REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

rozwiń >

Każde umorzenie kredytu frankowego powinno być neutralne podatkowo

"Podstawowym postulatem jest, aby rozporządzenie Ministra Finansów gwarantowało, że bez względu na to, w jaki sposób strony ukształtują treść ugody, konsument nie zostanie obciążony negatywnymi dla niego konsekwencjami podatkowymi - zawarcie ugody w sprawach frankowych nie powinno wiązać się z poborem podatku dochodowego. Tym samym chcę zaproponować wprowadzenie zmian, które wprowadzą pewne rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia, tak aby jego treść odpowiadała realiom rynkowym związanym z zawieraniem umów i ugód frankowych, jak również usuną wątpliwości dotyczące stosowania rozporządzenia oraz konieczność indywidualnego rozpatrywania spraw pod kątem konkretnych okoliczności faktycznych" - podaje MS.

W tym celu Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje rozszerzenie zakresu projektu rozporządzenia poprzez:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Objęcie zakresem rozporządzenia kredytów/pożyczek, które były przeznaczone na cele mieszkaniowe jedynie w części

"Postulat ten wynika z faktu, że znaczna część kredytów frankowych udzielana była na realizację celów również innych niż mieszkaniowe (np. nabycie garażu, komórki lokatorskiej czy cele konsolidacyjne)" - napisano.

Komplet Podatki 2025

Objęcie zakresem rozporządzenia kwot wypłacanych konsumentom w związku z zawieraną ugodą

"Rozporządzenie odnosi się obecnie do umorzenia kapitału kredytu mieszkaniowego, odsetek oraz opłat związanych z kredytem. W ramach zawieranych ugód banki zobowiązują się jednak również do wypłacania kredytobiorcom innych świadczeń, w szczególności odsetek od nadpłaconych przez konsumenta spłat. Takie świadczenie stanowi przychód i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 PIT)" - podaje MS.

REKLAMA

Posłużenie się odmienną konstrukcją prawną niż „umorzenie” jako podstawą zaniechania poboru

"Wykorzystanie konstrukcji „umorzenia” jest interpretowane jako wymagające, aby konsument w procesie ugodowym uznał umowę za ważną, a świadczenia należne bankowi na jej tle podlegały umorzeniu. Istotna grupa kredytobiorców w sprawach frankowych jest przywiązana do stanowiska prezentowanego w procesach i zgodnego z utrwaloną linią orzeczniczą polskich sądów, że umowa kredytu jest nieważna ze względu zawarte w jej treści klauzule abuzywne" - podaje MS.

"Konstrukcja rozporządzenia wymusza na kredytobiorcy przyznanie w ugodzie, że wycofuje się ze stanowiska, na którym stał w trakcie nierzadko długoletniego procesu sądowego. Z uwagi na cele rozporządzenia, Ministerstwo Sprawiedliwości rekomenduje przyjęcie takiej konstrukcji, która pozwoli na zaniechanie poboru podatku od przychodu również z tytułu wzajemnych rozliczeń dokonanych po uznaniu przez strony nieważności umowy, dokonanym w drodze ugody" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objęcie zakresem rozporządzenia pożyczek hipotecznych, a nie jak obecnie wyłącznie umów „kredytu mieszkaniowego”

Rozszerzenie takie wg Ministerstwa Sprawiedliwości usunęłoby wątpliwości dotyczące możliwości stosowania rozporządzenia względem pożyczek hipotecznych.

Co w przypadku kredytu na zakup więcej niż jednej nieruchomości

W nowych przepisach ma także nastąpić uregulowanie sytuacji kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyty na sfinansowanie nabycia więcej niż jednej nieruchomości mieszkalnej, na przykład przez przyznanie im możliwości wyboru, której nieruchomości ma dotyczyć zwolnienie.

MS dodatkowo postuluje jasne wskazanie w treści rozporządzenia, że również spadkobiercy kredytobiorcy korzystają ze zwolnienia przewidzianego w rozporządzeniu, a także klarowne unormowania sposobu ustalenia kwoty wierzytelności z tytułu kredytu konsolidacyjnego lub refinansowego, która jest objęta zaniechaniem poboru. 
(PAP Biznes) tus/ asa/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA