Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Donald Tusk i Andrzej Domański dług publiczny / Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE – wszystko, co musisz wiedzieć o finansach publicznych w Polsce / YouTube

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

rozwiń >

Deficyt finansów publicznych w Polsce rośnie szybciej, niż prognozowano – GUS koryguje wcześniejsze szacunki

We wstępnych danych GUS podawano, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2024 roku wyniósł 6,6 proc. PKB, a dług publiczny osiągnął 55,3 proc. PKB. Jednak najnowsze, wtorkowe dane urzędu statystycznego wprowadzają istotne korekty i pokazują, że sytuacja finansów publicznych Polski może być jeszcze bardziej napięta.

Jak podaje GUS, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych został zrewidowany do 6,5 proc. PKB, natomiast dług publiczny obniżono nieznacznie do 55,1 proc. PKB. Te korekty są minimalne, jednak pokazują, że wcześniejsze prognozy nie oddawały w pełni dynamiki finansów publicznych w Polsce.

Analitycy banku Santander w komentarzu do danych wskazują, że naszym zdaniem opublikowane dane wskazują na rosnące ryzyko, że na koniec roku deficyt przekroczy 7 proc. PKB (wobec 6,9 proc. PKB w ustawie budżetowej). Taki scenariusz oznaczałby znaczące wyzwanie dla polskiego budżetu i stabilności fiskalnej państwa.

Produkcja budowlano-montażowa w górę, ale tylko częściowo rekompensuje wcześniejsze spadki

Wtorkowe dane GUS ujawniają również sytuację w sektorze budowlanym. Produkcja budowlano-montażowa we wrześniu 2025 roku wzrosła o 0,2 proc. rok do roku, a w ujęciu miesiąc do miesiąca o 20,6 proc.. Santander zwraca uwagę, że wyniki te częściowo zostały wsparte przez różnice w liczbie dni roboczych w analizowanych okresach, co wpłynęło na poprawę wskaźników.

Bank podkreśla również, że sierpniowy spadek produkcji budowlano-montażowej o 6,9 proc. r/r miał charakter jednorazowy, co oznacza, że niekoniecznie wskazuje on na trwałą tendencję spadkową w sektorze. Według analityków: „Polska stoi przed znaczącym wzrostem nakładów inwestycyjnych związanych z napływem środków unijnych oraz realizacją Krajowego Planu Odbudowy. Powinno to przełożyć się na wyższą aktywność w budownictwie. Jednak dotychczasowe wskaźniki koniunktury w sektorze nie sygnalizują rychłego nabrania rozpędu przez produkcję budowlaną, dlatego podtrzymujemy założenie o jedynie marginalnie dodatnich wzrostach r/r w pozostałych miesiącach bieżącego roku”.

Eksperci jasno wskazują, że choć inwestycje unijne mogą przyspieszyć aktywność w sektorze budowlanym, obecne wskaźniki koniunktury nie sugerują spektakularnego wzrostu produkcji w najbliższych miesiącach.

Rewizja danych o długu i deficycie w 2024 r. – co zmieniło się w stosunku do wcześniejszych danych?

Główny Urząd Statystyczny zrewidował również dane za 2023 rok. Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2023 roku został podniesiony z 5,2 proc. PKB do 5,3 proc. PKB, co w połączeniu z aktualizacją za 2024 rok pokazuje nieznaczne, ale zauważalne narastanie deficytu.

Ponadto, w ujęciu kwartalnym, dane wskazują na istotny wzrost: dług publiczny w II kwartale 2025 roku osiągnął 58,1 proc. PKB, w porównaniu do 57,3 proc. PKB w I kwartale. Z kolei deficyt w ujęciu czterech kwartałów wzrósł do 7 proc. PKB po II kwartale 2025 roku z 6,8 proc. PKB w I kwartale.

Takie tempo narastania deficytu stwarza ryzyko przekroczenia 7 proc. PKB na koniec 2025 roku, co jest wyraźnie wyższe od zakładanego w ustawie budżetowej poziomu 6,9 proc. PKB. Analitycy wskazują, że utrzymanie takiego trendu może wymagać zwiększenia wydatków lub ograniczenia niektórych programów inwestycyjnych w kolejnych miesiącach.

Polski dług publiczny w Europie – gdzie plasuje się nasz kraj?

Według danych Eurostatu, Polska odnotowała drugi najszybszy przyrost długu publicznego w UE w II kwartale 2025 roku w porównaniu do II kwartału 2024 roku. Wzrost ten wyniósł 58,1 proc. PKB wobec 52,0 proc. PKB w analogicznym okresie roku poprzedniego. Szybszy przyrost niż w Polsce odnotowała jedynie Finlandia.

Eurostat podkreśla, że wyrównany sezonowo deficyt sektora finansów publicznych w Polsce w II kwartale wyniósł 8,5 proc. PKB, co w zestawieniu z wcześniejszymi wartościami, tj. 5,2 proc. PKB w I kwartale 2025 roku i 7,5 proc. PKB w IV kwartale 2024 roku, pokazuje rosnące tempo zadłużania się państwa.

Dane te stawiają Polskę w niekorzystnej sytuacji względem innych krajów UE. Drugi najszybszy przyrost długu w Europie może wpłynąć na oceny agencji ratingowych, koszty obsługi długu oraz zdolność państwa do finansowania inwestycji publicznych w przyszłości.

Główne czynniki wpływające na wzrost deficytu i długu w Polsce

Wśród czynników determinujących rosnący deficyt i dług w Polsce wymienić można przede wszystkim:

  • wydatki budżetowe związane z realizacją programów społecznych oraz inwestycji publicznych, w tym środków unijnych,
  • wahania w sektorze budowlanym, które choć pozytywne we wrześniu, wciąż nie dają sygnałów trwałego przyspieszenia produkcji.

Analitycy podkreślają, że połączenie tych czynników może doprowadzić do sytuacji, w której deficyt na koniec roku 2025 przekroczy 7 proc. PKB, a tempo wzrostu długu pozostanie jednym z najwyższych w Unii Europejskiej.

Tempo przyrostu długu Polski – drugi najszybszy w UE

Eurostat wskazuje na alarmujący trend:

  • polski dług publiczny wzrósł do 58,1 proc. PKB w II kwartale 2025 roku, co oznacza drugi najszybszy przyrost w Unii Europejskiej,
  • deficyt wyrównany sezonowo w tym samym okresie wyniósł 8,5 proc. PKB, co jest znacznym wzrostem w porównaniu do I kwartału (5,2 proc. PKB) i IV kwartału 2024 roku (7,5 proc. PKB).

Szybki przyrost długu w relacji do PKB stawia Polskę w trudnej pozycji w kontekście stabilności finansowej i możliwości realizacji kolejnych programów inwestycyjnych bez dodatkowego obciążenia budżetu państwa.

Księgowość
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?
21 paź 2025

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)
21 paź 2025

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT
21 paź 2025

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE
21 paź 2025

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia
21 paź 2025

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?
20 paź 2025

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo
20 paź 2025

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?
20 paź 2025

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?
20 paź 2025

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski
21 paź 2025

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

pokaż więcej
Proszę czekać...