To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF
REKLAMA
REKLAMA
- Nowa ustawa o KSeF: znane są wszystkie ostateczne terminy
- Nowe przepisy ułatwią płynne przejście na system e-faktur
- Nowa ustawa o KSeF: ułatwienie dla samorządów
Po konsultacjach z przedsiębiorcami Ministerstwo Finansów przedstawiło rozwiązania, które ułatwią dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie prawnym, technicznym i biznesowym. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami.
REKLAMA
Nowa ustawa o KSeF: znane są wszystkie ostateczne terminy
Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowe e-faktury. Od lutego 2026 r. dla największych podatników – z obrotami powyżej 200 mln zł w 2025 r.).
A od kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm.
Ponadto wydłużony czas adaptacji: faktury na kasach rejestrujących będą dopuszczone do lipca 2026 r., a przedsiębiorcy zyskają dodatkowy czas na wprowadzenie numeru KSeF przy płatnościach.
Dodatkowo do końca 2026 r. e-faktury będzie można wystawiać offline, co zapewni ciągłość pracy w razie problemów technicznych.
Nowe przepisy ułatwią płynne przejście na system e-faktur
Nowe przepisy przewidują wsparcie dla mikroprzedsiębiorców poprzez półroczny okres przejściowy dla firm o niskich przychodach – do 10 tys. zł miesięcznie i fakturach na małe kwoty (do 450 zł), opcjonalne e-faktury B2C, czyli możliwość, ale nie obowiązek wystawiania e-faktur dla klientów indywidualnych, a także załączniki do faktur – nowa struktura umożliwi przesyłanie dodatkowych danych.
Projekt przewiduje także wcześniejsze generowanie certyfikatów QR oraz wyrównanie środowisk KSeF, by ułatwić testowanie systemu.
Przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje systemy fakturowania jeszcze przed obowiązkowym wdrożeniem systemu.
Zmiany te mają na celu uproszczenie procesów oraz umożliwienie płynnego przejścia na system e-faktur.
Nowa ustawa o KSeF: ułatwienie dla samorządów
Jak zwraca uwagę Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, w uzasadnieniu do ustawy pojawia się dodatkowa, istotna zmiana – wprowadzenie obowiązkowego podmiotu trzeciego.
To rozwiązanie ma odpowiadać na postulaty jednostek samorządu terytorialnego, które zabiegały o wprowadzenie wymogu podawania na fakturze NIP-u jednostki im podległej.
– Jest to kluczowe dla samorządów, umożliwiając im precyzyjną identyfikację faktur i ułatwiając zarządzanie dokumentacją – wyjaśnia Michał Sosnowski.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat