REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dotacje
Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Kto nie dostał dotacji A2.1.1 z KPO na inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach

Jednak, nie wszyscy przedsiębiorcy otrzymali dotację – lista rankingowa dostępna jest na stronie: https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/lista-rankingowa-konkurs-a211-z-kpo

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśnia Ministerstwo Aktywów Państwowych z 258 wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć:
43 zostały rekomendowane do wsparcia w pełnej wysokości,
18 zostało rekomendowanych do wsparcia przy obniżonym dofinansowaniu,
148 znalazło się na liście z minimalną wymaganą liczbą punktów w ramach oceny szczegółowej, jednak nie otrzymują one wsparcia ze względu na brak dostępnych środków,
31 zostało ocenionych negatywnie.

Dodatkowo, 9 przedsięwzięć zostało wycofanych, a 9 pozostawiono bez rozpatrzenia ze względu na brak odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia.

Opóźnienie w opublikowaniu listy rankingowej a straty finansowe przedsiębiorców

Pierwotnie, według planów lista rankingowa miała zostać opublikowana już w I kwartale 2024 r. Kolejne przedłużanie terminu opublikowania listy rankingowej budziło spore kontrowersje wśród przedsiębiorców z uwagi na straty finansowe, jakie ponieśli lub mogli ponieść. Bowiem, zgodnie z Regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego w trybie konkursowym” (opublikowanym na stronie: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/nabory/a-211-inwestycje-wspierajace-robotyzacje-i-cyfryzacje-w-przedsiebiorstwach-1/ ), przedsięwzięcie musi zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2026 r., a przez ponad półroczne opóźnienie z opublikowaniem listy rankingowej, przedsiębiorcy mieli co raz mniej czasu na realizację przedsięwzięcia. Wielu z nich, aby wykonać projekt terminowo musiało rozpocząć inwestycje jeszcze przed opublikowaniem listy rankingowej i ponieść wydatki, bez oczekiwania na wyniki oceny konkursu. 

W związku z tym, przedłużenie przez Ministerstwo terminu oceny wniosków mogło spowodować negatywne konsekwencje dla części przedsiębiorców, którzy ponieśli już nakłady na realizację projektu, a finalnie nie otrzymali dotacji. 

Co więcej, przedsiębiorca, którego wniosek został oceniony negatywnie co do zasady nie będzie mógł otrzymać dotacji na tą samą innowację w ramach innych konkursów. Jednym z warunków zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym jest konieczność spełnienia warunku w zakresie efektu zachęty. Dokonując analizy formalnego aspektu efektu zachęty należy ocenić, czy przedsiębiorca wystąpił o przyznanie mu pomocy publicznej przed rozpoczęciem prac nad projektem. A skoro, przedsiębiorca poczynił już wydatki na realizację projektu, czyli rozpoczął projekt, to z uwagi na wymóg spełnienia efektu zachęty, nie będzie mógł ponownie ubiegać się o dofinansowanie tej samej inwestycji w ramach innych wniosków o dofinansowanie. 

Jak należy ocenić działanie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które kilkukrotnie przedłużyło termin opublikowania listy rankingowej?

Działanie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które trzykrotnie przedłużało termin opublikowania listy rankingowej osłabia zaufanie przedsiębiorców do instytucji państwowych, ale również wpływa negatywnie na zainteresowanie podobnymi konkursami.

Z jednej strony Ministerstwo zachęca do udziału w przedsięwzięciu i składaniu wniosków. Z drugiej strony naraża przedsiębiorców na niepewność i straty finansowe, jakie mogą ponieść z uwagi na zwłokę Ministerstwa w ocenie wniosków konkursowych i krótki czas na realizacji projektu.

Takie działanie Ministerstwa generuje więc dodatkowe problemy i szkodzi rozwojowi innowacyjności. Zauważmy, że nie jest to pierwsze działanie instytucji państwowych, które osłabia zaufanie przedsiębiorców do tych instytucji. Niedawno, w mediach szerokim echem odbiło się działanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które zapowiedziało masowe wypowiedzenie umów o finansowanie, co miałoby wiązać się z obowiązkiem zwrotu otrzymanego dofinansowania. Co prawda później NCBiR zaczął cofać wypowiedzenia umów, ale takie sytuacje z pewnością burzą zaufanie do instytucji udzielających wsparcia w ramach pomocy publicznej.

Jakie dalsze działania może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

Nie wszystko jeszcze stracone dla przedsiębiorców, których wniosek nie został objęty wsparciem.

Dobrą informacją jest to, że przedsiębiorcom, których przedsięwzięcie nie zostało objęte wsparciem, przysługuje ścieżka odwoławcza. Warto rozważyć drogę odwoławczą, szczególnie jeśli przedsiębiorca poniósł już koszty na realizację innowacji. Poza tym, zgodnie z regulaminem konkursu do 10% środków unijnych z alokacji finansowej przeznaczonej na projekty konkursowe stanowi rezerwę, która zabezpieczyć ma wsparcie przedsięwzięć w przypadku ich ponownej oceny. Zatem, część środków zabezpieczona jest również na etap ponownej oceny wniosków, a więc jest jeszcze szansa na uzyskanie dofinansowania. 

Wracając do ścieżki odwoławczej, w pierwszej kolejności przedsiębiorcy mają prawo do złożenia wniosku o ponowną ocenę przedsięwzięcia. Wniosek o ponowną ocenę należy złożyć w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wybrania przedsięwzięcia do objęcia wsparciem. Wniosek składa się za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Aktywów Państwowych na platformie ePUAP, adres: /MAktywow/SkrytkaESP.przez ePUAP. Zgodnie z regulaminem wsparcia wniosek o ponowną ocenę przedsięwzięcia powinien zawierać w szczególności: (i) wskazanie kryteriów, z których oceną wnioskodawca się nie zgadza wraz z uzasadnieniem, lub (ii) wskazanie nieprawidłowości lub błędów, które wystąpiły w procesie oceny wniosku. Zatem, z regulaminu wynika, że przedsiębiorca może kwestionować zarówno dokonaną przez Ministerstwo ocenę merytoryczną, jak i ewentualne nieprawidłowości w samej procedurze oceny wniosków. Wniosek o ponowną ocenę powinien być również należycie uzasadniony.

Ministerstwo ma z kolei 14 dni od otrzymania wniosku na ponowną ocenę przedsięwzięcia z tym, że termin ten może zostać wydłużony (kolejne uprawnienie instytucji oceniającej przedsięwzięcie, które może znacznie wydłużyć cały proces otrzymania dofinansowania).

Natomiast, nawet jeżeli wniosek przedsiębiorcy ponownie zostanie rozpatrzony negatywnie to przedsiębiorca ma jeszcze prawo do dochodzenia swoich praw przed sądem. Przysługuje mu bowiem prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Zwracamy uwagę, że prawidłowa i przemyślana argumentacja w sprawie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu na drodze odwoławczej. Istotne są nie tylko argumenty merytoryczne dotyczące projektu, ale również znajomość warunków formalnych wynikających z regulacji dotyczących przedsięwzięcia (w tym m.in. z regulaminu) oraz z przepisów dotyczących udzielania pomocy publicznej. W związku z tym, sporządzając czy to wniosek o ponowną ocenę czy skargę do sądu warto skorzystać z wsparcia profesjonalnych doradców.

Magdalena Pieślak, Senior Manager w CRIDO
Ewelina Całczyńska-Urbaniak, Senior Consultant w CRIDO

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA