KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów? / KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów? / Materiały prasowe

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Zbliża się rewolucja w fakturowaniu. Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla podmiotów dużych, a od 1 kwietnia 2026 roku dla pozostałych, za wyjątkiem firm osiągających sprzedaż na poziomie do 10 tys. zł brutto miesięcznie, dla których wyznaczoną datą jest 1 stycznia 2027 roku.

Obligatoryjny KSeF niesie ze sobą nie tylko cyfryzację, ale także gruntowną zmianę w relacjach między przedsiębiorcą a obsługującym go biurem rachunkowym.

Dotychczasowy model, w którym przedsiębiorca fizycznie dostarczał dokumenty do księgowości, stanowił dorozumianą deklarację, że są to faktury przeznaczone do zaksięgowania. W nowej rzeczywistości wszystkie faktury wystawione na firmę będą automatycznie pobierane z centralnego rejestru Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca może nawet nie mieć z nimi fizycznego kontaktu, zanim trafią do systemu księgowego.

Ta zmiana rodzi kluczowy problem: które z pobranych automatycznie faktur faktycznie stanowią koszt uzyskania przychodu i powinny trafić do ewidencji? Odpowiedzialność za prawidłowe rozliczenia podatkowe niezmiennie spoczywa na barkach przedsiębiorcy. Jednak to księgowy będzie musiał w jakiś sposób uzyskać potwierdzenie, co należy zaksięgować, a co pominąć. Bez jasno określonych zasad komunikacji i akceptacji dokumentów, biura rachunkowe stają przed ryzykiem działania w informacyjnej próżni, co może mieć poważne konsekwencje dla obu stron.

Ryzyko sporu i chaos w komunikacji

Brak systemowego rozwiązania problemu autoryzacji faktur z KSeF otwiera pole do nieporozumień i przyszłych sporów. Wyobraźmy sobie sytuację kontroli urzędu skarbowego, która za trzy lata zakwestionuje zasadność ujęcia w kosztach niektórych dokumentów. Organ podatkowy zwróci się z pytaniami do przedsiębiorcy. Ten, nie pamiętając szczegółów sprzed lat, może zrzucić odpowiedzialność na biuro rachunkowe, twierdząc, że to księgowość samowolnie podjęła decyzję o zaksięgowaniu faktury. Księgowa z kolei będzie argumentować, że działała w dobrej wierze, bazując na dostępnych dokumentach.

– Taki scenariusz prowadzi do niepotrzebnych napięć i konieczności czasochłonnego wyjaśniania przeszłych zdarzeń.

Alternatywą jest próba zarządzania tym procesem za pomocą poczty elektronicznej – czyli wysyłanie klientowi listy faktur z prośbą o ich opisanie i zatwierdzenie. Jest to jednak rozwiązanie nieefektywne, narażone na błędy i trudne do archiwizacji w sposób, który stanowiłby niezbity dowód w razie kontroli – wyjaśnia Kacper Kostrzewa, CEO Scanye.

W skrajnych przypadkach, jeśli przedsiębiorca poniesie szkodę w wyniku zakwestionowania kosztów, może on wystąpić z pozwem cywilnym przeciwko biuru rachunkowemu, zarzucając mu niedochowanie należytej staranności. Mimo posiadania przez biuro polisy OC, jest to sytuacja, której obie strony z pewnością wolałyby jednak uniknąć.

Procedura i technologia, czyli podwójne zabezpieczenie

Choć do momentu, w którym KSeF stanie się obowiązkowy zostało jeszcze trochę czasu, to ze zmianami w biurze rachunkowym nie warto czekać. Taka rewolucja wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu pracy, ale też nabyciem nowych umiejętności i nawyków, do czego potrzebne są szkolenia. Co zatem można zrobić, aby nie doprowadzić do chaosu i zabezpieczyć interesy zarówno klienta, jak i własnego biura? Zdaniem ekspertów księgowi powinni działać dwutorowo.

– Pierwszym krokiem jest stworzenie i wdrożenie wewnętrznego dokumentu, który można nazwać procedurą bezpieczeństwa księgowania faktur z KSeF. Taki regulamin, zaakceptowany przez klienta, jasno określa zasady współpracy w nowym środowisku – w jaki sposób przedsiębiorca będzie wskazywał dokumenty do ujęcia w kosztach. Posiadanie takiej procedury jest dla biura dowodem na dochowanie należytej staranności i stanowi pierwszą linię obrony w razie ewentualnych sporów – podpowiada Kacper Kostrzewa.

Drugim, uzupełniającym elementem jest wdrożenie dedykowanego narzędzia technologicznego, swoistego pośrednika między KSeF a programem księgowym. Na rynku dostępne są systemy, które tworzą wspólną przestrzeń dla biura i jego klienta. Przedsiębiorca w prostej aplikacji widzi wszystkie swoje faktury pobrane z KSeF i samodzielnie oznacza te mające być zaksięgowane. Każda taka decyzja pozostawia cyfrowy ślad, tworząc pełną i niepodważalną historię akceptacji dokumentów. Dla księgowego jest to gwarancja bezpieczeństwa – księguje tylko to, co zostało jednoznacznie wskazane przez klienta. Dla przedsiębiorcy to z kolei wygoda i pewność, że ma pełną kontrolę nad swoimi finansami.

– Inwestycja w takie rozwiązanie to nie tylko zabezpieczenie prawne, ale również sposób na budowanie transparentnej i opartej na zaufaniu relacji z klientem w erze cyfrowej rachunkowości. Biura rachunkowe, które już dziś zaczną edukować swoich klientów i wdrażać odpowiednie narzędzia, zyskają przewagę konkurencyjną i spokój w obliczu nadchodzących zmian – podkreśla Kacper Kostrzewa.

Zwłaszcza, że dedykowane narzędzie technologiczne przekłada się nie tylko na usprawnienie procesów księgowych, ale też na ograniczenie kosztów operacyjnych, w związku ze spadkiem wydatków na drukowanie dokumentów i zakup materiałów biurowych. Pozwala też skupić się pracownikom biura na bardziej merytorycznych zadaniach, takich jak analiza dokumentów czy doradztwo podatkowe, a także wpływa na szybsze kontrole skarbowe - dokumenty można w kilka minut przesłać do Urzędu Skarbowego w formie cyfrowej.

– Właściciele, pracownicy i klienci biura rachunkowego nie muszą się obawiać. Nie zostaną pozostawieni sami sobie przy wdrażaniu nowego rozwiązania. Mogą liczyć na fachową pomoc i doradztwo na każdym etapie wdrożenia i używania oprogramowania – dodaje Kacper Kostrzewa.

Pobierz gotową „procedurę bezpieczeństwa księgowania faktur z KSeF”

Księgowość
Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP
29 wrz 2025

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie
29 wrz 2025

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?
29 wrz 2025

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?
29 wrz 2025

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy
29 wrz 2025

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości
27 wrz 2025

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym
26 wrz 2025

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?
29 wrz 2025

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?
25 wrz 2025

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle
24 wrz 2025

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

pokaż więcej
Proszę czekać...