REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo upadłościowe, zmiany prawa 2025
Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Test zaspokojenia

Najważniejsze zmiany w przedstawionym projekcie przewidują m.in. obowiązkowe przygotowanie testu zaspokojenia umożliwiającego wierzycielom ocenę, który scenariusz – układ w ramach prowadzonego postepowania restrukturyzacyjnego, czy upadłość – jest dla nich korzystniejszy. Nowa metodyka przypomina testy dla prywatnych wierzycieli, ale swoimi zapisami będzie obejmowała już wszystkich wierzycieli biorących udział w postępowaniu. 

REKLAMA

Autopromocja

Skutki restrukturyzacji zatrudnienia i przejrzystość procesów

Kolejna zmiana przewiduje ujawnienie ogólnych skutków w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia, planowanych zwolnień oraz konsultacji z przedstawicielami pracowników, co przy okazji niestety może wprowadzić dodatkowe opóźnienia w sprawnym przejściu przez proces restrukturyzacji. Test zaspokojenia ma prezentować informację o wartości przedsiębiorstwa dłużnika przy założeniu realizacji planu restrukturyzacyjnego oraz w sytuacji konieczności przeprowadzenia postępowania upadłościowego czy sprzedaży przedsiębiorstwa. Również wprowadzenie obowiązku przygotowania dokumentów finansowych dłużnika na 30 dni przed rozpoczęciem głosowania to istotny krok w kierunku poprawy przejrzystości i budowania zaufania skierowany ku wierzycielom.

Pozytywnie należy ocenić proponowaną weryfikację ekonomicznej celowości prowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego oraz tego, aby wierzyciele na długo przed głosowaniem mogli dysponować danymi pozwalającymi na podjęcie decyzji co do kierunku głosowania oraz oceny, czy ich wierzytelności objęte układem będą zaspokojone w stopniu wyższym w przypadku zawarcia układu czy też w postepowaniu upadłościowym.

Nowe zasady przyjmowania układu i ich wpływ na proces

Projekt wprowadza również nowe zasady przyjmowania układu. Grupa z wyższym pierwszeństwem musi uzyskać pełne zaspokojenie, aby inne grupy mogły otrzymać spłaty w danym postepowaniu. Nowe propozycje pozwalają sądowi również na ingerencję w treść układu, jeśli nie narusza to jego kluczowych postanowień, co może ułatwić zatwierdzenie układu w przypadku drobnych błędów, które pojawiły się we wniosku o jego zatwierdzenie. Utrzymano również mechanizm weryfikacji podziału na grupy przez sąd przed głosowaniem, co ma na celu poprawę przejrzystości i skuteczności procesu restrukturyzacji. Za zgodą dłużnika układ będzie mógł zostać przyjęty nawet w przypadku nieuzyskania wymaganej większości, jeśli grupy wierzycieli uprzywilejowanych, głosujące przeciwko układowi, otrzymują na mocy układu pełną spłatę zadłużenia. Również wierzyciele rzeczowi, jako novum, będą musieli obligatoryjnie uczestniczyć w postepowaniu. 

Nowością jest wprowadzenie w ramach postepowania o zatwierdzenie układu jednolitego czteromiesięcznego okresu, w którym trwały będą skutki obwieszczenia dnia układowego oraz równoległy zakaz ogłaszania upadłości w trakcie trwających postępowań restrukturyzacyjnych. Wskazano, że dzień układowy nie może przypadać później niż dzień obwieszczenia, a w miejsce wygaśnięcia skutków obwieszczenia wprowadzono zapis o umorzeniu postępowania o zatwierdzenie układu, który do tej pory był dla wielu bardzo niejasny, a zapewniał ochronę dłużnika przed egzekucją wierzytelności objętych układem w okresie od dnia zawarcia układu do dnia zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego lub jego prawomocnego umorzenia.

Jak nowelizacja ustawy wpłynie na przedsiębiorstwa?

Planowane powyżej zmiany mają na celu poprawę sytuacji przedsiębiorstw w trudnej sytuacji finansowej poprzez wprowadzenie bardziej przejrzystych i efektywnych procedur restrukturyzacyjnych. Mimo licznych zalet, tj. jednolitego czteromiesięcznego okresu, w którym trwały będą skutki obwieszczenia dnia układowego, obowiązku sporządzania szczegółowej dokumentacji przed rozpoczęciem głosowania czy też regulacji umożliwiających sądowi dokładniejszą weryfikację układu, nowe przepisy niosą ze sobą szereg wyzwań, które mogą wpływać na chęć otwierania postępowań restrukturyzacyjnych przez dłużników. Kluczowe będzie monitorowanie implementacji nowych regulacji oraz ich realnego wpływu na procesy restrukturyzacyjne i upadłościowe w Polsce, która opóźnia się z implementacją Dyrektywy o ponad dwa lata. Warto również podkreślić, że sukces reform będzie zależał od ich praktycznego zastosowania i dostosowania do zmieniających się realiów rynkowych.

Natalia Jarosz, aplikant radcowski z Kancelarii Stefaniuk & Wspólnicy SKA

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy – Prawo upadłościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA