Zmiany prawa 2025: Budowę dostępności sektora finansowego zaczynamy od edukacji [Wywiad]

Zmiany prawa 2025: Budowę dostępności sektora finansowego zaczynamy od edukacji [Wywiad] / Shutterstock

W czerwcu 2025 roku wchodzi w życie Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dotyczy ona wielu obszarów rynku. Rzecznik Finansowy będzie kontrolował dostępność dla rynku finansowego, między innymi dla usług bankowości detalicznej. Z Michałem Sasem, Dyrektorem Departamentu Analiz i Legislacji Biura Rzecznika Finansowego, rozmawiamy o planach urzędu związanych z nową regulacją oraz o wyzwaniach, jakie niesie ona dla rynku.

Rola Rzecznika Finansowego w stosowaniu ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze

Witold Siekierzyński: Jednym z regulatorów odpowiedzialnych za przestrzeganie zapisów nowej Ustawy jest Rzecznik Finansowy. Jak widzą Państwo swoją rolę? 

Michał Sas: Dostępność usług, w tym finansowych, to stosunkowo nowy obszar zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla nadzoru. Zajmowały się nim do tej pory przede wszystkim osoby ze szczególnymi potrzebami – jako użytkownicy usług finansowych, często niedostępnych, którzy identyfikowali bariery i pomagali je zrozumieć tym przedsiębiorcom, którzy pomimo braku wymogów regulacyjnych chcieli je rozumieć.  Z tego względu, na tym początkowym etapie, widzimy rolę Rzecznika Finansowego jako edukatora rynku, pośrednika między organizacjami reprezentującymi osoby ze szczególnymi potrzebami  a przedsiębiorcami, a dopiero potem (ale ‘last but not least’) jako organ nadzoru. Ta ostatnia rola jest również istotna, bo mamy świadomość, że dla części instytucji finansowych (na szczęście mniejszej) temat ten może wciąż wydawać się mało istotny. A przecież każdy będzie kiedyś potrzebował dostępności lub już jej potrzebuje. Musi więc stanowić ona nieodłączny element usług finansowych.

Autopromocja

Co grozi firmom za niedostosowanie do nowych przepisów

WS: Jak oceniają Państwo przygotowanie branży finansowej do zapewnienia dostępności oferowanych przez siebie rozwiązań? 

MS: Odpowiedź na to pytanie będzie inna dla różnych „podbranż” sektora – w przypadku banków komercyjnych szklanka jest już w połowie pełna, wiele instytucji od lat pracuje nad dostępnością. Duża w tym zasługa Związku Banków Polskich, który od dłuższego czasu bada i edukuje banki w zakresie dostępności. W przypadku pozostałych stopień zaawansowania jest nieco niższy, ale obserwujemy zainteresowanie i szczere zaangażowanie w dostosowanie się do wymogów.

WS: Co ze strony biura Rzecznika Finansowego grozi firmom, które nie zadbają o dostępność produktów i usług?

MS: Wachlarz jest szeroki – od stosunkowo niskich sankcji finansowych (do dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego), poprzez nakaz zapewnienia dostępności oraz poinformowania klientów o braku dostępności czy zagrożeniu dla zdrowia i bezpieczeństwa, a na zakazie oferowania lub świadczenia usług kończąc. Oczywiście ta ostatnia sankcja może być stosowana tylko w najbardziej drastycznych przypadkach, zazwyczaj po zastosowaniu tych łagodniejszych środków. Ale znamy z kilkunastu ostatnich lat przykłady, gdzie jej zastosowanie miałoby uzasadnienie. Brak dostępności nie tylko bowiem prowadzi do dyskryminacji pewnych grup społecznych poprzez uniemożliwienie im korzystania z pewnych usług, ale może również przyczynić się do ryzykownego zachowania większości konsumentów czy spowodowania szkód finansowych (np. jeżeli niska dostępność uniemożliwia im zapoznanie się z określonym komunikatem).

Największe wyzwania w zakresie zapewnienia dostępności

WS: Co może być największym wyzwaniem dla branży finansowej w zakresie dostępności?

MS: Największym wyzwaniem praktycznie zawsze jest czynnik ludzki – czyli przeszkolenie pracowników w taki sposób, żeby potrafili empatycznie i skutecznie obsłużyć klienta ze szczególnymi potrzebami. Ze względu na rotację pracowników i stosunkowo niską świadomość jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnościami ( np. brak wiedzy, że osoby głuche mogą nie rozumieć również pisanego języka polskiego na poziomie niezbędnym do rozumienia określonych usług, albo że tylko część osób niewidomych korzysta z alfabetu Braille’a), będzie to długotrwały proces. Kolejnym wyzwaniem może być konieczność wprowadzenia dostępności do czynności częściowo lub całkowicie zautomatyzowanych – np. chatbotów czy infolinii.

Jakie produkty i usługi będą objęte nadzorem Rzecznika Finansowego

WS: Jakie działania podejmuje Rzecznik Finansowy by ułatwić zwiększenie dostępności? Jakie produkty i usługi będą objęte Państwa nadzorem?

MS: Rzecznik obejmie nadzór nad usługami bankowości detalicznej – czyli skierowanymi do konsumentów usługami płatniczymi (w tym rachunkiem płatniczym), kredytami hipotecznymi oraz konsumenckimi (pożyczki), jak również usługami maklerskimi. Pierwszym krokiem do zwiększenia dostępności jest edukacja – zarówno rynku, żeby rozumiał, jakie funkcjonalności są potrzebne, jak i konsumentów – żeby wiedzieli, jakiej obsługi wymagać i jak pomagać przedsiębiorcom w jej zapewnianiu. W tym celu już od prawie roku rozmawiamy z oboma grupami interesariuszy Dyrektywy EAA – z jednej strony zwiększając świadomość, z drugiej – czerpiąc wiedzę o dobrych praktykach i wyzwaniach związanych z dostępnością. Jesteśmy pewni, że te działania przyczynią się do zwiększenia dostępności polskiego sektora finansowego już w najbliższych miesiącach.

WS: Trzymam kciuki, by mieli Państwo jak najmniej powodów do interwencji i dziękuję za rozmowę.

MS: Dziękuję bardzo za zaproszenie do rozmowy.

***

Michał Sas, Dyrektor Departamentu Analiz i Legislacji Biura Rzecznika Finansowego. Z ramienia tej instytucji koordynuje przygotowania do wdrożenia Polskiego Aktu o Dostępności. 

Rozmawiał: Witold Siekierzyński

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Zmiany prawa 2025: Budowę dostępności sektora finansowego zaczynamy od edukacji [Wywiad]
15 lis 2024

W czerwcu 2025 roku wchodzi w życie Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dotyczy ona wielu obszarów rynku. Rzecznik Finansowy będzie kontrolował dostępność dla rynku finansowego, między innymi dla usług bankowości detalicznej. Z Michałem Sasem, Dyrektorem Departamentu Analiz i Legislacji Biura Rzecznika Finansowego, rozmawiamy o planach urzędu związanych z nową regulacją oraz o wyzwaniach, jakie niesie ona dla rynku.

WSA w Szczecinie stanął po stronie podatnika akcyzy: Organ nie może wywodzić obowiązków podatkowych z dyrektywy unijnej, jeśli nie wynikają one z prawa krajowego
15 lis 2024

Do ustalenia rzeczywistej ilości wyrobów akcyzowych nie zawsze konieczny jest ich rozładunek. Przepisy wprowadzające domniemanie rozładunku pojawiły się dopiero w 2023 roku w regulacjach wspólnotowych, podczas gdy podatnicy często toczą spory z organami podatkowymi dotyczące wcześniejszych lat. Organy podatkowe nie mają prawa tworzyć obowiązku podatkowego w oparciu o przepisy unijne, jeśli brak jest odpowiednich regulacji w prawie krajowym. Nie powinny także stosować wykładni rozszerzającej przepisów krajowych, lecz kierować się ich literalnym brzmieniem – wskazuje Jakub Sitarski, radca prawny i doradca podatkowy.

Minimalne wynagrodzenie za pracę 2024/2025 brutto, netto: co wchodzi w jego skład i na jakie świadczenia wpływa. Nagrody, dodatki, odprawy, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
15 lis 2024

Jakie jest minimalne wynagrodzenie brutto i netto w 2024 roku, a jakie będzie w 2025 roku. Co wchodzi w skład płacy minimalnej i na jakie świadczenia wpływa jej wysokość? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zmiany w dzierżawie gruntów rolnych. Nowe przepisy ułatwią dostęp do dopłat
14 lis 2024

Ministerstwo rolnictwa przygotowuje reformę przepisów dotyczących dzierżawy ziemi rolniczej. Nowe regulacje mają umożliwić dzierżawcom ubieganie się o dopłaty krajowe i unijne, a także wzmocnić ochronę interesów właścicieli gruntów. Wkrótce ruszą konsultacje z rolnikami, a zmiany mogą wejść w życie już w 2026 roku.

Ulga termomodernizacyjna w 2025 r.: Jakie wydatki można odliczyć? Jaki jest limit? Co się zmieni w przepisach?
14 lis 2024

Rozliczając PIT w 2025 roku podatnicy mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Maksymalna kwota odliczenia dla jednego podatnika to limit 53 tys. zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach jednorodzinnych, których jesteś właścicielem lub współwłaścicielem.

Nowe zasady wakacji składkowych dla przedsiębiorcy w sporze z ZUS, w związku z Małym ZUS Plus. Trzeba wybrać odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia
14 lis 2024

Są już nowe zasady wakacji składkowych dla właścicieli firm pozostających w sporze z ZUS, w związku z Małym ZUS Plus. ZUS wskazuje, że przedsiębiorcy korzystający z wakacji składkowych będą mogli wybrać odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia, np. 05-14, 05-74 lub 05-94, zależnie od podstawy wymiaru składek.

Znaczenie ESG w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Od kiedy i jak wdrażać nowe przepisy?
13 lis 2024

Od 2024 roku duże przedsiębiorstwa publiczne w Unii Europejskiej, takie jak spółki giełdowe, banki oraz zakłady ubezpieczeń, zostaną zobligowane do raportowania kwestii środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem (ESG) na mocy nowych wytycznych dyrektywy CSRD. 

Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny
13 lis 2024

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost zaczyna wysyłać paczki z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach
14 lis 2024

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF
15 lis 2024

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

pokaż więcej
Proszę czekać...