REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Od 18 lat wspieramy biznes naszych klientów
Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?
Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Decyzja Komisji Europejskiej jako fundament zaufania

RODO przewiduje, że Komisja Europejska może uznać państwo trzecie za bezpieczne dla danych osobowych, jeśli spełnia ono określone standardy ochrony. Kanada znalazła się na tej liście już 20 grudnia 2001 roku. Stało się to za sprawą ustawy PIPEDA (Personal Information Protection and Electronic Documents Act), przyjętej rok wcześniej.
Czym jest PIPEDA? To kanadyjska ustawa federalna, która reguluje gromadzenie, wykorzystywanie i ujawnianie danych osobowych w ramach działalności komercyjnej. Obowiązuje w sektorze prywatnym, organizacjach non-profit, a nawet w wybranych instytucjach rządowych. Jednak nie cała Kanada podlega tej regulacji. W prowincjach takich jak Quebec, Alberta i Kolumbia Brytyjska obowiązują lokalne przepisy o ochronie danych, które są jednak zbliżone do zasad federalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Dziesięć zasad ochrony danych w praktyce

PIPEDA opiera się na dziesięciu kluczowych zasadach, które w praktyce brzmią znajomo każdemu, kto miał do czynienia z RODO:

1. Organizacje ponoszą odpowiedzialność za przetwarzanie danych osobowych i muszą wyzna-czyć osobę odpowiedzialną za zgodność z przepisami.

2. Każda organizacja musi jasno określić cele, dla których gromadzi i przetwarza dane osobowe.

3. Dane osobowe mogą być przetwarzane tylko po uzyskaniu zgody osoby, której dotyczą, a zgoda musi być świadoma i odpowiednio uzasadniona.

REKLAMA

4. Organizacje powinny ograniczyć gromadzenie danych do minimum niezbędnego do realizacji określonych celów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Wykorzystywanie, ujawnianie i przechowywanie danych osobowych powinno być zgodne z celami, dla których dane te zostały zebrane, oraz ograniczone czasowo do niezbędnego minimum.

6. Dane osobowe muszą być aktualne i kompletne, aby mogły być przetwarzane w sposób rzetelny.

7. Organizacje mają obowiązek stosować odpowiednie środki bezpieczeństwa w celu ochrony danych przed nieautoryzowanym dostępem, ujawnieniem czy modyfikacją.

8. Polityka ochrony danych i praktyki organizacji powinny być transparentne i łatwo dostępne dla osób, których dane dotyczą.

9. Każda osoba ma prawo dostępu do swoich danych, może uzyskać informacje o ich wykorzystaniu oraz żądać ich poprawienia, jeśli są nieprawidłowe lub niekompletne.

10. Organizacje powinny posiadać procedury umożliwiające osobom fizycznym zgłaszanie skarg i kwestionowanie zgodności działań organizacji z zasadami PIPEDA.

Podobieństwa z RODO są oczywiste, ale PIPEDA kładzie szczególny nacisk na zgodę jako podstawę przetwarzania danych. Zgoda musi być znacząca, czyli świadoma i odpowiednia do kontekstu.

Sektor publiczny w Kanadzie stawia kolejny krok

Nie tylko sektor prywatny w Kanadzie podlega rygorom ochrony danych. Zgodnie z raportem Komisji Europejskiej z 15 stycznia 2024 roku, kanadyjski rząd rozszerzył prawa dostępu i korekty danych osobowych przetwarzanych przez sektor publiczny na wszystkie osoby fizyczne, niezależnie od obywatelstwa czy miejsca zamieszkania. To znacząca zmiana – wcześniej takie prawa przysługiwały jedynie obywate-lom Kanady i stałym rezydentom.

Kanada na tle Europy pod kątem ochrony danych

Choć PIPEDA nie jest ustawą kompleksową (nie obejmuje wszystkich organizacji i prowincji), jej przepisy znacząco podnoszą poziom ochrony danych w relacjach między Kanadą a Unią Europejską. W porównaniu do innych krajów, takich jak Szwajcaria, Kanada ma bardziej złożony system, wynikający z federalnej struktury państwa.

Prowadząc działalność na linii UE–Kanada, warto zwracać uwagę na zgodność działań z regulacjami PIPEDA i lokalnymi przepisami poszczególnych prowincji. Ocena poziomu ochrony powinna uwzględniać specyfikę danego przypadku, ponieważ nawet drobne różnice w przepisach mogą mieć istotne znaczenie w praktyce.

Bezpieczeństwo danych to temat wymagający stałego monitorowania – zarówno ze strony organizacji, jak i podmiotów regulacyjnych. Poznanie zasad obowiązujących w Kanadzie to klucz do zrozumienia, jak zapewnić ochronę danych w zgodzie z międzynarodowymi standardami.

r.pr. Daniel Rybarczyk, Compliance RK Legal - RK RODO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA