REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przesunięcie terminu wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)
Przesunięcie terminu wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

Zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) przewiduje projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD49), przygotowany przez Ministerstwo Finansów, który został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jakie rozwiązania zakłada nowela?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Krajowy System e-Faktur (KSeF) - ustawa zmieniająca termin wdrożenia

W informacji o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie ustawodawca wyjaśnia, że ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1598; dalej jako „ustawa KSeF”) został wprowadzony obowiązek wystawiania faktur (e-fakturowania) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) od 1 lipca 2024 r. Jednakże, związku ze zdiagnozowanymi problemami w zakresie wydajności systemu, uniemożliwiającymi wprowadzenie obowiązku KSeF w zakładanym terminie, konieczne jest przesunięcie terminu jego wdrożenia.

W celu dokładnego zdiagnozowania błędów systemowych przeprowadzono zewnętrzny audyt informatyczny. Przedstawiona na podstawie zakończonego audytu, finalna ocena techniczna wdrażanego rozwiązania potwierdziła, że konieczne i niezbędne jest przesunięcie terminu wprowadzenia obligatoryjnego KSeF.

Przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF

W celu zapewnienia przesunięcia terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF - jak wyjaśnia ustawodawca - konieczne jest opracowanie projektu ustawy i pilne przeprowadzenie procesu legislacyjnego, tak aby zapewnić jej ogłoszenie przed 1 lipca 2024 r. (tj. przed wejściem w życie ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. wdrażającej obowiązkowy KSeF).

REKLAMA

Poza odroczeniem głównego terminu wejścia w życie KSeF konieczne jest również zaproponowanie odpowiednich zmian terminów wobec zawartych w ww. ustawie dodatkowych odroczeń dla niektórych obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF. Podanie nowych dat dla wskazanych rozwiązań jest konieczne, z uwagi na fakt, że te rozwiązania w ustawie odnoszą się wprost do odraczanej daty wejścia w życie KSeF, tj. 1 lipca 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeba uproszczenia otoczenia prawnego wdrożenia i funkcjonowania obowiązkowego KSeF

Wskazuje się jednocześnie, że Minister Finansów przeprowadził szerokie konsultacje z przedsiębiorcami (w spotkaniach – od 16 lutego do 1 marca br. – uczestniczyło łącznie około 10 tys. osób stacjonarnie w siedzibie Ministerstwa Finansów i on-line), podczas których zebrano szereg informacji i opinii o planowanym systemie.

W szczególności zebrano szereg postulatów przedsiębiorców dotyczących potrzeby uproszczenia otoczenia prawnego wdrożenia i funkcjonowania obowiązkowego KSeF.

W odpowiedzi na potrzebę uproszczenia otoczenia prawnego w zakresie wdrożenia KSeF, oraz w odpowiedzi na potrzebę zaprezentowania informacji o konieczności przesunięcia terminu obowiązkowego KSeF, przygotowano projekt zawierający propozycję rozwiązań prawnych w tym zakresie i w okresie 3-19 kwietnia br. poddano konsultacjom podatkowym (prekonsultacjom). Proponowane rozwiązania w zakresie uproszczenia otoczenia prawnego będą przedmiotem odrębnego projektu aktu prawnego i będą odrębnie konsultowane.

Nowa data wejścia w życie obligatoryjnego KSeF została określona na dzień 1 lutego 2026 roku

W przygotowanym projekcie odraczany jest termin wdrożenia obligatoryjnego KSeF. Termin wdrożenia został ustalony na podstawie przeprowadzonego audytu informatycznego. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

Proponuje się, aby w tej dacie objąć obowiązkiem KSeF podatników czynnych oraz zwolnionych z VAT. Objęcie wszystkich podatników jedną datą obowiązku KSeF wynika z długiego terminu odroczenia KSeF oraz stanowi odpowiedź na postulaty przedsiębiorców kierowane w trakcie przeprowadzonych konsultacji.

W projekcie konieczne jest również zaproponowanie nowych dat dla dodatkowych odroczeń niektórych obowiązków KSeF z uwagi na to, że te rozwiązania w ustawie odnoszą się wprost do odraczanej daty wejścia w życie KSeF, tj. 1 lipca 2024 r.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2024 r.

Zmiany w KSeF podzielone na dwa etapy legislacyjne

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r. - sprecyzował minister finansów Andrzej Domański.

W związku z tym planowanym przesunięciem terminu wdrożenia KSeF, Ministerstwo Finansów uznało, że proces legislacyjny będzie podzielony na dwa etapy. W pierwszym, który zakończy się w czerwcu 2024 r., zmiany ustawowe będą dotyczyć tylko określenia nowego terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF. Odpowiednio zostaną też przesunięte terminy dodatkowych odroczeń dotyczących: kar za błędy w KSeF, wymogu płatności z podaniem numeru KSeF (bez MPP) oraz faktur wystawianych z kasy rejestrującej. W drugim etapie, przedmiotem prac będą szczegółowe rozwiązania legislacyjne.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA