REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Czy fakturą korygującą można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Ważne

Jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. Korekta „do zera” znajdzie zastosowanie, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi). Szczegóły w dalszej części artykułu.

Faktura korygująca - zasady wystawiania

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym faktyczny przebieg transakcji oraz wskazującym jej podstawowe elementy, w tym także strony transakcji. Zdarzają się jednak sytuacje, że wystawiona faktura VAT zawiera błędy, w związku z czym powinna zostać skorygowana. Podstawowym sposobem na poprawę błędnych danych na fakturze jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Zasady jej wystawiania zostały określone w art. 106j ust. 1 ustawy o VAT

Zgodnie z tym przepisem fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Niemniej jednak wskazane regulacje ustawy o VAT nie odnoszą się wprost do sytuacji, gdy sprzedawca wystawi fakturę na zupełnie inny podmiot. W tym przypadku pewnych wskazówek dostarczają stanowiska organów podatkowych zaprezentowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Zdaniem organów sposób korekty takiego błędu będzie uzależniony od tego, czy transakcja została zrealizowana. W związku z tym możemy wyróżnić następujące sytuacje:

1) Transakcja została zrealizowana między podmiotami gospodarczymi – jednak faktyczny nabywca towaru otrzymał fakturę VAT z danymi zupełnie innego podatnika. 
2) Transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi). 

W zależności od okoliczności danej sprawy sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą błędne dane nabywcy lub wystawić tzw. fakturę korygującą „do zera”. Poniżej szczegóły dotyczące każdego z tych sposobów. 

REKLAMA

REKLAMA

1.Korekta danych nabywcy w przypadku zrealizowania transakcji

Gdy transakcja została zrealizowana, tylko nabywca otrzymał fakturę z nieprawidłowymi danymi, organy podatkowe potwierdzają możliwość wystawienia faktury korygującej na dane nabywcy. Przykładowo w interpretacji z 15 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO) organ wskazał, że:
(…) w przypadku wystawienia faktury dokumentującej transakcję, która rzeczywiście miała miejsce lecz z błędnie wskazanym nabywcą, która została doręczona właściwemu nabywcy, należy skorygować błędnie wskazanego na fakturze nabywcę (…).

Zatem jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. W takim przypadku zasadniczo transakcja nie powinna być korygowana „do zera”, ponieważ doszło do faktycznej dostawy towarów lub świadczenia usługi. 

Przykład

Podatnik ABC nabył towar, w związku z czym otrzymał fakturę dokumentującą tę transakcję. Jednak otrzymana faktura wskazywała dane podatnika XYZ jako nabywcy towaru. Sprzedawca będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej nazwę nabywcy z podatnika XYZ na dane podatnika ABC.

Korygujemy wtedy JPK_V7 za okres, kiedy faktura została rozliczona, stornując błędny zapis i wpisując fakturę z prawidłowymi danymi.

Natomiast inne wnioski będą dotyczyć sytuacji, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi).

2. Korekta danych nabywcy w przypadku niezrealizowania transakcji

Jeżeli faktura została wystawiona i dostarczona podmiotowi, który nie był stroną transakcji, to sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera”. Wystawiona faktura dokumentuje bowiem transakcję, która w rzeczywistości nie miała miejsca. Błędnie wskazany na fakturze kontrahent nie nabył towaru ani usługi. 

REKLAMA

Przykład

Podatnik ABC nabył towar. W związku z tą transakcją sprzedawca błędnie wystawił fakturę VAT z danymi podatnika XYZ. Fakturę otrzymał podatnik XYZ, mimo że nie był stroną transakcji i nie zrealizował zakupu. Sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera” z danymi podatnika XYZ oraz prawidłowej faktury VAT dokumentującej rzeczywistą transakcję z podatnikiem ABC i jego danymi.

Jeżeli sprzedawca wystawił w odpowiednim czasie fakturę korygującą „do zera” do faktury niedokumentującej rzeczywistej transakcji (czyli do tzw. pustej faktury), to – w ocenie autora – nie będzie on obowiązany do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pustej faktury oraz „korekty zerującej”. Faktury te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży, a w konsekwencji nie powinny być rozliczane w składanych plikach JPK_V7 (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując zatem, jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. Korekta „do zera” znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi).

Powołane pisma organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 15 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA