REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi
TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Czy rekompensata stanowić będzie obrót podlegający opodatkowaniu VAT

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność w dziedzinie transportu pasażerskiego, która zamierzała zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z jednostką samorządu terytorialnego. W ramach działalności spółka miała otrzymywać wynagrodzenie w szczególności ze sprzedaży biletów, których cena ustalana jest przez organizatora, którym jest JST, w związku z tym, że taki sposób finansowania nie jest wystarczający na pokrycie kosztów działalności, spółka otrzymywać miała rekompensaty od organizatora. Taka sytuacja doprowadziła do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym spółka zapytała, czy rekompensata stanowić będzie obrót podlegający opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa po negatywnym rozpatrzeniu jej w interpretacji indywidualnej, a następnie uchyleniu interpretacji przez WSA trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA zastanawiał się nad tym, czy taka rekompensata wypłacona przez JST na rzecz przedsiębiorstwa stanowić będzie świadczenie wzajemne za świadczenie usług transportu publicznego w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT w związku z czym podlegałaby opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości NSA

Sąd rozważał kwestię, czy rekompensata wypłacana operatorowi transportu publicznego powinna stanowić część podstawy opodatkowania VAT. Kluczowe wątpliwości dotyczyły tego:

  1. Czy wymagany jest bezpośredni związek między rekompensatą a cenami biletów, rozumiany jak bezpośrednia dopłata do biletów?
  2. Czy wystarczy stwierdzenie, że bez rekompensaty bilety musiałyby być droższe?
  3. Czy ciągłość usług i stała gotowość do ich świadczenia może stanowić taki bezpośredni związek?

W omawianej sprawie Sąd zwrócił uwagę na to, że rekompensata nie odnosi się do zindywidualizowanej usługi, jednak ma wpływ na obniżenie ceny jaką muszą ponieść jej odbiorcy. Sama rekompensata dotyczyły również jedynie działalności spółki w zakresie transportu publicznego, a nie całego zakresu świadczonych usług. W związku z występującymi niejasnościami, sąd wystąpił z pytaniem prejucydalnym do TSUE w zakresie tego czy art. 73 dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że opisana we wniosku rekompensata powinna być zaliczana w zakres podstawy opodatkowania, o którym mowa w przepisie.

REKLAMA

Zdanie TSUE

TSUE w swoim wyroku wskazał przede wszystkim na to, że sąd odsyłający prawidłowo wskazał, że rekompensata nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usługi, głównym celem otrzymania przez spółkę rekompensaty nie jest bowiem obniżenie cen biletów, a pokrycie strat związanych z działalnością transportową. Cena w tej sprawie nie jest również ustalana w taki sposób, że byłaby proporcjonalna do wysokości wypłacanej rekompensaty. TSUE odniósł się do prawidłowego stwierdzenia Rzeczniczki Generalnej, że wspomniana rekompensata jest przyznawana a posteriori i jest niezależna od konkretnego korzystania z usług, tylko zależy od liczby oferowanych wozokilometrów. Co za tym idzie rekompensata ta nie mogła być uznana za subwencję bezpośrednio związaną z ceną w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takiego wniosku nie podważał również fakt, zgodnie z którym przy braku uzyskania rekompensaty cena biletów dla odbiorców musiałaby być wyższa. Rzecznik Generalna ponownie prawidłowo wskazała, że każda dotacja będzie miała wpływ na kalkulacje cen, niezależnie od tego, czy dokonuje jej beneficjent dotacji czy organizator. Orzecznictwo Trybunału wskazywało już wcześniej, że sam fakt, że finansowanie może mieć wpływ na wysokość ceny nie wystarcza, by objąć to finansowanie opodatkowaniem jako subwencji bezpośrednio związaną z ceną (wyrok z dnia 22 listopada 2001 r., Office des produits wallons, C 184/00, EU:C:2001:629, pkt 12).

TSUE rozważył również kwestię czy otrzymana dotacja powinna być uznana za świadczenie wzajemne uzyskane od osoby trzeciej, jednakże w odróżnieniu od wyroku (wyrok z dnia 27 marca 2014 r., Le Rayon d’Or, C 151/13, EU:C:2014:185, pkt 35) w tej sprawie nie mamy do czynienia z bezpośrednim związkiem między wypłacanymi świadczeniami a usługą wypełnianą na rzecz konkretnej osoby. Z publicznego transportu zbiorowego, nie korzystają osoby, które można wyraźnie zidentyfikować, lecz wszyscy potencjalni pasażerowie. Sama rekompensata również nie uwzględnia tożsamości i liczby uczestników konkretnej usługi.

Ten werdykt stanowi kontynuację istniejącego kierunku interpretacyjnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który konsekwentnie wymaga, aby wszelkie kwoty uwzględniane w podstawie opodatkowania wykazywały bezpośrednią relację z dostarczeniem towarów lub wykonaniem usług dla określonego klienta. W przedmiotowej sprawie zarówno Trybunał, jak i Rzecznik Generalna jednomyślnie stwierdzili brak takiej relacji.

Autor: Remigiusz Fijak Partner Associate ID Advisory Doradca Podatkowy

Polecamy: Komplet podatki 2025

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA