Zniszczone środki pieniężne jako koszt

Podczas codziennego przewożenia do banku utargu ze sklepu należącego do spółki dla zwiększenia bezpieczeństwa wykorzystywany był specjalny neseser. W trakcie przygotowywania jednego z transportów gotówki nastąpiła niezawiniona awaria systemu zabezpieczającego i część przewożonych pieniędzy uległa zniszczeniu na skutek spryskania specjalnym tuszem. Czy powstała strata będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?
Wprawdzie żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w obecnym brzmieniu nie wspomina wprost o stratach w środkach obrotowych jako koszcie uzyskania przychodu, lecz pomimo tego stanowią one koszty uzyskania przychodów, gdyż zaliczane są do nich na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy.
W każdym przypadku poniesienia straty w majątku podatnika niezbędne jest jednak szczegółowe udokumentowanie tego faktu, w tym m.in. ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnie osób ponoszących odpowiedzialność za stratę (w rozpatrywanym przypadku, zdaniem spółki, awaria urządzenia była niezawiniona).
Należy podkreślić, iż wysokość straty nie zawsze musi jednak odpowiadać wartości nominalnej zniszczonych banknotów. Może się bowiem okazać, iż wysokość straty będzie niższa od wartości nominalnej zniszczonych banknotów, a w niektórych przypadkach może nawet nie wystąpić żadna strata.
W przypadku zniszczenia krajowych środków pieniężnych spółka powinna dla prawidłowego udokumentowania straty zastosować się do przepisów zarządzenia nr 1/2003 Prezesa Narodowego Banku Polskiego z 15 stycznia 2003 r. (Dz.Urz. NBP Nr 1, poz. 1), ponieważ znaki pieniężne zużyte lub uszkodzone przestają być prawnym środkiem płatniczym i podlegają wymianie na zasadach i w trybie określonym przez Prezesa NBP.
Na mocy przepisów ww. zarządzenia banki działające na obszarze Polski dokonują wymiany zużytych lub uszkodzonych krajowych znaków pieniężnych, jeżeli ich autentyczność nie budzi podejrzeń, a ich cechy umożliwiają rozpoznanie ich wartości nominalnej.
W pełnej nominalnej wartości wymieniane są banknoty posiadające 100 proc. pierwotnej powierzchni. Znaki pieniężne, które posiadają cechy wskazujące, że uległy uszkodzeniu w wyniku zadziałania zabezpieczeń zainstalowanych w pojemnikach specjalistycznych lub urządzeniach zabezpieczonych elektronicznie służących do transportu i przechowywania znaków pieniężnych, nie są przyjmowane do wymiany w każdym banku, lecz wyłącznie w oddziałach okręgowych NBP. Niewymienione banknoty podlegają zwrotowi osobie, która przedstawiła je do wymiany wraz z pisemną odmową dokonania wymiany.
W przedmiotowej sprawie można przypuszczać, iż pomimo zabrudzenia banknotów możliwe będzie rozpoznanie ich wartości nominalnej, a tym samym spółka nie poniesie żadnej straty, gdyż zniszczone banknoty zostaną w całości wymienione na nowe egzemplarze.
W przypadku gdyby wymiana nie była możliwa, spółka uzyska od NBP wiarygodny dokument potwierdzający zaistnienie straty.
Niezastosowanie się spółki do powyższych zasad postępowania ze zniszczonymi znakami pieniężnymi zostanie z pewnością potraktowane przez organy podatkowe za niedostateczne udokumentowanie straty i tym samym spowoduje wyłączenie jej z kosztów uzyskania przychodów.

Rafał Ziarnicki

Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.)


Księgowość
Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

pokaż więcej
Proszę czekać...