Ulga na zakup kasy fiskalnej online - termin złożenia wniosku przez podatników zwolnionych z VAT

Ulga na zakup kasy fiskalnej online - termin złożenia wniosku przez podatników zwolnionych z VAT / shutterstock
Ulga na zakup kasy fiskalnej. Lekarz wymienił w maju kasę online i ją stosował, mimo że dopiero od 1 lipca miał obowiązek posiadania takiej kasy. Dokumenty związane z tym zakupem dostarczył nam dopiero pod koniec lipca. Czy możemy jeszcze w jego imieniu złożyć wniosek o ulgę na jej zakup do US?

Ważne!
Wniosek o zwrot kwot
wydanych na zakup kas rejestrujących (tzw. ulga na zakup kasy fiskalnej) należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Istnieją przesłanki, aby uznać za datę rozpoczęcia ewidencjonowania 1 lipca i złożyć wniosek w sierpniu 2021 r. Może on zostać zakwestionowany przez US. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Autopromocja

Ulga na zakup kasy fiskalnej online - termin złożenia wniosku

Jedną z grup podatników, którzy byli zobowiązani do wymiany kasy na kasę online do końca czerwca 2021 r., byli lekarze prowadzący indywidualną praktykę lekarską. Z art. 145b ust. 3 ustawy o VAT wynika, że podatnicy zobowiązani do wymiany kas mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot kwot wydanych na zakup nowych kas rejestrujących.

Podatnicy zwolnieni z VAT składają wniosek o zwrot kwot wydanych na zakup kasy rejestrującej. Wniosek należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (patrz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).

Co powinien zawierać wniosek?

Wniosek podatnika powinien zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą;
  • numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.

Ponadto do wniosku należy dołączyć:

  • kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;
  • kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży.

Jaki termin złożenia wniosku, gdy kasa online została kupiona i uruchomiona przed obowiązkowym terminem

Podatnicy zwolnieni z VAT mogą złożyć wniosek o zwrot ulgi na zakup kasy tylko w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęli ewidencjonowanie.

Powstaje pytanie, jak ustalić ten termin, gdy podatnik będący lekarzem rozpoczął ewidencjonowanie na kasie online wcześniej.

Według przepisów art. 145 ust. 3 ustawy i rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w przypadku lekarzy za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się 1 lipca 2021 r.

Natomiast w objaśnieniach Ministerstwa Finansów "Ulga na zakup kas rejestrujących on-line" stwierdzono, że ewidencja za pomocą kasy online ma być rozpoczęta "najpóźniej" w terminach wskazanych w ustawie. Czyli można kupić kasę wcześniej. W dalszej części tych objaśnień wskazano, iż w sytuacji gdy podatnik zobligowany do wymiany kas rozpocznie instalowanie kas online przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży) ma prawo do zwrotu "ulgi" na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (w naszym przypadku jest to 1 lipca 2021 r.). Zdaniem MF liczy się data faktycznego rozpoczęcia ewidencjonowania.

Ważne!
Należy jednak przyjąć, że jest to prawo podatnika do wcześniejszego rozliczenia. Gdyby stosować objaśnienia MF, lekarz stracił już prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot ulgi na zakup kasy. Należy jednak spróbować i złożyć wniosek, powołując się na wskazane przepisy. Organy nie powinny odmówić zwrotu ulgi.

Podstawa prawna:

  • art. 111 ust. 4 i 5, ust. 7, art. 145b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1234

  • § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika - Dz.U. z 2019 r. poz. 820

Tomasz Burchard, Doradca podatkowy

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...