REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Na drodze do zwiększenia operacyjnej odporności cyfrowej

Raport SREP przygotowany przez Europejski Bank Centralny wskazuje, że największe niedociągnięcia sektora bankowego dotyczą dwóch obszarów. Pierwszym z nich jest zarządzanie ryzykiem związanym z outsourcingiem IT, drugim zaś – zarządzanie bezpieczeństwem IT i ryzykiem cybernetycznym.

Wyniki analiz znalazły odzwierciedlenie w priorytetach nadzorczych na lata 2025–2027 przygotowanych przez Radę ds. Nadzoru EBC. Zgodnie z treścią priorytetu 3, banki powinny ulepszyć strategie transformacji cyfrowej i sprostać wyzwaniom pojawiającym się w związku z nowymi technologiami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Podobny cel został sformułowany w treści Rozporządzenia DORA, które zaczęło obowiązywać 17 stycznia 2025 roku.
Nowe przepisy unijne mają zwiększyć operacyjną odporność cyfrową podmiotów finansowych, zobowiązując je, m.in. do zarządzania i testowania ryzyka ICT, zarządzania ryzykiem dotyczącym współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług teleinformatycznych, wdrożenia procesu zarządzania incydentami czy wymiany informacji na temat zaistniałych cyberzagrożeń.

Nie wszyscy zdążyli dostosować się do nowych przepisów

Jak wskazuje Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska, niektóre organizacje nie zdążyły dostosować swoich strategii do nowych regulacji.

Zmiany związane z Rozporządzeniem DORA nie ograniczają się do kwestii technicznych. To konieczność przemodelowania procesów w organizacji, a także odpowiedniego wyszkolenia pracowników podmiotów finansowych, w tym kadry zarządzającej. Aż dwuletni okres między wejściem w życie nowych przepisów a obowiązkiem ich wdrożenia sprawił, że część podmiotów przesuwała start prac nad zmianami. Zdając sobie sprawę z presji czasu i potencjalnych luk kompetencyjnych, opracowaliśmy system, przy pomocy którego pomagamy spełnić wymagania nałożone przez Rozporządzenie DORA. Nasze oprogramowanie – DORIAN - umożliwia zarządzanie ryzykiem operacyjnym w obszarze ICT poprzez jego analizę i zarządzanie. Z kolei zespół ekspertów SourceMation wspiera organizacje w zakresie trzech pozostałych filarów – testowania operacyjnej odporności, zarządzania ryzykiem zewnętrznych dostawców ICT i wymiany informacji o cyberzagrożeniach – dodaje Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska.

Poziom przygotowania podmiotów do wdrożenia nowych przepisów przeanalizowała m.in. luksemburska Komisja Nadzoru Sektora Finansowego (CSSF) . Spośród 389 podmiotów, które wzięły udział w badaniach ankietowych we wrześniu 2024 roku, tylko jeden przyznał, że jest w pełni gotowy na Rozporządzenie DORA. Najwięcej, bo aż 71 proc. organizacji finansowych postrzegało siebie jako częściowo gotowe. Niemal co czwarta instytucja deklarowała gotowość w znacznym stopniu, a brak przygotowania potwierdzało 6 proc. podmiotów . Wyniki badań komentuje Tomasz Dziedzic, CTO Linux Polska.

Wydawałoby się, że dane są raczej optymistyczne. Należy jednak mieć na uwadze, że badania zostały przeprowadzone w kraju o względnie wysokim na tle UE stopniu transformacji cyfrowej i jednym z najwyższych w Europie odsetku osób pracujących jako specjaliści ICT . Dokładny poziom przygotowania wszystkich europejskich podmiotów finansowych do wdrożenia Rozporządzenia DORA nie jest znany. O tym, że część z nich ma przed sobą jeszcze wiele pracy, może świadczyć opublikowane na początku grudnia 2024 stanowisko Europejskiego Urzędu Nadzoru. EUN wezwał podmioty finansowe oraz zewnętrznych dostawców usług ICT do przyspieszenia przygotowań w celu zapewnienia gotowości do stosowania wymogów określonych w nowych przepisach – wyjaśnia Tomasz Dziedzic, CTO Linux Polska.

Kamil Górecki, Solution Architect w Linux Polska, zwraca uwagę na fakt, że dane z raportu CSSF pokazują, z jakimi aspektami podmioty finansowe miały najwięcej problemów.

Postęp prac był widoczny przede wszystkim w zakresie zarządzania incydentami związanymi z ICT, ich klasyfikacją i raportowaniem – pełną lub znaczną gotowość wskazało 53 proc. ankietowanych. W przypadku innych aspektów, takich jak zarządzanie ryzykiem ICT, testowanie cyfrowej odporności operacyjnej i zarządzanie ryzykiem ICT zewnętrznych dostawców usług, odsetek ten był dużo niższy i wyniósł ok. 33 proc. Organizacje podkreślały, że najwięcej trudności sprawiają im negocjacje umowne z zewnętrznymi dostawcami usług ICT, koordynacja działań i niedobór zasobów – zarówno ludzkich, jak i technicznych czy finansowych. W takiej sytuacji nieocenione jest wsparcie zewnętrznych specjalistów. Odpowiedni eksperci mogą wspomóc organizację w zakresie implementacji systemu zarządzania incydentami, wdrożenia procesów raportowania i komunikacji, dostosowania umów z dostawcami usług ICT, opracowania planów ciągłości działania i odtwarzania, a także w przypadku wielu innych wyzwań związanych z DORĄ – dodaje Kamil Górecki, Solution Architect w Linux Polska.

Pierwsze obowiązki sprawozdawcze

O tym, jak Rozporządzenie DORA wpłynie na operacyjną odporność cyfrową podmiotów finansowych, przekonamy się za jakiś czas. Pewne jest, że już od 17 stycznia 2025 r. organizacje te muszą realizować pierwsze obowiązki sprawozdawcze przy pomocy kanałów komunikacji udostępnionych przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Aktualnie najwięcej pytań rodzi kwestia zgodności wdrożonych procedur z przepisami i ewentualnych konsekwencji dla organizacji. W Polsce organem upoważnionym do nakładania kar administracyjnych i środków naprawczych na podmiot finansowy jest Komisja Nadzoru Finansowego.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA