REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy można wystawić fakturę korygującą? Jaki jest ostateczny termin?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
termin wystawienia faktury korygującej
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Zasady wystawiania faktur korygujących

Obowiązek i zasady wystawiania faktur korygujących określają przepisy art. 106j ustawy o VAT. Ani ze wskazanych przepisów ustawy o VAT, ani z aktów wykonawczych do niej nie wynika, jak długo powinny być wystawiane przez podatników faktury korygujące. Zasady te wynikają z praktyki podatników potwierdzonej licznymi interpretacjami podatkowymi, jak również wyrokami sądów administracyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie jest stanowisko organów podatkowych w zakresie granicznego terminu wystawiania faktur korygujących

Według stanowiska organów podatkowych termin, w jakim należy wystawiać faktury korygujące, upływa z chwilą przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczą korygowane faktury. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1395/13-2/RR) czy interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.28.2023.1.KO). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:
(…) instytucja przedawnienia ma to do siebie, że w odniesieniu do okresu, który uległ przedawnieniu nie mogą być dokonywane żadne czynności ani zwiększające zobowiązanie podatkowe, ani zmniejszające zobowiązanie podatkowe. Podatnik nie jest tym samym zobowiązany ani do wystawiania ani do posiadania dokumentów oraz ewidencji prowadzonych dla celów rozliczania podatku za okresy, które uległy przedawnieniu.

Ważne

Zdaniem organów podatkowych termin, w jakim należy wystawiać faktury korygujące, upływa z chwilą przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczą korygowane faktury.

Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe

Zasadą jest przedawnianie się zobowiązań podatkowych z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Najczęściej zatem faktury korygujące mogą być wystawiane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku wynikającego z deklaracji VAT złożonej za okres rozliczeniowy powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania czynności, której faktura korygująca ma dotyczyć.

Ważne

Podatnik X wykonał 13 października 2024 r. usługę, której świadczenie udokumentował fakturą wystawioną tego samego dnia.

Scenariusz A: Podatnik X rozlicza VAT za okresy miesięczne (przesyłając pliki JPK_V7M), w konsekwencji VAT wynikający z tej faktury zostanie przez niego wykazany w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M za październik 2024 r. Ponieważ termin płatności podatku wynikającego z tej deklaracji upłynie 25 listopada 2024 r., fakturę dokumentującą świadczenie usługi podatnik będzie mógł skorygować do końca 2029 r.

Scenariusz B: Podatnik X rozlicza VAT za okresy kwartalne (przesyłając pliki JPK_V7K), w konsekwencji VAT wynikający z tej faktury zostanie przez niego wykazany w części deklaracyjnej pliku JPK_V7K za grudzień 2024 r. Ponieważ termin płatności podatku wynikającego z tej deklaracji upłynie 27 stycznia 2025 r., fakturę dokumentującą świadczenie usługi podatnik będzie mógł skorygować do końca 2030 r.

Od zasady określonej w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej istnieją wyjątki. Z kolejnych przepisów art. 70 Ordynacji podatkowej wynikają bowiem przypadki, gdy bieg terminu przedawnienia:
- nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu (art. 70 § 2 i 6 Ordynacji podatkowej) oraz
- ulega przerwaniu (art. 70 § 3 i 4 Ordynacji podatkowej).

W takich przypadkach do przedawnienia zobowiązań podatkowych dochodzi zatem później niż z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, a w konsekwencji odpowiednio dłużej istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik X nie wpłaci podatku wykazanego w pliku JPK_V7M za październik 2024 r. lub w pliku JPK_V7K za grudzień 2024 r., w związku z czym w lutym 2026 r. kwota ta zostanie przez organ egzekucyjny wyegzekwowana z jego rachunku bankowego. Zastosowanie tego środka egzekucyjnego spowoduje przerwanie biegu terminu przedawnienia się zobowiązania w VAT za październik 2024 r. lub IV kwartał 2024 r. i rozpoczęcie biegu tego terminu na nowo. W konsekwencji fakturę dokumentującą świadczenie wskazanej w poprzednim przykładzie usługi podatnik będzie mógł skorygować aż do końca 2031 r. (niezależnie od tego, czy podatnik X rozlicza VAT miesięcznie czy kwartalnie).

Polecamy: Komplet podatki 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wystawienie faktury korygującej wpływa na przedawnienie zobowiązania podatkowego

Nie jest okolicznością wpływającą na przedawnienie zobowiązania podatkowego wystawienie przez podatnika faktury korygującej (także jeżeli jest to faktura korygująca zwiększająca). Potwierdził to WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 września 2024 r. (sygn. akt I SA/Wr 407/24):
(…) korekta faktury nie kreuje obowiązku podatkowego, odnosi się ona bowiem do faktury pierwotnej, która to faktura odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5 letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z art. 70 § 1 o.p. wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego.

Przykład

W lutym 2017 r. podatnik dokonał dostawy urządzenia, którą wykazał w deklaracji VAT-7 za luty 2017 r. Do faktury dokumentującej tę dostawę podatnik w marcu 2021 r. wystawił fakturę korygującą podwyższającą, którą uwzględnił w pliku JPK_VAT za marzec 2021 r. Mimo wystawienia faktury korygującej zobowiązanie podatkowe wynikające z deklaracji VAT-7 za luty 2017 r. uległo przedawnieniu 31 grudnia 2022 r. W konsekwencji nie jest dopuszczalne wystawienie obecnie kolejnej faktury korygującej dotyczącej wskazanej dostawy urządzenia.

Podstawa prawna:
- art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1473,
- art. 70 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 879.

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1395/13-2/RR),
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.28.2023.1.KO).

POWOŁANE WYROKI SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH:
- wyrok WSA we Wrocławiu z 5 września 2024 r. (sygn. akt I SA/Wr 407/24)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA