REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dotacje
Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Kto nie dostał dotacji A2.1.1 z KPO na inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach

Jednak, nie wszyscy przedsiębiorcy otrzymali dotację – lista rankingowa dostępna jest na stronie: https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/lista-rankingowa-konkurs-a211-z-kpo

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśnia Ministerstwo Aktywów Państwowych z 258 wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć:
43 zostały rekomendowane do wsparcia w pełnej wysokości,
18 zostało rekomendowanych do wsparcia przy obniżonym dofinansowaniu,
148 znalazło się na liście z minimalną wymaganą liczbą punktów w ramach oceny szczegółowej, jednak nie otrzymują one wsparcia ze względu na brak dostępnych środków,
31 zostało ocenionych negatywnie.

Dodatkowo, 9 przedsięwzięć zostało wycofanych, a 9 pozostawiono bez rozpatrzenia ze względu na brak odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia.

Opóźnienie w opublikowaniu listy rankingowej a straty finansowe przedsiębiorców

Pierwotnie, według planów lista rankingowa miała zostać opublikowana już w I kwartale 2024 r. Kolejne przedłużanie terminu opublikowania listy rankingowej budziło spore kontrowersje wśród przedsiębiorców z uwagi na straty finansowe, jakie ponieśli lub mogli ponieść. Bowiem, zgodnie z Regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego w trybie konkursowym” (opublikowanym na stronie: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/nabory/a-211-inwestycje-wspierajace-robotyzacje-i-cyfryzacje-w-przedsiebiorstwach-1/ ), przedsięwzięcie musi zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2026 r., a przez ponad półroczne opóźnienie z opublikowaniem listy rankingowej, przedsiębiorcy mieli co raz mniej czasu na realizację przedsięwzięcia. Wielu z nich, aby wykonać projekt terminowo musiało rozpocząć inwestycje jeszcze przed opublikowaniem listy rankingowej i ponieść wydatki, bez oczekiwania na wyniki oceny konkursu. 

W związku z tym, przedłużenie przez Ministerstwo terminu oceny wniosków mogło spowodować negatywne konsekwencje dla części przedsiębiorców, którzy ponieśli już nakłady na realizację projektu, a finalnie nie otrzymali dotacji. 

Co więcej, przedsiębiorca, którego wniosek został oceniony negatywnie co do zasady nie będzie mógł otrzymać dotacji na tą samą innowację w ramach innych konkursów. Jednym z warunków zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym jest konieczność spełnienia warunku w zakresie efektu zachęty. Dokonując analizy formalnego aspektu efektu zachęty należy ocenić, czy przedsiębiorca wystąpił o przyznanie mu pomocy publicznej przed rozpoczęciem prac nad projektem. A skoro, przedsiębiorca poczynił już wydatki na realizację projektu, czyli rozpoczął projekt, to z uwagi na wymóg spełnienia efektu zachęty, nie będzie mógł ponownie ubiegać się o dofinansowanie tej samej inwestycji w ramach innych wniosków o dofinansowanie. 

Jak należy ocenić działanie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które kilkukrotnie przedłużyło termin opublikowania listy rankingowej?

Działanie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które trzykrotnie przedłużało termin opublikowania listy rankingowej osłabia zaufanie przedsiębiorców do instytucji państwowych, ale również wpływa negatywnie na zainteresowanie podobnymi konkursami.

Z jednej strony Ministerstwo zachęca do udziału w przedsięwzięciu i składaniu wniosków. Z drugiej strony naraża przedsiębiorców na niepewność i straty finansowe, jakie mogą ponieść z uwagi na zwłokę Ministerstwa w ocenie wniosków konkursowych i krótki czas na realizacji projektu.

Takie działanie Ministerstwa generuje więc dodatkowe problemy i szkodzi rozwojowi innowacyjności. Zauważmy, że nie jest to pierwsze działanie instytucji państwowych, które osłabia zaufanie przedsiębiorców do tych instytucji. Niedawno, w mediach szerokim echem odbiło się działanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które zapowiedziało masowe wypowiedzenie umów o finansowanie, co miałoby wiązać się z obowiązkiem zwrotu otrzymanego dofinansowania. Co prawda później NCBiR zaczął cofać wypowiedzenia umów, ale takie sytuacje z pewnością burzą zaufanie do instytucji udzielających wsparcia w ramach pomocy publicznej.

Jakie dalsze działania może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

Nie wszystko jeszcze stracone dla przedsiębiorców, których wniosek nie został objęty wsparciem.

Dobrą informacją jest to, że przedsiębiorcom, których przedsięwzięcie nie zostało objęte wsparciem, przysługuje ścieżka odwoławcza. Warto rozważyć drogę odwoławczą, szczególnie jeśli przedsiębiorca poniósł już koszty na realizację innowacji. Poza tym, zgodnie z regulaminem konkursu do 10% środków unijnych z alokacji finansowej przeznaczonej na projekty konkursowe stanowi rezerwę, która zabezpieczyć ma wsparcie przedsięwzięć w przypadku ich ponownej oceny. Zatem, część środków zabezpieczona jest również na etap ponownej oceny wniosków, a więc jest jeszcze szansa na uzyskanie dofinansowania. 

Wracając do ścieżki odwoławczej, w pierwszej kolejności przedsiębiorcy mają prawo do złożenia wniosku o ponowną ocenę przedsięwzięcia. Wniosek o ponowną ocenę należy złożyć w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wybrania przedsięwzięcia do objęcia wsparciem. Wniosek składa się za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Aktywów Państwowych na platformie ePUAP, adres: /MAktywow/SkrytkaESP.przez ePUAP. Zgodnie z regulaminem wsparcia wniosek o ponowną ocenę przedsięwzięcia powinien zawierać w szczególności: (i) wskazanie kryteriów, z których oceną wnioskodawca się nie zgadza wraz z uzasadnieniem, lub (ii) wskazanie nieprawidłowości lub błędów, które wystąpiły w procesie oceny wniosku. Zatem, z regulaminu wynika, że przedsiębiorca może kwestionować zarówno dokonaną przez Ministerstwo ocenę merytoryczną, jak i ewentualne nieprawidłowości w samej procedurze oceny wniosków. Wniosek o ponowną ocenę powinien być również należycie uzasadniony.

Ministerstwo ma z kolei 14 dni od otrzymania wniosku na ponowną ocenę przedsięwzięcia z tym, że termin ten może zostać wydłużony (kolejne uprawnienie instytucji oceniającej przedsięwzięcie, które może znacznie wydłużyć cały proces otrzymania dofinansowania).

Natomiast, nawet jeżeli wniosek przedsiębiorcy ponownie zostanie rozpatrzony negatywnie to przedsiębiorca ma jeszcze prawo do dochodzenia swoich praw przed sądem. Przysługuje mu bowiem prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Zwracamy uwagę, że prawidłowa i przemyślana argumentacja w sprawie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu na drodze odwoławczej. Istotne są nie tylko argumenty merytoryczne dotyczące projektu, ale również znajomość warunków formalnych wynikających z regulacji dotyczących przedsięwzięcia (w tym m.in. z regulaminu) oraz z przepisów dotyczących udzielania pomocy publicznej. W związku z tym, sporządzając czy to wniosek o ponowną ocenę czy skargę do sądu warto skorzystać z wsparcia profesjonalnych doradców.

Magdalena Pieślak, Senior Manager w CRIDO
Ewelina Całczyńska-Urbaniak, Senior Consultant w CRIDO

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA