REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekspert w zakresie VAT
Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?
Ważne

Nie ma przeciwwskazań, aby usługodawca wystawił fakturę na rzecz podatnika, stosując 8% stawkę VAT. Dla jej stosowania nie ma generalnie znaczenia, czy faktura jest wystawiana na rzecz osoby fizycznej, czy na rzecz podatnika VAT. Odrębnej analizie powinna zostać poddana możliwość odliczenia VAT z takiej faktury. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Stawka 8% VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT dotyczącymi okresów przejściowych do końca 2024 r. utrzymana została 8% stawka VAT na niektóre towary i usługi. Stawka ta nadal znajduje zastosowanie m.in. do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT).

1. Warunki stosowania stawki 8% do usług wymiany podłogi

Jak wynika z powołanych regulacji, warunkiem zastosowania 8% VAT do wymienionych usług będzie spełnienie dwóch przesłanek:

  1. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części, 
  2. obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek powoduje, że usługa nie może korzystać z preferencyjnej stawki 8%.

1.1. Ustalenie, czy mamy do czynienia z remontem

Odnosząc się do pierwszej przesłanki – w ocenie autora wymiana podłogi może być traktowana jako remont, przez który generalnie rozumie się zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową obiektu (definicja słownikowa stosowana wobec braku definicji legalnej w ustawie o VAT). Takie podejście wynika również z interpretacji z 28 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.114.2017.2.EJU).

1.2. Ustalenie, kiedy remontowany budynek zaliczany jest do budownictwa społecznego

Przechodząc do drugiej przesłanki należy zacząć od definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, która została wskazana w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem do tej kategorii budownictwa zalicza się przede wszystkim obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. 

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do wspomnianego budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się jednak:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT 8% i spełnienia drugiej przesłanki w analizowanej sprawie należy zatem ustalić, czy dom podatnika będzie stanowił obiekt budownictwa mieszkaniowego.

Według art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 11. 

Wskazany dział 11 PKOB obejmuje natomiast: 

  1. Budynki mieszkalne jednorodzinne, 
  2. Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  3. Budynki o dwóch mieszkaniach,
  4. Budynki o trzech i więcej mieszkaniach,
  5. Budynki zbiorowego zamieszkania.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że dom, w którym mieszka podatnik, prawdopodobnie jest obiektem budowlanym sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB jako budynek mieszkalny jednorodzinny (ewentualnie wielomieszkaniowy). W konsekwencji istnieją argumenty przemawiające za zastosowaniem stawki 8% do wymiany podłogi w domu, w którym część powierzchni jest wykorzystywana dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Spełnione bowiem zostały obie przesłanki warunkujące stosowanie tej stawki. 

W przypadku świadczenia usługi wymiany podłogi w całym domu, w którym mieszka podatnik, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka VAT. Takiego podejścia nie przekreśla również fakt, że część domu jest przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej. Potwierdzają to również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych i wiążących informacjach stawkowych. 

Przykładowo w interpretacji z 3 września 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.330.2019.2.EW) organ potwierdził stosowanie preferencyjnej 8% stawki VAT przy dostawie lokalu mieszkalnego wykorzystywanego na cele prowadzonej działalności gospodarczej, który znajdował się w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB. W interpretacji tej organ jednoznacznie wskazał, że dla stosowania stawki 8%:

(…) liczą się jedynie okoliczności formalnoprawne, a te – zgodnie z przedstawionym opisem – jednoznacznie przesądzają o mieszkaniowym charakterze lokalu. Wskazała przy tym, że lokal nie ma statusu lokalu użytkowego, o czym zaświadczają m.in. wpisy w księdze wieczystej. To względy konstrukcyjne i formalne determinują status lokalu, a nie to, jak faktycznie jest on przez określony czas wykorzystywany.

Analogiczne stanowisko zostało wskazane przez Dyrektora KIS w wiążącej informacji stawkowej z 28 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDSB2-1.440.239.2022.5.AZG), która dotyczyła określenia stawki VAT dla usług remontowych lokalu wynajętego z przeznaczeniem na działalność gospodarczą (pracownię). Organ również potwierdził, że zastosowanie znajdzie stawka VAT 8% z uwagi na fakt, że remont dotyczy lokalu mieszkalnego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Podsumowując, istnieją argumenty, aby usługę wymiany podłogi (rozumianej jako remont) w domu podatnika, który to dom będzie uznawany za obiekt budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowany w dziale 11 PKOB, opodatkować według preferencyjnej stawki VAT 8%. 

1.3. Status zamawiającego usługę

Omówione warunki dotyczą opodatkowania usług realizowanych zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i podatników VAT. Stosowanie 8% stawki VAT jest uzależnione od spełnienia warunków formalnych, o których mowa w art. 41 ust. 12–12b ustawy VAT. Wśród tych warunków ustawodawca nie odnosi się do statusu nabywcy. Nie ma przeciwwskazań, aby usługodawca wystawił fakturę na rzecz podatnika VAT stosując 8% stawkę VAT.

Podobnie wynika z interpretacji z 24 kwietnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.28.2019.2.TK), w której organ potwierdził możliwość stosowania stawki 8% w przypadku usług świadczonych na rzecz osób fizycznych, jak i dewelopera (podatnika VAT) w budynkach mieszkalnych i lokalach mieszkalnych. 

2. Prawo do odliczenia VAT od remontu

Na koniec warto podkreślić, że powyższa odpowiedź odnosi się jedynie do kwestii stosowania preferencyjnej stawki VAT 8% do usług wymiany podłogi. Poza jej zakresem pozostaje natomiast analiza, czy i w jakim zakresie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z takiej faktury. 

W ocenie autora (w oparciu o stanowiska organów podatkowych) istnieje ryzyko zakwestionowania odliczenia VAT z takiej faktury w przypadku stwierdzenia, że są to usługi o charakterze osobistym, które głównie dotyczą funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania całej nieruchomości służącej w zasadzie prywatnym funkcjom mieszkaniowym. Organy mogą uznać, że prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów przeznaczonych na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych nie zmienia również korzystanie z części nieruchomości i znajdujących się w nim rzeczy również dla celów działalności gospodarczej (por. interpretację indywidualną z 6 czerwca 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.100.2017.2.MWJ). 

 

Powołane pisma organów podatkowych:
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 3 września 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.330.2019.2.EW),
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 czerwca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.114.2017.2.EJU),
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 kwietnia 2019 r. (sygn 0112-KDIL1-2.4012.28.2019.2.TK),
- wiążąca Informacja Stawkowa Dyrektora KIS z 28 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDSB2-1.440.239.2022.5.AZG).

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA