REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?

Ekspert w zakresie VAT
Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?
Ważne

Nie ma przeciwwskazań, aby usługodawca wystawił fakturę na rzecz podatnika, stosując 8% stawkę VAT. Dla jej stosowania nie ma generalnie znaczenia, czy faktura jest wystawiana na rzecz osoby fizycznej, czy na rzecz podatnika VAT. Odrębnej analizie powinna zostać poddana możliwość odliczenia VAT z takiej faktury. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Stawka 8% VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT dotyczącymi okresów przejściowych do końca 2024 r. utrzymana została 8% stawka VAT na niektóre towary i usługi. Stawka ta nadal znajduje zastosowanie m.in. do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT).

1. Warunki stosowania stawki 8% do usług wymiany podłogi

Jak wynika z powołanych regulacji, warunkiem zastosowania 8% VAT do wymienionych usług będzie spełnienie dwóch przesłanek:

  1. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części, 
  2. obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek powoduje, że usługa nie może korzystać z preferencyjnej stawki 8%.

1.1. Ustalenie, czy mamy do czynienia z remontem

Odnosząc się do pierwszej przesłanki – w ocenie autora wymiana podłogi może być traktowana jako remont, przez który generalnie rozumie się zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową obiektu (definicja słownikowa stosowana wobec braku definicji legalnej w ustawie o VAT). Takie podejście wynika również z interpretacji z 28 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.114.2017.2.EJU).

1.2. Ustalenie, kiedy remontowany budynek zaliczany jest do budownictwa społecznego

Przechodząc do drugiej przesłanki należy zacząć od definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, która została wskazana w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem do tej kategorii budownictwa zalicza się przede wszystkim obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. 

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do wspomnianego budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się jednak:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT 8% i spełnienia drugiej przesłanki w analizowanej sprawie należy zatem ustalić, czy dom podatnika będzie stanowił obiekt budownictwa mieszkaniowego.

Według art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. 

Wskazany dział 11 PKOB obejmuje natomiast: 

  1. Budynki mieszkalne jednorodzinne, 
  2. Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  3. Budynki o dwóch mieszkaniach,
  4. Budynki o trzech i więcej mieszkaniach,
  5. Budynki zbiorowego zamieszkania.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że dom, w którym mieszka podatnik, prawdopodobnie jest obiektem budowlanym sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB jako budynek mieszkalny jednorodzinny (ewentualnie wielomieszkaniowy). W konsekwencji istnieją argumenty przemawiające za zastosowaniem stawki 8% do wymiany podłogi w domu, w którym część powierzchni jest wykorzystywana dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Spełnione bowiem zostały obie przesłanki warunkujące stosowanie tej stawki. 

W przypadku świadczenia usługi wymiany podłogi w całym domu, w którym mieszka podatnik, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka VAT. Takiego podejścia nie przekreśla również fakt, że część domu jest przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej. Potwierdzają to również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych i wiążących informacjach stawkowych. 

Przykładowo w interpretacji z 3 września 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.330.2019.2.EW) organ potwierdził stosowanie preferencyjnej 8% stawki VAT przy dostawie lokalu mieszkalnego wykorzystywanego na cele prowadzonej działalności gospodarczej, który znajdował się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB. W interpretacji tej organ jednoznacznie wskazał, że dla stosowania stawki 8%:

(…) liczą się jedynie okoliczności formalnoprawne, a te – zgodnie z przedstawionym opisem – jednoznacznie przesądzają o mieszkaniowym charakterze lokalu. Wskazała przy tym, że lokal nie ma statusu lokalu użytkowego, o czym zaświadczają m.in. wpisy w księdze wieczystej. To względy konstrukcyjne i formalne determinują status lokalu, a nie to, jak faktycznie jest on przez określony czas wykorzystywany.

Analogiczne stanowisko zostało wskazane przez Dyrektora KIS w wiążącej informacji stawkowej z 28 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDSB2-1.440.239.2022.5.AZG), która dotyczyła określenia stawki VAT dla usług remontowych lokalu wynajętego z przeznaczeniem na działalność gospodarczą (pracownię). Organ również potwierdził, że zastosowanie znajdzie stawka VAT 8% z uwagi na fakt, że remont dotyczy lokalu mieszkalnego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Podsumowując, istnieją argumenty, aby usługę wymiany podłogi (rozumianej jako remont) w domu podatnika, który to dom będzie uznawany za obiekt budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowany w dziale 11 PKOB, opodatkować według preferencyjnej stawki VAT 8%. 

1.3. Status zamawiającego usługę

Omówione warunki dotyczą opodatkowania usług realizowanych zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i podatników VAT. Stosowanie 8% stawki VAT jest uzależnione od spełnienia warunków formalnych, o których mowa w art. 41 ust. 12–12b ustawy VAT. Wśród tych warunków ustawodawca nie odnosi się do statusu nabywcy. Nie ma przeciwwskazań, aby usługodawca wystawił fakturę na rzecz podatnika VAT stosując 8% stawkę VAT.

Podobnie wynika z interpretacji z 24 kwietnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.28.2019.2.TK), w której organ potwierdził możliwość stosowania stawki 8% w przypadku usług świadczonych na rzecz osób fizycznych, jak i dewelopera (podatnika VAT) w budynkach mieszkalnych i lokalach mieszkalnych. 

2. Prawo do odliczenia VAT od remontu

Na koniec warto podkreślić, że powyższa odpowiedź odnosi się jedynie do kwestii stosowania preferencyjnej stawki VAT 8% do usług wymiany podłogi. Poza jej zakresem pozostaje natomiast analiza, czy i w jakim zakresie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z takiej faktury. 

W ocenie autora (w oparciu o stanowiska organów podatkowych) istnieje ryzyko zakwestionowania odliczenia VAT z takiej faktury w przypadku stwierdzenia, że są to usługi o charakterze osobistym, które głównie dotyczą funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania całej nieruchomości służącej w zasadzie prywatnym funkcjom mieszkaniowym. Organy mogą uznać, że prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów przeznaczonych na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych nie zmienia również korzystanie z części nieruchomości i znajdujących się w nim rzeczy również dla celów działalności gospodarczej (por. interpretację indywidualną z 6 czerwca 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.100.2017.2.MWJ). 

 

Powołane pisma organów podatkowych:
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 3 września 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.330.2019.2.EW),
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.114.2017.2.EJU),
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 kwietnia 2019 r. (sygn 0112-KDIL1-2.4012.28.2019.2.TK),
- wiążąca Informacja Stawkowa Dyrektora KIS z 28 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDSB2-1.440.239.2022.5.AZG).

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA