REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
Faktura korygująca: Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Czy fakturą korygującą można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Ważne

Jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. Korekta „do zera” znajdzie zastosowanie, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi). Szczegóły w dalszej części artykułu.

Faktura korygująca - zasady wystawiania

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym faktyczny przebieg transakcji oraz wskazującym jej podstawowe elementy, w tym także strony transakcji. Zdarzają się jednak sytuacje, że wystawiona faktura VAT zawiera błędy, w związku z czym powinna zostać skorygowana. Podstawowym sposobem na poprawę błędnych danych na fakturze jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Zasady jej wystawiania zostały określone w art. 106j ust. 1 ustawy o VAT

Zgodnie z tym przepisem fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Niemniej jednak wskazane regulacje ustawy o VAT nie odnoszą się wprost do sytuacji, gdy sprzedawca wystawi fakturę na zupełnie inny podmiot. W tym przypadku pewnych wskazówek dostarczają stanowiska organów podatkowych zaprezentowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Zdaniem organów sposób korekty takiego błędu będzie uzależniony od tego, czy transakcja została zrealizowana. W związku z tym możemy wyróżnić następujące sytuacje:

1) Transakcja została zrealizowana między podmiotami gospodarczymi – jednak faktyczny nabywca towaru otrzymał fakturę VAT z danymi zupełnie innego podatnika. 
2) Transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi). 

W zależności od okoliczności danej sprawy sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą błędne dane nabywcy lub wystawić tzw. fakturę korygującą „do zera”. Poniżej szczegóły dotyczące każdego z tych sposobów. 

REKLAMA

REKLAMA

1.Korekta danych nabywcy w przypadku zrealizowania transakcji

Gdy transakcja została zrealizowana, tylko nabywca otrzymał fakturę z nieprawidłowymi danymi, organy podatkowe potwierdzają możliwość wystawienia faktury korygującej na dane nabywcy. Przykładowo w interpretacji z 15 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO) organ wskazał, że:
(…) w przypadku wystawienia faktury dokumentującej transakcję, która rzeczywiście miała miejsce lecz z błędnie wskazanym nabywcą, która została doręczona właściwemu nabywcy, należy skorygować błędnie wskazanego na fakturze nabywcę (…).

Zatem jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. W takim przypadku zasadniczo transakcja nie powinna być korygowana „do zera”, ponieważ doszło do faktycznej dostawy towarów lub świadczenia usługi. 

Przykład

Podatnik ABC nabył towar, w związku z czym otrzymał fakturę dokumentującą tę transakcję. Jednak otrzymana faktura wskazywała dane podatnika XYZ jako nabywcy towaru. Sprzedawca będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej nazwę nabywcy z podatnika XYZ na dane podatnika ABC.

Korygujemy wtedy JPK_V7 za okres, kiedy faktura została rozliczona, stornując błędny zapis i wpisując fakturę z prawidłowymi danymi.

Natomiast inne wnioski będą dotyczyć sytuacji, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi).

2. Korekta danych nabywcy w przypadku niezrealizowania transakcji

Jeżeli faktura została wystawiona i dostarczona podmiotowi, który nie był stroną transakcji, to sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera”. Wystawiona faktura dokumentuje bowiem transakcję, która w rzeczywistości nie miała miejsca. Błędnie wskazany na fakturze kontrahent nie nabył towaru ani usługi. 

REKLAMA

Przykład

Podatnik ABC nabył towar. W związku z tą transakcją sprzedawca błędnie wystawił fakturę VAT z danymi podatnika XYZ. Fakturę otrzymał podatnik XYZ, mimo że nie był stroną transakcji i nie zrealizował zakupu. Sprzedawca będzie obowiązany do wystawienia faktury korygującej „do zera” z danymi podatnika XYZ oraz prawidłowej faktury VAT dokumentującej rzeczywistą transakcję z podatnikiem ABC i jego danymi.

Jeżeli sprzedawca wystawił w odpowiednim czasie fakturę korygującą „do zera” do faktury niedokumentującej rzeczywistej transakcji (czyli do tzw. pustej faktury), to – w ocenie autora – nie będzie on obowiązany do wykazania w rozliczeniach podatkowych VAT należnego z pustej faktury oraz „korekty zerującej”. Faktury te nie dokumentują zrealizowanej transakcji sprzedaży, a w konsekwencji nie powinny być rozliczane w składanych plikach JPK_V7 (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując zatem, jeżeli transakcja została rzeczywiście zrealizowana oraz faktura VAT została doręczona faktycznemu nabywcy towaru lub usługi, to sprzedawca ma możliwość wystawienia korekty z prawidłową nazwą kontrahenta. Korekta „do zera” znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy transakcja nie została zrealizowana, a fakturę VAT otrzymał podmiot, który nie uczestniczył w transakcji (nie nabył towaru ani usługi).

Powołane pisma organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 15 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.38.2021.1.AW)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA