REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.
rozwiń >

Każde umorzenie kredytu frankowego powinno być neutralne podatkowo

"Podstawowym postulatem jest, aby rozporządzenie Ministra Finansów gwarantowało, że bez względu na to, w jaki sposób strony ukształtują treść ugody, konsument nie zostanie obciążony negatywnymi dla niego konsekwencjami podatkowymi - zawarcie ugody w sprawach frankowych nie powinno wiązać się z poborem podatku dochodowego. Tym samym chcę zaproponować wprowadzenie zmian, które wprowadzą pewne rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia, tak aby jego treść odpowiadała realiom rynkowym związanym z zawieraniem umów i ugód frankowych, jak również usuną wątpliwości dotyczące stosowania rozporządzenia oraz konieczność indywidualnego rozpatrywania spraw pod kątem konkretnych okoliczności faktycznych" - podaje MS.

W tym celu Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje rozszerzenie zakresu projektu rozporządzenia poprzez:

REKLAMA

Autopromocja

Objęcie zakresem rozporządzenia kredytów/pożyczek, które były przeznaczone na cele mieszkaniowe jedynie w części

"Postulat ten wynika z faktu, że znaczna część kredytów frankowych udzielana była na realizację celów również innych niż mieszkaniowe (np. nabycie garażu, komórki lokatorskiej czy cele konsolidacyjne)" - napisano.

Komplet Podatki 2025

Objęcie zakresem rozporządzenia kwot wypłacanych konsumentom w związku z zawieraną ugodą

"Rozporządzenie odnosi się obecnie do umorzenia kapitału kredytu mieszkaniowego, odsetek oraz opłat związanych z kredytem. W ramach zawieranych ugód banki zobowiązują się jednak również do wypłacania kredytobiorcom innych świadczeń, w szczególności odsetek od nadpłaconych przez konsumenta spłat. Takie świadczenie stanowi przychód i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 PIT)" - podaje MS.

Posłużenie się odmienną konstrukcją prawną niż „umorzenie” jako podstawą zaniechania poboru

"Wykorzystanie konstrukcji „umorzenia” jest interpretowane jako wymagające, aby konsument w procesie ugodowym uznał umowę za ważną, a świadczenia należne bankowi na jej tle podlegały umorzeniu. Istotna grupa kredytobiorców w sprawach frankowych jest przywiązana do stanowiska prezentowanego w procesach i zgodnego z utrwaloną linią orzeczniczą polskich sądów, że umowa kredytu jest nieważna ze względu zawarte w jej treści klauzule abuzywne" - podaje MS.

"Konstrukcja rozporządzenia wymusza na kredytobiorcy przyznanie w ugodzie, że wycofuje się ze stanowiska, na którym stał w trakcie nierzadko długoletniego procesu sądowego. Z uwagi na cele rozporządzenia, Ministerstwo Sprawiedliwości rekomenduje przyjęcie takiej konstrukcji, która pozwoli na zaniechanie poboru podatku od przychodu również z tytułu wzajemnych rozliczeń dokonanych po uznaniu przez strony nieważności umowy, dokonanym w drodze ugody" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objęcie zakresem rozporządzenia pożyczek hipotecznych, a nie jak obecnie wyłącznie umów „kredytu mieszkaniowego”

Rozszerzenie takie wg Ministerstwa Sprawiedliwości usunęłoby wątpliwości dotyczące możliwości stosowania rozporządzenia względem pożyczek hipotecznych.

Co w przypadku kredytu na zakup więcej niż jednej nieruchomości

W nowych przepisach ma także nastąpić uregulowanie sytuacji kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyty na sfinansowanie nabycia więcej niż jednej nieruchomości mieszkalnej, na przykład przez przyznanie im możliwości wyboru, której nieruchomości ma dotyczyć zwolnienie.

MS dodatkowo postuluje jasne wskazanie w treści rozporządzenia, że również spadkobiercy kredytobiorcy korzystają ze zwolnienia przewidzianego w rozporządzeniu, a także klarowne unormowania sposobu ustalenia kwoty wierzytelności z tytułu kredytu konsolidacyjnego lub refinansowego, która jest objęta zaniechaniem poboru. 
(PAP Biznes) tus/ asa/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA