REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Czy fakturą korygującą można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Ważne

Jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. Korekta „do zera” znajdzie zastosowanie, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi). Szczegóły w dalszej części artykułu.

Faktura korygująca - zasady wystawiania

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym faktyczny przebieg transakcji oraz wskazującym jej podstawowe elementy, w tym także strony transakcji. Zdarzają się jednak sytuacje, że wystawiona faktura VAT zawiera błędy, w związku z czym powinna zostać skorygowana. Podstawowym sposobem na poprawę błędnych danych na fakturze jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Zasady jej wystawiania zostały określone w art. 106j ust. 1 ustawy o VAT

Zgodnie z tym przepisem fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Niemniej jednak wskazane regulacje ustawy o VAT nie odnoszą się wprost do sytuacji, gdy sprzedawca wystawi fakturę na zupełnie inny podmiot. W tym przypadku pewnych wskazówek dostarczają stanowiska organów podatkowych zaprezentowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Zdaniem organów sposób korekty takiego błędu będzie uzależniony od tego, czy transakcja została zrealizowana. W związku z tym możemy wyróżnić następujące sytuacje:

1) Transakcja została zrealizowana między podmiotami gospodarczymi – jednak faktyczny nabywca towaru otrzymał fakturę VAT z danymi zupełnie innego podatnika. 
2) Transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi). 

W zależności od okoliczności danej sprawy sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą błędne dane nabywcy lub wystawić tzw. fakturę korygującą „do zera”. Poniżej szczegóły dotyczące każdego z tych sposobów. 

REKLAMA

Autopromocja

1.Korekta danych nabywcy w przypadku zrealizowania transakcji

Gdy transakcja została zrealizowana, tylko nabywca otrzymał fakturę z nieprawidłowymi danymi, organy podatkowe potwierdzają możliwość wystawienia faktury korygującej na dane nabywcy. Przykładowo w interpretacji z 15 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO) organ wskazał, że:
(…) w przypadku wystawienia faktury dokumentującej transakcję, która rzeczywiście miała miejsce lecz z błędnie wskazanym nabywcą, która została doręczona właściwemu nabywcy, należy skorygować błędnie wskazanego na fakturze nabywcę (…).

Zatem jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. W takim przypadku zasadniczo transakcja nie powinna być korygowana „do zera”, ponieważ doszło do faktycznej dostawy towarów lub świadczenia usługi. 

Przykład

Podatnik ABC nabył towar, w związku z czym otrzymał fakturę dokumentującą tę transakcję. Jednak otrzymana faktura wskazywała dane podatnika XYZ jako nabywcy towaru. Sprzedawca będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej nazwę nabywcy z podatnika XYZ na dane podatnika ABC.

Korygujemy wtedy JPK_V7 za okres, kiedy faktura została rozliczona, stornując błędny zapis i wpisując fakturę z prawidłowymi danymi.

Natomiast inne wnioski będą dotyczyć sytuacji, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi).

2. Korekta danych nabywcy w przypadku niezrealizowania transakcji

Jeżeli faktura została wystawiona i dostarczona podmiotowi, który nie był stroną transakcji, to sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera”. Wystawiona faktura dokumentuje bowiem transakcję, która w rzeczywistości nie miała miejsca. Błędnie wskazany na fakturze kontrahent nie nabył towaru ani usługi. 

Przykład

Podatnik ABC nabył towar. W związku z tą transakcją sprzedawca błędnie wystawił fakturę VAT z danymi podatnika XYZ. Fakturę otrzymał podatnik XYZ, mimo że nie był stroną transakcji i nie zrealizował zakupu. Sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera” z danymi podatnika XYZ oraz prawidłowej faktury VAT dokumentującej rzeczywistą transakcję z podatnikiem ABC i jego danymi.

REKLAMA

Jeżeli sprzedawca wystawił w odpowiednim czasie fakturę korygującą „do zera” do faktury niedokumentującej rzeczywistej transakcji (czyli do tzw. pustej faktury), to – w ocenie autora – nie będzie on obowiązany do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pustej faktury oraz „korekty zerującej”. Faktury te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży, a w konsekwencji nie powinny być rozliczane w składanych plikach JPK_V7 (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując zatem, jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. Korekta „do zera” znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi).

Powołane pisma organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 15 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA