W opisanej w pytaniu sytuacji powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu dokonania sprzedaży biletu przez stronę internetową w momencie wpływu środków na rachunek agenta rozliczeniowego. Macie bowiem Państwo możliwość otrzymania środków na swój rachunek na podstawie jednorazowego żądania, co oznacza, że posiadacie Państwo prawo do dysponowania środkami wpływającymi na rachunek pośrednika - agenta przed ich przekazaniem na Państwa rachunek. Zatem płatność otrzymana za pośrednictwem internetowego elektronicznego systemu płatniczego, opiewająca na 100% wartości biletu, jest otrzymaną zaliczką w rozumieniu art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Jest to bowiem płatność związana z określonym przyszłym wyświadczeniem usługi (przejazdu koleją linową lub wyciągiem narciarskim). Tym samym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania takiej płatności - w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lutego 2014 r. (sygn. IBPP2/443-1073/13/ICz) czytamy:
(...) w przypadku dokonywania sprzedaży za pośrednictwem systemu „P." Spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT już w momencie wpływu środków na rachunek bankowy Agenta przed ich przekazaniem przez Agenta na rachunek bankowy Spółki.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi gastronomicznej świadczonej na rzecz gości hotelowych
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 19a ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Podyskutuj o tym na naszym FORUM