REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zmiany prawa 2026 - zamówienia publiczne
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców
3rdtimeluckystudio
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Co wynika z projektu nowelizacji Prawa zamówień publicznych?

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, skierowany do Sejmu pod nr druku 1303, przewiduje m.in. podniesienie minimalnego progu stosowania Pzp i ustawy o koncesjach i planowo ma obowiązywać już od 1 stycznia 2026 r. Według autorów projektu zmiana ta odpowiada na wzrost kosztów usług, dostaw i robót budowlanych. Próg stosowania ustawy Pzp w zakresie zamówień klasycznych i konkursów, a także próg określony w ustawie o umowie koncesji dla zawierania umów na roboty budowlane lub usługi, obowiązuje niezmiennie od 2021 roku. Mimo znacznej, skumulowanej inflacji w latach 2021-2023, próg ten nie był dotychczas aktualizowany. W obliczu rosnących kosztów realizacji robót budowlanych, dostaw i usług, kwota 130 000 zł przestała odpowiadać aktualnym realiom rynkowym, stając się rozwiązaniem nieadekwatnym do obecnych warunków gospodarczych, znacząco utrudniając procesy inwestycyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co to oznacza w praktyce?

Dla rynku zamówień publicznych oznacza to deregulację dotyczącą tysięcy zamówień rocznie - zgodnie z danymi Urzędu Zamówień Publicznych, w samym 2024 r. w przedziale wartości od 130 000 do 169 999,99 zł netto udzielono ponad 8 600 zamówień o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł brutto.

Dla zamawiających - przede wszystkim jednostek sektora finansów publicznych - oznacza to większą swobodę w udzielaniu zamówień o niższej wartości bez konieczności stosowania pełnych, sformalizowanych procedur PZP. Z kolei dla wykonawców - zwłaszcza tych z sektora MŚP - może to oznaczać więcej okazji do ubiegania się o kontrakty bez obciążenia formalnego, które do tej pory stanowiło istotną barierę wejścia.

Jakie mogą być skutki uboczne tej zmiany

Choć zmiana progu przynosi wymierne korzyści w postaci uproszczenia i przyspieszenia procedur, nie jest pozbawiona ryzyka. Jednym z kluczowych problemów pozostaje ograniczenie dostępności środków ochrony prawnej w zamówieniach poniżej nowego progu. Brak możliwości złożenia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej może zniechęcać część wykonawców do składania ofert w postępowaniach realizowanych poza reżimem ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 513 Pzp, wykonawcy mogą wnieść odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej wyłącznie w odniesieniu do postępowań objętych ustawą. Po zmianie ustawy, w postępowaniach o udzielenie zamówienia o wartości poniżej 170 000 zł, wykonawcy niezadowoleni z działania zamawiającego, nie będą mogli skorzystać z przysługujących im dotychczas środków ochrony prawnej, tj. poprzez złożenie odwołania do KIO ani też skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie, XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych. To znacznie ogranicza możliwości dochodzenia swoich praw w przypadku np. nieprawidłowych działań zamawiającego.

Mniejsze zamówienia będą także realizowane poza nadzorem i kontrolą Urzędu Zamówień Publicznych, co potencjalnie może skutkować osłabieniem przejrzystości zamówień. Dla wykonawców działających w konkurencyjnym otoczeniu może to oznaczać trudniejsze warunki konkurowania o zlecenia, szczególnie jeśli samorządy będą preferowały już sprawdzonych wykonawców.

Z drugiej strony, nowe przepisy mogą ułatwić start w zamówieniach tym firmom, które wcześniej unikały zamówień publicznych z obawy przed kosztownym i czasochłonnym procesem przetargowym. Dla mikro- i małych przedsiębiorstw oznacza to potencjalne zwiększenie aktywności gospodarczej poprzez realizację na rzecz samorządów zamówień podprogowych.

Co z analizą potrzeb i wymagań?

Nowelizacja modyfikuje również art. 83 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy Pzp - analiza potrzeb i wymagań ma służyć nie tylko efektywności, ale i zwiększeniu konkurencyjności postępowań. Choć obowiązek ten dotyczy zamówień równych lub przekraczających progi unijne, w dłuższej perspektywie może wpłynąć na sposób projektowania warunków także w postępowaniach krajowych, np. poprzez realne otwarcie rynku na nowe firmy.

Projektowana nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych przynosi wymierne korzyści w postaci uproszczenia procedur i zwiększenia elastyczności zamawiających, ale również stawia nowe wyzwania w zakresie transparentności i ochrony praw wykonawców. Nowy próg 170 000 zł zmieni sposób realizacji tysięcy zamówień rocznie – kluczowe będzie zatem, aby zamawiający opracowali jasne, przejrzyste i uczciwe procedury wewnętrzne dla postępowań podprogowych. Tylko w ten sposób możliwe będzie pogodzenie deregulacji z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji.

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Druk sejmowy nr 1303).

Autor: Aplikant radcowski Jan Dutka z kancelarii Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA