Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Maciej Szulikowski
Radca Prawny
rozwiń więcej
ABC pełnomocnictwa / inforCMS
Zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy osobiście załatwić ważnej sprawy (np. zawrzeć umowy). Wówczas czynność prawna może być dokonana w naszym imieniu przez inną osobę poprzez udzielenie pełnomocnictwa.

Czym jest pełnomocnictwo? Rodzaje pełnomocnictw

Pełnomocnictwo jest oświadczeniem osoby reprezentowanej - mocodawcy, na podstawie którego będzie działał pełnomocnik. Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje pełnomocnictw.

Autopromocja

Po pierwsze, możliwe jest udzielenie przez mocodawcę tzw. pełnomocnictwa ogólnego, które umocowuje do czynności tzw. zwykłego zarządu. Należy więc zwrócić uwagę, że pełnomocnictwo, które nie określa bliżej jakich czynności dotyczy, może upoważniać tylko do dokonywania czynności zwykłego zarządu, nie jest zaś możliwe udzielenie generalnego pełnomocnictwa do dokonywania wszelkich czynności w imieniu mocodawcy (zarówno czynności zwykłego zarządu, jak i przekraczających zwykły zarząd). Jeśli chodzi o rozróżnienie pomiędzy czynnościami zwykłego zarządu i przekraczającymi zwykły zarząd należy podkreślić, że w przepisach nie zdefiniowano tych pojęć. Rozstrzygnięcie, czy dana czynność mieści się w zakresie zwykłego zarządu musi być zawsze dokonywane na gruncie konkretnego przypadku (pewne wskazówki w tym zakresie można czerpać z orzecznictwa).

Między innymi z uwagi na trudność w rozróżnieniu, czy dane czynności mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu, jeśli chcemy udzielić szerokiego pełnomocnictwa, często bardziej dogodnym rozwiązaniem, niż udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, może być udzielenie pełnomocnictwa określającego rodzaj czynności, do których pełnomocnik będzie umocowany. Jeśli bowiem w pełnomocnictwie określimy rodzaj czynności objętych jego zakresem, może ono obejmować także czynności przekraczające zwykły zarząd.

Niekiedy jednak z przepisów może wynikać wymóg, aby pełnomocnictwo wyraźnie wskazywało określoną czynność, do dokonania której pełnomocnictwo umocowuje (pełnomocnictwo do poszczególnej czynności). Przykładem może być wymóg udzielenia tzw. prokurentowi (jest to szczególny rodzaj pełnomocnika przedsiębiorcy) pełnomocnictwa do poszczególnych czynności, aby mógł on zbyć przedsiębiorstwo. Pełnomocnictwo do poszczególnej czynności może być udzielone także wtedy, gdy przepis nie przewiduje takiego wymogu, lecz wolą mocodawcy jest, aby ściśle określić zakres umocowania pełnomocnika.

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Istotną kwestią jest forma, w jakiej zostanie udzielone dane pełnomocnictwo. W pierwszej kolejności należy wskazać, że pełnomocnictwo ogólne musi być udzielone w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Po drugie, w przypadku, gdy dla ważności danej czynności określono, że musi być ona dokonana w szczególnej formie (np. w formie aktu notarialnego), pełnomocnictwo do jej dokonania powinno zostać udzielone w tej samej formie. Przykładowo, jeśli pełnomocnik ma w naszym imieniu podpisać umowę sprzedaży nieruchomości, która to umowa musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno również zostać udzielone w formie aktu notarialnego.

Jak odwołać pełnomocnictwo?

Następnym ważnym zagadnieniem jest możliwość odwołania udzielonego pełnomocnictwa. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego osoba udzielająca pełnomocnictwa zasadniczo może je w każdym czasie odwołać. Jednak dopuszczalne jest, aby mocodawca zrezygnował z możliwości odwołania pełnomocnictwa, jeśli wynika to z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego, na podstawie którego pełnomocnictwo zostało udzielone. Nieodwołalność pełnomocnictwa może być uzasadniona np. wtedy, gdy stanowi ono zabezpieczenie - przykładowo, niekiedy praktykowane jest udzielanie nieodwołalnych w określonym czasie pełnomocnictw do dysponowania rachunkiem bankowym, na zabezpieczenie zobowiązań posiadacza rachunku, względem osoby, której udziela się pełnomocnictwa.

Wygaśnięcie pełnomocnictwa

Ponadto, trzeba również wskazać, że udzielone pełnomocnictwo zasadniczo wygasa, tzn. traci moc, w przypadku śmierci pełnomocnika lub osoby udzielającej pełnomocnictwa. Jednak również w tym przypadku ustawodawca przewidział, że dopuszczalne jest, iż ze względu na treść stosunku prawnego, pomimo śmierci mocodawcy lub pełnomocnika, pełnomocnictwo nie wygaśnie. Dopuszczalne jest zawarcie w treści samego pełnomocnictwa zastrzeżenia, że nie wygasa ono w przypadku śmierci mocodawcy lub pełnomocnika. W praktyce, pełnomocnictwo niewygasające ze śmiercią mocodawcy bywa udzielane np. do administrowania majątkiem mocodawcy, jeśli uzasadnione jest dalsze prowadzenie spraw przez pełnomocnika, w interesie spadkobierców mocodawcy.

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego - wystarczy zwykła umowa

Zasady reprezentacji spółki z o.o. w organizacji

Podsumowując, pełnomocnictwo może okazać się niezwykle przydatne w życiu codziennym. Należy jednak pamiętać, aby udzielając pełnomocnictwa zwrócić szczególną uwagę na jego treść, formę, jak również zastrzeżenia dotyczące możliwości jego odwołania lub wygaśnięcia. Trzeba mieć na uwadze fakt, że udzielając pełnomocnictwa, dajemy drugiej osobie prawo do działania w naszym imieniu. W naszym interesie jest zatem zadbanie, aby udzielone przez nas pełnomocnictwo nie naruszało i nie zagrażało naszym interesom.

Maciej Szulikowski
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...