REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
biuro rachunkowe, praca, rachunki
8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

rozwiń >

Biura rachunkowe dokonując wyceny usług dopuszczają się kilku poważnych błędów, które skutkują nie tylko wyżej wspominanymi negatywnymi skutkami zdrowotnymi i osobistymi księgowej, lecz także niemożliwością rozwoju biura, podnoszenia jakości usług i trudnościami w rekrutacji pracowników, ponieważ możliwe do zaoferowania przez biuro warunki pracy nie są atrakcyjne. Poniżej zasygnalizowano, te błędy, które są najistotniejsze.

REKLAMA

1. Wyliczenie kosztów w stosunku do 160 godzin w miesiącu, zamiast do godzin przypadających w okresie, w którym musi zostać wykonana usługa księgowa

Biura rachunkowe większość swoich zadań wykonują w okresie do 20 lub 25 dnia miesiąca. W związku z tym koszt godziny pracy biura rachunkowego nie powinien być określany w taki sposób, że całkowity miesięczny koszt dzielony jest przez 160 godzin przypadających na wszystkie dni robocze w każdym miesiącu. Ustalając cenę należy pamiętać, że biuro musi wykonać swoje usługi w określonym przedziale czasowym i koszt księgowania danego klienta powinien być określony w stosunku do godzin w miesiącu przypadających na okres, w którym biuro musi wykonać usługę. Biuro w głównej mierze pobiera wynagrodzenie za działanie w określonym przedziale w miesiącu, jednak ponosi koszty działalności za cały miesiąc.

Przykład

Klienci biura rachunkowego dostarczyli dokumenty księgowe 5 maja 2025 r. w końcu dnia roboczego. Umowa przewiduje, że informację o podatkach do zapłaty powinni otrzymać najpóźniej do 19 dnia danego miesiąca do godziny 16:00. Wobec tego do zaksięgowania danego klienta pozostają dni 6,7,8,9, 12, 13, 14, 15, 16 i 19 maja, zatem biuro ma 10 dni na wykonanie usługi, tj. 80 godzin. Upraszczając, załóżmy, że klienta obsługuje tylko jedna osoba – księgowa. Jeśli miesięczny koszt jednej księgowej i przypadająca na nią cześć innych kosztów poza jej pracą wynosi 20 000 zł, to koszt jednej godziny pracy księgowej przy tym terminie dostarczania dokumentów i podania informacji o podatkach wynosi 250 zł (20 000 zł / 80 godzin), a nie 125 zł. Biuro wynajmując lokal, zatrudniając pracowników, ponosi koszty za cały miesiąc, a jest w stanie obsłużyć tylko tylu klientów dla których może wykonać usługę w okresie od 5 do 19 dnia miesiąca.

2. Wycena kosztu obsługi na podstawie szybkości pracy właściciela biura rachunkowego.

Wyceniając koszt obsługi klienta właściciel biura rachunkowego powinien dokonać tego na podstawie czasu pracy, który jest potrzebny przeciętnemu pracownikowi biura do zaksięgowania klienta. Pracownik będzie pracował często o wiele mniej wydajniej niż właściciel, stąd zajmie mu to więcej czasu. Wycena na podstawie czasu pracy właściciela może stanowić zagrożenie dla rentowności biura, ponieważ pracownicy z reguły księgują klientów wolniej, stąd koszt obsługi wzrasta.

3. Jednolita miesięczna zryczałtowana stawka dla klienta

Dla biura rachunkowego bardzo niebezpieczne jest określenia swojego wynagrodzenia jako miesięcznej stałej stawki ryczałtowej. Po pierwsze, klienci przy negocjacji umowy księgowej często zaniżają liczbę dokumentów lub zatajają inne okoliczności. Po drugie, gdy klientowi wzrasta liczba dokumentów biuro musi negocjować podwyżkę, czego klienci nie lubią. Gdy wynagrodzenie zostało określone również w zależności od liczby dokumentów, to wynagrodzenie biura rośnie z automatu wraz z liczbą dokumentów. Po trzecie, klient działa tak, aby wynagrodzenie ryczałtowe było korzystne głównie dla niego. Jeśli ma duże wzrosty liczby dokumentów to ryczałt mu się podoba, gdy natomiast odnotowuje znaczny spadek, próbuje negocjować z biurem obniżenie kwoty ryczałtu.

4. Początkowo za niska cena i założenie późniejszej znacznej podwyżki usługi księgowej

Klient, który przychodzi tylko dla niskiej ceny bardzo niechętnie akceptuje podwyżki, a jeśli już, to robi to dosyć często z powodu tego, że nigdzie nie uzyskał niższej ceny. Poza tym za niska cena ściąga specyficznych klientów, którzy nie rozumieją (lub nie chcą rozumieć), że praca księgowej to nie jest wgranie danych z faktury. Często tego typu klient jest jednak wymagający co do jakości usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Brak zapłaty za dodatkowe usługi, gdy podstawowe wynagrodzenie nie jest zbyt wysokie

Wynagrodzenia biur rachunkowych z reguły pozostają niedoszacowane, stąd warto zastanowić się czy w przypadku dodatkowych usług np. jakiegoś wniosku kredytowego powinien być on w cenie obsługi zwłaszcza, gdy podstawowe wynagrodzenie nie jest szczególnie wysokie.

6. Założenie, że każdy klient zapłaci

Uwzględniając ceny usług księgowych warto założyć, że jakiś procent klientów nie zapłaci. Pozwoli to zapobiec sytuacji, w której będzie istniał tylko zysk na papierze.

7. Brak bieżącej weryfikacji czasochłonności obsługi danego klienta

Działalność klienta zmienia się często w czasie. Przykładowo w pierwszym etapie działalność sprzedawał i kupował tylko w Polsce. Nagle pojawiają się zakupy zagraniczne, wyciągi walutowe. Warto na bieżąco weryfikować czasochłonność obsługi klienta i dostosowywać ceny, bo może okazać się, że koszt obsługi klienta wzrasta.

8. Założenie, że biuro musi obsługiwać każdego klienta

Jeśli biuro rachunkowe świadczy usługi księgowe dla nieopłacalnego klienta, który nie chce zaakceptować podwyżki, to powinno jak najszybciej zakończyć współpracę. Jest wiele firm na rynku, które poszukują usług księgowych. Gdy jakiś klient jest nieopłacalny, to może pojawić się inny lepszy. Biuro nie musi obsługiwać każdą firmę, pewnym przedsiębiorcom należy pozwolić odejść, a nie ulegać presji i straszeniu wypowiedzeniem umowy. Gdy biuro obsługuje opłacalnych klientów, to będzie je stać na pensje pracowników, na odpoczynek właściciela i ciągłe podnoszenie jakości usług, a to będzie argumentem za tym, że nie musi być najtańsze na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA