Firmy archiwizują sto tysięcy ton faktur

Ustawowy obowiązek przechowywania faktur powoduje, że firmy w Polsce zmagają się z archiwizacją łącznie ponad 100 tysięcy ton dokumentów.

Według opublikowanego w 2009 r. raportu Komisji Europejskiej dotyczącego usuwania barier administracyjnych dla przedsiębiorców, w Polsce wystawianych jest rocznie 1,5 mld faktur. Ponieważ faktury muszą być wystawiane w dwóch egzemplarzach, daje to 3 mld stron papieru rocznie. Faktury muszą być dostarczone do odbiorcy bezpośrednio lub pocztą. Dodatkowo obowiązuje ustawowy pięcioletni okres przechowywania faktur. W praktyce oznacza to sześć lat kosztownej dla przedsiębiorców archiwizacji ponad 100 tysięcy ton dokumentów, które muszą być przechowywane w segregatorach na 600 tysiącach standardowych regałów, które stanowią ponad 2500 km akt. Do wyprodukowania takiej ilości papieru musi zostać ściętych ponad 1,5 mln drzew.

Autopromocja

Biorąc pod uwagę szacunki Unii mówiące, że koszt obsługi faktury może sięgać 2 EUR, i uwzględniając jednocześnie opinię firmy HEUTHES twierdzącej, że w Polsce jest to tylko 1 EUR, otrzymuje się przynajmniej 1,5 mld EUR (6 mld PLN) rocznie na obsługę papierowych faktur. Jest to kwota porównywalna z planowanymi dodatkowymi wpływami do budżetu po obecnym podniesieniu stawki podatku VAT.

Szerokie rozpowszechnienie stosowania faktur elektronicznych to dla firm oczywiste oszczędności czasu, pieniędzy, zasobów i szybszy obrót gotówki, gdyż przesyłki pocztowe z fakturami są dostarczane po kilku dniach.

Najnowsza nowelizacja unijnej dyrektywy 112 dotyczącej faktur stanowi, że faktury papierowe i elektroniczne powinny być traktowane równo, bez konieczności stosowania przez podatników jakiejkolwiek szczególnej technologii fakturowania elektronicznego.

W wyroku z 3 listopada 2009 r., sygn. akt I FSK 1169/08, NSA uznał, że to do podatnika należy decyzja w jakiej formie, elektronicznej czy wydrukowanej, chce przechowywać kopie faktur. Natomiast w wyroku z 20 maja 2010 r., sygn. akt I FSK 1444/09, NSA orzekł, że firmy mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików.

Po powyższych rozstrzygnięciach prawnych w sprawie faktur i szerokiego odzewu mediów, komunikaty z Ministerstwa Finansów mówią o tym, że wkrótce Minister Finansów wyda rozporządzenie, zgodnie z którym nie tylko będzie można wysyłać faktury zwykłym mailem, ale nie trzeba będzie ich nawet drukować dla siebie.

Miejmy nadzieję, że ministerstwo nie będzie czekało z nowym rozporządzeniem dwa lata, czyli tyle, ile wynosi dopuszczalny okres czasu implementacji zapisów dyrektywy do polskiego prawa.

Wyroki NSA są w Polsce tylko swego rodzaju wskaźnikami dla podobnych spraw rozpatrywanych przez inne sądy i nie tworzą powszechnego prawa. Tym niemniej wskazują kierunek, w którym powinny iść, uwzględniające postęp technologiczny, przepisy tworzone przez Ministerstwo Finansów. Wobec ostatnich rozstrzygnięć NSA i UE szerokie rozpowszechnienie stosowania faktur elektronicznych zależy od sposobu podejścia do tego zagadnienia Ministra Finansów.

"Szkoda, że pomimo korzystnych dla przedsiębiorców rozstrzygnięć NSA fiskus wciąż oficjalnie wspiera przepisy, które nie uwzględniają postępu technologicznego i tworzą firmom niepotrzebne obciążenia finansowe i organizacyjne, będące w istocie sześciomiliardowym podatkiem od zapóźnienia technologicznego, który na dodatek jest szkodliwy dla środowiska naturalnego" - powiedział Wojciech Grzybek, Prezes Zarządu HEUTHES Sp. z o.o.

Źródło: PAP

Księgowość
Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji
29 sty 2025

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?
29 sty 2025

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą
29 sty 2025

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych
28 sty 2025

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?
28 sty 2025

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?
27 sty 2025

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?
27 sty 2025

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych
27 sty 2025

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?
27 sty 2025

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy
27 sty 2025

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

pokaż więcej
Proszę czekać...