REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca sprzedaż paragonową - czy trzeba rejestrować na kasie fiskalnej

Faktura korygująca sprzedaż paragonową - czy trzeba rejestrować na kasie fiskalnej
Faktura korygująca sprzedaż paragonową - czy trzeba rejestrować na kasie fiskalnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wystawiona dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej faktura korygująca „in plus” z powodu pomyłki w cenie powinna być zafiskalizowana?

Ważne

Jeżeli do paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej została wystawiona faktura, którą następnie z powodu pomyłki skorygowano za pomocą faktury korygującej, to sprzedawca może zaewidencjonować wartość z faktury korygującej (którą należy oznaczyć symbolem „FP” w JPK_V7M) na kasie fiskalnej lub odstąpić od takiej ewidencji. Gdy odstąpi od ewidencjonowania tej korekty na kasie musi zwiększyć wartość sprzedaży poprzez bezpośrednie jej ujęcie w JPK_V7M w sposób wpływający na podstawę opodatkowania, tj. bez oznaczania korekty symbolem „FP”. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Ewidencja na kasie fiskalnej

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadkach przewidzianych w ustawie o VAT możliwe jest także wystawienie faktury na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności do paragonu bez NIP. W większości sytuacji będzie to wynikało z żądania nabywcy zgłoszonego w odpowiednim terminie. Stosownie bowiem do art. 106b ust. 3 ustawy o VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dokonaną sprzedaż. 

Faktura korygująca sprzedaż paragonową

Jeżeli tak wystawiona faktura dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej zawiera pomyłkę (np. w podstawie opodatkowania), to podatnik powinien wystawić korektę do takiej faktury. Na podstawie art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległy zmianie – podatnik wystawia fakturę korygującą.

W związku z tym powstała wątpliwość, czy korekta zwiększająca podstawę opodatkowania (korekta „in plus”) pierwotnej faktury wystawionej do paragonu powinna być zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. 

REKLAMA

Czy faktura korygująca sprzedaż paragonową podlega rejestracji na kasie fiskalnej?

Wskazówek w tym zakresie udzieliło Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej w ramach pytań i odpowiedzi dotyczących wypełniania JPK_VAT z deklaracją. Pytanie co prawda dotyczyło oznaczania symbolem „FP”, korekt faktur wystawionych do paragonów, jednak odpowiedź MF zawiera także informacje w sprawie ewidencji tych korekt na kasie fiskalnej.

W tym miejscu warto przypomnieć, że faktury wystawione do paragonów ujmuje się w ewidencji VAT (w tym także w JPK_V7M) w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, z oznaczeniem „FP”. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ważne

Faktury wystawione do paragonów ujmuje się w ewidencji VAT (w tym także w JPK_V7M) w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, z oznaczeniem „FP”.

Jest to o tyle istotne, że Ministerstwo Finansów w swojej odpowiedzi wskazało, iż:

 Istnieją 2 alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich faktur, które zapewniają zapisy prawidłowe pod względem technicznym i wnoszą do pliku kompletne dane analityczne, tj.:

- prezentowanie faktury korygującej ze znacznikiem „FP”. Należy pamiętać, że faktury oznaczane „FP” nie są brane pod uwagę do sum kontrolnych ewidencji. W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) musi być uwzględniana, np. w wierszu dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej - odpowiednio powiększonym lub pomniejszonym. W przypadku korekt na plus różnica może też być dodatkowo zaewidencjonowana na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględniona w pliku,

- prezentowanie faktury korygującej bez znacznika „FP”. W takim przypadku kwota korekty, która wynika z takiej faktury (na plus lub na minus) nie może być uwzględniana w innym wierszu, np. dotyczącym wpisu raportu z kasy fiskalnej, który nie jest wówczas powiększany lub pomniejszany. Sposób ten jest wykluczony w przypadku korekt na plus, jeśli są one dodatkowo zaewidencjonowane na kasie fiskalnej i w ten sposób uwzględnione. 

Jak z tego wynika, MF dopuszcza, że korekta „in plus” do sprzedaży paragonowej może zwiększać podstawę opodatkowania w JPK_V7M poprzez skorzystanie z jednego z dwóch wariantów, czyli:

1) zaewidencjonowanie korekty zwiększającej podstawę opodatkowania na kasie fiskalnej (przy jednoczesnym oznaczeniu wystawionej korekty symbolem „FP”) lub
2) brak ewidencji korekty na kasie fiskalnej oraz ujęcie korekty w JPK_V7M bez oznaczania symbolem „FP”, co w konsekwencji zwiększy wartość sprzedaży.

W analizowanej sprawie podatnik może więc zaewidencjonować wartości wynikające z faktury korygującej na kasie fiskalnej (z jednoczesnym oznaczeniem korekty symbolem „FP” w JPK) lub odstąpić od takiej ewidencji i zwiększyć wartość sprzedaży poprzez bezpośrednie ujęcie korekty w JPK_V7M w sposób wpływający na podstawę opodatkowania, tj. bez oznaczania korekty symbolem „FP”. Omawiane warianty przedstawiają poniższe przykłady.

 

Przykład

Wystawioną fakturę korygującą podatnik wykazuje w JPK_V7M z oznaczeniem „FP”. Z uwagi na to, że faktury oznaczane „FP” nie są brane pod uwagę do sum kontrolnych ewidencji, w tym przypadku kwota korekty podstawy opodatkowania może zostać zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. 

Przykład

Wystawioną fakturę korygującą podatnik wykazuje w JPK_V7M bez oznaczenia „FP”.W tym przypadku kwota korekty podstawy opodatkowania będzie wynikać z ujętej w ewidencji faktury korygującej i dane (korekty) nie powinny być dodatkowe ewidencjonowane na kasie fiskalnej (niemniej jednak dla celów dokumentacyjnych powinny być ujęte w tzw. ewidencji korekt).

Na koniec należy zasygnalizować, że niezależnie od przyjętego sposobu wykazywania korekty powinna ona zostać rozliczona w odpowiednim okresie. W przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania (art. 29a ust. 17 ustawy o VAT). Jeżeli zatem przyczyną wystawienia korekty była pomyłka, to generalnie powinna ona zostać wykazana w okresie, w którym pomyłka wystąpiła (zasadniczo „wstecz”). 

 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA