REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie zobowiązania a faktura korygująca. Czy można wystawić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedawnienie zobowiązania a faktura korygująca. Czy można wystawić?
Przedawnienie zobowiązania a faktura korygująca. Czy można wystawić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik chciałby wystawić fakturę korygującą zmniejszającą do faktury dokumentującej sprzedaż, która miała miejsce w 2007 r. Czy jest to dopuszczalne?

Czy można skorygować fakturę, gdy zobowiązanie z niej wynikające uległo przedawnieniu?

Ważne

Nie, zdaniem organów podatkowych wystawienie faktury korygującej nie jest możliwe po upływie okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Szczegóły w dalszej części artykułu.

 

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy wystawiamy faktury korygujące

Obowiązek i zasady wystawiania faktur korygujących są określone w przepisach art. 106j ustawy o VAT. 

Otóż w przypadku gdy po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub zawiera ona błędy, to istnieje możliwość jej poprawienia. Kwestie te reguluje art. 106j ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że podatnik wystawia fakturę korygującą, jeżeli po wystawieniu faktury: 
• podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, 
• dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, 
• dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty dokonanej przed dostawą towaru/wykonaniem usługi, 
• stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Jaki jest termin wystawienia faktury korygującej

Korekta faktury powinna zostać wystawiona w momencie zaistnienia zdarzeń determinujących obowiązek jej sporządzenia. Zazwyczaj stosowna korekta powinna zostać wystawiona jak najszybciej, np. w momencie stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury. Przy czym w przepisach nie wyznaczono granicznego terminu na sporządzenie faktury korygującej. Określając termin, w jakim możliwe jest wystawienie faktury korygującej, należy mieć na uwadze art. 112 ustawy o VAT. W przepisie tym określono, że podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. 

Natomiast zobowiązanie podatkowe, jak stanowi art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. 

Jak widać, z przepisów tych nie wynika, jak długo podatnicy muszą lub mogą wystawiać faktury korygujące. W ocenie autora:

  1. obowiązek wystawiania faktur korygujących istnieje do momentu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczy korygowana faktura,
  2. po przedawnieniu się zobowiązania podatkowego, którego dotyczy korygowana faktura, faktury korygujące mogą być wystawiane, lecz nie mają wpływu na rozliczenia podatkowe stron (wystawcy oraz odbiorcy faktury korygującej), a więc nie mogą być przez nich rozliczane.
Ważne

Z przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur korygujących istnieje do momentu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, którego dotyczy korygowana faktura.

Jakie jest stanowisko organów podatkowych dotyczące możliwości korygowania faktur po pięciu latach

Stanowisko, według którego, korygowanie jest dopuszczalne nawet po okresie przedawnienia, ale nie ma wpływu na rozliczenia podatkowe stron, nie jest akceptowane przez organy podatkowe. Z udzielanych przez nie wyjaśnień wynika bowiem, że upływ przedawnienia zobowiązania podatkowego wyłącza możliwość wystawiania faktur korygujących. Tytułem przykładu można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1395/13-2/RR) czy interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.28.2023.1.KO). W drugiej z tych interpretacji czytamy, że: 
"(…) instytucja przedawnienia ma to do siebie, że w odniesieniu do okresu, który uległ przedawnieniu nie mogą być dokonywane żadne czynności ani zwiększające zobowiązanie podatkowe, ani zmniejszające zobowiązanie podatkowe. Podatnik nie jest tym samym zobowiązany ani do wystawiania ani do posiadania dokumentów oraz ewidencji prowadzonych dla celów rozliczania podatku za okresy, które uległy przedawnieniu. Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że nie będą Państwo uprawnieni do wystawienia faktury korygującej do sprzedaży dokonanej 1 grudnia 2007 r." 

Podobne stanowisko zajął Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.680.2022.1.MŻ) oraz z 9 marca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.590.2022.2.RM). 

Zatem odpowiadając na pytanie Czytelnika należy podkreślić, że zdaniem organów podatkowych nie jest dopuszczalne wystawienie faktury korygującej dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce w 2007 r. Taka faktura korygująca dotyczyłaby bowiem zobowiązania podatkowego, które uległo przedawnieniu. Jest to stanowisko jednolite, co wskazuje na fakt, że żadnych odstępstw organy podatkowe nie przewidują.

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1395/13-2/RR)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.28.2023.1.KO)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 lutego 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.680.2022.1.MŻ)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 marca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.590.2022.2.RM)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA