80). Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie spójności między krajowymi aktami prawnymi i zmienianym od 1 stycznia 2025 r. załącznikiem I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Projekt ustawy UC80 przewiduje zmiany w aktach prawnych znajdujących się we właściwości m.in. Ministra Infrastruktury i Ministra Klimatu i Środowiska, w: 
• art. 37h ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 321) – dotyczy opłaty paliwowej, 
• art. 321a ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089 i 1222) – dotyczy opłaty emisyjnej. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

REKLAMA