REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Na drodze do zwiększenia operacyjnej odporności cyfrowej

Raport SREP przygotowany przez Europejski Bank Centralny wskazuje, że największe niedociągnięcia sektora bankowego dotyczą dwóch obszarów. Pierwszym z nich jest zarządzanie ryzykiem związanym z outsourcingiem IT, drugim zaś – zarządzanie bezpieczeństwem IT i ryzykiem cybernetycznym.

Wyniki analiz znalazły odzwierciedlenie w priorytetach nadzorczych na lata 2025–2027 przygotowanych przez Radę ds. Nadzoru EBC. Zgodnie z treścią priorytetu 3, banki powinny ulepszyć strategie transformacji cyfrowej i sprostać wyzwaniom pojawiającym się w związku z nowymi technologiami.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Podobny cel został sformułowany w treści Rozporządzenia DORA, które zaczęło obowiązywać 17 stycznia 2025 roku.
Nowe przepisy unijne mają zwiększyć operacyjną odporność cyfrową podmiotów finansowych, zobowiązując je, m.in. do zarządzania i testowania ryzyka ICT, zarządzania ryzykiem dotyczącym współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług teleinformatycznych, wdrożenia procesu zarządzania incydentami czy wymiany informacji na temat zaistniałych cyberzagrożeń.

Nie wszyscy zdążyli dostosować się do nowych przepisów

Jak wskazuje Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska, niektóre organizacje nie zdążyły dostosować swoich strategii do nowych regulacji.

Zmiany związane z Rozporządzeniem DORA nie ograniczają się do kwestii technicznych. To konieczność przemodelowania procesów w organizacji, a także odpowiedniego wyszkolenia pracowników podmiotów finansowych, w tym kadry zarządzającej. Aż dwuletni okres między wejściem w życie nowych przepisów a obowiązkiem ich wdrożenia sprawił, że część podmiotów przesuwała start prac nad zmianami. Zdając sobie sprawę z presji czasu i potencjalnych luk kompetencyjnych, opracowaliśmy system, przy pomocy którego pomagamy spełnić wymagania nałożone przez Rozporządzenie DORA. Nasze oprogramowanie – DORIAN - umożliwia zarządzanie ryzykiem operacyjnym w obszarze ICT poprzez jego analizę i zarządzanie. Z kolei zespół ekspertów SourceMation wspiera organizacje w zakresie trzech pozostałych filarów – testowania operacyjnej odporności, zarządzania ryzykiem zewnętrznych dostawców ICT i wymiany informacji o cyberzagrożeniach – dodaje Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska.

Poziom przygotowania podmiotów do wdrożenia nowych przepisów przeanalizowała m.in. luksemburska Komisja Nadzoru Sektora Finansowego (CSSF) . Spośród 389 podmiotów, które wzięły udział w badaniach ankietowych we wrześniu 2024 roku, tylko jeden przyznał, że jest w pełni gotowy na Rozporządzenie DORA. Najwięcej, bo aż 71 proc. organizacji finansowych postrzegało siebie jako częściowo gotowe. Niemal co czwarta instytucja deklarowała gotowość w znacznym stopniu, a brak przygotowania potwierdzało 6 proc. podmiotów . Wyniki badań komentuje Tomasz Dziedzic, CTO Linux Polska.

Wydawałoby się, że dane są raczej optymistyczne. Należy jednak mieć na uwadze, że badania zostały przeprowadzone w kraju o względnie wysokim na tle UE stopniu transformacji cyfrowej i jednym z najwyższych w Europie odsetku osób pracujących jako specjaliści ICT . Dokładny poziom przygotowania wszystkich europejskich podmiotów finansowych do wdrożenia Rozporządzenia DORA nie jest znany. O tym, że część z nich ma przed sobą jeszcze wiele pracy, może świadczyć opublikowane na początku grudnia 2024 stanowisko Europejskiego Urzędu Nadzoru. EUN wezwał podmioty finansowe oraz zewnętrznych dostawców usług ICT do przyspieszenia przygotowań w celu zapewnienia gotowości do stosowania wymogów określonych w nowych przepisach – wyjaśnia Tomasz Dziedzic, CTO Linux Polska.

Kamil Górecki, Solution Architect w Linux Polska, zwraca uwagę na fakt, że dane z raportu CSSF pokazują, z jakimi aspektami podmioty finansowe miały najwięcej problemów.

Postęp prac był widoczny przede wszystkim w zakresie zarządzania incydentami związanymi z ICT, ich klasyfikacją i raportowaniem – pełną lub znaczną gotowość wskazało 53 proc. ankietowanych. W przypadku innych aspektów, takich jak zarządzanie ryzykiem ICT, testowanie cyfrowej odporności operacyjnej i zarządzanie ryzykiem ICT zewnętrznych dostawców usług, odsetek ten był dużo niższy i wyniósł ok. 33 proc. Organizacje podkreślały, że najwięcej trudności sprawiają im negocjacje umowne z zewnętrznymi dostawcami usług ICT, koordynacja działań i niedobór zasobów – zarówno ludzkich, jak i technicznych czy finansowych. W takiej sytuacji nieocenione jest wsparcie zewnętrznych specjalistów. Odpowiedni eksperci mogą wspomóc organizację w zakresie implementacji systemu zarządzania incydentami, wdrożenia procesów raportowania i komunikacji, dostosowania umów z dostawcami usług ICT, opracowania planów ciągłości działania i odtwarzania, a także w przypadku wielu innych wyzwań związanych z DORĄ – dodaje Kamil Górecki, Solution Architect w Linux Polska.

Pierwsze obowiązki sprawozdawcze

O tym, jak Rozporządzenie DORA wpłynie na operacyjną odporność cyfrową podmiotów finansowych, przekonamy się za jakiś czas. Pewne jest, że już od 17 stycznia 2025 r. organizacje te muszą realizować pierwsze obowiązki sprawozdawcze przy pomocy kanałów komunikacji udostępnionych przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Aktualnie najwięcej pytań rodzi kwestia zgodności wdrożonych procedur z przepisami i ewentualnych konsekwencji dla organizacji. W Polsce organem upoważnionym do nakładania kar administracyjnych i środków naprawczych na podmiot finansowy jest Komisja Nadzoru Finansowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA