REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana kodów CN dla oleju napędowego od 2025 r. MF wyjaśniło skutki podatkowe tych zmian w VAT i akcyzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
olej napędowy, diesel, kody CN, zmiany 2025, podatki 2025, VAT, akcyza
Zmiana kodów CN dla oleju napędowego od 2025 r. MF wyjaśniło skutki podatkowe tych zmian w VAT i akcyzie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 13 grudnia 2024 r. (zmienionym 16 grudnia br.) udzieliło wyjaśnień odnośnie zmiany kodów CN dla oleju napędowego, jaka nastąpi od 1 stycznia 2025 r. oraz skutków podatkowych związanych z tymi zmianami. Wyjaśnienia te są adresowane do podatników ale także mają zostać przesłane do stosowania przez właściwe organy Krajowej Administracji Skarbowej.

Zmiana kodów CN dla olejów napędowych od 1 stycznia 2025 r.

W dniu 31 października 2024 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/25221 zmieniające Nomenklaturę Scaloną (CN). Zmiana Nomenklatury Scalonej powoduje m.in., że oleje napędowe, o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy, objęte dotychczas kodem CN 2710 19 43, będą klasyfikowane do dwóch nowych kodów CN: 
2710 19 42 – O zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 % masy; 
2710 19 44 – Pozostałe. 

To rozporządzenie Komisji Europejskiej ma być stosowane od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana kodów CN dla olejów napędowych: skutki w VAT 

Ministerstwo Finansów w komunikacie opublikowanym na swoim portalu podatkowym podatki.gov.pl wyjaśnia, że ww. zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu VAT towarów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych. 

Zmianie nie ulegną zasady poboru podatku VAT uregulowane w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. Wynika to z art. 103 ust. 5ab ustawy o VAT, zgodnie z którym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian opodatkowania podatkiem towarów wymienionych w ust. 5aa, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Dla potrzeb art. 103 ust. 5a ustawy o VAT obecnie ma zastosowanie Nomenklatura Scalona w wersji obowiązującej na dzień 1 stycznia 2021 r., czyli wynikająca z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. 

Zdaniem Ministerstwa Finansów, oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe, które będą klasyfikowane do „nowych” kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, będą opodatkowane VAT na dotychczasowych zasadach, tj. tak, jak towary klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43. Oznacza to m.in. obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na zasadach określonych w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. 

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 12 miesięcy
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 6 miesięcy

Jakie kody w deklaracji VAT-14 na przełomie 2024/2025 r.

Jeżeli chodzi o wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT, to składane są deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty (VAT-14). Ministerstwo Finansów poinformowało, że w deklaracji VAT-14 powinny być wskazywane kody CN właściwe dla towarów na dzień dokonania transakcji (data transakcji wpisywana jest w kolumnie f załącznika VAT-14/A). 
A  zatem dla transakcji dokonanych do 31 grudnia 2024 r. właściwe jest podawanie „starych” kodów, natomiast dla transakcji dokonanych od 1 stycznia 2025 r. powinny być podawane „nowe” kody. 
Oznacza to, że w przypadku deklaracji VAT-14 składanej w styczniu 2025 r. za grudzień 2024 r. wskazywany powinien być kod CN 2710 19 43. 

W przypadku deklaracji składanej w lutym 2025 r. za styczeń 2025 r. będzie wskazywany kod „stary” (tj. CN 2710 19 43) i kody „nowe” (tj. CN obowiązujące od dnia 1 stycznia 2025 r. – CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44) – w zależności od tego, kiedy zostanie dokonana transakcja. 

Ministerstwo Finansów sprecyzowało także, że w deklaracji VAT-14 za luty 2025 r. będą wskazywane wyłącznie kody CN „nowe”, tj. CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44. Szczegółowe informacje na temat towarów, dla których będą publikowane „Ceny paliw dla potrzeb VAT”, zostaną przedstawione przy najbliższej publikacji, po weryfikacji możliwości udostępnienia ich przez Ministra Finansów

REKLAMA

Skutki podatkowe w akcyzie

Skutki zmian w Nomenklaturze Scalonej 

Ministerstwo Finansów wskazało również, że wyżej opisana zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych. Wynika to z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie. 

Od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 % masy, które będą klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, będą opodatkowane akcyzą na dotychczasowych zasadach, tj. tak jak wyroby klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43. 

Zdaniem MF, oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. stawka podatku akcyzowego dla: 
1) olejów napędowych o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach wyniesie 1160 zł/1000 litrów
2) olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi wyniesie 232,00 zł/1000 litrów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo poinformowało, że do czasu zmiany kodu CN 2710 19 43 w ustawie o podatku akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy, możliwe jest wspólne magazynowanie wyrobów oznaczonych nowymi kodami CN 2710 19 42 i 2710 19 44, a mieszanie obu tych wyrobów nie będzie traktowane jako produkcja. 
W kontekście art. 47a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, [zgodnie z którym w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN] oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. wyroby o kodach CN 2710 19 42 i 2710 19 44, zmieszane ze sobą i magazynowane w jednym zbiorniku, będą traktowane jako jeden wyrób klasyfikowany obecnie do kodu CN 2710 19 43. 

Systemy EMCS PL2 i SEED 

Zmiana Nomenklatury Scalonej w zakresie klasyfikacji olejów napędowych do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, od 1 stycznia 2025 r. spowoduje, zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym, aktualizację Systemu EMCS PL2
Od 1 stycznia 2025 r. zasilany będzie on nowymi słownikami PL733 i DD733, które zostaną opublikowane na portalu podatkowym podatki.gov.pl. Publikacja przedmiotowych słowników będzie możliwa w momencie przekazania przez Komisję Europejską zaktualizowanych wartości słownikowych. 

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w celu zachowania prawidłowości działania Systemu EMCS PL2 w okresie przejściowym, tj. w odniesieniu do przemieszczeń wyrobów akcyzowych rozpoczętych w grudniu 2024 r. i zakończonych w styczniu (lub w kolejnych miesiącach) 2025 r. w raporcie odbioru należy wskazywać wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 43

Zdaniem MF, dostosowanie Systemu EMCS PL2 do zmian Nomenklatury Scalonej nie będzie miało wpływu na prawidłowe działanie powiązanych z tym Systemem innych systemów teleinformatycznych, w szczególności takich jak: OSOZ2, AES, AIS, ZEFIR2. W rejestrach SZPROT PLUS (SEED) w obszarze aktywnych zezwoleń akcyzowych nie ma konieczności wprowadzania zmian. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie będą miały wpływu na rejestr zezwoleń. 

Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) 

Zdaniem Ministerstwa Finansów, zmiana w Nomenklaturze Scalonej co do zasady nie będzie wymagać po stronie podmiotów aktualizacji w CRPA, ponieważ kod wyrobów akcyzowych CN 2710 19 43 zostanie w tym rejestrze automatycznie zastąpiony kodem CN 2710 19 44. Natomiast podmioty prowadzące działalność w zakresie wyrobów akcyzowych, które od 1 stycznia 2025 r. będą klasyfikowane do kodu CN 2710 19 42, w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemów proszone są o dokonanie dla wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2710 19 42 aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego. W przypadku uznania, że zmiana Nomenklatury Scalonej i rozbicie kodu CN 2710 19 43 odpowiednio na kody CN 2710 19 42 i 2710 19 44 będzie miała wpływ na przewidywaną średnią miesięczną ilość zużywanego wyrobu akcyzowego, podmioty proszone są o dokonanie w tym zakresie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego również dla wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2710 19 44. 

Deklaracje akcyzowe

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w przypadku składania deklaracji podatkowej za miesięczne okresy rozliczeniowe poprzez Portal Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), z Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4) pobierane są kody CN wraz z przypisanymi im stawkami według stanu na pierwszy dzień miesiąca, którego dana deklaracja dotyczy. A zatem w przypadku deklaracji składanej w styczniu 2025 r. za grudzień 2024 r. zastosowanie będzie miał kod CN 2710 19 43, a w przypadku deklaracji składanej za styczeń 2025 r. w lutym 2025 r. będą to kody CN obowiązujące na dzień 1 stycznia 2025 r., tj. 2710 19 42 i 2710 19 44. 

Zezwolenia akcyzowe 

Zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie powoduje od 1 stycznia 2025 r. konieczności dokonania zmian w treści wydanych przez organy podatkowe zezwoleń akcyzowych, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z 12 kwietnia 2019 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 1762). 

Od 1 stycznia 2025 r. opisy grup wyrobów akcyzowych (energetycznych) w wydanych zezwoleniach oraz w dostępnych formularzach wniosków o wydanie zezwoleń (elektronicznych i papierowych) nie ulegną zmianie ze względu na fakt, iż odpowiadają one zapisom zawartym w obowiązujących przepisach unijnych oraz w ustawie o podatku akcyzowym. 

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w obszarze nowych zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2025 r. aktualne opisy grup wyrobów akcyzowych, w skład których wejdą wyroby klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i 2710 19 44, pozostaną bez zmian i będą wyglądać następująco: 
- Olej napędowy nieznakowany objęty kodami CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 i 2710 20 19, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy 2003/96/WE [E430], 
- Olej napędowy znakowany objęty kodami CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 i 2710 20 19, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy 2003/96/WE [E440].

W razie wątpliwości związanych z właściwym przyporządkowaniem wyrobu akcyzowego do odpowiedniej grupy i kodu CN, Ministerstwo Finansów radzi, by korzystać z ogólnodostępnych tablic korelacyjnych CN. 

W przypadku zmiany przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego związanej z aktualizacją kodów CN wyrobów akcyzowych, wydane zezwolenia zawierające nieaktualne kody CN będą wymagały zmiany, której powinien dokonać właściwy naczelnik urzędu skarbowego na wniosek podmiotu posiadającego zezwolenie. 

Inne informacje związane z zezwoleniami akcyzowymi 

Ministerstwo Finansów wyjaśniło ponadto, że po 1 stycznia 2025 r. nie będzie konieczności zmiany treści pisemnych zgód, o których mowa w art. 54 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz w § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego. Zgody te stanowią załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia, który się nie zmienia. W miesięcznych informacjach, o których mowa w art. 54 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, składanych za grudzień 2024 r. podmiot prowadzący skład podatkowy powinien wskazać kod wyrobu akcyzowego CN 2710 19 43, natomiast w informacji za styczeń 2025 r. i za kolejne miesiące – kody CN 2710 19 42 i 2710 19 44. 
W miesięcznych informacjach, o których mowa w art. 48 ust. 10 i art. 59 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, składanych za grudzień 2024 r. podmiot prowadzący skład podatkowy oraz zarejestrowany odbiorca powinien wskazać kod wyrobu akcyzowego CN 2710 19 43, natomiast w informacji za styczeń 2025 r. i za kolejne miesiące – kody CN 2710 19 42 i 2710 19 44. 

Ewidencje akcyzowe 

W przypadku ewidencji oleju napędowego o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy prowadzonej za grudzień 2024 r. będzie miał zastosowanie obecnie obowiązujący kod CN 2710 19 43, natomiast za styczeń i za kolejne miesiące 2025 r. będą miały zastosowanie nowe kody CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44. Natomiast w odniesieniu do dotychczasowych wpisów, np. wyrobów akcyzowych, które są magazynowane i zostały wprowadzone do składu podatkowego jako klasyfikowane do kodu CN 2710 19 43, zastosowanie będą miały dotychczas obowiązujące kody CN. 

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym - jeszcze nie teraz

Ministerstwo Finansów poinformowało też, że aktualnie nie prowadzi prace nad zmianą ustawy o podatku akcyzowym w zakresie aktualizacji kodów CN wyrobów akcyzowych

Wersja Nomenklatury Scalonej mająca znaczenie dla potrzeb akcyzy

Resort finansów wskazał, że wersją Nomenklatury Scalonej mającą znaczenie dla potrzeb akcyzy jest obecnie Nomenklatura w wersji z 2018 r., wynikająca z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r., zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. 
Jednocześnie MF poinformowało, że cały czas obowiązuje zasada wyrażona w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, co oznacza, że kolejne aktualizacje Nomenklatury Scalonej nie mają wpływu na akcyzę aż do czasu dokonania zmian w treści samej ustawy. Kwestie ewentualnych zmian, z uwagi na zmianę kodów CN, umów biznesowych zawartych pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie wyrobów akcyzowych pozostają poza właściwością Ministerstwa Finansów. 

Opłata paliwowa i opłata emisyjna 

Ministerstwo Finansów poinformowało również, że obecnie procedowany jest projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (UC80). Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie spójności między krajowymi aktami prawnymi i zmienianym od 1 stycznia 2025 r. załącznikiem I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Projekt ustawy UC80 przewiduje zmiany w aktach prawnych znajdujących się we właściwości m.in. Ministra Infrastruktury i Ministra Klimatu i Środowiska, w: 
• art. 37h ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 321) – dotyczy opłaty paliwowej, 
• art. 321a ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834, 1089 i 1222) – dotyczy opłaty emisyjnej. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA