REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

prawo upadłościowe, zmiany prawa 2025
Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Test zaspokojenia

Najważniejsze zmiany w przedstawionym projekcie przewidują m.in. obowiązkowe przygotowanie testu zaspokojenia umożliwiającego wierzycielom ocenę, który scenariusz – układ w ramach prowadzonego postepowania restrukturyzacyjnego, czy upadłość – jest dla nich korzystniejszy. Nowa metodyka przypomina testy dla prywatnych wierzycieli, ale swoimi zapisami będzie obejmowała już wszystkich wierzycieli biorących udział w postępowaniu. 

REKLAMA

Autopromocja

Skutki restrukturyzacji zatrudnienia i przejrzystość procesów

Kolejna zmiana przewiduje ujawnienie ogólnych skutków w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia, planowanych zwolnień oraz konsultacji z przedstawicielami pracowników, co przy okazji niestety może wprowadzić dodatkowe opóźnienia w sprawnym przejściu przez proces restrukturyzacji. Test zaspokojenia ma prezentować informację o wartości przedsiębiorstwa dłużnika przy założeniu realizacji planu restrukturyzacyjnego oraz w sytuacji konieczności przeprowadzenia postępowania upadłościowego czy sprzedaży przedsiębiorstwa. Również wprowadzenie obowiązku przygotowania dokumentów finansowych dłużnika na 30 dni przed rozpoczęciem głosowania to istotny krok w kierunku poprawy przejrzystości i budowania zaufania skierowany ku wierzycielom.

Pozytywnie należy ocenić proponowaną weryfikację ekonomicznej celowości prowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego oraz tego, aby wierzyciele na długo przed głosowaniem mogli dysponować danymi pozwalającymi na podjęcie decyzji co do kierunku głosowania oraz oceny, czy ich wierzytelności objęte układem będą zaspokojone w stopniu wyższym w przypadku zawarcia układu czy też w postepowaniu upadłościowym.

Nowe zasady przyjmowania układu i ich wpływ na proces

Projekt wprowadza również nowe zasady przyjmowania układu. Grupa z wyższym pierwszeństwem musi uzyskać pełne zaspokojenie, aby inne grupy mogły otrzymać spłaty w danym postepowaniu. Nowe propozycje pozwalają sądowi również na ingerencję w treść układu, jeśli nie narusza to jego kluczowych postanowień, co może ułatwić zatwierdzenie układu w przypadku drobnych błędów, które pojawiły się we wniosku o jego zatwierdzenie. Utrzymano również mechanizm weryfikacji podziału na grupy przez sąd przed głosowaniem, co ma na celu poprawę przejrzystości i skuteczności procesu restrukturyzacji. Za zgodą dłużnika układ będzie mógł zostać przyjęty nawet w przypadku nieuzyskania wymaganej większości, jeśli grupy wierzycieli uprzywilejowanych, głosujące przeciwko układowi, otrzymują na mocy układu pełną spłatę zadłużenia. Również wierzyciele rzeczowi, jako novum, będą musieli obligatoryjnie uczestniczyć w postepowaniu. 

Nowością jest wprowadzenie w ramach postepowania o zatwierdzenie układu jednolitego czteromiesięcznego okresu, w którym trwały będą skutki obwieszczenia dnia układowego oraz równoległy zakaz ogłaszania upadłości w trakcie trwających postępowań restrukturyzacyjnych. Wskazano, że dzień układowy nie może przypadać później niż dzień obwieszczenia, a w miejsce wygaśnięcia skutków obwieszczenia wprowadzono zapis o umorzeniu postępowania o zatwierdzenie układu, który do tej pory był dla wielu bardzo niejasny, a zapewniał ochronę dłużnika przed egzekucją wierzytelności objętych układem w okresie od dnia zawarcia układu do dnia zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego lub jego prawomocnego umorzenia.

Jak nowelizacja ustawy wpłynie na przedsiębiorstwa?

Planowane powyżej zmiany mają na celu poprawę sytuacji przedsiębiorstw w trudnej sytuacji finansowej poprzez wprowadzenie bardziej przejrzystych i efektywnych procedur restrukturyzacyjnych. Mimo licznych zalet, tj. jednolitego czteromiesięcznego okresu, w którym trwały będą skutki obwieszczenia dnia układowego, obowiązku sporządzania szczegółowej dokumentacji przed rozpoczęciem głosowania czy też regulacji umożliwiających sądowi dokładniejszą weryfikację układu, nowe przepisy niosą ze sobą szereg wyzwań, które mogą wpływać na chęć otwierania postępowań restrukturyzacyjnych przez dłużników. Kluczowe będzie monitorowanie implementacji nowych regulacji oraz ich realnego wpływu na procesy restrukturyzacyjne i upadłościowe w Polsce, która opóźnia się z implementacją Dyrektywy o ponad dwa lata. Warto również podkreślić, że sukces reform będzie zależał od ich praktycznego zastosowania i dostosowania do zmieniających się realiów rynkowych.

Natalia Jarosz, aplikant radcowski z Kancelarii Stefaniuk & Wspólnicy SKA

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy – Prawo upadłościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA