REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi
TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Czy rekompensata stanowić będzie obrót podlegający opodatkowaniu VAT

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność w dziedzinie transportu pasażerskiego, która zamierzała zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z jednostką samorządu terytorialnego. W ramach działalności spółka miała otrzymywać wynagrodzenie w szczególności ze sprzedaży biletów, których cena ustalana jest przez organizatora, którym jest JST, w związku z tym, że taki sposób finansowania nie jest wystarczający na pokrycie kosztów działalności, spółka otrzymywać miała rekompensaty od organizatora. Taka sytuacja doprowadziła do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym spółka zapytała, czy rekompensata stanowić będzie obrót podlegający opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa po negatywnym rozpatrzeniu jej w interpretacji indywidualnej, a następnie uchyleniu interpretacji przez WSA trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA zastanawiał się nad tym, czy taka rekompensata wypłacona przez JST na rzecz przedsiębiorstwa stanowić będzie świadczenie wzajemne za świadczenie usług transportu publicznego w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT w związku z czym podlegałaby opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości NSA

Sąd rozważał kwestię, czy rekompensata wypłacana operatorowi transportu publicznego powinna stanowić część podstawy opodatkowania VAT. Kluczowe wątpliwości dotyczyły tego:

  1. Czy wymagany jest bezpośredni związek między rekompensatą a cenami biletów, rozumiany jak bezpośrednia dopłata do biletów?
  2. Czy wystarczy stwierdzenie, że bez rekompensaty bilety musiałyby być droższe?
  3. Czy ciągłość usług i stała gotowość do ich świadczenia może stanowić taki bezpośredni związek?

W omawianej sprawie Sąd zwrócił uwagę na to, że rekompensata nie odnosi się do zindywidualizowanej usługi, jednak ma wpływ na obniżenie ceny jaką muszą ponieść jej odbiorcy. Sama rekompensata dotyczyły również jedynie działalności spółki w zakresie transportu publicznego, a nie całego zakresu świadczonych usług. W związku z występującymi niejasnościami, sąd wystąpił z pytaniem prejucydalnym do TSUE w zakresie tego czy art. 73 dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że opisana we wniosku rekompensata powinna być zaliczana w zakres podstawy opodatkowania, o którym mowa w przepisie.

Zdanie TSUE

REKLAMA

TSUE w swoim wyroku wskazał przede wszystkim na to, że sąd odsyłający prawidłowo wskazał, że rekompensata nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usługi, głównym celem otrzymania przez spółkę rekompensaty nie jest bowiem obniżenie cen biletów, a pokrycie strat związanych z działalnością transportową. Cena w tej sprawie nie jest również ustalana w taki sposób, że byłaby proporcjonalna do wysokości wypłacanej rekompensaty. TSUE odniósł się do prawidłowego stwierdzenia Rzeczniczki Generalnej, że wspomniana rekompensata jest przyznawana a posteriori i jest niezależna od konkretnego korzystania z usług, tylko zależy od liczby oferowanych wozokilometrów. Co za tym idzie rekompensata ta nie mogła być uznana za subwencję bezpośrednio związaną z ceną w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takiego wniosku nie podważał również fakt, zgodnie z którym przy braku uzyskania rekompensaty cena biletów dla odbiorców musiałaby być wyższa. Rzecznik Generalna ponownie prawidłowo wskazała, że każda dotacja będzie miała wpływ na kalkulacje cen, niezależnie od tego, czy dokonuje jej beneficjent dotacji czy organizator. Orzecznictwo Trybunału wskazywało już wcześniej, że sam fakt, że finansowanie może mieć wpływ na wysokość ceny nie wystarcza, by objąć to finansowanie opodatkowaniem jako subwencji bezpośrednio związaną z ceną (wyrok z dnia 22 listopada 2001 r., Office des produits wallons, C 184/00, EU:C:2001:629, pkt 12).

REKLAMA

TSUE rozważył również kwestię czy otrzymana dotacja powinna być uznana za świadczenie wzajemne uzyskane od osoby trzeciej, jednakże w odróżnieniu od wyroku (wyrok z dnia 27 marca 2014 r., Le Rayon d’Or, C 151/13, EU:C:2014:185, pkt 35) w tej sprawie nie mamy do czynienia z bezpośrednim związkiem między wypłacanymi świadczeniami a usługą wypełnianą na rzecz konkretnej osoby. Z publicznego transportu zbiorowego, nie korzystają osoby, które można wyraźnie zidentyfikować, lecz wszyscy potencjalni pasażerowie. Sama rekompensata również nie uwzględnia tożsamości i liczby uczestników konkretnej usługi.

Ten werdykt stanowi kontynuację istniejącego kierunku interpretacyjnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który konsekwentnie wymaga, aby wszelkie kwoty uwzględniane w podstawie opodatkowania wykazywały bezpośrednią relację z dostarczeniem towarów lub wykonaniem usług dla określonego klienta. W przedmiotowej sprawie zarówno Trybunał, jak i Rzecznik Generalna jednomyślnie stwierdzili brak takiej relacji.

Autor: Remigiusz Fijak Partner Associate ID Advisory Doradca Podatkowy

Polecamy: Komplet podatki 2025

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA