REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dotacje
Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Kto nie dostał dotacji A2.1.1 z KPO na inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach

Jednak, nie wszyscy przedsiębiorcy otrzymali dotację – lista rankingowa dostępna jest na stronie: https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/lista-rankingowa-konkurs-a211-z-kpo

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśnia Ministerstwo Aktywów Państwowych z 258 wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć:
43 zostały rekomendowane do wsparcia w pełnej wysokości,
18 zostało rekomendowanych do wsparcia przy obniżonym dofinansowaniu,
148 znalazło się na liście z minimalną wymaganą liczbą punktów w ramach oceny szczegółowej, jednak nie otrzymują one wsparcia ze względu na brak dostępnych środków,
31 zostało ocenionych negatywnie.

Dodatkowo, 9 przedsięwzięć zostało wycofanych, a 9 pozostawiono bez rozpatrzenia ze względu na brak odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia.

Opóźnienie w opublikowaniu listy rankingowej a straty finansowe przedsiębiorców

Pierwotnie, według planów lista rankingowa miała zostać opublikowana już w I kwartale 2024 r. Kolejne przedłużanie terminu opublikowania listy rankingowej budziło spore kontrowersje wśród przedsiębiorców z uwagi na straty finansowe, jakie ponieśli lub mogli ponieść. Bowiem, zgodnie z Regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego w trybie konkursowym” (opublikowanym na stronie: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/nabory/a-211-inwestycje-wspierajace-robotyzacje-i-cyfryzacje-w-przedsiebiorstwach-1/ ), przedsięwzięcie musi zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2026 r., a przez ponad półroczne opóźnienie z opublikowaniem listy rankingowej, przedsiębiorcy mieli co raz mniej czasu na realizację przedsięwzięcia. Wielu z nich, aby wykonać projekt terminowo musiało rozpocząć inwestycje jeszcze przed opublikowaniem listy rankingowej i ponieść wydatki, bez oczekiwania na wyniki oceny konkursu. 

W związku z tym, przedłużenie przez Ministerstwo terminu oceny wniosków mogło spowodować negatywne konsekwencje dla części przedsiębiorców, którzy ponieśli już nakłady na realizację projektu, a finalnie nie otrzymali dotacji. 

Co więcej, przedsiębiorca, którego wniosek został oceniony negatywnie co do zasady nie będzie mógł otrzymać dotacji na tą samą innowację w ramach innych konkursów. Jednym z warunków zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym jest konieczność spełnienia warunku w zakresie efektu zachęty. Dokonując analizy formalnego aspektu efektu zachęty należy ocenić, czy przedsiębiorca wystąpił o przyznanie mu pomocy publicznej przed rozpoczęciem prac nad projektem. A skoro, przedsiębiorca poczynił już wydatki na realizację projektu, czyli rozpoczął projekt, to z uwagi na wymóg spełnienia efektu zachęty, nie będzie mógł ponownie ubiegać się o dofinansowanie tej samej inwestycji w ramach innych wniosków o dofinansowanie. 

Jak należy ocenić działanie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które kilkukrotnie przedłużyło termin opublikowania listy rankingowej?

Działanie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które trzykrotnie przedłużało termin opublikowania listy rankingowej osłabia zaufanie przedsiębiorców do instytucji państwowych, ale również wpływa negatywnie na zainteresowanie podobnymi konkursami.

Z jednej strony Ministerstwo zachęca do udziału w przedsięwzięciu i składaniu wniosków. Z drugiej strony naraża przedsiębiorców na niepewność i straty finansowe, jakie mogą ponieść z uwagi na zwłokę Ministerstwa w ocenie wniosków konkursowych i krótki czas na realizacji projektu.

Takie działanie Ministerstwa generuje więc dodatkowe problemy i szkodzi rozwojowi innowacyjności. Zauważmy, że nie jest to pierwsze działanie instytucji państwowych, które osłabia zaufanie przedsiębiorców do tych instytucji. Niedawno, w mediach szerokim echem odbiło się działanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które zapowiedziało masowe wypowiedzenie umów o finansowanie, co miałoby wiązać się z obowiązkiem zwrotu otrzymanego dofinansowania. Co prawda później NCBiR zaczął cofać wypowiedzenia umów, ale takie sytuacje z pewnością burzą zaufanie do instytucji udzielających wsparcia w ramach pomocy publicznej.

REKLAMA

Jakie dalsze działania może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

Nie wszystko jeszcze stracone dla przedsiębiorców, których wniosek nie został objęty wsparciem.

Dobrą informacją jest to, że przedsiębiorcom, których przedsięwzięcie nie zostało objęte wsparciem, przysługuje ścieżka odwoławcza. Warto rozważyć drogę odwoławczą, szczególnie jeśli przedsiębiorca poniósł już koszty na realizację innowacji. Poza tym, zgodnie z regulaminem konkursu do 10% środków unijnych z alokacji finansowej przeznaczonej na projekty konkursowe stanowi rezerwę, która zabezpieczyć ma wsparcie przedsięwzięć w przypadku ich ponownej oceny. Zatem, część środków zabezpieczona jest również na etap ponownej oceny wniosków, a więc jest jeszcze szansa na uzyskanie dofinansowania. 

Wracając do ścieżki odwoławczej, w pierwszej kolejności przedsiębiorcy mają prawo do złożenia wniosku o ponowną ocenę przedsięwzięcia. Wniosek o ponowną ocenę należy złożyć w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wybrania przedsięwzięcia do objęcia wsparciem. Wniosek składa się za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Aktywów Państwowych na platformie ePUAP, adres: /MAktywow/SkrytkaESP.przez ePUAP. Zgodnie z regulaminem wsparcia wniosek o ponowną ocenę przedsięwzięcia powinien zawierać w szczególności: (i) wskazanie kryteriów, z których oceną wnioskodawca się nie zgadza wraz z uzasadnieniem, lub (ii) wskazanie nieprawidłowości lub błędów, które wystąpiły w procesie oceny wniosku. Zatem, z regulaminu wynika, że przedsiębiorca może kwestionować zarówno dokonaną przez Ministerstwo ocenę merytoryczną, jak i ewentualne nieprawidłowości w samej procedurze oceny wniosków. Wniosek o ponowną ocenę powinien być również należycie uzasadniony.

Ministerstwo ma z kolei 14 dni od otrzymania wniosku na ponowną ocenę przedsięwzięcia z tym, że termin ten może zostać wydłużony (kolejne uprawnienie instytucji oceniającej przedsięwzięcie, które może znacznie wydłużyć cały proces otrzymania dofinansowania).

Natomiast, nawet jeżeli wniosek przedsiębiorcy ponownie zostanie rozpatrzony negatywnie to przedsiębiorca ma jeszcze prawo do dochodzenia swoich praw przed sądem. Przysługuje mu bowiem prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Zwracamy uwagę, że prawidłowa i przemyślana argumentacja w sprawie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu na drodze odwoławczej. Istotne są nie tylko argumenty merytoryczne dotyczące projektu, ale również znajomość warunków formalnych wynikających z regulacji dotyczących przedsięwzięcia (w tym m.in. z regulaminu) oraz z przepisów dotyczących udzielania pomocy publicznej. W związku z tym, sporządzając czy to wniosek o ponowną ocenę czy skargę do sądu warto skorzystać z wsparcia profesjonalnych doradców.

Magdalena Pieślak, Senior Manager w CRIDO
Ewelina Całczyńska-Urbaniak, Senior Consultant w CRIDO

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA