REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
biuro rachunkowe, praca, rachunki
8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

rozwiń >

Biura rachunkowe dokonując wyceny usług dopuszczają się kilku poważnych błędów, które skutkują nie tylko wyżej wspominanymi negatywnymi skutkami zdrowotnymi i osobistymi księgowej, lecz także niemożliwością rozwoju biura, podnoszenia jakości usług i trudnościami w rekrutacji pracowników, ponieważ możliwe do zaoferowania przez biuro warunki pracy nie są atrakcyjne. Poniżej zasygnalizowano, te błędy, które są najistotniejsze.

REKLAMA

REKLAMA

1. Wyliczenie kosztów w stosunku do 160 godzin w miesiącu, zamiast do godzin przypadających w okresie, w którym musi zostać wykonana usługa księgowa

Biura rachunkowe większość swoich zadań wykonują w okresie do 20 lub 25 dnia miesiąca. W związku z tym koszt godziny pracy biura rachunkowego nie powinien być określany w taki sposób, że całkowity miesięczny koszt dzielony jest przez 160 godzin przypadających na wszystkie dni robocze w każdym miesiącu. Ustalając cenę należy pamiętać, że biuro musi wykonać swoje usługi w określonym przedziale czasowym i koszt księgowania danego klienta powinien być określony w stosunku do godzin w miesiącu przypadających na okres, w którym biuro musi wykonać usługę. Biuro w głównej mierze pobiera wynagrodzenie za działanie w określonym przedziale w miesiącu, jednak ponosi koszty działalności za cały miesiąc.

Przykład

Klienci biura rachunkowego dostarczyli dokumenty księgowe 5 maja 2025 r. w końcu dnia roboczego. Umowa przewiduje, że informację o podatkach do zapłaty powinni otrzymać najpóźniej do 19 dnia danego miesiąca do godziny 16:00. Wobec tego do zaksięgowania danego klienta pozostają dni 6,7,8,9, 12, 13, 14, 15, 16 i 19 maja, zatem biuro ma 10 dni na wykonanie usługi, tj. 80 godzin. Upraszczając, załóżmy, że klienta obsługuje tylko jedna osoba – księgowa. Jeśli miesięczny koszt jednej księgowej i przypadająca na nią cześć innych kosztów poza jej pracą wynosi 20 000 zł, to koszt jednej godziny pracy księgowej przy tym terminie dostarczania dokumentów i podania informacji o podatkach wynosi 250 zł (20 000 zł / 80 godzin), a nie 125 zł. Biuro wynajmując lokal, zatrudniając pracowników, ponosi koszty za cały miesiąc, a jest w stanie obsłużyć tylko tylu klientów dla których może wykonać usługę w okresie od 5 do 19 dnia miesiąca.

2. Wycena kosztu obsługi na podstawie szybkości pracy właściciela biura rachunkowego.

Wyceniając koszt obsługi klienta właściciel biura rachunkowego powinien dokonać tego na podstawie czasu pracy, który jest potrzebny przeciętnemu pracownikowi biura do zaksięgowania klienta. Pracownik będzie pracował często o wiele mniej wydajniej niż właściciel, stąd zajmie mu to więcej czasu. Wycena na podstawie czasu pracy właściciela może stanowić zagrożenie dla rentowności biura, ponieważ pracownicy z reguły księgują klientów wolniej, stąd koszt obsługi wzrasta.

3. Jednolita miesięczna zryczałtowana stawka dla klienta

Dla biura rachunkowego bardzo niebezpieczne jest określenia swojego wynagrodzenia jako miesięcznej stałej stawki ryczałtowej. Po pierwsze, klienci przy negocjacji umowy księgowej często zaniżają liczbę dokumentów lub zatajają inne okoliczności. Po drugie, gdy klientowi wzrasta liczba dokumentów biuro musi negocjować podwyżkę, czego klienci nie lubią. Gdy wynagrodzenie zostało określone również w zależności od liczby dokumentów, to wynagrodzenie biura rośnie z automatu wraz z liczbą dokumentów. Po trzecie, klient działa tak, aby wynagrodzenie ryczałtowe było korzystne głównie dla niego. Jeśli ma duże wzrosty liczby dokumentów to ryczałt mu się podoba, gdy natomiast odnotowuje znaczny spadek, próbuje negocjować z biurem obniżenie kwoty ryczałtu.

REKLAMA

4. Początkowo za niska cena i założenie późniejszej znacznej podwyżki usługi księgowej

Klient, który przychodzi tylko dla niskiej ceny bardzo niechętnie akceptuje podwyżki, a jeśli już, to robi to dosyć często z powodu tego, że nigdzie nie uzyskał niższej ceny. Poza tym za niska cena ściąga specyficznych klientów, którzy nie rozumieją (lub nie chcą rozumieć), że praca księgowej to nie jest wgranie danych z faktury. Często tego typu klient jest jednak wymagający co do jakości usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Brak zapłaty za dodatkowe usługi, gdy podstawowe wynagrodzenie nie jest zbyt wysokie

Wynagrodzenia biur rachunkowych z reguły pozostają niedoszacowane, stąd warto zastanowić się czy w przypadku dodatkowych usług np. jakiegoś wniosku kredytowego powinien być on w cenie obsługi zwłaszcza, gdy podstawowe wynagrodzenie nie jest szczególnie wysokie.

6. Założenie, że każdy klient zapłaci

Uwzględniając ceny usług księgowych warto założyć, że jakiś procent klientów nie zapłaci. Pozwoli to zapobiec sytuacji, w której będzie istniał tylko zysk na papierze.

7. Brak bieżącej weryfikacji czasochłonności obsługi danego klienta

Działalność klienta zmienia się często w czasie. Przykładowo w pierwszym etapie działalność sprzedawał i kupował tylko w Polsce. Nagle pojawiają się zakupy zagraniczne, wyciągi walutowe. Warto na bieżąco weryfikować czasochłonność obsługi klienta i dostosowywać ceny, bo może okazać się, że koszt obsługi klienta wzrasta.

8. Założenie, że biuro musi obsługiwać każdego klienta

Jeśli biuro rachunkowe świadczy usługi księgowe dla nieopłacalnego klienta, który nie chce zaakceptować podwyżki, to powinno jak najszybciej zakończyć współpracę. Jest wiele firm na rynku, które poszukują usług księgowych. Gdy jakiś klient jest nieopłacalny, to może pojawić się inny lepszy. Biuro nie musi obsługiwać każdą firmę, pewnym przedsiębiorcom należy pozwolić odejść, a nie ulegać presji i straszeniu wypowiedzeniem umowy. Gdy biuro obsługuje opłacalnych klientów, to będzie je stać na pensje pracowników, na odpoczynek właściciela i ciągłe podnoszenie jakości usług, a to będzie argumentem za tym, że nie musi być najtańsze na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA