Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

CRIDO
rozwiń więcej
fundacja rodzinna, prawo, podatki / Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku? / Shutterstock

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Kontrowersyjne zmiany

Przypomnijmy, że wspomniane zmiany miały dotyczyć w szczególności:
• wprowadzenia 36-miesięcznego lock-up sprzedaży aktywów fundacji rodzinnej, który miał obejmować każde mienie nabyte lub otrzymane przez fundację rodzinną od podmiotów powiązanych,
• opodatkowania dochodów fundacji rodzinnych z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi oraz z udziału w transparentnych podatkowo funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze,
• objęcia fundacji rodzinnych podatkiem od dochodów zagranicznych jednostek kontrolowanych („CFC”) i dochodów z tzw. niezrealizowanych zysków („exit tax”),
• ograniczenia zwolnień dla najmu nieruchomości jedynie do najmu długoterminowego wyłącznie na cele mieszkaniowe,
• rozszerzenie katalogu tzw. „ukrytych zysków” fundacji rodzinnej o pożyczki umorzone, przedawnione lub odpisane jako nieściągalne.

Prezydent odmówił podpisania nowelizacji

Sejm i Senat przyjęły ustawę bez poprawek, jednak została ona zawetowana przez Prezydenta. Prezydent argumentował, że gdy instytucja fundacji rodzinnych była tworzona, zapewniano, że zasady ich funkcjonowania nie ulegną zmianie przez okres trzech lat. Nowelizacja wprowadzała zatem zmiany przedwcześnie i na niekorzyść istniejących już fundacji, co stałoby w sprzeczności z zasadą zaufania do państwa. Prezydent stwierdził również, że wobec trudnej sytuacji finansów publicznych, państwo nie powinno wprowadzać niekorzystnych regulacji dla istniejących już fundacji, a skupić się na zwalczaniu oszustw podatkowych i wyłudzeń VAT.

Po przekazaniu ustawy do ponownego rozpatrzenia, weto może zostać odrzucone przez Sejm większością 3/5 głosów. Dotychczasowe głosowania wskazują, że taki scenariusz jest jednak mało prawdopodobny.

Brak zmian – większa stabilność czy dalsza niepewność?

Weto Prezydenta RP oznacza, że w 2026 r. fundacje rodzinne będą podlegać obecnie obowiązującym, niezmienionym zasadom opodatkowania.

Choć utrzymanie obecnych regulacji mogłoby sugerować stabilizację, to może pociągać za sobą dalszą niepewność, co do wykładni niektórych przepisów i pozostawiać szerokie pole dla uznaniowości organów podatkowych. Projektowane zmiany przepisów najlepiej wskazują, które obszary znajdują się na celowniku administracji skarbowej.

Istnieje realne ryzyko, że organy w dalszym ciągu będą skłonne do przyjmowania bardziej restrykcyjnej i niekorzystnej interpretacji obowiązujących przepisów. Może to prowadzić do ograniczenia dotychczasowych zwolnień, które były fundamentem atrakcyjności polskiej fundacji rodzinnej. W związku z tym, można również oczekiwać wzrostu liczby postępowań dotyczących stosowania klauzuli GAAR oraz kontroli wymierzonych w reorganizacje z udziałem fundacji rodzinnych.

Brak zmian w przepisach to miecz obosieczny. Z jednej strony, utrzymuje się obecny stan prawny, z drugiej – umacnia się pole do uznaniowej interpretacji, która może okazać się niekorzystna dla podatników. Fakt, że fundacje rodzinne znalazły się w centrum sporu politycznego, osłabia argument o ich stabilności. W tak burzliwym otoczeniu trudno jest przekonywać przedsiębiorców, że polska fundacja jest w pełni bezpiecznym i przewidywalnym instrumentem sukcesyjnym.

Trzy lata, które miały cechować się stabilizacją po wprowadzeniu nowych przepisów, są dalekie od spokoju i pewności prawa. Czy w 2026 r. możemy spodziewać się powrotu do prac legislacyjnych nad kolejną wersją zmian? Niewykluczone, zwłaszcza, że w art. 143 ustawy o fundacji rodzinnej przewidziano, że Rada Ministrów po upływie trzech lat od dnia wejścia w życie ustawy o fundacji rodzinnej dokona przeglądu funkcjonowania poszczególnych przepisów tej ustawy.

Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne propozycje zmian będą przewidywały dłuższe vacatio legis, ochronę dotychczasowo założonych fundacji rodzinnych oraz wyraźne rozróżnienie między legalnym wykorzystaniem fundacji do celów sukcesyjnych a próbami nadużyć.

Karolina Gotfryd, radczyni prawna,
Kamil Mikulicz, aplikant adwokacki, zespół postępowań podatkowych i rozwiązywania sporów

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców
04 gru 2025

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy
04 gru 2025

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur
04 gru 2025

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT
04 gru 2025

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego
04 gru 2025

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?
04 gru 2025

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem
04 gru 2025

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł
04 gru 2025

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?
30 lis 2025

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT
03 gru 2025

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

pokaż więcej
Proszę czekać...