Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) pozostawiają konieczność dostarczania takich danych organom celnym, wprowadzając jednocześnie zmiany w tym obszarze. Zmiany te dotyczą głównie transportu morskiego oraz lotniczego i wiążą się z koniecznością:
a) zaimplementowania nowych rozwiązań polegających na dostarczaniu PDS przez przewoźnika albo częściowo przez przewoźnika, a częściowo przez inny podmiot;
b) dostarczenia PDS przed załadowaniem towarów na samolot, poprzez przekazanie kompletnych danych albo minimalnego zakresu danych, uzupełnionego o wymagane dane PDS w wyznaczonym terminie.
Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego
Na gruncie UKC obowiązek składania PDS odnosi się także do przesyłek pocztowych (z wyjątkiem przesyłek z korespondencją), jak również przesyłek, które nie przekraczają wartości 22 euro.
Zasadnicze zmiany związane z nowymi regułami składania i obsługi PDS nie będą jednak stosowane od dnia 1 maja 2016r. Nowe przepisy unijne, które odnoszą się do tej problematyki wymagają odpowiedniego dostosowania systemu ICS, wykorzystywanego przez wszystkie kraje Unii Europejskiej do elektronicznej obsługi przywozowych deklaracji skróconych. Obszar wymaganych zmian wchodzi w zakres „okresu przejściowego”, który w odniesieniu do problematyki PDS będzie trwał prawdopodobnie do roku 2020.
Wspomniany „okres przejściowy” dotyczy w szczególności tych przepisów, które związane są z dostarczaniem PDS w formie komunikatów cząstkowych (tj. więcej niż jednego zestawu danych), z nowymi wymogami w odniesieniu do przesyłek pocztowych i przesyłek do 22 euro, jak również z nowym zakresem danych wymaganych w PDS. Funkcjonowanie założeń „okresu przejściowego” oznacza więc w praktyce stosowanie reguł obowiązujących w odniesieniu do tego zagadnienia na gruncie dotychczasowych regulacji unijnych, tj. Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC), jak również Rozporządzenia Wykonawczego do WKC.
Okresem przejściowym nie są natomiast objęte te przepisy UKC i rozporządzenia wykonawczego, czy delegowanego odnoszące się do wprowadzenia towarów na obszar UE, które nie wymagają modyfikacji i dostosowania systemu ICS, a więc nie zachodzą przesłanki uniemożliwiające ich stosowanie od dnia 1 maja 2016 r.
Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek
Przykładem zmian w tym zakresie są postanowienia art. 107 rozporządzenia delegowanego, który wprowadza modyfikacje dotyczące terminu złożenia PDS w przypadku transportu kolejowego. Pozwala on na złożenie PDS najpóźniej na godzinę przed przybyciem towarów na miejsce, dla którego dany urząd celny jest właściwy, jeżeli podróż pociągiem z ostatniego dworca kolejowego znajdującego się w państwie trzecim do urzędu celnego pierwszego wprowadzenia trwa krócej niż dwie godziny. Dla pozostałych przypadków, terminy złożenia PDS w transporcie kolejowym nie ulegają zmianie (tj. co najmniej 2 godz. przed przybyciem do urzędu celnego wprowadzenia).
Podstawa prawna:
Art. 127 - 132 UKC
Art. 104 - 113 rozporządzenia delegowanego
Art. 1 Rozdziału I oraz Rozdział 8 pkt 3 - 6 rozporządzenia wykonawczego