REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

rozwiń >

Każde umorzenie kredytu frankowego powinno być neutralne podatkowo

"Podstawowym postulatem jest, aby rozporządzenie Ministra Finansów gwarantowało, że bez względu na to, w jaki sposób strony ukształtują treść ugody, konsument nie zostanie obciążony negatywnymi dla niego konsekwencjami podatkowymi - zawarcie ugody w sprawach frankowych nie powinno wiązać się z poborem podatku dochodowego. Tym samym chcę zaproponować wprowadzenie zmian, które wprowadzą pewne rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia, tak aby jego treść odpowiadała realiom rynkowym związanym z zawieraniem umów i ugód frankowych, jak również usuną wątpliwości dotyczące stosowania rozporządzenia oraz konieczność indywidualnego rozpatrywania spraw pod kątem konkretnych okoliczności faktycznych" - podaje MS.

W tym celu Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje rozszerzenie zakresu projektu rozporządzenia poprzez:

REKLAMA

Autopromocja

Objęcie zakresem rozporządzenia kredytów/pożyczek, które były przeznaczone na cele mieszkaniowe jedynie w części

"Postulat ten wynika z faktu, że znaczna część kredytów frankowych udzielana była na realizację celów również innych niż mieszkaniowe (np. nabycie garażu, komórki lokatorskiej czy cele konsolidacyjne)" - napisano.

Komplet Podatki 2025

Objęcie zakresem rozporządzenia kwot wypłacanych konsumentom w związku z zawieraną ugodą

"Rozporządzenie odnosi się obecnie do umorzenia kapitału kredytu mieszkaniowego, odsetek oraz opłat związanych z kredytem. W ramach zawieranych ugód banki zobowiązują się jednak również do wypłacania kredytobiorcom innych świadczeń, w szczególności odsetek od nadpłaconych przez konsumenta spłat. Takie świadczenie stanowi przychód i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 PIT)" - podaje MS.

Posłużenie się odmienną konstrukcją prawną niż „umorzenie” jako podstawą zaniechania poboru

"Wykorzystanie konstrukcji „umorzenia” jest interpretowane jako wymagające, aby konsument w procesie ugodowym uznał umowę za ważną, a świadczenia należne bankowi na jej tle podlegały umorzeniu. Istotna grupa kredytobiorców w sprawach frankowych jest przywiązana do stanowiska prezentowanego w procesach i zgodnego z utrwaloną linią orzeczniczą polskich sądów, że umowa kredytu jest nieważna ze względu zawarte w jej treści klauzule abuzywne" - podaje MS.

"Konstrukcja rozporządzenia wymusza na kredytobiorcy przyznanie w ugodzie, że wycofuje się ze stanowiska, na którym stał w trakcie nierzadko długoletniego procesu sądowego. Z uwagi na cele rozporządzenia, Ministerstwo Sprawiedliwości rekomenduje przyjęcie takiej konstrukcji, która pozwoli na zaniechanie poboru podatku od przychodu również z tytułu wzajemnych rozliczeń dokonanych po uznaniu przez strony nieważności umowy, dokonanym w drodze ugody" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objęcie zakresem rozporządzenia pożyczek hipotecznych, a nie jak obecnie wyłącznie umów „kredytu mieszkaniowego”

Rozszerzenie takie wg Ministerstwa Sprawiedliwości usunęłoby wątpliwości dotyczące możliwości stosowania rozporządzenia względem pożyczek hipotecznych.

Co w przypadku kredytu na zakup więcej niż jednej nieruchomości

W nowych przepisach ma także nastąpić uregulowanie sytuacji kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyty na sfinansowanie nabycia więcej niż jednej nieruchomości mieszkalnej, na przykład przez przyznanie im możliwości wyboru, której nieruchomości ma dotyczyć zwolnienie.

MS dodatkowo postuluje jasne wskazanie w treści rozporządzenia, że również spadkobiercy kredytobiorcy korzystają ze zwolnienia przewidzianego w rozporządzeniu, a także klarowne unormowania sposobu ustalenia kwoty wierzytelności z tytułu kredytu konsolidacyjnego lub refinansowego, która jest objęta zaniechaniem poboru. 
(PAP Biznes) tus/ asa/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA